Jednání zahájil Egbert Beuving, který podal krátkou informaci o současné situaci s přijímáním evropských norem pro asfaltové směsi a asfalty v komisích CEN/TC 227/WG 1 „Asfaltové směsi“ a CEN/TC 336/WG 1 „Asfaltová pojiva“. Na jednání CEN/TC 227/WG 1 se projednávaly připomínky k několika normám řady EN 12697 jako Část 42: Obsah cizorodých látek v asfaltovém recyklátu, Část 48: Spojení mezi vrstvami, Část 49: Stanovení součinitele tření po ohlazení, Část 25: Cyklická zkouška v tlaku. Normy mají být předloženy ke schválení. V CEN/TC 227/WG 1 se jedná o návrhu EN 12697-54: Proces zrání asfaltových směsí s emulzemi a o EN 12697-56 Vzorky připravené statickým zhutněním.
Egbert Beuving sdělil, že je připraven návrh textu Delegovaného aktu pro asfaltové směsi řady EN 13108. Text návrhu byl po jednání členům TC zaslán. Návrh má 45 stran. Z toho je 7 stran textu. Zbytek jsou tabulky v jednotlivých normách, ve kterých jsou žlutě podbarveny navrhované změny či doplňky. Jde hlavně o parametry týkající se laboratorních zkoušek. Jsou v něm i tabulky s maximálními teplotami asfaltových směsí v závislosti na třídě silničního asfaltu. Jednání komise CEN/TC 227 se konalo další den po jednání EAPA. Aktuální informace z tohoto jednání bude možné získat od českého zástupce. Odhaduje se, že ke schválení norem řady EN 13108 by mohlo dojít asi v polovině roku 2019
Edgar Beuving dále krátce informoval o tom, že v komisi CEN/TC 336/WG 1 Asfaltová pojiva nebyl přijat návrh Maďarska, aby byla samostatná EN na asfalty modifikované pryžovým granulátem (CRmB). Informoval jsem při této příležitosti členy TC, že v ČR máme nyní na CRmB samostatnou normu a kromě ní další 2 normy na PMB. V diskuzi zazněl názor, že CRmB pojiva mohou být klasifikována podle normy na PMB, protože norma by měla být slepá k tomu, jaký způsob modifikace se použije. Bylo ale též argumentováno, že je vhodnější mít více norem, aby se odlišila specifika různých druhů pojiv. Při diskuzi o projednávání norem v CEN předseda TC Knut Johannsen konstatoval, že by bylo obecně zapotřebí mít v komisích CEN zástupce výrobců asfaltových směsí, aby nedocházelo k tomu, že zástupci rafinerií budou blokovat některé věci, které by bylo vhodné v normách mít. Odhaduje se, že ke schválení norem pro specifikace silničních asfaltů by mohlo dojít v polovině roku 2020.
V bodě o asfaltových pojivech měla mít dle programu jednání Gulay Malkoc informaci o novinkách z konference Argus European Bitumen and Asphalt, která se konala v květnu 2018 v Portugalsku. (Paní Malkoc na konferenci měla příspěvek o problematice rejuvenace asfaltových pojiv). Na této konferenci byly i příspěvky o asfaltech modifikovaných pryží, recyklaci atd. Bohužel tento bod nakonec nebyl na TC EAPA nakonec projednán.
Dále se diskutovalo o tom, že by bylo vhodné aktualizovat zprávu EAPA z roku 2014 „Asfaltové směsi na železničních stavbách“. Ta je dostupná na webové stránce EAPA na https://eapa.org/wp-content/uploads/2018/07/EAPA-paper-Asphalt-in-Railway-Tracks-version-2014.pdf. Členské organizace byly vyzvány, aby zaslaly náměty na úpravy této zprávy, případně informace o stavbách, kde se asfaltové směsi úspěšně použily.
Poté přednesl Ing. T. Koudelka prezentaci o výzkumu prováděném na VUT v Brně podpořeném Technologickou agenturou České republiky (číslo projektu TJ01000248) týkajícím se rejuvenátorů. Prezentace byla dobře připravena a byla členy TC pochvalně hodnocena. Po jednání byla rozeslána členům TC spolu s dalšími materiály.
Egbert Beuving informoval, že pokračují práce na nových verzích dvou starších dokumentů EAPA. Jde o zprávu o asfaltových vozovkách pro velká dopravní zatížení (Heavy duty pavements – Arguments for Asphalt) a o obrusných vrstvách pro velmi namáhané vozovky (Heavy Duty Surfaces – the arguments for SMA).
Před jednáním TC byla členům zaslána krátká zpráva k problematice BIM v oboru silničních staveb. Jde o tzv. „Digital Road Map for the asphalt sector“ neboli „Plán digitální přípravy a výstavby pro oblast asfaltových vozovek“. Cílem je být na stejné nebo podobné vlně jako výrobci automobilů. Pravděpodobně bude potřeba mít k dispozici dokument, který bude schopen hodnotit kvalitu komunikací pro provoz autonomních, popřípadě semi-autonomních vozidel. Vyvstávají otázky, zda bude potřeba provádět častěji údržbu vozovek, jaké povrchy a vybavení bude vhodné pro provoz autonomních vozidel aj. Ve Velké Británii právě probíhá monitorování stavu komunikací k tomuto účelu. EAPA plánuje k této problematice vypracovat vlastní zprávu. Členské organizace mají zaslat EAPA svá doporučení k zaslanému dokumentu a návrhy k dalšímu postupu.
Egbert Beuving ukázal členům TC prezentaci o činnosti společné pracovní skupiny EAPA a Evropského sdružení výrobců stavebních strojů CECE (Committee for European Construction Equipment). „Komunikační protokol pro silniční stroje“. Za EAPA je členem skupiny Geir Lange z firmy Veidekke Industri AS, který se této problematice věnuje. Za výrobce strojů jsou v pracovní skupině zástupci firem jako Ammann, Vögele, Dynapac. Je jasné, že je třeba, aby se výrobci dohodli na způsobech, jakým mohou jednotlivé stavební stroje elektronicky komunikovat nejen s technikem dodavatele stavby, ale předávat si data navzájem (například teplota směsi u finišeru a u válce), i když jsou stroje od různých výrobců. O stroje, které by v budoucnu neumožnily přenos dat mezi stroji různých výrobců, by byl pravděpodobně mezi stavebními firmami menší zájem. Práce této úkolové skupiny má být dokončena do začátku příštího roku. Prezentace byla po jednání TC členům rozeslána, takže je zájemcům k dispozici.
EAPA plánuje uskutečnit společné jednání menší skupiny vybraných odborníků EAPA a Eurobitume, kde by se projednaly otázky rejuvenátorů, CRmB, nízkoteplotních pojiv, evropských norem a další body. EAPA chce též jednat s Eurobitume o dopadu povinného snížení obsahu síry v palivech od ledna 2020 prosazené mezinárodní námořní organizací IMO. Toto zpřísnění pravděpodobně povede ke změně některých technologií v rafineriích a může vést i ke změně chemického složení asfaltů. Obecnou informaci bez technických podrobností k tomu podal na zasedání komise HSE EAPA pan Mike Southern ze společnosti Eurobitume. EAPA sice v současné době akceptuje, že ani v rafineriích není zatím dopad zmíněných změn zcela objasněn, ale bude požadovat k tomu další informace o jejich vlivu na vlastnosti asfaltů tak, jak se bude blížit doba zavedení zmíněného opatření.
Dalším bodem programu jednání byly dvě prezentace Laurenta Porota o nedávno dokončených evropských výzkumných úkolech týkajících se recyklace asfaltů a rejuvenátorů. První byl projekt BioRePavation (www.biorepavation.ifsttar.fr) V něm se zkoušely 3 alternativní materiály: rejuvenátor SylvaroadTM firmy Kraton, studená asfaltová směs Biophalt® a rejuvenátor na bázi epoxidovaného sojového oleje, vyvinutý na Universitě ve státě Iowa. Asfaltové směsi s těmito materiály byly zkoušeny v laboratoři a na únavové dráze ve francouzském Nantes. Jejich chování bylo porovnáváno s referenční směsí s vysokým modulem tuhosti. Všechny směsi byly položeny v tloušťce 100 mm na podkladní vrstvy z nestmelených materiálů. Po 1,4 milionu pojezdů se inovativní směsi chovaly lépe než referenční směs. V ní vznikly trhliny na 27 % plochy, kdežto u jednoho inovovaného materiálu na 10 % a dalších dvou ke vzniku trhlin nedošlo. Prezentace, kterou Porot ukázal, je mezi dokumenty o závěrečném dni programu Infravation na http://www.infravation.net/calldocuments?id=7696#
Zatím nebyly o tomto zajímavém projektu publikovány podrobnější informace, ale jistě k tomu brzy dojde. Pak bude možné věc lépe posoudit. Je třeba zmínit, že referenční směs VMT se používá do podkladní vrstvy. Při experimentu na dráze v Nantes nebyla zakryta žádnou další asfaltovou vrstvou. Experiment probíhal během zimního období, což mohlo směs VMT znevýhodnit.
Další prezentací, kterou Laurent Porot na jednání TC EAPA ukázal, byla prezentace o projektu Alterpave, která rovněž byla uvedena na závěrečném dni programu Infravation. V projektu AlterPave byly vyrobeny a zkoušeny asfaltové směsi s R-materiálem a fluxantem biologického původu.
Po těchto prezentacích proběhla volba předsedy TC. Na další období byl opět zvolen Knut Johannsen.
Posledními body programu byly stručné informace o přípravě Symposia EAPA 2019 a Kongresu E&E 2020. Uzávěrka pro abstrakty byla 30. října, ale bylo přislíbeno, že zaslání abstraktu během listopadu by mělo být stále akceptováno.
Příští jednání TC se uskuteční v dubnu 2019 v Paříži.
Vypracoval. Ing. J. Fiedler
Spolupráce: Ing. Koudelka, Ing. Coufalíková