V rámci své bakalářské práce řešil pan René Gruszka na vysoké škole v Münster/DE matrici pro výpočet emisí CO2, které vznikají při výstavbě asfaltové vozovky. V rámci této práce vznikl procesní model, který zahrnuje jednotlivé procesy od získání surovin až po pokládku asfaltové směsi na stavbě vč. jednotlivých přepravních tras. Vypracovaný model však nezahrnuje následné fáze po pokládce (údržba, opravy až po případné zpětné získání materiálu z předmětné vozovky).

Nejobsažnější část práce tvoří přepočítaná emisní a energetická data, která zohledňují i např. přidávání R-materiálu nebo snižování manipulačních teplot, případně i rozdíly mezi různými typy asfaltových vrstev z hlediska obsahu asfaltového pojiva. S využitím tohoto výpočtového modelu lze již při přípravě projektu stavebních prací predikovat, kterými parametry lze snížit celkovou bilanci emisí CO2.

Výpočtový model byl ověřen na konkrétním projektu stavebních prací. Z dosažených výsledků je zřejmé, že největší podíl na bilanci emisí CO2 má výroba asfaltové směsi díky vysoké energetické náročnosti na vysušení a ohřátí kameniva v sušícím bubnu obalovny. Procentuálně bylo zjištěno, že podíl výroby na celkových emisích činí v případě asfaltové směsi pro ložní vrstvu 71 %, v případě směsi pro obrusnou vrstvu pak 63 %.

Druhým nejvýraznějším faktorem je získání surovin (15 % u směsi pro ložní vrstvy a 21 % u směsi pro obrusné vrstvy). Podíl dopravy činí 11 %, resp. 14 %. Naopak podíl emisí vznikajících při pokládce činí 3 %, resp. 2 %.

Při získávání surovin je nejvyšší zatížení emisemi při výrobě asfaltu (90 % z celkového objemu emisí vznikajících při získávání surovin pro výrobu asfaltové směsi).

Výpočtový model dále umožňuje posoudit i vliv dalších faktorů, jako např. přidávání R-materiálu, snižování teplot nebo použití modifikovaného pojiva.

V následujících měsících bude v budoucím vydání časopisu představen výpočetní model detailněji. Je však nezbytné uvést, že zpracovatel této bakalářské práce byl oceněn několika cenami, které jsou udíleny za inovativní přínosy studentských prací v Německu.

Zpracoval: Ing. Václav Valentin

Zdroj: Asphalt + Bitumen 2022, č. 5