Zpravocala: Ing. Maria Míková
Dvacáté deváté jednání týmu pro mosty se uskutečnilo 15. září 2022 v Michalovicích u Havlíčkova Brodu. Jednání zahájil a řídil vedoucí týmu Ing. Pavel Mařík ze společnosti SM CZ, a.s.
Na úvod informoval Ing. Petr Svoboda o aktuální činnosti Sdružení pro výstavbu silnic. Informace se týkaly snahy o zajištění lepších kompenzací cenového nárůstu, který nastal v posledních měsících.
Dále byla představena revize TP 170 Navrhování vozovek pozemních komunikací. Předpis byl již odevzdán, je pouze problém s rozhraním programu. Cílem revize bylo zjednodušit strukturu, zlepšit přehlednost a srozumitelnost textu. Došlo také k úpravě stanovení dopravního zatížení a návrhových parametrů podloží. Zmíněny byly také akce pro veřejnost pořádané Sdružením, a to zážitkový den na podporu silničního stavitelství ROAD FEST, který se letos uskutečnil ve dvou městech, a příměstský tábor pořádaný ROAD CAMP.
Ohledně podpory silničního stavitelství proběhlo také jednání s ministrem dopravy Mgr. Martinem Kupkou. Na jednání zazněl návrh natočit ve spolupráci s influencerem rozhovory s lidmi z oboru.
Ing. Jan Volek ze společnosti PRAGOPROJEKT, a.s., odprezentoval stav TP 86 Mostní závěry. Aktuálně je platný předpis z roku 2009. Nové TP se budou odkazovat na nové vydání TKP 19A, TKP 19B, případně další kapitoly, a budou vypuštěny citace z bývalého ETAG. Nově budou také zahrnovat elastické mostní závěry, které předtím byly vydány jako samostatné TP. Ustanovení pro použití mostních závěrů se sníženou hlučností je do doby provedení měření hlučnosti na mostních závěrech shodné s původními TP 86:2009. Zásadní je nový výpočet pohybů v mostním závěru, a to podle Eurokódů v mezním stavu použitelnosti s přihlédnutím k hodnotě DT0.
Ing. Dagmar Šimlerová informovala o problémech s tvorbou legislativy. Obtíže při zajištění zpracovatelů prezentovala na TKP 24 Tunely, jejichž revize byla zahájena již v roce 2016. V revizi jsou také TP 86 (Mostní závěry) a TKP 23. Oba dokumenty jsou ke schválení na Ministerstvu dopravy.
V roce 2020 byla ŘSD ČR zadaná revize TP 170 Navrhování vozovek pozemních komunikací. Revize předpisu byla dokončena v červnu 2022 a předána k odsouhlasení na Ministerstvo dopravy. Tento předpis má dopad i na ČSN 73 6242 Navrhování a provádění vozovek na mostech pozemních komunikací. Norma by tudíž měla být revidována, ovšem je problém zajistit zpracovatele normy. Ing. Maria Míková potvrdila, že problémy se sháněním zpracovatelů pro tvorbu norem je čím dál častější.
Aktuálně se řeší také revize TP 76 Geotechnický průzkum pro pozemní komunikace. Jedná se zejména o zapracování Eurokódů 1997-1 a 1997-2. Spor je zejména o pojmy Geotechnický průzkum a Inženýrskogeologický průzkum. Došlo tedy k pozastavení revizí všech tří částí TP 76 než se tento problém vyřeší.
Ing. Jan Horský přednesl poznámky k diagnostice mostů z hlediska materiálových charakteristik. Důraz je kladen na to, aby byl diagnostik mostařem. S novými metodami se začalo hodně hovořit o mikroanalýzách, ale jejich význam se často zveličuje a posouvá do oblasti jediných správných měření. Byly prezentovány odchylky pevností na konkrétních stavbách, pevnosti stejného samozhutnitelného betonu na různých vzorcích, ukázky alkalicko-křemičité reakce a teplotní trhliny.
Plánovaná exkurze na mosty na stavbě obchvatu Havlíčkova Brodu musela být z důvodu nepříznivého počasí zrušena. Ing. Pavel Mařík alespoň přítomné seznámil se základními informacemi o stavbě. Jedná se o přeložku silnice I/38 v délce 4,124 km. Přeložka této komunikace představuje jihovýchodní obchvat města Havlíčkova Brodu. V současné době je již několik let v provozu severovýchodní obchvat a právě na tento existující obchvat se navržená přeložka silnice I/38 napojí v podobě posledního chybějícího paprsku stávající okružní křižovatky Havlíčkův Brod – východ. Předmětná stavba zahrnuje kromě samotné silnice I/38 také výstavbu dvou mimoúrovňových křižovatek, 13 mostů, přeložek velkého množství inženýrských sítí, provedení vegetačních úprav apod. Dva z navržených mostů budou významnými dominantami nové trasy, jelikož dosahují délky okolo 300 m. Tyto mosty překračují řeky Sázavu, resp. Šlapánku, a také několik železničních tratí. Také všechna ostatní křížení s komunikacemi či vodotečemi jsou navržena jako mimoúrovňová. Silnice I/38 je navržena v kategorii S 11,5/70, která představuje dostatečnou kapacitu pro silnici I. třídy a očekávané dopravní zatížení. Stavba se důsledně vyhýbá zastavěným oblastem, v rámci stavby nedojde k demolici žádného stávajícího stavebního objektu.
Jedním z nejvýznamnějším mostním objektem je most přes trať ČD, řeku Sázavu a trať – objekt SO 201. Jeho výjimečnost je dána jak jeho velikostí, tak velice komplikovanými problémy při výstavbě. Délka mostu 289,8 m šířky 11,75 m. Jedná se o spojitou monolitickou trámovou konstrukci z předpjatého betonu o osmi polích. Rozpětí polí 28 + 6 x 37 + 23 m. Vzhledem k přechodu přes trať ČD s nedostatečnou výškou pro realizaci na skruži a velmi omezenému rozsahu výluk na tříkolejné trati bylo nutno pole nad tratí vybudovat ve zvýšené poloze a následně spustit o cca 2 m do výsledné polohy. Teprve po spuštění tohoto pole bylo možno pokračovat následujícími betonážními takty po jednotlivých polích.
Ing. Volek poté seznámil přítomné s problematikou návrhu dokumentace v jednotlivých stupních dokumentace. U dokumentace pro územní řízení bylo zdůrazněno, že je rozhodující u novostaveb mostů. Její následná změna může znamenat obnovení územního řízení, problémy s dalšími stupni dokumentace nebo i s prací na stavbě. Při návrhu by se v úvahu měla vzít i možnost budoucího rozšíření komunikace pod mostem, případně rozvoj oblasti v okolí mostu a pod ním. U rekonstrukcí je třeba uvážit jejich rozsah, zda není výhodnější postavit most nový. Je třeba také myslet na možnou zatížitelnost mostu při opravě. V úvahu se musí vzít nejen ekonomicky výhodná výstavba, ale také náklady na následnou údržbu mostu. Bylo zdůrazněno, že investor by měl u kontroly dokumentace zvážit objednání experta z řad zkušených projektantů, popřípadě vysokých škol.
U změn během výstavby zaznělo, že ZBV se musí vypracovat na všechny změny, tedy i na ty, jejíž hodnota je malá a úsilí všech účastníků mnohonásobně nákladnější. ZBV či jejich skupina vyžadují dodatek smlouvy, což znamená další náklady s jeho přípravou a schválením. Komplikované je také zdůvodnění změny, která je výsledkem chybného návrhu mostu, případně je zhotovitel schopen most postavit s jinými technologiemi levněji, než bylo navrženo. Možností je použití žlutéh knihy FIDIC.
Na jednání také bylo zmíněno, že by bylo vhodné zestručnit a zpřehlednit TKP 18 a 19. U TDI je také problémem soutěžení na cenu, přičemž se neberou v úvahu reference uchazeče.
Na závěr zaznělo, že systém Technologického předpisu (TePř) je velmi administrativní, podstatný je popis činnosti, použité stroje a materiály, BOZP. TePř by měl ovládat hlavně stavbyvedoucí a mistr. V některých firmách jej ovšem píše pracovník, který stavbu nikdy neviděl a stavbyvedoucí jej nečetl. Bylo také prezentováno, že bourací práce by měly být pouze v několika položkách a nemělo by být zhotoviteli předepsáno jak bourat, ale pouze co bourat.
Ing. Jiří Hlavatý, Ph.D., z Ředitelství silnic a dálnic ČR informoval, že Centrální evidence vad (CEV) byla pro externí uživatele spuštěna 30. 8. 2022, a to moduly Vady, Záruky a Mosty. U modulu Mosty aktuálně chybí množství dat, zejména přílohy a fotografie. Poté byly popsány jednotlivé moduly Vady a prohlídky, Záruky, Mosty, Tunely, Passporty.
Byla zajištěna aktualizace Katalogu vad mostů. Základním požadavkem bylo zjednodušení členění závad, možnost zapracování do CEV a využití při zpracování prohlídek mostů a plánování údržby a oprav. Vychází se z původního katalogu, který byl doplněn o závady konstrukcí z předpjatého betonu. Bylo přepracováno členění katalogu a zatřídění závad. Jsou použity nové číselníky pro základní členění v katalogu. Položky zatížitelnost, míra, rozsah a naléhavost odstranění byly vypuštěny, navržené opatření je nyní označeno jako položka údržby. Do katalogu vad mostů byl zapracován základní číselník položek úpravy a také označení typu údržby/opravy.