Jednání týmu č. 10 se uskutečnilo v prezenční podobě v sídle Sdružení pro výstavbu silnic kombinovaně s on-line přístupem. Jednání zahájil a vedl vedoucí týmu Ing. Jan Valentin, Ph.D. O činnosti Sdružení za poslední období informoval Ing. Petr Svoboda. Shrnul nejpodstatnější události a zmínil souvislosti s problematikou životního prostředí a řešením některých problematik v rámci jiných pracovních týmů.
Na jednání Ing. Valentin informoval o současném stavu i o výsledku připomínkového jednání k revizi vyhlášky č. 130/2019 Sb. Nová vyhláška by měla být přínosem, podařilo se zohlednit i nakládání s penetračním makadamem a možnost dočasného zřízení mezideponie. Problematické bude pouze, pokud ve vyhlášce zůstanou parametry pro výluhy, ale zřejmě i tuto problematiku se podaří domluvit do reálné podoby.
Ing. J. Valentin dále informoval o přípravě dalších vyhlášek k zeminám, stavebně-demoličním odpadům a vedlejším produktům především z energetiky. Vznikly 3 pracovní skupiny, právní pracovní skupina č. 1 se bude zabývat účelem užití (vede Ing. J. Valentin), druhá skupina (vede p. Kohout) pak požadavky pro vzorkování a zkušebnictví a poslední skupina (vede p. Macourek) má nastavit environmentální parametry v závislosti na druhu odpadu a účelu užití. K problematice byla vedena poměrně obsáhlá diskuze a bylo doporučeno, aby se více zapojili jak členové pracovních skupin, tak případně i další odborníci. Ing. Valentin dále okomentoval materiál, který připravil v rámci činnosti pracovní skupiny, který byl zhodnocen jako výborný podklad a uvedl některé příklady přístupu v jiných státech. Dále byla diskutována potřeba, aby stavební firmy si sami mohly zřizovat recyklační dvory, protože si nejlépe poradí s materiály získanými demolici dopravních staveb.
Členové týmu se na jednání začali zabývat problematikou ESG Problematiku uvedla Ing. Šárka Šafratová. Při MPO vznikla pracovní skupina, která si dala za cíl vytvořit certifikovanou metodiku k sjednocení způsobu výpočtu emisí uhlíkových plynů. Metodika má být zaměřena především na tuto část, byť je problematika taxonomie a ESG podstatně širší. Zdůraznila, že by bylo vhodné se k této aktivitě připojit, respektive ovlivňovat, co bude v metodice obsaženo. Je také žádoucí, aby v pracovní skupině byli zástupci více oborů, nejen z oblasti ochrany životního prostředí, ale také ekonomické, personální, právní apod. Ing. J. Valentin doplnil, že banky budou čím dále více nuceny zohledňovat při poskytování úvěrů, zda se jedná o „zelené“ projekty.
Po krátké diskuzi bylo zdůrazněno, že je potřeba se problematice jmenovat a po linii správní rady Sdružení bude požádáno o návrh zástupců za Sdružení do připravované pracovní skupiny. Členům týmu pro ŽP pak budou zasílány výstupy k případným připomínkám. Bylo by také vhodné situaci využít k tomu, aby byly zavedeny opravdu efektivní způsoby a inovace (např. nízkoteplotní asfaltové směsi, ke kterým byla poměrně obsáhlá diskuze), než aby se pouze formálně naplnily ukazatele.
Dále byla diskutována problematika, která souvisí částečně s ESG, a to nástroje EPD, LCA a PEF. Bylo diskutováno, jakým způsobem by mohly tyto nástroje pomoci investorům získat pro realizaci stavby kvalitního dodavatele a zároveň podpořit snížení negativního environmentálního dopadu staveb v různých oblastech a podpořit např. cirkulární ekonomiku. V rámci CEN/TC 154 a také v rámci CEN/TC 227 vznikají tzv. PCR (product category rules) dokumenty, které poskytují konkrétní podklady pro EPD. V rámci CEN/TC 227 je nyní dokončována TS, která by mohla být představena mj. i na konferenci Asfaltové vozovky.
Doc. Ing. Dušan Stehlík, Ph.D., informoval o stavu revize TP 210. Poděkoval spolupracovníkům Ing. Blance Holé, Milanu Beckovi, DiS., a Ing. Janu Valentinovi, Ph.D., za spolupráci a připomínky k TP 210. Jedná se v podstatě o materiál, který je revidovaný zhruba po 11 letech.
Nejzásadnější změny spočívají v rozdělení výrobků na ty, které jsou stanovené a na ostatní. Materiály jsou rozděleny do 3 kategorií. Dále byl proveden zásah do definic, vznikla „zemina odpadní“ a „zemina výkopová“. Zeminu z výkopů je možné na konkrétní stavbu převést u jiné stavby. Doufáme, že to bude do budoucna korelovat s připravovanou vyhláškou. Recyklát z betonu bude RC 1 (z CBK, mostních konstrukcí a případně jiné konstrukční betony), RC 2 je vše ostatní, zejména z pozemních staveb. Zajímavou kapitolou je kap. týkající se životního prostředí, vše se v podstatě odvolává na stávající vyhlášky.
Ing. J. Valentin informoval o stavu revize TP 150. Projednávání se pozastavilo z důvodů vyřešení pasivace a ovlivnění případných výluhů. Souvisí to i s problémy, které jsou obdobné jako u revize vyhlášky č. 130/2019. Je potřeba zajistit některé zkoušky materiálů a ověřit správné nastavení limitů, případně nastavit limity jiné. Zatím vypadá, že jsou limity příliš přísné, využití recyklace na místě by mohlo být ohroženo.
Ing. P. Svoboda prezentoval nejdůležitější závěry studie zpracované pro ŘSD ČR k problematice potřeby kameniva pro dopravní stavby. Součástí studie je také analýza legislativy. Cílem analýzy bylo poukázat na právně – teoretické i praktické zásadní problémy, které tvoří právní překážky pro realizaci hornické činnosti, případně v jejichž důsledku vznikají nadbytečné průtahy v řízení.
Dále bylo poukázáno na to, že je potřeba zintenzivnit jednání s příslušnými úřady (především MPO) a přesvědčit je, že je nutné urychleně jednat. Dále by bylo vhodné zainteresovat také zákonodárce, především některé poslance nejlépe v rámci Hospodářského výboru PSP.
Dále je nutné problematiku dostatečně medializovat, bude připravena diskuze na Silniční konferenci, bude snaha uskutečnit seminář v Poslanecké sněmovně a budou připraveny další mediální aktivity.
Ing. Svoboda zmínil rovněž problematiku cementů, přednáška k této problematice rovněž zazněla na Silniční konferenci. Bude nutné ověřit možnosti využití tzv. směsných cementů, cementárny se chystají ukončit výrobu CEM I.
Závěrem předseda týmu pro ŽP Ing. J. Valentin poděkoval všem za účast.
Zpracoval: Ing. Petr Svoboda