Na začátku jednání proběhla diskuze o zavádění Pravidel produktových kategorií (PCR) a Environmentální deklarace produktu (EPD) pro asfaltové směsi ve státech členských organizací EAPA. Začínají se používat ve Švédsku. Ve Španělsku byla připravena vzorová PCR a EPD. Je o tom informace na http://www.environdec.com/en/PCR/Detail/?Pcr=12328. V Norsku se pravděpodobně budou používat od roku 2019. (Eurobitume má připravit letos PCR a EPD pro asfalty a novou verzi svého dokumentu Inventarizační analýza životního cyklu (LCI) asfaltu z roku 2012.)
Egbert Beuving krátce informoval o zasedání pracovní skupiny WG 6 Udržitelnost komise CEN/TC 227 Silniční materiály, které se konalo v únoru 2018 v Londýně. Dokument o PCR pro asfaltové směsi má být předložen v CEN k veřejnému připomínkování.
V budoucnu má být místo současného jednoduššího přístupu „od kolébky k bráně“ (craddle to gate) hodnoceno celé období do konce životnosti (craddle to grave). Dalo by se argumentovat, že správná údržba silnic sníží emise, ale je otázkou, jak to hodnotit. Vzhledem k nejasnostem v této problematice vytvoří EAPA k EPD a PCR pracovní skupinu (TG). Ta připraví doplněk ke stávajícímu dokumentu EAPA o této problematice (Ten je na http://www.eapa.org/publications.php?c=148). Předsedou této pracovní skupiny bude švédský zástupce v HSE a TC EAPA Mats Wendel. Skupina bude mít první jednání v září 2018.
K dalším bodům programu jednání komise HSE EAPA, tj. otázce valivého odporu (rolling resistence) a kruhové ekonomice není dle informací Carstena Karchera a Egberta Beuvinga nic nového, co by se přímo týkalo členů EAPA.
Dále se jednalo o problematice přidávání odpadů z jiných výrobních oborů do vozovek. C. Karcher je k tomuto skeptický. V nadsázce řekl: „Budeme vaše odpady dávat do vozovek, až budete vy dávat naše odpady do vašich výrobků.“ Karcher zmínil v této souvislosti též své vystoupení konferenci Asphalt strassentagung 2017, kde měl referát o různých výzkumných projektech v oboru asfaltových směsí „Asphaltforschung in Europa“ (https://www.asphaltpave.eu/). Ve vystoupení v roce 2017 uvedl také dříve již několikrát užitý slogan „Asphalt is not trashfalt“ (trash znamená v angličtině odpad, brak nebo šmejd). Stanovisko EAPA k používání druhotných surovin, vedlejších produktů a odpadů do asfaltových vozovek z roku 2017 je na
http://www.eapa.org/userfiles/2/EAPA-position%20statement%202.pdf.
Rezervovaně se Karcher vyjádřil i o výzkumném projektu Alterpave, který má demonstrovat technickou a ekonomickou realizovatelnost asfaltových směsí, ve kterých bude kamenivo nahrazeno různými alternativními materiály (recykláty). Dále se projekt zabývá nahrazováním ropných asfaltů pojivy, jako jsou upotřebené motorové oleje a fluxanty biologického původu. Informace o tomto projektu jsou na www.infravation.net nebo na www.alterpave.eu. Koordinátorem projektu je Universita v Kantabrii ve Španělsku. Práce na tomto projektu probíhají od roku 2016. V březnu 2018 se konal v Itálii seminář s názvem „Podpora udržitelných materiálů a kruhové ekonomiky v silničním stavitelství“, jehož součástí byla i exkurze na zkušební úseky, kde byly použity různé alternativní materiály a rejuvenátory. V dílčím programu WP2 projektu Alterpave mají být ověřovány rejuvenátory biologického původu. Jeden z nich vyrábí i firma Arizona Chemicals, ve které pracuje Laurent Porot. Proto také L. Porot projekt Alterpave na jednání komise HSE EAPA obhajoval.
Bylo dohodnuto, že L. Porot připraví na příští zasedání komise HSE EAPA informaci o dalším výzkumném projektu Biorepavation, který koordinuje francouzský výzkumný ústav IFSTTAR (http://biorepavation.ifsttar.fr). Firma Arizona Chemicals je jedním z partnerů projektu. Součástí projektu je také experiment na únavové dráze v Nantes ve Francii. Video o přípravě a zahájení pojíždění po realizované konstrukci s tloušťkou asfaltových vrstev 90 mm je na
https://ifsttar.libcast.com/mast-lames/biorepavation-construction-de-la-piste-manege.
Gülay Malkoc a slovinský zástupce Slovenko Henigman konstatovali, že některé národní asociace by mohly mít zájem podílet se v malém rozsahu na některých mezinárodních výzkumných projektech. Pan Karcher to považuje za komplikované, ale bude o tom informovat Direktoriát EAPA a požádá je o stanovisko.
Velmi krátce byla na jednání komise HSE EAPA zmíněna problematika směrnice obchodování s emisními povolenkami (Emission Trading Scheme – ETS) v rámci EU. V revizi pro fázi 4 (obchodovací období 2021 až 2030), která je kompromisem mnoha rozdílných zájmů, nejsou žádné změny, týkající výroby asfaltových směsí. Byla sice snaha ze strany EAPA některé věci změnit, ale nepodařilo se to.
Diskutovalo se také o bezpečnostních listech pro asfaltové směsi. EAPA vydala v roce 2002 dokument s návodem pro vytváření bezpečnostních listů (který je ne webové stránce v sekci „Position papers“). Zvažuje se aktualizace tohoto dokumentu. Na příští zasedání komise HSE EAPA by měly členské organizace připravit informaci o situaci v jejich zemích. C. Karcher má prověřit, jak je to s bezpečnostními listy asfaltových směsí z hlediska současné evropské legislativy. Po jednání HSE byl členům komise zaslán jako příklad bezpečnostní list asfaltových směsí používaný ve Velké Británii.
Podrobněji byla diskutována situace týkající se norské studie o zkoumání plicních funkcí pracovníků při pokládce asfaltových směsí. Článek v mezinárodním časopise pro pracovní lékařství z roku 2017 byl již mezi dokumenty předanými členům HSE EAPA pro zasedání na podzim 2017 v Paříži. Byl stručně zmíněn i v mé zprávě o loňském jednání HSE. Jsou v něm hodnocena vyšetření prováděná v letech 2005 až 2011 u jedné norské stavební firmy. Na letošním jednání podal C. Karcher informaci o vývoji v této záležitosti. Americké sdružení pro asfaltové vozovky NAPA (se kterým EAPA dlouhodobě spolupracuje) se sice domnívá, že rozdíl mezi výsledky spirometrických měření u pracovníků z pokládky asfaltových směsí a referenční skupinou jiných pracovníků stejné stavební firmy může mít různé příčiny, ale má v úmyslu se touto problematikou zabývat. NAPA se rozhodla nejprve zadat rešerši literatury této problematiky odborné firmě. Podle výsledků rešerše by se zvážily další kroky, například výzkum, při kterém by se provádělo dlouhodobé monitorování zdravotního stavu vybraných pracovníků. Na jednání HSE EAPA bylo konstatováno, že by bylo vhodné, aby se EAPA menší částkou podílela na úhradě zmíněné rešeršní studie. Po jednání HSE EAPA bylo v červnu vedením EAPA rozhodnuto vyhovět žádosti NAPA o zvýšení finanční spoluúčasti EAPA. Provedením rešerše byla pověřena nadnárodní konzultační firma Ramboll, jejíž divize pro zdraví a životní prostředí má pracoviště v 21 zemích světa (http://www.ramboll.com/environment-and-health). Členské organizace EAPA byly požádány, aby prověřily, zda jsou v jejich zemích k dispozici údaje o sledování funkce plic pracovníků a případné informace zaslaly sekretariátu EAPA v anonymní formě.
Po jednání byla zaslána členům HSE EAPA prezentace, kterou měl pro německé sdružení Bitumen Forum v listopadu 2017 Peter Welge z University v Bochumi. V prezentaci bylo hodnocení zmíněné norské studie. Kromě jiného bylo upozorněno, že v norské studii nebyla prováděna měření asfaltových výparů a aerosolu na pracovištích, ale jen sledování zdravotního stavu pracovníků, takže nelze tyto věci korelovat.
Při jednání v komisi HSE EAPA o vlivu asfaltových výparů bylo zmíněno též to, že nejnovější studie týkající se možného vlivu asfaltových výparů na rakovinu publikovaná letos v lednu Mundt et al, 2018 došla k závěru, že riziko rakoviny plic není u pracovníků vystaveným těmto výparům vyšší než u ostatní populace. To je pro silniční firmy příznivá zpráva. Eurobitume připravil k tomuto tématu pro EAPA prezentaci, která byla po jednání HSE EAPA rovněž členům HSE zaslána.
Na jednání komise HSE EAPA došlo také na problematiku rozlišování mezi vzduchem upravenými a oxidovanými asfalty. Námitkou proti nyní užívanému rozlišovacímu kritériu pomocí penetračního indexu (PI >2,0) je to, že je jen empirické. Teoreticky by bylo vhodnější například kritérium rozlišení z chemického hlediska. Obsah asfaltenů (nerozpustný v n-heptanu) by mohl být vhodný. Oxidované asfalty mají obvykle vyšší obsah asfaltenů. Proto bylo v Eurobitume vyhodnoceno 37 nezestárlých asfaltů. Zpráva o výsledcích zatím nebyla oficiálně vydána. Podle informací, které EAPA zatím od Eurobitume získala, rozlišení vzduchem upravených a oxidovaných asfaltů z chemického hlediska není snadné. Trend je patrný, ale nelze dát nějakou mezní hodnotu. V prezentaci pro EAPA byl i graf závislosti penetrace na množství asfaltenů. Eurobitume ale konstatoval, že chemické rozbory neumožňují jednoduché empirické kritérium PI nahradit chemickým hodnocením. Výsledky budou předány Eurobitume sdružení CONCAWE (které je součástí Sdružení ropných rafinerií a zabývá se výzkumy týkajícími se otázkám životního prostředí souvisejících s činností rafinerií). Poté budou doplněny do dokumentů pro REACH. Na jednání HSE EAPA bylo konstatováno, že rozlišení pomocí penetračního indexu může být platné pro čerstvé asfaltové pojivo, ale ne pro R-materiál, který může mít PI 2.0, ale přesto nepochází z oxidovaného asfaltu. Specialista Eurobitume Mike Southern bude pozván na příští jednání komisí EAPA, aby problematiku blíže vysvětlil.
Posledním odborným bodem byla informace o dopadech nařízení zpřísňujících obsah síry v palivech používaných při námořní dopravě. Současný limit je 3,5 % hmotnosti. Mezinárodní námořní organizace IMO požaduje, aby od ledna 2020 byl obsah síry v palivech maximálně 0,5% pro snížení emisí kysličníku síry a dalších látek do ovzduší. Pro dosažení nižšího obsahu síry v palivech se mění některé technologie při rafinaci ropy. To by mohlo mít dopad i na chemické složení asfaltů vyráběných po roce 2020, případně i na jejich vlastnosti. Pro vyjasnění této záležitosti bylo dohodnuto, aby Mike Southern připravil pro EAPA prezentaci i na toto téma.
Příští jednání komise HSE EAPA se bude konat na 23. 10. 2018, další pak na jaře 2019.
Ing. Jiří Fiedler
Literatura
[1] Mundt KA, Dell LD, Crawford L, et al. Cancer Risk Associated With Exposure to Bitumen and Bitumen Fumes: An Updated Systematic Review and Meta-Analysis, J Occup Envir on Med 2018; 60(1): e6‒e54.
[2] Ulvestad B, Randem BG, Skare Ø, et al. Lung function in asphalt pavers: a longitudinal study, Int Arch Occup Environ Health 2017; 90: 63–71.