Silnice mosty 2021, 3, 4-5

Zpracovala: Ing. Radka Knottová

Zasedání správní rady dne 23. 6. 2021 se uskutečnilo v hotelu AKADEMIE Naháč v Choceradech a zároveň bylo přenášeno prostřednictvím MS Teams. Jednání zahájil předseda Sdružení Ing. Petr Čížek, který přivítal přítomné i připojené členy správní rady.

Ing. Petr Svoboda stručně shrnul uplynulé období činnosti sekretariátu Sdružení. Činnost týmů byla obnovena, jednání většiny týmů se uskutečnilo v červnu a v první polovině července. Uskutečnila se řada jednání k administraci ZBV a odpovědnému zadávání. Ve dnech 15. 6. – 17. 6. 2021 pořádala EAPA kongres v on-line režimu, z kongresu budou zpracovány články a publikovány ve zpravodaji Silnice mosty. Na jednání SIA – Rada výstavby byla diskutována možná akce k 30 letům stavitelství a budoucnost Stavby roku.

Ing. Petr Čížek informoval o uskutečněném jednání spolu s Ing. Laušmanem s prezidentem SPS v ČR Ing. Nouzou k situaci Svazu. SPS je důležitým subjektem v oboru českého stavebnictví. Bylo připraveno memorandum, předsednictvo Sdružení ho schválilo a bude projednáno s nových představenstvem SPS. V dohodě jsou jasně stanovena pravidla pro platbu příspěvků, práva a povinnosti Sdružení vůči SPS a naopak. Ing. Čížek informoval o jednáních týkajících se kompenzací. S náměstkyní Hlubučkovou bylo nakonec dojednáno, že Ministerstvo dopravy připraví nové usnesení týkající se plošných kompenzací. Bude možné si nárokovat plošné kompenzace za období 5. 10. 2020 – 11. 4. 2021, s recovery time do 30. 4. 2021. Vypořádání bude možné do 30. 9. 2021.  Začátkem dubna se uskutečnilo na Ministerstvu dopravy jednání s novým ředitelem Odboru liniových staveb Ing. Martinem Janečkem. Uskutečnilo se jednání za účasti svazů a asociací u ministra dopravy a průmyslu a obchodu k problematice BIM.

Ing. Petr Svoboda okomentoval plnění rozpočtu za období od 1. 7. 2020 do 30. 6. 2021
a představil návrh rozpočtu na další období. Nebyly vzneseny žádné dotazy ani připomínky k ekonomice Sdružení a rozpočet na období od 1. 7. 2021 do 30. 6. 2022 byl schválen.

Ředitel SFDI Ing. Zbyněk Hořelica úvodem prezentoval financování dopravní infrastruktury
z rozpočtu SFDI v letech 2001–2020 a dále okomentoval stávající rok. Vyrovnaný rozpočet se pohybuje ve výši 127,5 mld. Kč, z toho národní zdroje 90,5 mld. Kč, EU zdroje 22 mld. Kč a RRF (Fond obnovy Evropské komise přidán v souvislosti s řešením postcovidové krize) 15 mld. Kč, do investic 83 mld. Kč a neinvestiční akce 44,5 mld. Kč. Z hlediska výdajů je určeno pro ŘSD ČR 61 mld. Kč, pro SŽ
přes 53 mld. Kč, zbytek obdrží ŘVC, kraje a ostatní příjemci. Příspěvky SFDI jsou na rok 2021 plánovány ve výši 2,059 mld. Kč, na opravy a rekonstrukce silnic II. a III. třídy je určeno 4 mld. Kč. Další výdaje jsou plánovány v návaznosti na Usnesení vlády a memoranda a také rozběhnutí PPP projektu na D4.

Dále Ing. Hořelica informoval o aktivitách v oblasti BIM. Připravuje se aktualizace plánu zavádění metody BIM do staveb dopravní infrastruktury. Došlo k posunu termínu zavedení metody BIM v přípravě a realizaci staveb u nadlimitních zakázek na 07/2023. Byl zpracován výklad a zpracování příkladů pro schválenou aktualizaci Metodiky pro ověřování a kvantifikaci finančních nároků uplatněných ze smluvních závazkových vztahů. Probíhá aktualizace resortní metodiky pro hodnocení ekonomické efektivnosti projektů a Cenové databáze. Ze strany Ministerstva dopravy je požadavek na aktualizaci Směrnice k akceleraci. Na Ministerstvo financí byly již předloženy výchozí požadavky na rozpočet na rok 2022, pohybuje se kolem 130 mld. Kč, požadavky jsou cca 145 mld. Kč. Byla diskutována problematika vysokých cen materiálů.

Ing. Petr Čížek oznámil svoji rezignaci na funkci předsedy Sdružení k 30. 6. 2021 s tím, že nerezignuje na pozici v předsednictvu Sdružení. Nebylo tedy nutné provést dodatečnou volbu člena předsednictva a volen byl pouze nový předseda ze stávajících členů. Předsednictvo Sdružení doporučilo Ing. Petra Laušmana, který s kandidaturou souhlasil a následně byl zvolen.

Ing. P. Svoboda podal stručnou souhrnnou informaci ke změnám ve smluvních podmínkách. Jsou projednávány smluvní podmínky k Red book FIDIC se SŽ i ŘSD ČR. Obě investorské organizace navrhly změny v souvislosti se změnou § 6 Zákona o zadávání veřejných zakázek, který nově stanovuje povinnost investorským organizacím zohledňovat při výběru dodavatele prvky sociální
a environmentální odpovědnosti a inovace. Protože žádná z investorských organizací nemá dostatečně připraven způsob zadávání s využitím vhodných kritérií, upravují smluvní podmínky a mají snahu přesunout svou odpovědnost na zhotovitele. S ŘSD i SŽ bylo domluveno, že bude vedena diskuze k úpravě zadávání, ŘSD k této problematice již uspořádalo dotazníkovou akci, které se SVS zúčastnilo.

Rovněž proběhlo připomínkování upravených smluvních podmínek Yellow book FIDIC ŘSD ČR, Nejpodstatnější změnou je zavedení valorizace, bylo domluveno kompromisní řešení.

Proběhla také jednání k zavádění prvků digitalizace, jednání se týkala především el. stavebního a el. laboratorního deníku. K el. laboratornímu deníku měly členské organizace opakovaně připomínky, přestože byla členům SVS poskytnuta zkušební verze, nepodařilo se všechny připomínky vyřešit ke spokojenosti laboratoří. Optimálním řešením by bylo, aby ŘSD ČR připravilo novou verzi el. lab. deníku.

Ing. P. Svoboda informoval o problematickém připomínkování normy ČSN 73 6120 týkající se pokládky vrstev ze speciálních asfaltových směsí ze strany jednoho ze zhotovitelů. Norma byla nakonec vydána bez problematických příloh týkajících se vrstev z gumoasfaltu. V této souvislosti byl Agentuře ČAS zaslán dopis. Odblokována by rovněž měla být jednání týkající se TKP kap. 6 a ta by měla být v nejbližší době dokončena. Před dokončením je předpis TP 87 Navrhování údržby a oprav pozemních komunikací a TP 170 Navrhování vozovek pozemních komunikací.

Sdružení má společně se SFDI na starosti jednu sekci Silniční konference a bude zaměřena na problematiku BIM a zadávání zakázek. Účast bude mít SVS také v úvodním panelu. Dále Ing. Svoboda informoval o přípravě konference Projektování pozemních komunikací, kde je již kompletně připraven program a bude problém se s velkým množstvím informací dostat do časového rámce. V plné přípravě je rovněž konference Asfaltové vozovky, kde jsou shromažďovány příspěvky, je připravena kompletní nabídka partnerství a firemní prezentace a je připravován program. Je předpoklad, že bude možné akce uskutečnit v prezenční podobě, je ale připravena varianta on-line v případě, že setkávání nebude možné. 

Ing. P. Svoboda informoval o propagačních akcích, momentálně je realizována v omezené podobě fotografická soutěž probíhající ve spolupráci se středními průmyslovými školami a proběhlo předání stavebnic základním školám v okolí průmyslových škol. Dále byla domluvena spolupráce s Nadací ABF na realizaci příměstských táborů. Sdružení má na starosti vždy úterní program, budou využity zakoupené stavebnice, připravován je další program včetně zajištění exkurzí.

Ředitel úseku výstavby Ing. Petr Kůrka se úvodem ve své prezentaci věnoval financování. Rozpočet na rok 2021 je ve výši přes 61 mld. Kč. Na přípravu staveb dálnic a silnic I. třídy je pro rok 2021 2,7 mld. Kč. Ing. Kůrka se ve své prezentaci zabýval problematikou přípravy staveb, aktuálně je v přípravě 317 staveb (dálnice a silnice I. třídy). Přínosem by mohla být novela zák. č. 416/2009 Sb. (liniový zákon) účinná od 1. 1. 2021, která umožňuje některé procesy zahajovat paralelně, ale s větší mírou rizika. V této souvislosti byl vydán Metodický pokyn 1/2021, který využívá nových institutů, které zákon přináší v podmínkách ŘSD ČR. Ing. Kůrka promítl a okomentoval stavby se zahájeným zadávacím řízením v roce 2021. Následně i stavby zahajované/zprovozňované v letech 2019-2021.

K obchodním podmínkám Ing. Kůrka uvedl, že 2. vydání Červené knihy je účinné od 07/2020
a probíhá aktualizace Žluté knihy. V 04/2021 byly schváleny ZOP Bílé knihy pro projektové práce a jejich rámcové dohody a Bílá kniha – výkon TDI je rozpracován. Je zpracovávána aktualizace Zelené knihy.

Další část prezentace věnoval Ing. Kůrka změnám během výstavby. Definoval kategorie změn, které mají největší dopad na ceny.  Připravuje se aktualizace směrnice SGŘ 18/2017 – Změny závazků. ŘSD ČR v souladu s platnou směrnicí vypracovalo krokovník pro administraci ZBV, který bude sloužit jako podklad pro jednání se zástupci SVS a CACE. Ing. Kůrka prezentoval ukázky možných změn na konkrétních stavbách. V rámci digitalizace procesů zmínil Ing. Kůrka využívání nástrojů jako je el. stavební a el. laboratorní deník, vyzdvihl potřebu CDE.

Ing. Čížek poděkoval hostům i členům SR za aktivní účast a sekretariátu za dobrou přípravu zasedání.