Třicáté osmé jednání týmu č. 8 Sdružení pro výstavbu silnic se konalo dne 14. 5. 2019 pod záštitou společností STRABAG a.s. a Skanska a.s.
Jednání vedl Ing. Petr Škoda (EUROVIA CS, a.s.). Nosným tématem byla problematika předpisů v oboru pozemních komunikací, jejich aplikace v praxi a další technické informace z oboru.
Ing. Marie Birnbaumová přítomné informovala o činnosti ve WG 3 za poslední období od minulého týmu a zrekapitulovala přehled a aktuální stav norem této pracovní skupiny.
Ing. Jiří Hlavatý, Ph.D., zahájil svou prezentaci informacemi o stavu „Monitorování a vyhodnocování stavu a vývoje poruch“ na dálniční síti a stručně shrnul metodiku sběru dat a prezentoval výsledky.
Nově byla do diagnostiky začleněna problematika zálivek, monitorování a měření jejich stavu a hloubky ve spárách. Pro zvýšení životnosti CB krytu je prováděna impregnace pomocí fermeže. Dne 23. 5. 2019 byl ŘSD ČR proveden zkušební úsek s aplikacemi dalších 4 typů výrobků (impregnací), aby bylo možné ověřit jejich vlastnosti a byl možný větší výběr.
Dále byla zmíněna problematika celoplošného odvodnění MZK, které by také přispělo k životnosti CB krytů.
Používání recyklovaného kameniva (betonu z CB krytů) zpět do CB krytů bude v budoucnu možné využívat ve větší míře. ŘSD ČR na podnět zhotovitelů doplnilo diagnostiku CB vozovek o metodiku posuzování vhodnosti dalšího využití stávajících CB krytů jako recyklovaného kameniva do nové vozovky s CB krytem.
Ing. Stanislav Bedřich stručně informoval o aktuálním stavu na tvorbě předpisu (TP) pro využívání úpravy povrchu CB krytu broušením (grindingem).
Doc. Ing. Dušan Stehlík, Ph.D., představil analýzu předpisové základny pro využití recyklátů do pozemních komunikací. Vyžívání druhotných materiálů je znakem vyspělosti dané země v oblasti nakládání s odpady. V dnešní době mají stavební a demoliční odpady výrazný podíl na celkové produkci odpadů. V zemích EU vč. ČR je to kolem 40 %, což představuje významný materiálový tok.
Ing. Jan Zajíček informoval o činnosti ve WG 4 za poslední období od minulého týmu s konstatováním, že od posledního týmu nedošlo k zásadním změnám.
Dále seznámil přítomné s využíváním recyklovaných materiálů z pohledu uvedení výrobku na trh a správného zařazení z hlediska jeho kvality a použití. Nakonec prezentoval revidovanou normu ČSN 73 6126-1. Norma byla vydána 1. 5. 2019 s účinností od 1. 6. 2019. Hlavním důvodem revize bylo zrušení národní přílohy ČSN EN 13285:2008 a další změny vyplynuly z námětů a zkušeností s užíváním normy za posledních 10 let.
Ing. Bohuslav Slánský, Ph.D., představil pilotní projekt při výstavbě CB krytu dálnice D1 na stavbě 0137 Přerov–Lipník n/B s využitím struskoportlanského cementu. Hlavním cílem projektu je omezit vznik mikrotrhlin v počáteční fázi hydratace betonu, které pak způsobují propagaci trhlin vlivem zatížení a prostředí, infiltraci chemikálií do trhlin a tím riziko druhotné ASR.
Ke sledování teplot byla do CB vozovky nainstalována čidla (2 x 6 čidel, jedna sada čidel je umístěna v CB krytu se standardní směsí a druhá sada ve směsi se struskoportlanským cementem) pro měření teplot betonu a ovzduší.
Ing. Kučera, hlavní stavbyvedoucí stavby 0137 dálnice D1, ve stručnosti seznámil s parametry stavby a pustil video celé stavby z ptačí perspektivy. Délka trasy je 14,1 km a je rozdělena na tři úseky, na trase je 24 mostů, 65 % povrchu vozovky je z CB krytu, termín uvedení do provozu je začátek prosince 2019.