Ve dnech 16. a 17. 10. se v Tovačově uskutečnilo 67. jednání týmu č. 9. Hostitelem byla organizace Českomoravský štěrk, a.s., kterou krátce představil Mgr. Roman Netoušek. Společnost patří mezi největší výrobce kameniva v České republice. 

Tajemník týmu Ing. Petr Svoboda provedl kontrolu všech úkolů z posledního 66. jednání týmu. Problematika hrozícího nedostatku kameniva byla poměrně významně medializována a na tuto problematiku bylo rovněž poukázáno při tvorbě a připomínkování některých strategických dokumentů, především tvorbě strategie stavebnictví, která by měla být součástí Hospodářské strategie na další období do roku 2030 a dále v materiálech připravovaných ministerstvem dopravy v oblasti financování dopravní infrastruktury do roku 2030 a materiálu k rozvoji dopravní infrastruktury do roku 2050.

O činnosti Sdružení za poslední období informoval Ing. Svoboda. Všechny tyto informace jsou dostupné na webu Sdružení a jsou distribuovány formou pravidelných Informací.

Ing. Jan Čihák ze SŽDC své vystoupení týkající se změn v předpisech OTP SŽDC, s.o. zaměřil na problematiku používání recyklátu frakce 23/63, rozšíření použití třídy BII do rychlosti 200 km/h včetně, využití dodávek kameniva třídy BII a problematiku zkoušení. Představil návrh úprav některých parametrů, především obsahu cizorodých částic, doplnění zkoušky síranem sodným u sedimentárních hornin a odolnost vůči otěru MDERB 15 u třídy BI.

Dále přednesl představu požadavků na parametry pro vysokorychlostní tratě. SŽDC s.o. uzavřelo dohodu s francouzskými SCNF, které mají na kamenivo přísné požadavky. V ČR existuje momentálně pouze 7 kamenolomů s kapacitou 110 tis. tun, které tyto parametry splňují.

Ing. Josef Kropáček ze SŽDC, s.o. představil navrhované změny týkající se předpisu na železniční spodek a také změnu systému osvědčení. Kamenivo pro železniční svršek (frakce 32/63) bude děleno na třídy B0, BI a BII, na každou třídu budou určené etáže. Změny systému osvědčení jsou navrhovány i pro železniční spodek. Výše poplatků za osvědčení zůstane stejná, bude se platit za kamenivo spodku i svršku, vždy za první frakci, rozšíření jednou ročně bude zdarma. Dále se Ing. Kropáček vyjádřil k nové frakci 0/63 kv a použití frakcí 0/90 a 0/125.

Ing. Čihák dále informoval o spotřebě kameniva frakce 32/63 pro SŽDC, s.o. v letech 2014 až 2018, spotřeba se pohybovala v rozmezí cca 1 mil. tun až 2,4 mil. tun ročně, pro rok 2020 se tak počítá s průměrnou hodnotou cca 1,4 mil. tun. U frakce 0/32 je možné počítat s cca 350 tis. tunami. Ing. Čihák přednesl i podrobnější informace členěné podle jednotlivých let a krajů ČR.

Ing. Pavel Fučík informoval o projektu podaném agentuře TA ČR Efektivní přeměna lomařských odprašků, jehož spoluřešiteli jsou Fakulta stavební ČVUT v Praze (v kooperaci s Přírodovědeckou fakultou UK), Kámen a písek s.r.o., ČR Beton Bohemia s.r.o. a Beton Hronek s.r.o. Důvodem pro vznik projektu je, že se kamenolomy v ČR a na ně navázané obalovny asfaltových směsí dlouhodobě potýkají s problematikou vzniku odprašků či tzv. vratných filerů. Obecně se jedná o jemné částice v podobě prachu s velikostí <0,063 mm.

Cílem navrženého programu v rámci jednoho z programu TA ČR je identifikovat a dále rozvinout nové možnosti využití těchto odprašků a vratných filerů, a to díky jejich homogenizaci, aditivaci a mísení nebo díky dalšímu rozdružení na menší velikost. Pro účely homogenizace a rozdružení bude pro tento účel využita a dále upravena technologie specifického vysokoenergetického mletí, přičemž takto získaný upravený materiál nadále nalezne uplatnění jako náhrada tradičních filerů (vápencové moučky) pro asfaltové směsi nebo jako jemnozrnné plnivo pro betony, maltové směsi a kompozitní směsi 3D tisků.

Ing. Petr Svoboda informoval o revizi normy ČSN 73 6122 Stavba vozovek – Vrstvy z litého asfaltu – Provádění a kontrola shody. Norma byla vydána v říjnu tohoto roku. Důvodem revize bylo doplnění normy o národní požadavky z národní přílohy normy ČSN EN 13108-6:2008. Tato příloha byla převzata bez významných změn. Do připomínkového procesu se připravuje norma ČSN 73 6120 Stavba vozovek – Ostatní asfaltové vrstvy – Provádění a kontrola shody. Účelem této normy je stanovit požadavky na asfaltové směsi, které nejsou upraveny normou ČSN 73 6121. Cílem je, aby ČSN 73 6120 platila již pro příští stavební sezónu.

V rámci diskuze k zajištění kameniva pro dopravní stavby i v budoucnu (diskuze k opatřením k zajištění kameniva pro dopravní stavby i v budoucnu. Bylo konstatováno, že je dobře, že se podařilo problém medializovat, že hrozí už v následujících letech problém s nedostatkem kameniva pro stavební účely. Podařilo se problematiku také zanést do momentálně připravovaných strategických dokumentů Ministerstva dopravy a Ministerstva průmyslu a obchodu. Dále bylo konstatováno, že je potřeba navrhnout konkrétní změny v přístupu v rozšiřování dobývacích prostor, efektivního využívání stávajících ložisek, ale rovněž otevření nových lokalit. Měla by se sejít užší skupina z řad členů týmu a vyvolat konkrétní jednání s příslušnými orgány státní správy, především organizacemi, které byly pozvány na předchozí 66. jednání týmu pro kamenivo.

Vedoucí pískovny Jan Čalkovský zájemcům z řad členů a týmu a hostů popsal způsob těžby v Tovačově. Dobývání suroviny je prováděno drapákovým a korečkovým rypadlem z vody. Na provozovně je také nakládací zařízení na železniční vagony. Následovala exkurze v pískovně, jejíž součástí byla rovněž prohlídka rypadla přímo z lodi.

Jednání ukončila Ing. Sazimová, která znovu poděkovala za organizaci jednání společnosti Českomoravský štěrk a.s. za organizaci jednání.