Druhé jednání týmu č. 11 pro BOZP se uskutečnilo dne 15. 5. 2018. Jménem hostitelské společnosti Skanska a. s. přivítal účastníky jednání výkonný ředitel divize Morava Ing. Michal Reiter, omluvil vedoucího týmu Ladislava Škaroupku, který se nemohl jednání zúčastnit a připomněl hlavní důvod setkání, tj. sběr nejdůležitějších statistik týkajících se nebezpečných událostí na stavbách a nehod a výměnu zkušenosti. Cílem by pak mělo být přimět všechny účastníky výstavby k zajištění větší bezpečnosti na stavbách.
Ing. Svoboda informoval o nejdůležitějších aktivitách Sdružení v legislativní a normotvorné oblasti a dále se věnoval závěrům „Kulatého stolu“, který zorganizovalo Sdružení pod záštitou MD a SFDI k problematice zadání podle ekonomické výhodnosti. Jednání u kulatého stolu se zúčastnili také zástupci ASFINAG, kteří prezentovali přístup této rakouské investorské organizace k výběru dodavatele podle metodiky „Best bid criteria“. Ing. Svoboda poukázal na kritéria, která mohou mít dopad na zvýšení bezpečnosti práce, a to kritéria „Zvýšení bezpečnosti práce“, ale také „Optimalizace procesu výstavby“, „Zkrácení denní pracovní doby“ nebo „Kvalifikace klíčových osob“. Tato a další kritéria je možné využít k výběru uchazeče podle konceptu „Best bid criteria“. Zástupci SŽDC a ŘSD ČR na jednání u kulatého stolu prezentovali způsob využití metodik ke tvorbě zadávacích podmínek pro pilotní projekty. ŘSD ČR přislíbilo připravit zadávací podmínky pro pilotní projekty ještě v roce 2018. Ředitel úseku výstavbu ŘSD ČR Ing. Radek Mátl na jednání přislíbil v rámci tržní konzultace se Sdružením pro výstavbu silnic zadávací podmínky projednat.
Členové měli ve svých organizacích projednat možnosti poskytnutí dat týkajících se nehod a dalších informací pro společné sdílení a vytvoření souhrnných statistik. Před jednáním informace zaslalo 5 společností. Informace jsou rovněž přislíbeny od dalších tří. Tento „vzorek“ firem by byl dostačující pro sledování vybraných parametrů a vytvoření databáze popisu nebezpečných událostí.
Všichni členové týmu, kteří zaslali požadovaná data týkající se nehod, své statistiky okomentovali. Lze konstatovat, že v posledních letech jsou statistiky zpracovávány lépe, začínají být více identifikovány i nehodové situace a skoronehody, a také je ze strany firem ochota data sdílet. Zvyšuje se tlak na dodržování zásad BOZP a je vyžadováno také hlášení nebezpečných a nehodových událostí na stavbách.
Statistiky ŘSD ČR okomentoval p. Michal Prášil a ukázal za pomocí videoukázek, jaké negativní důsledky může mít nedodržování bezpečnostních zásad při zajištění krátkodobých uzavírek.
Členové týmu se shodli, že by bylo velice užitečné statistiky shromažďovat na centrálním místě včetně stručného anonymního popisu, co bylo příčinou nebezpečné situace nebo nehody.
R. Altof (PRAGOPROJEKT, a.s.) navázal na své vystoupení na jednání týmu před rokem a informoval, že se již příliš nestává, že by nebyl písemně jmenován koordinátor BOZP. Přetrvávají ale problémy v úrovni zpracování plánu BOZP. Plány nejsou pracovávány často tak, aby byly plně vyhovující potřebám zajištění bezpečné a zdraví neohrožující práce. Vzhledem k tomu, že je hodnotícím kritériem při veřejných zakázkách na zhotovení plánu BOZP pouze cena, není často dobře zhodnocena časová a odborná náročnost realizace plánů.
V rámci různého nebyl žádný námět na jednání. Závěrem tajemník týmu pro BOZP Petr Svoboda shrnul úkoly, poděkoval všem za účast a jednání ukončil. Termín a místo dalšího jednání bude upřesněn, jednání by se mělo konat na podzim roku 2018.