Jednání týmu pro vzdělávání se uskutečnilo dne 20. září 2019 v sídle společnosti STRABAG a.s. v Praze-Jinonicích. V úvodu vedoucí týmu Mgr. Karin Bílková přivítala přítomné a následně představila hosta, personálního ředitele společnosti Subterra a.s. Mgr. Karla Vaštu.
Jako první se ujal slova Mgr. Karel Vašta, který přítomné informoval o novinkách v pracovněprávní legislativě. V úvodu zmínil zrušení karenční doby (k červenci 2019), následovaly informace týkající se novelizace evropské směrnice o vysílání zaměstnanců. Základními body jsou deklarace (stejná mzda za stejnou práci), transparentnost (nástroje pro státní správy pro kontrolu i nastavení), jasně definované povinné složky mzdy v každém státě, definice doby vyslání zaměstnanců (vyslání je definováno 18 měsíci, následně plně platní pracovní právo dané země), navazující pracovní poměry.
Mgr. Vašta sdělil, že v Čechách je zatím návrh poměrně minimalistický, v zákoníku práce je jednoduchá implementace, v zákonu o zaměstnanosti je složitější, ovšem jsou zde věci, po kterých stavební firmy volaly. Společná implementace směrnice by měla proběhnout k červenci 2020.
V zákoníku práce je do §309 nově zavedena povinnost informovat agenturního zaměstnance před vysláním do jiné země.
V §319 je uvedeno, že pracovníci ze zahraničí musí u nás dostávat minimální mzdu, zaručenou mzdu a budou se platit povinné složky – přesčasy, svátky, noční, ztížené prostředí, příplatky za práci v sobotu a neděli. Pokud budou cestovat po území České republiky, cestovní náhrady budou propláceny dle české legislativy. Nejasnost je v současné době u formulace: „Výhodnost se posuzuje u každého práva vyplývajícího z pracovněprávního vztahu samostatně“. Jedná se o sporný bod proto, že v záměru evropské směrnice se měly porovnávat mzda v jedné zemi vs. mzda v druhé zemi (která je výhodnější), a není jasné, zda se jedná o porovnání každého písmene paragrafu, nebo každé položky pod písmenem paragrafu. Tato formulace se bude pravděpodobně upravovat.
Kolektivní smlouva v Čechách není takového charakteru jako v jiných zemích, zatímco např. v Německu dodržujeme jejich kolektivní smlouvu ve stavebnictví, v Čechách není povinnost pro zahraniční firmu kolektivní smlouvu držet a ani po přijetí novely nebude povinnost ji pro zahraniční zaměstnance držet.
§319a zákoníku práce omezuje délku vyslání zaměstnance do České republiky. Doba vyslání je 12 měsíců (stejně jako v evropské směrnici), pokud bude potřeba tuto dobu prodloužit, zaměstnavatel oznámí včas (před uplynutím doby 12 měsíců) úřadům, že vyslání zaměstnance překročí tuto dobu. Prodloužení doby může být maximálně na 18 měsíců. Pokud dojde k nahrazení jiným zaměstnancem, který bude vykonávat práci stejného druhu a na stejném místě, pro účely posouzení doby výše uvedené se všechny doby těchto zaměstnanců sčítají.
Více změn je v zákoně o zaměstnanosti. Doposud, pokud k nám byl vyslán občan třetí země firmou z jiného státu, společnost, která byla příjemcem služby, jej byla povinna hlásit. V jiných zemích je situace taková, že ten (firma), kdo zaměstnance přiváží (firma, která ho zaměstnává), je povinna ho hlásit. Touto novelou dochází ke změně – přenesení povinnosti nahlášení vyslaného zaměstnance na zaměstnavatele. Nově je také definována povinnost uchovávání dokladů vyslaných zaměstnanců zaměstnavatelem (tedy tím, kdo k nám zaměstnance vysílá).
§14 zákona o zaměstnanosti lze vyložit tak, že pokud k nám bude vyslán zaměstnanec ze zahraničí, přes x firem, ten, s kým má zaměstnanec uzavřený první pracovněprávní vztah, je považován za zaměstnavatele. Tento první subjekt má povinnosti, který tento zákon určuje.
V §87 dochází ke změnám vypadává část: „…právnická nebo fyzická osoba, která uzavřela smlouvu se zahraničním zaměstnavatelem, na jejímž základě je k nám zaměstnanec vyslán…“. Dále je zde uvedeno, že zaměstnavatel je povinen do 10 kalendářních dnů informovat příslušnou krajskou pobočku úřadu práce o ukončení zaměstnání nebo výkonu práce zahraničního zaměstnance na území České republiky.
§102 zákona o zaměstnanosti se týká evidence občanů, která je jednoznačně převedena na zaměstnavatele. Nově je zavedena povinnost zaměstnance mít u sebe (na stavbě) doklady, za což má zodpovědnost jeho zaměstnavatel.
Mgr. Vašta dále informoval o novele zákona o pobytu cizinců. Na základě nařízení vlády se nově zavádí mimořádné pracovní vízum, které by mělo být maximálně na 1 rok. Dále je zde omezení přestupu zaměstnance, v případě, že má vydanou zelenou kartu – změna zaměstnavatele je možná až po 6 měsících. Dochází ke změnám u správních poplatků, které jsou vyšší. Tato novela dává také nově policii právo vstupu do Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí.
Mgr. Vašta sdělil, že se z iniciativy stavebních společností snaží prostřednictvím SPS v ČR o změnu úpravy rozvržení pracovní doby. Je připraven návrh na zapracování výjimky pro stavebnictví. Je snaha o to, aby bylo možné v Čechách pracovat v cyklu 7/7 či 10/10, jako tomu bylo před rokem 2000.
Na závěr zmínil některé návrhy na změnu legislativy, jako je 5 týdnů dovolené, zkrácení pracovní doby o půl hodiny denně, které ale pravděpodobně nebudou vyslyšeny. Sdělil, že v Evropě byla přijata směrnice o srovnatelných podmínkách, která má tři roky na implementaci. Ta v zásadě nepřináší nic nového, reaguje ale na nové formy práce, jako jsou programátorské práce, a dále se směrnice snaží nastavit sjednocená pravidla v rámci Evropy, která jsou pro nás samozřejmá, ovšem není tomu tak všude (například, že zaměstnanec v určitou dobu musí dostat informace, za jakých podmínek je zaměstnaný, jakou má pozici, dostane písemně pracovní smlouvu, jakou bude mít mzdu atd).
Následně se ujal slova doc. Ing. Ludvík Vébr, CSc., z ČVUT v Praze, který přítomné informoval o situaci na fakultě. Zmínil, že situace, co se týče studentů, je velmi tragická. V červnu končilo v 5. ročníku 15 diplomantů, na podzim je jich přihlášeno pouze 10. Letos se na celý obor konstrukce a doprava hlásí 28 studentů. V případě, že dojdou až do 5. ročníku, podělí se o tento počet šest kateder. Na Slovensku je situace ještě horší. U nás je na tom lépe VUT v Brně, to ovšem díky studentům ze Slovenska. Přítomným sdělil, že studenti nejsou motivovaní a jejich snaha i výkony klesají. Bohužel je u nás spousta vysokých škol (ne vždy zcela seriózních), na které se studenti snadno dostanou a bez námahy vystudují.
Studenti umí málo také ze své odbornosti, katedry mají 30 % povinných předmětů (matematika, mechanika), ale málo praktických předmětů. Zároveň příliš spoléhají na techniku a software, ale málo dokážou používat selský rozum. Úroveň studentů se v dnešní době bohužel snížila, což je dáno také tím, že nejsou pracovití a nemají snahu. Dnešní absolventi mají „širší“ obzor, ale dřív uměli víc v dané odbornosti.
Ing. Zdeněk Kostříž reagoval, že se jejich společnost snaží spolupracovat s vysokými školami, některé školy ovšem tvrdí, že se do koncepce odborné přednášky nevejdou. Pokud firma udělá volnou přednášku, přijdou studenti, kteří u nich dělají praxi. Firma spolupracuje se studenty, kteří chodí již v průběhu studia na praxi a ty pak rádi přijmou, protože se jedná o „hotové“ pracovníky. Se zaměstnanci, kteří přijdou rovnou ze školy, je „spousta práce“, než se zaškolí, navíc jejich představy o daném povolání jsou často velmi zkreslené.
Metrostav by rád dostal polytechniku do krajských akčních plánů, naráží neustále na Ministerstvo školství, které se zabývá více inkluzí, co se týká polytechniky, nechává aktivitu na firmách.
Mgr. Kostříž zmínil, že dalším problémem je celoživotní vzdělávání. Nabídka celoživotního vzdělávání pro techniky prakticky neexistuje. Různé nadace apod. sice výuku nabízejí, ale jejich úroveň je špatná. Firma se snaží poukazovat na příslušných ministerstvech na to, že absolventi nejsou dostatečně připravení, jsou však odkazováni na vysoké školy.
Firmy se snaží se školami spolupracovat, snaží se přivést vlastní lidi z praxe do přednášek (dobrou zkušenost mají např. s VUT v Brně fakultou stavební). Metrostav např. v rámci semestru dává studentům praxi, výstupem je seminární práce (kterou obhajují nejen před profesory, ale také před zástupci firem)a zhodnocení praxe. Je to něco navíc, ale je to něco, co přivádí lidi do firem. Celkově je však jednání s univerzitami složité.
Ing. Petr Svoboda informoval o možnosti vytvořit jednoduchý projekt spolupráce, tak jak ho popisoval Mgr. Kostříž, kdy by přednášeli část předmětu lidé z praxe. Školu by to nemělo nic stát. Mgr. Kostříž sdělil, že mají zkušené pracovníky, kteří se rádi podělí o zkušenosti z praxe.
Mgr. Procházková informovala, že Sdružení opět připravuje na období leden až březen 2020 workshopy Silniční akademie. Připravovaná témata jsou Asfalty a asfaltová pojiva v silničním stavitelství, Asfaltové směsi, Hospodaření s vozovkou, Podloží a podkladní vrstvy vozovek, Cementobetonový kryt, Environmentální aspekty souvisící s výstavbou pozemních komunikací. Workshopy se budou opět konat v Praze-Běchovicích v prostorách společnosti Viakontrol a v případě zájmu také v Brně v prostorách školicího centra VARS. Firmy v nejbližší době obdrží dotazník zájmu o workshopy, který je třeba vyplněný vrátit do 15. října 2019. Firmy také mohou navrhnout nová témata, o která by měly zájem. Následně budou moci firmy přihlašovat své zaměstnance opět prostřednictvím online přihlášek umístěných na webu Sdružení.
Mgr. Bílková uvedla, že firma dostala pozitivní ohlasy na akci na podporu silničního stavitelství ROAD FEST, která se konala v květnu v Liberci. Pozitivní hodnocení vyjádřili také další členové týmu. Mgr. Procházková uvedla, že Sdružení plánuje ve spolupráci s členskými firmami uspořádat v roce 2020 další ročník akce ROAD FEST. Vzhledem ke kladným ohlasům by Sdružení chtělo aktivitu rozšířit také na Moravu. Předpokládá se uskutečnění 2 až 4 akcí v různých termínech roku 2020. Příprava akce ROAD FEST včetně doprovodného programu byla v roce 2019 hrazena z prostředků Sdružení. V roce 2020 bude nutné část nákladů rozdělit mezi zúčastněné firmy. Částka bude upřesněna dle počtu akcí a jejich rozsahu. Předběžně se počítá s částkou 15 000 Kč až 25 000 Kč. Firmy v nejbližší době obdrží dotazník zájmu o akci ROAD FEST, ve kterém mohou doplnit návrhy na místo a datum konání akce a informaci, zda jsou ochotni se podílet na úhradě části nákladů. Dotazník je třeba vyplněný vrátit do 15. října 2019. Ideální by bylo využít prostory (např. stavebních dvorů) firem.
Dále Mgr. Procházková informovala, že bude opět realizována fotosoutěž Cesta/necesta. Budou zapojeny střední průmyslové školy, které projeví zájem. Sdružení poskytne ceny pro autory nejlepších fotek. Vedení středních škol bude rovněž poslána informace o stránkách www.cestacz.cz, kde jsou umístěna propagační videa, seznam odborných škol, nabídky práce ve firmách a rovněž ukázky zajímavých staveb.
Ing. Petr Svoboda informoval o problematice BIM. SVS je zapojeno do Rady BIM a práce TRT. Tyto orgány schválily metodiky k použití v rámci pilotních projektů. Na 29. 1. 2019 v Praze a 11. 3. 2019 v Brně je připraveno školení k těmto metodikám BIM společně s problematikou zadávání staveb na základě hodnocení ekonomické výhodnosti.
Dále informoval o školeních STEPS 12, která budou zaměřená na ostatní asfaltové technologie. Školení proběhnou opět v lednu až březnu roku 2020. Podrobné informace o programu a místech školení budou vyvěšeny na webových stránkách Sdružení. Firmy obdrží dotazník k upřesnění zájmu o školení v jednotlivých regionech. V listopadu se uskuteční tradiční konference Asfaltové vozovky v Českých Budějovicích.
Mgr. Bílková informovala o konferenci Ženy ve stavebnictví, s tím, že společnost Strabag bude tuto konferenci podporovat. Ing. Erika Kohoutová informovala, že rovněž Eurovia akci podpoří.
Na závěr jednání poděkovala Mgr. Bílková všem zúčastněným za jejich podněty i připomínky. Příští jednání týmu č. 4 se uskuteční začátkem února 2020 ve společnosti Eurovia.