Zpracovala: Ing. Radka Knottová
Zasedání správní rady se uskutečnilo dne 22. 3. 2023 v Hotelu AKADEMIE Naháč v Choceradech. Jednání zahájil předseda Sdružení Ing. Petr Laušman, který přivítal přítomné i připojené členy správní rady a oznámil účast hostů na správní radě. Pozvání přijali náměstkyně ministra dopravy Ing. Lenka Hlubučková, ředitel SFDI Ing. Zbyněk Hořelica, generálního ředitele ŘSD ČR zastoupil ředitel úseku výstavby ŘSD ČR Ing. Petr Kůrka.
Ing. Petr Svoboda stručně shrnul uplynulé období činnosti sekretariátu Sdružení. Upozornil na nové číslo zpravodaje SILNICE MOSTY, ve kterém jsou mimo jiné shrnuty dokončené důležité normy a technické předpisy pro stavbu vozovek. Ing. Svoboda informoval dále o vzniku Platformy pro zdravý stavební zákon v listopadu 2022 v reakci na návrh novely stavebního zákona. Členy platformy jsou Hospodářská komora ČR, Svaz průmyslu a dopravy ČR, Svaz podnikatelů ve stavebnictví, Česká komora architektů, Asociace developerů ČR, CityDeal a Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů. Platforma zpracovala úpravy novely stavebního zákona, které byly poskytnuty SIA ČR – Rada výstavby k oponentuře. Cílem je zpracovat jednotný pozměňovací návrh k novele.
Na jednání byly představeny vzdělávací a propagační akce na rok 2023. Na září je plánován Road fest v Lipníku nad Bečvou, v termínu 17.–21. 7. 2023 je připraven také Road camp, příměstský tábor organizovaný pro děti na základní škole, a to v SPŠ stavební v Dušní.
Ing. Laušman informoval o uskutečněných jednáních se státní správou a podal informace z jednání předsednictva Sdružení. Ing. Laušman připomněl, že od 1. 7. 2022 jsou upraveny ZOP FIDIC RED BOOK a informoval, že proběhnou další jednání o úpravě ZOP FIDIC RED BOOK – výměna používání stávajícího indexu za vzorec na základě indexů cen průmyslových výrobců dle ČSÚ. Je snaha o úpravu ZOP FIDIC YELLOW BOOK ohledně inflantování od základního data jako u ZOP FIDIC RED BOOK. Dále shrnul dopady Metodiky pro řešení růstu cen stavebních materiálů na stavbách dopravní a vodní infrastruktury, která byla vládou vzata na vědomí. Dne 17. 3. 2023 byl vydán příkaz GŘ ŘSD ČR č. 5/2023 Řešení kompenzace nárůstu cen stavebních materiálů, který upřesňuje postupy metodiky. Platí, že zhotovitel musí předložit požadovanou kompenzaci, vyčíslit a doložit veškeré podklady do cca 3 měsíců od vydání PGŘ (tzn. do 15. 6. 2023) a vypořádání žádosti o kompenzaci za rok 2022 proběhne do 15. 8. 2023. Dále Ing. Laušman informoval o vydání posudku Expertní stanovení podílu nákladů na materiál u hutněných asfaltových směsí, tento posudek je podstatnou hranicí pro kalkulaci do nabídek u asfaltových směsí, z něhož vychází PGŘ ŘSD ČR navazující na metodiku ke kompenzaci.
Ing. Svoboda informoval, že dne 20. 3. 2023 se uskutečnilo jednání vedoucích a tajemníků všech pracovních týmů, byla zpracována výroční zpráva o činnosti pracovních týmů včetně návrhu činnost pro rok 2023. Informace o činnosti vybraných týmů Sdružení přednesli za tým č. 1 pro legislativu jeho vedoucí Ing. Marie Vebrová, za tým č. 7 pro asfaltová pojiva a asfaltové emulze tajemník týmu Ing. David Matoušek a tým č. 10 pro BOZP reprezentoval jeho vedoucí Ing. Lukáš Koubek.
Ing. Svoboda podal informaci o zpracování a schválení důležitých předpisů. ČSN 73 6121 Stavba vozovek, hutněné asfaltové vrstvy s platností od 1. 4. 2023 je k dispozici na ČSN online, mělo by platit i TPK 7 Hutněné asfaltové vrstvy. Dále byly zpracovány a od 1. 6. 2023 by měly platit normy ČSN 73 6147 a ČSN 73 6148, které nahrazují TP 208 Recyklace konstrukčních vrstev netuhých vozovek za studena a TP 209 Recyklace asfaltových vrstev netuhých vozovek na místě za horka. Zástupci Sdružení (především zástupci vysokých škol) se aktivně podíleli na zpracování TP 170 Navrhování vozovek pozemních komunikací, v této souvislosti vznikl program pro návrh konstrukce vozovky s názvem ELaS. Tato aplikace měla být podle příslibu GŘ ŘSD ČR dostupná na webovém rozhraní ŘSD ČR do konce minulého roku.
Ing. Laušman seznámil s aktuálním stavem přípravy Světového silničního kongresu, s programem ČESKÉHO & SLOVENSKÉHO PAVILONU a obsazeností výstavy. Na zahajovacím ceremoniálu je potvrzena účast ministrů dopravy ČR a SR, primátora Prahy a náměstka pro dopravu, přislíbená je účast premiéra ČR a v jednání je i účast prezidenta ČR. Předpokládá se zapojení více než 100 firem a přes 4 000 delegátů, z toho 600 z České republiky a Slovenska, bylo zasláno 82 českých odborných příspěvků, ČESKÝ & SLOVENSKÝ PAVILON je o rozloze 600 m2. Je podporováno zapojení studentů, plánovaná je řada bilaterálních jednání a rovněž ministerská sekce.
Náměstkyně ministra dopravy Ing. Lenka Hlubučková informovala, že byl připraven rozpočet na rok 2024 a poslán Ministerstvu financí k připomínkám. Část rozpočtu SFDI bude v roce 2023 a v letech následujících nutné pokrýt alternativními zdroji. Rozdíl bude saturován úvěrem u Evropské investiční banky a emisí dluhopisů. Jednání s EIB probíhají, úvěrová smlouva pro rok 2023 bude ve výši cca 1 mld. €, jedná se o úvěrech na další roky. Úvěry jsou úzce vázány účelem jejich využití. Dluhopisy mohou být vydány po změně zákona o SFDI, což by mělo vzhledem k legislativnímu procesu nastat v druhé polovině roku 2023, pro první pololetí je dostatek vlastních zdrojů.
Ředitel SFDI Ing. Zbyněk Hořelica úvodem prezentoval financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v letech 2001–2022 a dále pokračoval s informací o financování dopravní infrastruktury
z rozpočtu SFDI v roce 2022. Schválený rozpočet SFDI na rok 2022 byl ve výši 127,6 mld. Kč, upravený ve výši 136,2 mld. Kč. Uvolněno z upraveného rozpočtu bylo celkem 131,7 mld. Kč (96,7 %), to je vyšší čerpání oproti roku 2021 o 4,2 mld. Kč. Jednalo se o proinvestiční rozpočet, na investice bylo určeno 82,6 mld. Kč, na neinvestiční akce 39,1 mld. Kč. Z hlediska výdajů určeno 57,789 mld. Kč pro ŘSD ČR (uvolněno 57,736 mld. Kč, 99,9 %) a pro SŽ je ve výši 61,000 mld. Kč (uvolněno 60,978 mld. Kč, 99,9 %). Schválený rozpočet na rok 2023 je ve výši 150,9 mld. Kč. Z pohledu rozdělení výdajů je pro ŘSD ČR připraveno 65,463 mld. Kč (44,721 mld. Kč na investice a 20,742 mld. Kč na neinvestiční akce) a pro SŽ 70,364 mld. Kč (48,531 mld. Kč na investice a 21,833 mld. Kč na neinvestiční akce). Připravuje se novela zákona o SFDI, spočívá v možnosti emitovat dluhopisy, obsahuje institut zápůjčky a státní záruku. Aby bylo možné pokrýt plánované a rozestavěné stavby, byl připraven odhad pro Ministerstvo financí na následující roky: pro rok 2024 ve výši 165 mld. Kč, pro rok 2025 ve výši 198 mld. Kč a pro rok 2026 ve výši 212 mld. Kč.
Z dalších činností SFDI zmínil Ing. Hořelica digitalizaci a zavádění BIM. Došlo k posunu termínu účinnosti zákona o BIM a tím i povinnosti u velkých staveb BIM uplatňovat z 07/2023 na 07/2024, vzhledem k vypořádání velkého množství připomínek. SFDI uzavřelo s ČAS dohodu o spolupráci, kdy bude převeden DSSDI do databáze ČAS, ale TRT i Rada pro BIM bude fungovat i nadále. Dne 10. 3. 2023 se uskutečnilo jednání Technického redakčního týmu k BIM, na kterém bylo aktualizováno personální zastoupení v TRT a byla projednána aktualizace předpisu BEP. Připravuje se aktualizace Plánu digitalizace, dokončena bude v 2. čtvrtletí 2023. Součástí je prodloužení termínů v souvislosti s posunem účinnosti zákona o BIM, rozšíření spolupráce s krajskými SÚS – možné využití metodik, propojení DS na digitální technickou mapu a koordinace s agendou Digitalizace stavebního řízení. Pracuje se na aktualizaci Metodiky měření (označení položek v OTSKP, které mají být měřeny geodetickým způsobem a stanovení pravidel pro stavby s kvartálním vyúčtováním valorizace).
Ředitel odboru výstavby ŘSD ČR Ing. Petr Kůrka stručně okomentoval čerpání rozpočtu v roce 2022. Rozpočet byl ve výši přesahující 57 mld. Kč, pro projektovou přípravu staveb bylo připraveno 4 mld. Kč a čerpání dosáhlo téměř 100 %. V návrhu rozpočtu na rok 2023 je pro ŘSD ČR připraveno 65,463 mld. Kč, pro rok 2024 požaduje ŘSD ČR prostředky ve výši 87,919 mld. Kč a pro rok 2025 ve výši 108,399 mld. Kč. Ing. Kůrka zmínil program OPD 2021–2027, je kladen větší důraz na síť TEN-T. Dále promítl mapy s přehledem běžících staveb a staveb, které budou v roce 2023 zahájené a které zprovozněné. Prezentoval a okomentoval přehled předpokládaných velkých investičních staveb se zahájením zadávacího řízení pro výběr zhotovitele v roce 2023 a plán výběrových řízení na dodavatele technického dozoru a na zpracovatele projektové dokumentace v roce 2023. Ing. Kůrka dále informoval o záležitostech, které jsou diskutovány. Řeší se problematika zajišťování geotechnických průzkumů a majetkoprávního vypořádání v rámci přípravy staveb podle dokumentace pro společné povolení v souladu s novelou stavebního zákona. Dalšími tématy je digitalizace geotechnických průzkumů a aktualizace SGŘ 18/2017.
Dále Ing. Kůrka informoval o příkazu GŘ č. 5/2023 Řešení kompenzace nárůstu cen stavebních materiálů. Vysvětlil podmínky aplikace PGŘ / metodiky na stavby ŘSD ČR a promítl přehled investičních staveb splňujících podmínky metodiky, vyjmenoval kompenzované skupiny stavebních materiálů (komodity) – konkrétní položky pro jednotlivé skupiny materiálů jsou definovány seznamem přiřazených položek OTSKP (Příloha PGŘ), definoval podmínky pro poskytnutí kompenzace a prezentoval zjednodušený výpočet kompenzace.
Ke Světovému silničnímu kongresu Ing. Kůrka uvedl, že ŘSD ČR od kongresu očekává získání informací o dobré praxi ze světa a kontaktů na zahraniční odborníky. V rámci ČESKÉHO & SLOVENSKÉHO PAVILONU je navrženo 9 odborných témat: BIM, digitalizace, mosty, tunely, stavební materiály a technologie, telematika a řízení dopravy, bezpečnost provozu, životní prostředí, hluk a principy financování silniční sítě. Tématům budou věnovány samostatné bloky, kde vystoupí zástupce ŘSD/MD/SFDI, následovat budou předem dohodnuté příspěvky a blok bude končit řízenou diskuzí.
Předseda Sdružení Ing. Petr Laušman poděkoval hostům i členům správní rady za aktivní účast.