Dopad agendy IMO 2020, pandemie COVID-19, otázky uhlíkové neutrality a uzavírání zastaralých rafinerií zvyšují výhody odbornosti a specializace při výrobě asfaltu. Zásadní otázkou ale zůstává, kdo bude asfalt vyrábět v budoucnosti?
Od 01. ledna 2020 snížila mezinárodní námořní asociace IMO limit emisí SO2 v palivu pro námořní lodě (těžký topný olej – bunkrové palivo) z 3,5 % na pouhá 0,5 %. Nová pravidla známá jako Agenda IMO 2020 mají zásadní vliv na provoz rafinerií a vedou jednak k uzavírání některých provozů, jednak ke konverzi výroby se snahou o přechod na bunkrové oleje lehčího typu.
V současné době se však ukazuje, že vliv Agendy IMO 2020 je zřejmě menší než dopady, které souvisí s pandemií COVID 19. Výrazný pokles spotřeby leteckých pohonných hmot, nafty, benzínu i bunkrových paliv v důsledku výrazného snížení mobility vedl fakticky k dramatickému tlaku na profitabilitu rafinerií. Většina z nich musela výrazně omezit výrobu, aby mohla vyrovnat disproporce mezi potřebami a skladovacími kapacitami. I v okamžiku, kdy dojde ke stabilizaci celkové situace, lze ale předpokládat, že bude přetrvávat převis nabídky v oblasti pohonných hmot obecně, a proto můžeme také očekávat další snížení rafinerských kapacit v Evropě v několika následujících letech.
Tento trend bude podporován i výraznou změnou v energetické oblasti v důsledku potřebné a nezbytné snahy výraznou měrou snížit uhlíkovou stopu, kterou naše civilizace zanechává. V následujících letech tak budou výrazně omezována fosilní paliva a nahrazována obnovitelnými energetickými zdroji. Dojde tak i např. na výrazný přechod od spalovacích motorů na pohonné jednotky, které budou využívat jiný typ energie. Např. v případě elektromobilů se očekává, že do roku 2035 bude téměř polovina vozidel poháněna elektromotory.
Regionální rozložení
Souběžně s výzvami, které přinesla Agenda IMO 2020 a pandemie Covid 19, se ukázalo, že řada společností zahájila před lety proces přípravy modernizace zastaralých ropných rafinerií (tzv. skupina I) nebo jejich zavření. Řada z nich pochopitelně vyráběla i asfalt. Je dobré si uvědomit, že zhruba polovina evropských rafinerií asfalt vyrábí, ale tato komodita tvoří skutečně velmi malou část jejich celkové produkce.
Zejména rafinerie s vysokým podílem výroby těžkého topného oleje (HFO) jsou velmi zranitelné a část z nich bude muset buď skončit výrobu, nebo volit cestu konverze výrobního procesu s možností využití jiného typu suroviny. Důsledkem bude společně s pokračujícím exportem mimo Evropu výrazná vyváženost evropského trhu. Snížení kapacit v posledních letech bude mít značný vliv na zotavení trhu po skončení pandemie. Jedním z důsledků bude snížení množství asfaltu pro export, dalším důsledkem bude skutečnost, že rafinerie budou nuceny zvýšit využitelnost a efektivitu, aby dosáhly profitability při výrobě asfaltů.
Vyšší specializace
Z těchto důvodů není proto překvapením, že v letošním roce oznámili již tři výrobci asfaltů ukončení výroby, resp. výrobu ukončili. Je potřeba si uvědomit, že stávající výrobní kapacity jsou schopné tyto výpadky pokrýt. Důsledkem ale mohou být problémy v zásobování, protože dochází k výrazným změnám v zásobovacím řetězci. Celkový stav povede s největší pravděpodobností k výrazně vyšší potřebě specializace v důsledku změn při změnách typu ropy a zásobování. Lze předpokládat i vyšší specializaci a využitelnost terminálů pro blendování (míchání) různých typů asfaltových pojiv. Dosud ne zcela kvantifikovatelnou, ale bezesporu výraznou roli bude v následujících letech hrát i tlak na snižování uhlíkové stopy a k omezování využitelnosti fosilních paliv.
Tyto faktory povedou k dalším změnám na olejářském trhu a tím i k redukci výroby asfaltů. To vše v době, kdy je očekáván růst potřeb a požadavků ve vazbě na očekávaný ekonomický růst.
Řada ropných společností již několik let výrazně investuje do rozvoje nových technologií na bázi obnovitelných zdrojů, lze ale předpokládat, že i v tomto případě zůstává výroba asfaltu na pokraji zájmu. Proto je do dalšího období velkou výzvou hledání cest k výrazně efektivnějšímu využívání všech vlastností asfaltových pojiv při jejich technologických aplikacích.
S využitím informací z jednání Bitumen summit 2021 a z několika jednání se zástupci některých ropných společností zpracoval:
Ing. Václav Valentin