Dne 5. listopadu 2018 se uskutečnila v sídle společnosti PRAGOPROJEKT, a.s., 13. porada týmu pro projektování a přípravu staveb Sdružení pro výstavbu silnic (dále jen „Sdružení“).
Jednání týmu se zúčastnilo celkem 24 účastníků z řad členů týmu a hostů. Jednání zahájil a řídil vedoucí týmu Ing. Radovan Hrnčíř.
Informace o činnosti Sdružení
Ing. Petr Svoboda informoval o dalších aktivitách Sdružení. Zástupci Sdružení se účastnili několika kol připomínkového řízení ke Žluté knize FIDIC pro SŽDC, materiál byl nakonec odeslán ke schválení Centrální komisi Ministerstva dopravy, aniž by byla vyřešena nejdůležitější sporná ustanovení. Sdružení generálnímu řediteli SŽDC Bc. Jiřímu Svobodovi odeslalo dopis, ve kterém vyjádřilo nesouhlas s konečným zněním smluvních podmínek. Ředitel investičního odboru SŽDC Ing. Karel Švejda v odpovědi vysvětlil důvody, proč nemohly být připomínky Sdružení akceptovány. Sdružení i nadále nepovažuje znění Žluté knihy FIDIC pro SŽDC za konsensuální řešení.
Sdružení zpracovalo připomínky k následujícím materiálům:
• Návrh zákona o stavebních výrobcích a jejich použití do staveb. Připomínky byly zapracované do souhrnných připomínek SPS v ČR a vypořádány na Ministerstvu průmyslu a obchodu.
• Koncept „Zpracování Katalogu prací pro podmínky ČR, Metodika použití katalogových listů“.
• Návrh vyhlášky MŽP, kterou se stanoví kritéria, při jejichž splnění je znovuzískaná asfaltová směs vedlejším produktem nebo přestává být odpadem, a kritéria, při jejichž splnění asfaltová směs vyrobená z odpadní znovuzískané asfaltové směsi přestává být odpadem.
Koncepce BIM
Jaroslav Nechyba, ředitel odboru Koncepce BIM České agentury pro standardizaci (ČAS) seznámil přítomné s aktuálním stavem realizace koncepce BIM po třech čtvrtletích z šestnácti. Informoval o založených pracovních skupinách, kromě spolupráce se SFDI a MPO, má ČAS zastoupení také v mezinárodních pracovních skupinách ISO a komisi CEN/TC 442. Nově byl zpracován terminologický slovník www.nlfnorm.cz/terminologie-bim. V první etapě (do 10/2018) byly realizovány první pilotní projekty, vytváří se smluvní standard, BIM protokol a probíhá příprava datového standardu. Pan Nechyba zdůraznil důležitost komunikace mezi týmem agentury ČAS a odbornou veřejností. Byl spuštěn portál BIM www.koncepceBIM.cz, na kterém jsou uveřejňovány veškeré informace týkající se např. pracovních skupin nebo pilotních projektů. Pan Nechyba vyzval k registraci na portálu Koncepce BIM. Registrací je možné nejen sledovat a získávat nejaktuálnější informace, především ale získávat možnost aktivně se na procesu implementace metody BIM do českého stavebnictví podílet. Je možné diskutovat, vyměňovat si názory a stát se recenzentem.
Ing. Josef Žák, Ph.D., upozornil na pracovní návrhy metodik SFDI, verze říjen 2018: Společné datové prostředí a Analýza užití informačního modelování staveb (BIM) pro infrastrukturní stavby. Pracovní návrh metodiky Předpis pro informační modelování staveb (BIM) pro infrastrukturní stavby ‒ Datový standard pro PDPS včetně příloh pro silniční stavby a pro železniční stavby je ve verzi listopad 2018.
Ing. Šárka Šafratová popsala zkušenosti společnosti Swietelsky stavební s.r.o. s realizací stavby dle BIM. Jedná se o stavbu za 1,085 miliardy korun, Uzel Plzeň, 3. stavba – přesmyk domažlické trati, jejíž součástí je i přeložka silnice I/26. Je to tedy kombinace modernizace, rekonstrukce a rozšíření stávající dopravní infrastruktury, a to jak železniční, tak silniční, v délce 2,5 km. Zainteresovanými subjekty jsou Správa železniční dopravní cesty, státní organizace, statutární město Plzeň a Ředitelství silnic a dálnic ČR. Ing. Šafratová prezentovala systém, ve kterém společnost data zpracovává a poukázala na výhody a nevýhody využití BIM při takto rozsáhlé a náročné stavbě. Zdůraznila především nutnost spolupráce všech subjektů a kompatibilitu systémů.
Aktuální informace z ŘSD ČR
Ředitel úseku výstavby ŘSD ČR Ing. Radek Mátl v úvodu zmínil aktivity ŘSD ČR. Uvedl, že byl zadán překlad Bílé knihy FIDIC, poté budou zahájeny práce na ZOP. Je plánovaná revize ZOP Červené knihy FIDIC, k části Pojištění byl již zpracován návrh znění. Byla zpracována Metodika pro časové řízení u stavebních zakázek podle smluvních podmínek FIDIC. Jsou připravovány pilotní projekty dle Metodiky HEV, do konce letošního roku menší akce a na příští rok je plánovaná větší akce dle Žluté knihy FIDIC, stavba I/27 Žiželice, obchvat a přemostění. Letos je také vypsané výběrové řízení na pilotní projekt BIM, stavba I/42 Brno VMO Žabovřeská I., etapa I. („VMO Žabovřeská“). Ing. Mátl také informoval o nově zaváděných systémech na ŘSD ČR, a to program majetkoprávní přípravy (kde jsou uvedeny jednotlivé kroky) a program přípravy staveb (sledování harmonogramu stavby), ve kterých budou externí společnosti pracovat.
Další část Ing. Mátl věnoval metodikám. Vyjmenoval nejnovější metodiky SFDI: Metodika pro tým správce stavby (Prozatímní verze 2018) – schváleno Ministerstvem dopravy dne 23. 10. 2018, Metodika měření (probíhá vypořádání připomínek) a upozornil na stránky SFDI, na kterých jsou všechny platné metodiky k dispozici. Z metodik mimo SFDI zmínil Ing. Mátl Katalog prací, který je nyní ve formě konceptu poskytnut k připomínkám.
Ing. Mátl informoval, že tři velké rámcové smlouvy pro projektové práce jsou podepsané a šest zakázek už je schváleno a bude v nejbližší době vypsáno. Velké rámcové smlouvy pro TDI jsou stále u ÚOHS, Ing. Mátl upozornil v této souvislosti na riziko pozastavení staveb.
Změny aktuálních obchodních podmínek pro služby TDI ŘSD ČR proti poslední verzi OP schválené MD ČR – OPK, č.j. 11/2015-120-TN/2 ze dne 5. 2. 2015
Mgr. Ing. Drahomíra Vajíčeková ve své prezentaci poukázala na nejdůležitější rozdíly mezi obchodními podmínkami schválenými Ministerstvem dopravy účinné od 02/2015 a obchodními podmínkami, které jsou v aktuálně zadávaných zakázkách ŘSD ČR. Předně je to skutečnost, že ne všechny podmínky plnění smlouvy jsou předem známé (nad rámec rámcové smlouvy), obdobně nejsou vymezeny odpovědnosti konzultanta a objednatele. Mgr. Vajíčeková také upozornila, že konzultant nezná termín zahájení plnění a může držet pohotovost až dva roky. Velkým problémem se může rovněž jevit pojem „týdenní sazba“, kdy není jasné, zda se jedná o 40 hodin nebo 7 dní x 8 hodin, tedy 56 hodin. Mgr. Vajíčeková zdůraznila, že dílčí smlouva je vždy nadřazena rámcové a může konzultantovi určit nové povinnosti. V závěru prezentace Mgr. Vajíčeková nastínila možnosti nápravy sporných ustanovení.
Obchodní podmínky podle Bílé knihy FIDIC v podmínkách NDS a.s.
Ing. Dominik Adler přiblížil činnost TDI na Slovensku. Uvedl, že dle OP FIDIC vykonává činnosti správce stavby konzultant s tím, že některé povinnosti vyžadují souhlas objednatele. Ten stanoví minimální počet osob na pozicích klíčových i neklíčových specialistů. Za nezbytný počet pak zodpovídá konzultant. Objednatel rovněž stanoví odpovídající pracovní dobu a minimální počet přítomných osob, konzultant musí zajistit provoz 24/7.
Z diskuze vyplynulo, že v oboru je nedostatek mladých lidí, obor pro ně není atraktivní. V oblasti dozorování je třeba mít dlouhou praxi a zkouška, která je předpokladem pro získání oprávnění pro činnost TDI je náročná. Je třeba hledat způsob, jak mladé lidi motivovat pro tento obor.
Chyby při posuzování únosnosti a navrhování úpravy podloží vozovek
Ing. Jan Zajíček upozornil, že problémy s posuzováním únosnosti podloží často začínají ve fázi projektování. Ve svém příspěvku popsal postup při posuzování únosnosti podloží, definoval pojem „podmínečně vhodná zemina“. Nesplňují-li zeminy v podloží předepsané parametry, je třeba je upravit nebo vyměnit, Ing. Zajíček popsal postup při úpravě zemin. Upozornil na problémy se záměnou pojmů podloží vozovky a podloží násypu. Závěrem konstatoval, že nedodržením správného postupu se může stát, že bude vozovka postavena na nedostatečně únosném podloží. Článek vztahující se k této problematice vyšel ve zpravodaji SILNICE MOSTY č. 2/2018.

Vedoucí týmu Ing. Hrnčíř všem poděkoval za účast a přednášejícím za jejich příspěvky. Vzhledem k plánované konferenci Projektování pozemních komunikací, která se uskuteční dne 28. května 2019, je další jednání týmu plánováno na podzim 2019.

Ing. Radka Knottová