Zpracovala: Ing. Radka Knottová

Zasedání správní rady Sdružení se uskutečnilo dne 23. 3. 2022 v Hotelu AKADEMIE Naháč, prezenčně a zároveň bylo přenášeno on-line prostřednictvím MS Teams. Jednání zahájil předseda Sdružení Ing. Petr Laušman, který přivítal přítomné i připojené členy správní rady, a oznámil účast hostů na SR. Pozvání přijali náměstkyně ministra dopravy Ing. Lenka Hlubučková, ředitel SFDI Ing. Zbyněk Hořelica i generální ředitel ŘSD ČR Ing. Radek Mátl.

Proběhla volba návrhové komise, do které byli zvoleni: Ing. Petr Čížek (ESLAB, spol. s r.o.), Ing. Dušan Drahoš (SaM silnice a mosty a.s.) a Ing. Milan Komínek (AFRY CZ s.r.o.).

Ing. Laušman přivítal prokuristu společnosti QUALIFORM, a.s. Ing. Petra Vymyslického,který krátce společnost představil. Společnost splnila předpoklady a formální náležitosti, aby se mohla stát řádným členem Sdružení a byla jednomyslně přijata za člena Sdružení.

Ing. Svoboda následně stručně shrnul uplynulé období činnosti sekretariátu Sdružení s tím, že podrobnější informace budou podány v samostatných bodech. 

  • Od minulé správní rady byly rozeslány čtyři Informace. Jsou k dispozici na webových stránkách Sdružení v uzavřené části.
  • Uskutečnilo se setkání vedoucích a tajemníků týmů, závěry i výroční zprávy jsou v podkladových materiálech a na webových stránkách Sdružení.
  • Přehledy výroby a zpracování materiálů pro stavbu pozemních komunikací v roce 2021 jsou zpracovávány a nyní se dokončují.
  • Příprava kampaně k nedostatku kameniva byla vzhledem k aktuální situaci týkající se nárustu cen a nedostatku materiálů související s válečným konfliktem na Ukrajině byla pozastavena a zatím přesunuta na druhou polovinu roku 2022.
  • Směrnice pro financování činnosti Sdružení pro výstavu silnic byla formálně upravena a předložena ke schválení.
  • Jsou připravována jednání většiny týmů, během prvního pololetí by se měla uskutečnit jednání všech týmů.

Ing. Petr Laušman informoval o uskutečněných jednáních s MD, ŘSD ČR, SFDI, SIA ČR, ČSS, SPS, CACE, informace z jednání předsednictva SVS.

  • Dne 10. 12. 2021 se uskutečnilo jednání Rady pro certifikaci Silmos-Q s.r.o., byla schválena personální změna, místo Ing. Čížka se stal členem Ing. Laušman. Rada se schází jednou za tři roky a schvaluje postupy certifikačního orgánu.
  • Dne 17. 12. 2021 proběhlo jednání s Ing. Mátlem a Ing. Hořelicou ke kompenzacím za práce v nouzovém stavu na konci roku 2021, má ve své kompetenci Ministerstvo dopravy, to kompenzace zamítlo.
  • Dne 18. 1. 2022 zasedalo předsednictvo České silniční společnosti. Byla podepsána smlouva s agenturou C IN na zajištění Silniční konference v roce 2022 a na pořádání Světového silničního kongresu v Praze v roce 2023. Termíny akcí v roce 2023 jsou následující: Světový silniční kongres 2. – 6. 10. 2023, Asfaltové vozovky 28. – 29. 11. 2023 a Silniční konference pravděpodobně v Ostravě v termínu 12. – 14. 6. 2023.
  • Setkání s ministrem dopravy se uskuteční dne 31. 3. 2022, v souvislosti s nárůstem cen a nedostatku materiálů bylo operativně domluveno ještě jedno jednání v termínu 17. 3. 2022. Tohoto jednání se zúčastnili pánové Laušman, Jurka, Novák, Ludvík a Rypl. Více informací v samostatném bodě.
  • Dne 1. 2. 2022 se uskutečnilo jednání představenstva SPS. Byla projednávána kolektivní smlouva vyššího stupně. V případě úprav Stavebního zákona bude SVS prostřednictvím SPS přizváno ke spolupráci.
  • Dne 9. 2. 2022 se konalo jednání předsednictva Sdružení. Záznam z jednání je k dispozici na webových stránkách Sdružení.
  • Dne 14. 3. 2022 zasedalo předsednictvo České silniční společnosti.
  • Dne 14. 3. 2022 zasedalo videokonferenčně mimořádné Představenstvo SPS pouze ohledně nárůstu cen a nedostatku stavebních materiálů.
  • Dne 17. 3. 2022 se konalo jednání s ministrem dopravy Kupkou, náměstkyní MD Hlubučkovou, GŘ SŽ Svobodou a GŘ ŘSD ČR Mátlem – viz výše.

Ing. Petr Laušman informoval o výsledku jednání dne 17. 3. 2022 na Ministerstvu dopravy. Byl projednáván jen nárůst cen stavebních materiálů a jejich nedostatek. U běžících staveb nebyl akceptován návrh na jakoukoliv plošnou kompenzaci. Resort dopravy vyjádřil ochotu řešit kompenzaci pro jednotlivé stavby. Investoři v resortu budou akceptovat jednání o dokladování nárůstů cen (např. doložením původních smluv na subdodávky a materiály s porovnáním dnešních návrhů, výstupy z inflací cenových nárůstů jednotlivých komodit apod.). ŘSD ČR připraví metodiku pro Správce staveb a TDI, jak postupovat při dokladování nárůstů cen a projedná ji se Sdružením. U zadávacích řízení na stavby, kde nebyly zatím nabídky podány, posune ŘSD ČR podávání nabídek do 20. dubna 2022. Bude zahájeno projednání úpravy způsobu výpočtu valorizace s vazbou na reálnou cenu vstupů pro stavby, kde nebyly dosud odevzdány nabídky. ŘSD ČR navrhne úpravu způsobu výpočtu valorizace a projedná jej se zástupci Sdružení.

Na Sdružení vznikají dvě pracovní skupiny v počtu do 6 osob, první složena převážně z právníků pro metodiku pro Správce staveb a TDI, jak postupovat při dokladování nárůstů cen běžících staveb a staveb s podanými nabídkami před zahájením krize na Ukrajině a druhá pracovní skupina pro úpravu způsobu výpočtu valorizace s vazbou na reálnou cenu vstupů pro stavby, kde nebyly dosud odevzdány nabídky, tam budou zastoupeni především ekonomové. Ing. Laušman vyzval k případnému doplnění do těchto pracovních skupin s tím, že do konce pracovního týdne bude ze strany SVS seznam zaslán na ŘSD ČR. Ing. Petr Svoboda doplnil, že první schůzka pracovní skupiny se uskuteční již 28. 3. 2022 za přítomnosti zástupců Českého statistického úřadu.

U smluv dle FIDIC RED BOOK bude provedena změna a budou valorizovány všechny práce od začátku, nikoliv až po prvním roce od podání nabídky. U smluv dle FIDIC GREEN BOOK bude umožněna možnost valorizace při prodloužení lhůt staveb a u vybraných staveb. Podrobnosti připraví ŘSD ČR. Ministerstvo dopravy připraví dle těchto závěrů pokyn vůči svým investorským organizacím a svolá další jednání se zástupci SVS ohledně této problematiky do 2 měsíců. Dne 31. 3. 2022 se uskuteční další jednání s ministrem dopravy.

Ke smlouvám, které nejsou dle FIDIC, se uskuteční dne 30. 3. 2022 jednání na Ministerstvu pro místní rozvoj. Bude snaha, aby bylo postupováno obdobně a MMR bude požádáno o aplikování metodik MD do metodických pokynů MMR.

Vyšší moc bude možné uplatnit pouze v případě, že nebude prokazatelně materiál dodán. Ing. Čížek doplnil, že v případě, že jednání na Ministerstvu dopravy nebudou úspěšná, bude třeba zintenzivnit kampaň.

Dalším bodem jednání byly nedořešené záležitosti s MD, ŘSD a SFDI (Kompenzace za práci ve ztížených podmínkách za nouzového stavu 11-12/2021, ZBV, metodika pro fin. nároky). Ing. Laušman informoval, že Ing. Mátlovi a Ing. Hořelicovi byly zaslány dopisy s poděkováním za spolupráci a shrnutím nedořešených záležitostí. Ing. Mátl přislíbil se k tomu vyjádřit na této správní radě.

Ing. Petr Svoboda vyjmenoval tato otevřená témata: 

  1. Kompenzace za práce ve ztížených podmínkách
    Na podzim roku 2021 byl znovu vyhlášen nouzový stav, který platil 30 dní do 25. 12. 2021, v kontextu současných událostí nelze předpokládat přiznání kompenzací.
  2. Administrace změn na stavbách ŘSD ČR
    ŘSD ČR připravilo „krokovník“, který popisuje, jakým způsobem administrace probíhá a uskutečnilo se koordinační jednání. Následně jsme zaslali návrh zjednodušeného „krokovníku“ za SVS a CACE dne 30. 7. 2021. ŘSD ČR zaslalo nový „krokovník“, který ale nereflektuje návrhy SVS a CACE, a ke kterému se uskuteční v dubnu jednání.
  3. Metodika pro kvantifikaci finančních nároků při zpoždění a prodloužení
    Metodika byla doplněna příklady, k tomuto jsme 16. 7. 2021 posílali připomínky a jsme připraveni projednat jejich vypořádání.
  4. Metodika pro akceleraci
    Jednání k návrhu aktualizace metodiky se koná dne 14. 4. 2022.
  5. White Book FIDIC

Dalším bodem jednání byla kvalifikace vybraných profesí pro výběrová řízení, odpovědné zadávání.Ing. P. Svoboda informoval, že dne 9. 2. 2022 Sdružení řediteli Hlavatému k předloženému návrhu certifikace vybraných profesí zaslalo připomínky a náměty, kterými upozorňuje, že požadavky ve stávající podobě můžou přinést více problémů než požadované zvýšení kvality. V otázce odpovědného zadávání nebyl u investorů zaznamenám významný posun.

K bodu jednání Dostupnost kameniva (spolupráce s Těžební unií – příprava konference „Bude z čeho stavět?“)Ing. P. Svoboda informoval, že vzhledem k momentálním problémům způsobeným válkou na Ukrajině a velkým růstem cen stavebních materiálů a aktuální nedostupností některých z nich bylo domluveno, že mediální aktivity k problematice kameniva budeme podporovat, dokud neodezní současná situace. Také ještě není zpracovaná studie od České geologické služby týkající se výhledu potřeby kameniva pro připravované stavby dopravní infrastruktury. Příprava konference se tedy prozatím odkládá na podzimní měsíce roku. Ing. Laušman doplnil, že s přípravou konference souvisely i nejasnosti se způsobem financování, bude třeba se domluvit, zda podpoří Sdružení, nebo jednotlivé firmy samostatně.

Sdružení připravuje další konference a školení a propagační akce. Ing. P. Svoboda informoval, že v březnu byly otevřeny workshopy Silniční akademie, dne 30. 3. 2022 se uskuteční školení STEPS v Praze, přihlášeno je 150 osob. Dne 30. 3. 2022 se uskuteční on-line seminář k Yellow Book FIDIC. SVS plánuje s ČSS na červen seminář k el. stavebnímu deníku. Sdružení se SFDI připravuje odborný blok k digitalizaci na Silniční konferenci. Na 20. 9. 2022 je v Brně připravována konference Podkladní vrstvy a podloží vozovek. V listopadu se ve Vídni koná E&E Event.

V letošním roce jsou plánovány dvě akce ROAD FEST, dne 1. 6. 2022 v Liberci a ve dnech 17. 6. – 18. 6. 2022 ve Vysokém Mýtě. Jedná se ještě s ČSS o spolupráci v rámci Cestářského rodea. Sdružení připravuje příměstské tábory Road camp, v termínech 18. 7. – 22. 7. 2022 a 8. 8. – 12. 8. 2022, na Smíchovské střední průmyslové škole a gymnáziu v Praze.

Následně se Ing. Jiří Nouza (SPS) vyjádřil k cenám a dostupnosti stavebních materiálů, uvedl, že i ve zbylém sektoru je situace vážná a vyzdvihl zejména nedostatek materiálu. Zdůraznil důležitost jednání s Asociací krajů a Svazem měst a obcí.

Náměstkyně ministra dopravy Ing. Lenka Hlubučková podala aktuální informace z MD. Uvedla, že rozpočet SFDI je i nadále připravován v původně plánovaných objemech, a to i střednědobý výhled. Ujistila, že vláda chápe potřebu uchovat míru investic do dopravní infrastruktury v současné výši, a dokonce ji i navýšit. Vláda reaguje na výkyvy cen materiálu a hledá způsob nastavení procesů tak, aby stát byl schopen dostát termínům, které si stanovil pro výstavbu dopravní infrastruktury. Ing. Laušman poděkoval za dosavadní spolupráci. Případné výpadky příjmů z daní budou podle Ing. Hlubučkové nahrazeny ze státního rozpočtu.

Ředitel SFDI Ing. Zbyněk Hořelica úvodem prezentoval financování dopravní infrastruktury
z rozpočtu SFDI v letošním roce. Vyrovnaný rozpočet SFDI na rok 2022 (ponížen o 3 mld. Kč) ve výši 127,6 mld. Kč. Z toho národní zdroje 81,5 mld. Kč a EU zdroje 46,1 mld. Kč, do investic 89,2 mld. Kč a neinvestiční akce 38,4 mld. Kč. Z hlediska výdajů je určeno 59,122 mld. Kč pro ŘSD ČR a pro SŽ je ve výši 53,363 mld. Kč, Ing. Hořelica specifikoval i rozdělení výdajů pro ŘSD ČR a SŽ.

Příspěvky SFDI jsou na rok 2022 plánovány ve výši 1,739 mld. Kč, na opravy a rekonstrukce silnic II. a III. třídy je určeno 4 mld. Kč. Další výdaje jsou plánovány v návaznosti na Usnesení vlády
a memoranda, rozběhnutí PPP projektu na D4 nebo infrastrukturu městské drážní dopravy.

Z dalších aktivit Ing. Hořelica zmínil BIM. Dne 21. 3. 2022 se konalo jednání Technického redakčního týmu, na kterém byly po projednání vypořádání připomínek schváleny aktualizované metodiky Datový standard pro stupeň DÚR, DSP, PDPS a RDS, Společné datové prostředí (CDE) a BIM protokol. Materiály budou předloženy Radě pro BIM a dále Centrální komisi Ministerstva dopravy ke schválení. Ing. Hořelica promítl přehled pilotních projektů BIM staveb ŘSD ČR a SŽ a použité CDE. Pracuje se na aktualizaci resortní metodiky pro hodnocení ekonomické efektivnosti projektů, aktualizaci metodiky pro akceleraci a na cenových databázích.

Generální ředitel ŘSD ČR Ing. Radek Mátl se v úvodu věnoval důsledkům války na Ukrajině. Uvedl, že již přišlo na ŘSD ČR přes 100 dopisů od zhotovitelů. Dopady jsou v dostupnosti vybraných materiálů a výrobků na trhu, navyšování cen vybraných komodit a nedostatku personálních kapacit. U probíhajících zadávacích řízení je posun termínu pro podání nabídek u zakázek nad 6 mil. Kč na 20. 4. 2022. Vztahuje se i na neuzavřené smluvní kontrakty a uzavřené smlouvy před zahájením prací. U probíhajících staveb se nebude řešit paušálně, bude se řešit individuálně pro každou stavbu, způsob výpočtu bude stanoven ve spolupráci s MD a SFDI, SVS bude přizváno ke spolupráci. Nelze uplatnit vyšší moc, bude k jednání prodloužení doby pro dokončení a platba zvýšených nákladů.

K valorizaci Ing. Mátl uvedl, že je připraven k projednání návrh v revizi Green Book FIDIC, a také je ŘSD ČR připraveno i na úpravu stávajících znění v Red Book FIDIC, týkající se valorizace hned od základního data a úpravu valorizačního vzorce.

Ing. Mátl informoval o el. denících. U elektronického laboratorního deníku je prověřována možnost zadání a naprogramování nové verze. Elektronický stavební deník je aktuálně plošně nasazen a používán na více než 10 velkých stavbách. V průběhu dubna a května proběhne jeho modernizace. Cílem je doplnění funkcionalit a úprava ovladatelnosti na základě získaných zkušeností ze staveb.  K Centrálnímu evidenčnímu systému Ing. Mátl uvedl, že systém je od 1. 3. 2022 plně funkční, aktuálně probíhá registrace nových uživatelů a probíhají školení.

Do nových rámcových smluv byl promítnut střet zájmů, za který lze považovat také situaci, kdy bude právnická osoba (zpracovávající některý stupeň PD) konzultantem (zpracovávající ZP) ovládaná, konzultanta ovládající, nebo právnické osoby, které jsou ovládány stejnou osobou.

K administraci ZBV Ing. Mátl informoval, že ŘSD ČR zaslalo nový „krokovník“, ke kterému se uskuteční v dubnu se SVS jednání. ŘSD ČR zveřejnilo záměr uplatňovat v zakázkách certifikaci odbornosti u vybraných typů prací (vegetační práce, geodetické práce, projekty sanací betonových konstrukcí). I přes negativní postoj SVS považuje ŘSD ČR zavedení tohoto požadavku jako přínosné pro zvýšení kvality uvedených prací. Kompenzace COVID 3 za nouzový stav v období podzimu 2021 se neuvažuje. Připomínky k Metodice pro kvantifikaci finančních nároků jsou vypořádány, problém je pouze u metodiky správní režie.

V rámci diskuze bylo konstatováno:

  • Ing. Čížek sdělil, že by byla administrativně jednodušší paušální kompenzace a upozornil, že stanovisko a postup Ministerstva dopravy a jeho podřízených organizací je vzorem pro celý rezort stavebnictví s tím, že kraje a města se pravděpodobně budou chovat podobně.
  • Na dotaz Ing. Čížka týkající se financování v dalších letech Ing. Hlubučková reagovala, že ministr financí přislíbil, že výpadek silniční daně dorovná, rozpočet SFDI s touto částkou počítá.
  • Ing. Hlubučková potvrdila, že se v případě důsledků konfliktu na Ukrajině nejedná o vyšší moc.
  • Ing. Nouza upozornil na reálný problém nedostatku železa a oceli. Ing. Hlubučková odpověděla, že v případě vyšších cen materiálu bude řešeno kompenzacemi, v případě nedostatku materiálu může dojít k prioritizaci, nebo až k pozastavení staveb.
  • Na dotaz Ing. R. Hrnčíře k White Book FIDIC odpověděl Ing. Mátl, že je dokončena a připravena k projednání s CACE.
  • K administraci ZBV uvedl Ing. R. Hrnčíř, že na základě „krokovníku“ předloženého ze strany ŘSD ČR nelze očekávat pozitivní posun v administraci změn.
  • Ing. Pavel Fučík upozornil na problémy výrobců kameniva vyplývající z nárůstu cen pohonných hmot a trhavin.
  • Ing. Laušman upozornil, že kraje čerpají finanční prostředky od SFDI (letos 4 mld. Kč a dle memoranda v dalších letech 6 mld. Kč) a vznesl dotaz, zda by tedy nebylo možné jim doporučit pravidla (platná ve smlouvách FIDIC), kterými by se měli řídit. Ing. Hlubučková reagovala, že do budoucna tato snaha bude. Ing. Hořelica informoval, že v této souvislosti nastavují krajům podmínky, např. systém hospodaření s vozovkou a dávají krajům metodiky k dispozici. Lze doporučit, ale nelze nařídit.

Následovalo projednání a schválení usnesení – předseda NK Ing. Dušan Drahoš přednesl doplněný návrh usnesení a usnesení bylo jednomyslně schváleno. Na závěr předseda Sdružení Ing. Petr Laušman poděkoval hostům i členům SR za aktivní účast