Zpracovala: Mgr. Eva Procházková
35. jednání týmu pro vzdělávání se uskutečnilo 9. 3. 2022 kombinovaně, tj. prezenčně v sídle společnosti STRABAG a.s., a videokonferenčně prostřednictvím MS Teams. Po přivítání vedoucí týmu Ing. Karin Bílkovou Ing. Petr Svoboda informoval o činnosti Sdružení za poslední období. Následně se členové týmu k aktivitám spojeným s válkou na Ukrajině a podpoře ukrajinských zaměstnanců.
V dalším bodě jednání se zástupci škol vyjádřili k situaci na školách a k zájmu žáků o stavební a strojní obory. Ing. Jiří Skalický (VOŠ stavební a SŠ stavební Vysoké Mýto) informoval, že aktuálně sbírají přihlášky a situace vypadá dobře, zaznamenali větší nárůst zájmu o studium. Sdělil, že také z ostatních stavebních škol má odezvy, že se již vloni a také letos situace začíná lepšit. Obecně ale stav není dobrý, protože studenti přijdou do praxe až za pár let. Vyzdvihl také spolupráci škol a firem, která je ověřená a smysluplná, informoval, že jejich školu čekají oslavy 125 let od jejího založení.
Ing. František Mihulka (SPŠ Chrudim) potvrdil slova p. Skalického. Sdělil, že „pracovat rukama“ není pro žáky „cool“. Na škole mají jak studijní, tak učební obory. Studijní ve strojařině a mikroelektronice, učební ve strojařině, mikroelektronice a silniční obor. Zájem je stabilní, ale je nižší, než byl roky předtím, výkyvy jsou ale minimální. Je pravda, že strojírenství se díky privatizaci usadilo dříve než stavebnictví a úbytek žáků pocítili před 10, 12 lety a od té doby je stav vyrovnaný.
Ing. Mihulka zastupuje střední školy na tripartitě, kde stejně jako Svaz průmyslu a obchodu a Hospodářská komora požaduje, aby stát dal do souladu potřeby, které průmysl a hospodářství má, s tím, do jakých oborů se žáci mohou hlásit. Odhaduje se, že polovina absolventů nepracuje v oboru, který vystudovala. Podstatná část jsou žáci, kteří si zvolili obor, který nikdo „nepožaduje“, a to jen proto, že je lehký (podnikání, management…), což dopadá negativně na naše obory.
MŠMT chce prostřednictvím Národního pedagogického institutu novelizovat rámcové vzdělávací programy. Strategie 2030+ by měla omezovat gymnázia, resp. Evropská unie nám vyčítala, že brzo selektujeme žáky, na základě Strategie hlavní nosná část vzdělávání bude na druhém stupni ZŠ a do víceletých gymnázií by mělo jít jen 4 % až 6 % nejschopnějších dětí. Ukazatelem ne zcela správného nastavení systému může dlouhodobá neúspěšnost u maturit, která je 25 %. Tito žáci mohli jít na učební obory.
Co se týče VŠ, lépe se pracuje s absolventy průmyslových škol, kteří sice musí dohnat matematiku a fyziku, ale s oborem jsou identifikovaní a ví, co od něj chtějí, znají základy oboru. Z pohledu zaujetí studentů tedy preferují spíše žáky průmyslových škol.
Upozornil na trend otevírání gymnaziálních tříd na průmyslových školách, což nedává logiku, protože už nyní jsou na gymnáziích studenti, kteří tam nepatří. Rovněž upozornil, že odchází generace lidí, kteří budou umět odborné předměty učit.
Ing. Skalický dodal, že v současné době vidí také trend, že rodiče i dobří studenti zvažují, co dál, tudíž volí odbornou školu místo gymnázia, protože budou mít ukončené odborné vzdělání.
Jedním ze závěrů jednání týmu byla iniciace schůzky s představiteli Hospodářské komory a Svazu průmyslu a dopravy a společné uplatňování připomínek.
Další bodem jednání byly akce pro žáky a studenty a širokou veřejnost. Sdružení plánuje 2 akce ROAD FEST, a to 1. června v Liberci a ve dnech 17. a 18. 6. ve Vysokém Mýtě.
Sdružení připravuje také příměstské tábory, které se budou konat v termínech 18.–22. 7. 2022 a 8.–12. 8. 2022 na Smíchovské SPŠ a gymnáziu.