Zpracovala: Ing. Radka Knottová

Zasedání správní rady dne 8. 12. 2021 se uskutečnilo v Hotelu AKADEMIE Naháč v Choceradech. Jednání zahájil předseda Sdružení Ing. Petr Laušman, který přivítal přítomné a oznámil účast hostů. Pozvání přijali ředitel SFDI Ing. Zbyněk Hořelica a generální ředitel ŘSD ČR Ing. Radek Mátl. Náměstkyně ministra dopravy Ing. Lenka Hlubučková se z jednání omluvila a nenominovala jiného zástupce.

Ing. Laušman informoval, že dvě společnosti projevily zájem vstoupit do Sdružení, a představil jejich přítomné zástupce. Ing. Lukáš Dzoba představil společnost IMOS asfalt, s.r.o., a Ing. Miloš Tlustý, CSc., DBA seznámil s činností společnosti ReMi – Konzult, spol. s r.o. Obě firmy splnily předpoklady a formální náležitosti, aby se mohly stát řádným členem Sdružení, a následně byly jednomyslně přijaty za členy Sdružení.

Ing. Petr Svoboda stručně shrnul uplynulé období činnosti sekretariátu Sdružení a Ing. Petr Laušman informoval o uskutečněných jednáních.

Ing. Petr Laušman informoval o výsledku dosavadních jednání skokového nárustu cen. Na jednání s náměstkyní Hlubučkovou nedošlo k dohodě, byť bylo ze strany MD uznáno, že došlo k výraznému cenovému nárůstu. Byl odmítnut návrh, aby byla inflace zohledněna i do staveb dle Zelené knihy FIDIC, která zahrnuje stavby i za 300 mil. Kč. Byla připuštěna možnost, že by při příští revizi Červené knihy FIDIC byl zrušen odklad u inflace na rok. Úspěšnější jsou v této záležitosti jednání s MPO a MMR. Ve spolupráci se SPS bylo iniciováno zpracování společného stanovisko MMR a ÚOHS, které lze použít při řešení smluvních vztahů mezi zadavateli a zhotoviteli. Stanovisko uvádí, že jednání o navýšení ceny není v rozporu se ZZVZ. Pro smlouvy mimo resort dopravy byl připraven návrh inflační doložky, která by měla být cestou Hospodářské komory doporučována pro úpravu smluv na stavební práce pro veřejného zadavatele. Ing. Svoboda doplnil, že na dalším jednání pracovní skupiny SPS a Sdružení složené z právníků a ekonomů firem, na kterou byli přizváni další odborníci především ze společností, které vytváří cenové soustavy, byly diskutovány možnosti identifikace cenového nárůstu v rámci cenových soustav a uplatnitelnosti v rámci probíhajících staveb. Bylo konstatováno, že by bylo potřeba vytvořit podmínky pro to, aby bylo možné využít data z používaných systémů jednotně.

Ve dnech 23.–24. 11. 2021 se konala konference Asfaltové vozovky. Na konferenci bylo registrováno přes 600 delegátů, tři dny před konferencí rozhodla vláda, že vstup na hromadné akce je pouze pro očkované a pro ty, kteří prodělali COVID-19. Navzdory tomuto omezení se konference osobně zúčastnilo téměř 400 osob. Na poslední chvíli bylo zajištěno streamování akce. Ti, kteří se nemohli nebo nechtěli akce zúčastnit osobně, měli možnost odborný program zhlédnout online. Pozvání na konferenci přijali prezident ZAS (Slovenian Asphalt Pavement Association) Slovenko Heningman a technický ředitel EAPA (European Asphalt Pavement Association) Breixo Gómez. V úvodním bloku dále vystoupil ředitel úseku kontroly kvality staveb ŘSD ČR Jiří Hlavatý a on-line se připojil ředitel odboru liniových staveb a silničního správního úřadu MD Martin Janeček, vystoupili i předseda ČSS Petr Mondschein a předseda Sdružení Petr Laušman.

Ing. Čížek informoval o zasedání SIA – Rada výstavby, které se uskutečnilo
dne 23. 11. 2021. Na jednání informoval Ing. Nouza, že bude třeba změna stanov a také úprava webových stránek. Bylo schváleno udělování ceny JUDr. Miroslava Hegenbarta, významného právníka v oboru stavebního práva. Bylo kritizováno stanovení soudního znalce v případě Trojské lávky a prof. Stráského, bude snaha zahrnout zřízení „stavebních expertů“ do přepracovávaného stavebního zákona.

Ing. Svoboda informoval o záměru uspořádat v květnu 2022 ve spolupráci s Těžební unií konferenci k problematice nedostatku kameniva. Výsledky studie provedené Českou geologickou službou jednoznačně ukazují, že v následujících letech bude zatím pouze regionálně docházet k výpadkům v dodávkách kameniva. Problém by pak v horizontu více let mohl být celorepublikový. Přestože se daří postupně vylepšovat podmínky pro maximální opětovné využití použitých materiálů, nahradit dodávky přírodního kameniva lze pouze z části.

Ing. Jiří Fiedler informoval, že kromě Technické komise (TC) a Komise pro zdraví, bezpečnost a životní prostředí (HSE) byly založeny Komunikační komise a Komise Asphalt 4.0. Jednání TC EAPA bylo v březnu a v září 2021. Ing. Fiedler informoval o dalších aktivitách EAPA. EAPA vytvořila v roce 2019 několik nových pracovních skupin (Task Forces TF), zástupcem v TF RA(Používání R-materiálu) je Ing. Jan Valentin a zástupcem v TF Fumes (Národní předpisy pro výpary) je Ing. Jiří Fiedler. TF pro nízkoteplotní asfaltové směsi zahájila práci v 11/2020. Ing. Fiedler informoval o zprávě TF Fumes, která je důvěrná a zveřejněna je v členské sekci EAPA. Závěrem je, že nízkoteplotní asfaltové směsi se považují za nejefektivnější nástroj pro snížení emisí. Další snížení je možné docílit odsáváním výparů u finišerů.

Ředitel SFDI Ing. Hořelica úvodem prezentoval financování dopravní infrastruktury
z rozpočtu SFDI v letech 2001–2020 a dále okomentoval stávající rok. Vyrovnaný rozpočet SFDI na rok 2022 ve výši 130,6 mld. SFDI se připravuje na rozpočtové provizorium. Příspěvky SFDI jsou na rok 2022 plánovány ve výši 1,739 mld. Kč, na opravy a rekonstrukce silnic II. a III. třídy je určeno 4 mld. Kč. Další výdaje jsou plánovány v návaznosti na usnesení vlády a memoranda, rozběhnutí PPP projektu na D4 nebo infrastrukturu městské drážní dopravy. Z dalších aktivit Ing. Hořelica zmínil BIM, kdy proběhla aktualizace plánu zavádění metody BIM do staveb DI. Probíhá aktualizace Metodiky pro společné datové prostředí (CDE) a BIM protokolu, a také příprava Datového standardu pro dopravní stavby pro úroveň RDS. Pracuje se na aktualizaci resortní metodiky pro hodnocení ekonomické efektivnosti projektů a na cenových databází.

Generální ředitel ŘSD ČR Ing. Mátl se v úvodu věnoval rozpočtu. Dále shrnul, co se v roce 2021 povedlo – dokončení modernizace D1, zprovoznění všech staveb dle předpokladu, zavedení systému hospodaření s vozovkou, částečná digitalizace procesů, vyřešení smluvních dodatků na COVID II, zkušební projekty BIM nebo schválení věcného záměru transformace ŘSD. Poukázal také na to, co se nepovedlo – nezahájené některé stavby dle původního předpokladu, nezískání příslušných správních rozhodnutí v právní moci u klíčových staveb (D1, SOKP), pozdní administrace ZBV nebo změny v hodnotících kritériích. Ing. Mátl informoval, že se připravuje pilotní projekt s hodnotícími kritérii zvyšování kvality stavebních prací, bonifikace použití inovativní techniky a aplikace environmentálních prvků odpovědného zadávání. Jedná se o podporu lepších technologií a vybavení.

Předseda Sdružení Ing. Petr Laušman poděkoval hostům i členům SR za aktivní účast.