104. jednání správní rady zahájil předseda Sdružení Ing. Petr Čížek. Ve stejném termínu se konalo zasedání představenstva SPS v ČR, na kterém proběhla volba nového prezidenta SPS v ČR, jelikož Ing. Václav Matyáš k 31. 12. 2018 na tuto funkci rezignoval. Ing. Čížek informoval o změnách ve vedení společnosti Skanska a.s. K 31. 10. 2018 ukončil pracovní poměr ve společnosti Skanska a.s. zástupce ve Sdružení a jeho místopředseda Ing. Michal Reiter. Zástupcem ve Sdružení je nově její statutární ředitel Ing. Michal Jurka. Vzhledem k této skutečnosti proběhla doplňující volba místopředsedy Sdružení. Ing. Jurka byl jediným kandidátem, a byl tak zvolen do předsednictva Sdružení. Ing. Petr Svoboda stručně shrnul tři měsíce činnosti sekretariátu Sdružení s tím, že to nejdůležitější bude řečeno v samostatných bodech.
Sdružení bylo aktivní v oblasti legislativy. Ve spolupráci s JUDr. Hanou Nevřalovou byla vytvořena pracovní skupina Sdružení, v rámci které jsou doplňovány a připomínkovány návrhy pro další novelu zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Pracovní skupina se vyjadřuje i k materiálu Rekodifikace veřejného stavebního práva, Sdružení je zastoupeno v pracovních skupinách Ministerstva pro místní rozvoj (MMR). Bylo podepsáno memorandum mezi Hospodářskou komorou ČR a MMR s tím, že věcný záměr zákona zpracuje Hospodářská komora ČR a v lednu 2019 ho předloží do mezirezortního připomínkového řízení. V rámci týmu č. 1 pro legislativu bylo rozhodnuto, že věcný záměr bude ze strany Sdružení věcně a konstruktivně připomínkován.
Byl připomínkován návrh vyhlášky Ministerstva životního prostředí (MŽP), kterou se stanoví kritéria, při jejichž splnění je znovuzískaná asfaltová směs vedlejším produktem nebo přestává být odpadem, a kritéria, při jejichž splnění asfaltová směs vyrobená z odpadní znovuzískané asfaltové směsi přestává být odpadem. Byly zpracovány připomínky k Metodice o minimálním výkonu obalovny. Byly zpracovávány připomínky k metodice BIM Datový standard.
Byly zpracovány připomínky k Metodice měření a ještě do konce roku 2018 bylo připraveno jejich projednání.
Byly zpracovány připomínky ke konceptu „Zpracování Katalogu prací pro podmínky ČR, Metodika použití katalogových listů“. Ing. Svoboda upozornil na oddíl „legislativa“ na webových stránkách Sdružení, kde jsou všechny zmiňované materiály k dispozici ke stažení. Pravidelně je aktualizován a na webu uveřejněn přehled platných norem a eurokódů k 31. 12. 2018.
Ing. Čížek informoval, že se dne 28. 11. 2018 uskutečnilo jednání s ministrem dopravy Ing. Danem Ťokem týkající se problematiky zadávacích řízení. Ing. Jurka shrnul, že na jednání byla stěžejní tři témata. Zaprvé valorizace u velkých staveb. Dohodlo se, že u nadlimitních staveb delších než rok budou ceny valorizovány. Druhou projednávanou oblastí bylo sjednocení systému záloh na ŘSD ČR a SŽDC. Z jednání vyplynula preference zkrácení doby splatnosti na zákonných 30 dní před zálohováním. Třetím tématem bylo zádržné, které by mělo být nahrazeno bankovní zárukou.
Předseda Sdružení Ing. Čížek stručně shrnul aktivity Sdružení v uplynulém roce, jednatel Sdružení Ing. Svoboda krátce seznámil přítomné s materiálem „Zaměření činnosti SVS v roce 2019“, který je rovněž k dispozici na webových stránkách.
Vedoucí týmu Ing. Radovan Hrnčíř informoval o posledním jednání týmu č. 2 pro projektování a přípravu staveb, které se uskutečnilo v listopadu roku 2018. Informace z jednání týmu byly prezentovány již ve zpravodaji SILNICE MOSTY č. 4/2018.
O činnosti týmu č. 4 pro vzdělávání referovala jeho tajemnice Mgr. Eva Procházková. Dále je uvedena samostatná informace z posledního jednání týmu.
O činnosti týmu č. 10 pro životní prostředí informoval jeho tajemník Ing. Petr Svoboda. Tým připomínkoval návrh vyhlášky MŽPk opětovnému použití znovuzískaných asfaltových směsí. Vyhláška by měla být platná nejdříve v červnu 2019.
Ing. Svoboda okomentoval situaci ohledně schvalování nových harmonizovaných norem a revizí. Od podzimu 2017 nebyla v OJEU zveřejněna žádná nová norma, protože Evropská komise zpřísnila požadavky na soulad hEN s nařízením 305/2011 (CPR). CEN v současné době nezvládá tyto požadavky plnit z několika důvodů. Všechny normy jsou podrobovány důkladné analýze, kterou provádí tzv. HAS konzultanti, účelem hEN není stanovovat požadavky na výrobky a vyhodnocovat shodu.
Náměstek ministra dopravy Ing. Tomáš Čoček, Ph.D., rovněž informoval o jednání se SPS v ČR k problematice zálohování, valorizace, splatnosti a zádržného. Dále Ing. Čoček informoval o financování dopravní infrastruktury po roce 2021. Diskutuje se, zda bude Operační program Doprava, nebo bude sloučeno do společného operačního programu s životním prostředím a částí průmyslu. Snahou je, aby byla doprava samostatně. Bude nutnost čerpání národních zdrojů, Ministerstvo dopravy (MD) uplatnilo do Národního investičního plánu žádosti ve výši přes dva biliony korun. Část projektů může být financována z Evropské unie prostřednictvím soutěží s členskými zeměmi. Lze předpokládat, že se začátkem roku 2019 rozpočet SFDI navýší o několik miliard pro financování silnic II. a III. třídy.
Ing. Čoček dále formou prezentace seznámil s novelou zákona č. 416/2009 Sb. Novela platná od 1. 9. 2018 zavedla mezitímní rozhodnutí u vybraných staveb (na seznam byla podána ústavní stížnost). Důležitá bude změna příslušnosti pro vedení územního řízení a vyvlastnění, která vzhledem k odložené účinnosti vstoupí v platnost od 1. 9. 2019. Územní a vyvlastňovací řízení povedou krajské úřady, odvolání bude řešit MD. V novele jsou dále řešeny vstupy na pozemky, zjednodušení doručování, jednodušší směny pozemků, možnost výkupů nad záborový elaborát nebo zjednodušení vyjímání ze ZPF. Další, vládní novela zákona je nyní v mezirezortním připomínkovém řízení, ke které je 400 zásadních připomínek.
Další část prezentace byla věnována rekodifikaci stavebního práva, na které se pracuje v rámci pracovních skupin při MMR. Ing. Čoček definoval rekodifikaci ve dvou zásadních změnách – měl by vzniknout zcela nový stavební úřad na úrovni ústředního orgánu státní správy, který by vyřizoval vše. A zrušila by se závazná stanoviska rezortních ministerstev. Ministerstvo dopravy se ztotožňuje s navrženou úpravou v oblasti veřejného stavebního práva zpracovávanou MMR.
Ing. Ivo Vykydal, ředitel kanceláře ředitele SFDI, podal informace o financování dopravní infrastruktury. Čerpání rozpočtu je prezentováno k 11. 12. 2018 a je porovnáváno s rokem 2017. Upravený rozpočet SFDI je ve výši 87,907 mld. Kč, uvolněno včetně požadavků k úhradě je 74,207 mld. Kč, což je 84,4 % rozpočtu SFDI. V letech 2015–2018 byl poskytnut mimořádný příspěvek na opravy silnic II. a III. třídy, celkem cca 15 mld. Kč. V roce 2018 upravený rozpočet ve výši 4,183 mld. Kč. Uvolněno k 11. 12. 2018 bylo 3,804 mld. Kč, to je 90,9 %.
Rozpočet na rok 2019 prošel Ing. Vykydal stručně s tím, že od minulé správní rady nedošlo k zásadní změně. Návrh rozpočtu byl schválen vládou dne 17. 10. 2018 a dne 19. 12. 2018 se předpokládá schválení PSP ČR. Ing. Vykydal definoval klíčové informace rozpočtu SFDI na rok 2019, především skutečnost, že bude vyrovnaný rozpočet bez zapojení úvěrů ve výši 86,3 mld. Kč, z toho 65,5 mld. Kč národní zdroje a zdroje Evropské unie 20,8 mld. Kč. Stěžejní část prezentace věnoval Ing. Vykydal metodické části. Uvedl, že SFDI se ujal koordinační role v oblasti přípravy metodik, úzce spolupracuje s MD, ŘSD ČR a SŽDC. SFDI připravilo společnou strategii pro dopravní infrastrukturu.
Bílá kniha FIDIC bude do konce roku 2018 přeložena, Červená kniha a Žlutá kniha FIDIC jsou zavedeny
u ŘSD ČR i SŽDC. Metodiky, které stanoví jasná pravidla projektové přípravy a řízení, jsou zpracované a schválené MD: Metodika pro časové řízení u stavebních zakázek podle smluvních podmínek FIDIC, Metodika pro správu změn díla (variací) u stavebních zakázek financovaných z rozpočtu SFDI podle smluvních podmínek FIDIC (Červené knihy) ve vztahu k úpravě zadávání veřejných zakázek, Metodika pro ověřování a kvantifikaci finančních nároků uplatněných ze smluvních závazkových vztahů a Rezortní metodika pro hodnocení ekonomické efektivnosti projektů dopravních staveb.
Z oblasti soutěžení na kvalitu a odpovědné zadávání jsou to metodiky: Metodika pro hodnocení nabídek podle ekonomické výhodnosti pro stavební práce a služby (prozatímní verze 2018) a Metodika pro posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny (1. vydání, 2018).
Garantem Metodiky měření pro účely článku 12 Červené knihy FIDIC je SŽDC, byly k ní zaslány připomínky a v současné době jsou vypořádávány. Metodika pro zlepšení díla se zpracovává, termín předložení konceptu byl 15. 11. 2018, čistopis by měl být hotový do 30. 1. 2019. Metodika pro tým správce stavby, kterou připravilo Ředitelství silnic a dálnic ČR, byla schválena Ministerstvem dopravy dne 23. 10. 2018. SFDI je také aktivní v oblasti BIM, úzce a intenzivně spolupracuje s Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO), které je za zavádění koncepce BIM zodpovědné, a Českou agenturou pro standardizaci (ČAS). V současné době se připomínkují 4 metodiky vztahující se k BIM: Návrh plánu realizace BIM, Metodika BIM protokolu pro smluvní standard FIDIC, Společné datové prostředí a Datový standard.
Generální ředitel ŘSD ČR, Ing. Kroupa, FEng., v úvodu promítl rozpočet ŘSD ČR pro rok 2018 a aktuální stav projektů OPD. Dále Ing. Kroupa shrnul aktuální stav metodik SFDI. Podrobněji se zabýval Metodikou pro časové řízení u stavebních zakázek podle smluvních podmínek FIDIC (schváleno MD 20. 2. 2018), která upravuje požadavky na harmonogram, je zde obsažena kritická cesta, graficky a číselně vyznačena časová rezerva a vazby mezi činnostmi. V další části prezentoval Ing. Kroupa přehled uzavřených smluv v roce 2018 v závislosti na útvaru a typu řízení. Zasmluvněná částka je celkem ve výši 41,821 mld. Kč. Rozdíl mezi předpokládanou a vysoutěženou cenou je za rok 2018 celkem 9,985 mld. Kč, v roce 2017 to bylo 18,689 mld. Kč. Z aktuálních témat Ing. Kroupa zmínil problematiku kvality práce a odpovědnost u TDI, kvalitě pomohlo zavedení zkoušek TDI. Podařilo se úspěšně implementovat digitální schvalování faktur, daří se tím zkrátit jejich splatnost. Ing. Kroupa zopakoval existenci návrhu druhé novely zákona č. 416/2009 Sb. a informaci o ústavní stížnosti, která byla podána na zákon č. 256/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí. Ing. Kroupa upozornil na Informační systém pro údržbu dálnic, který běží v testovacím provozu a vede k zefektivnění údržby.