Zasedání správní rady dne 20. 6. 2018 se uskutečnilo tradičně v hotelu AKADEMIE Naháč v Choceradech. Jednání zahájil předseda Sdružení Ing. Petr Čížek, který přivítal přítomné a připomněl úmrtí bývalého předsedy České silniční společnosti (ČSS) profesora Františka Lehovce. Členové správní rady uctili jeho památku.

Ing. Čížek informoval o jednáních, která se uskutečnila v posledních třech měsících. Dne 15. 5. 2018 proběhlo řádné jednání předsednictva Sdružení. Byla diskutována problematika smluvních podmínek ZOP Bílé knihy FIDIC, kdy zatím nedochází k dohodě mezi CACE a ŘSD ČR. Jednání byla přerušena a čeká se na dokončení překladu Bílé knihy FIDIC, verze 2017. Předsednictvo se dále zabývalo aktuálním stavem novely zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, a byla zmíněna aktivita poslance Martina Kolovratníka. ČSS připravuje Silniční konferenci, která se uskuteční ve dnech 17. – 18. 10. 2018 v Ostravě. Dne 29. 5. 2018 se konal přípravný výbor konference, předsednictvem ČSS bylo schváleno, že v roce 2019 se Silniční konference uskuteční v Českých Budějovicích. Svaz podnikatelů ve stavebnictví ČR ustanovil tým, který má za úkol vybrat nového prezidenta SPS v ČR. Současný prezident Ing. Václav Matyáš v červenci ve funkci končí, ale zůstává jako poradce. Ing. Čížek informoval o výzvách, které některé firmy dostaly od ŘSD ČR ohledně odstranění reklamních cedulí a označení na stavbách. Dne 31. 5. 2018 zorganizovalo Sdružení u EUROVIA CS, a.s., koordinační schůzku oslovených firem, následně Ing. Čížek zaslal dne 5. 6. 2018 dopis generálnímu řediteli ŘSD ČR. Paralelně proběhla dne 11. 6. 2018 schůzka zástupců firem se zástupci ŘSD ČR a MD. Z jednání je patrno, jak je ze strany investora k problematice přistupováno, nicméně Sdružení bude i nadále požadovat oficiální stanovisko.

Ing. Svoboda přednesl závěry z jednání u „kulatého stolu“ k problematice zadávání staveb dopravní infrastruktury na základě ekonomické výhodnosti. Jednání se uskutečnilo dne 24. 4. 2018 pod záštitou MD a SFDI v sídle SFDI. Jednání u kulatého stolu se zúčastnili také zástupci ASFINAG, kteří prezentovali přístup této rakouské investorské organizace k výběru dodavatele podle metodiky „Best bid criteria“. Organizaci ASFINAG se podařilo v rámci dvouletého úsilí vytvořit 29 kritérií + 27 dílčích kritérií, kterými dodavatel může prokázat kvalitu. Všechna kritéria jsou matematicky vyjádřitelná. Dvouleté období bylo zhodnoceno a ze závěrů vyplývá, že váha kritéria celkové kvality ve výběrových řízeních nepřesahuje v průměru 10 %. Zástupci uvedli, že se u prokázání kvality postupně ustupuje z kritérií záruky a času směrem ke kritériím sociální a environmentální udržitelnosti. Měla by se také zvýšit celková váha kvalitativních kritérií v nejbližších letech na 20 %. Při váze menší než 10 % byl pouze u 8 z 225 nabídek vybrán uchazeč, který nenabídl nejnižší cenu. Zástupci SŽDC a ŘSD ČR na jednání u kulatého stolu prezentovali způsob využití metodik SFDI ke tvorbě zadávacích podmínek pro pilotní projekty. Ředitel úseku výstavby ŘSD ČR Ing. Radek Mátl přislíbil připravit zadávací podmínky pro pilotní projekty ještě v roce 2018 a v rámci tržní konzultace se Sdružením zadávací podmínky projednat. Jednání u kulatého stolu se zúčastnil také ředitel Odboru veřejných zakázek Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Ing. Petr Vévoda, který odpovídal na četné dotazy zástupců investorských i dodavatelských organizací. Obě tyto strany mají zájem, aby se ÚOHS s metodikami i pilotními zadávacími podmínkami seznámil a vyjádřil se k nim. ÚOHS se ale vyjadřovat k metodikám většinou odmítá.
Ing. Šárka Šafratová informovala o nových pravidlech fakturace ve společnostech (sdruženích). ŘSD ČR v návaznosti na novelu zákona o DPH vydalo pokyn pro zhotovitele, že s účinností od 1. 1. 2019 bude akceptovat pouze souhrnné daňové doklady, kdy správce společnosti (vedoucí sdružení) bude vystavovat společný daňový doklad (fakturu), na kterém bude vykázáno dílčí plnění společníků (členů sdružení). Z tohoto důvodu byly v ASPE provedeny úpravy, aby systém umožnil takový souhrnný daňový doklad vytvořit a bylo možné vykázat celkové plnění za zhotovitele (společnost / sdružení) včetně dílčích plnění jednotlivých společníků (členů sdružení). V rámci obchodních podmínek se jedná o formulář předepsaný objednatelem. Ing. Šafratová upozornila na pracovní skupinu pro ekonomiku, která při Sdružení funguje a vyzvala k účasti i zástupce firem, které se dosud do práce této skupiny nezapojili.

Informace o činnosti vybraných týmů Sdružení přednesli za tým č. 3 pro jakost vedoucí týmu Ing. Stanislav Bedřich, za tým č. 6 pro asfaltové technologie za horka jeho tajemník Ing. Milan Slavíček a za tým č. 8 pro cementobetonový kryt a podkladní vrstvy vedoucí týmu Ing. Petr Škoda. Z jednání týmů jsou pravidelně publikovány samostatné příspěvky.

Ing. Svoboda podal informaci z valné hromady EAPA. Momentálně má EAPA 15 členských států a 24 firemních přidružených členů. Na valné hromadě bylo zvoleno nové předsednictvo. Ing. Svoboda připomněl myšlenku vyhlášení Dne údržby silnic, se kterou přišla španělská asociace ASEFMA. IRMD (International road maintenance day) je vždy první čtvrtek v dubnu. Na valné hromadě byly prezentovány poziční dokumenty (rejuvenátory, silika). Stále je vydáván přehled Asphalt in figures a EAPA Magazine. Ve dnech 14. – 15. 6. 2018 se konal E&E Event, kterého se zástupci Sdružení účastnili, ve zpravodaji SILNICE MOSTY a na www.silnice-mosty.cz budou k tomu vydány články. V roce 2020 se uskuteční kongres Eurasphalt & Eurobitume v Madridu. Na valné hromadě EAPA bylo požádáno o podporu kandidatury Prahy na pořadatele World road congress v roce 2023.

Ing. Jiří Fiedler uvedl, že informace z komisí TC a HSE EAPA jsou k dohledání na webových stránkách Sdružení a ve své prezentaci se zaměřil na činnost pracovní skupiny pro rejuvenátory. V rámci zasedání TC EAPA v dubnu 2018 se o rejuvenátorech podrobně jednalo, byla vytvořena pracovní skupina TG Rejuvenátory ze členů TC EAPA, která má 7 členů. TG EAPA vypracovala krátkou verzi zprávy, která byla vedením EAPA schválena v červnu 2018 a bude veřejně přístupná na webových stránkách EAPA. Dlouhá verze zprávy bude interní pro členské organizace EAPA. Dále Ing. Fiedler na příkladech prezentoval laboratorní výsledky zkoušek stárnutí asfaltů po rejuvenaci. Představil také projekty, které jsou realizovány ve Francii a v Německu na zkušebních úsecích. Ing. Fiedler rovněž upozornil, že chování asfaltových směsí s rejuvenovanými pojivy závisí i na tom, do jaké míry došlo při výrobě k promísení nového asfaltu s R-materiálem a rejuvenátorem. Stoprocentní homogenizace se v míchacím zařízení obvykle nedosáhne. Při skladování směsi, pokládce i při provozu na vozovce dochází k difuzi mezi těmito složkami a postupné homogenizaci pojiva. Závěrem Ing. Fiedler konstatoval, že samotné laboratorní zkoušky pojiv nestačí k celkovému posouzení, ale jsou základem pro porozumění působení rejuvenátoru na asfaltové pojivo a pro zjišťování vlivu stárnutí na chování pojiv. Výsledky dlouhodobého sledování zkušebních úseků zatím nejsou k dispozici.

Vedoucí oddělení infrastruktury pozemních komunikací a speciálního stavebního úřadu Ing. Petr Vůjtěch podal informace k novele zákona č. 416/2009 Sb. Uvedl, že se jedná o tzv. rychlou novelu, která řeší problémy při přípravě a výstavbě dopravní infrastruktury, jež se nepodařilo zakotvit v novele stavebního zákona. Z uplatněných pozměňujících návrhů, které byly hospodářským výborem doporučeny, Ing. Vůjtěch zdůraznil dva. Prvním z nich je kontroverzní návrh, aby pokud je správní rozhodnutí podmíněno závazným stanoviskem a toto stanovisko není do 60 dnů vydáno, není tímto závazným stanoviskem správní rozhodnutí podmíněno a k případnému pozdě vydanému závaznému stanovisku přihlíženo. Důsledkem může být buď rezignace na dodržování požadavků, nebo přesunutí odbornosti na stavební úřad. Druhý pozměňující návrh se vztahuje k § 96b stavebního zákona, kdy se navrhuje nevydávat závazné stanovisko orgánu územního plánování pro stavby povolované obecným stavebním úřadem, nýbrž pouze pro speciální stavby.

V další části prezentace se Ing. Vůjtěch zaměřil na to, co v této souvislosti přinesla novela stavebního zákona. K významným změnám patří oddělení stavebního povolení od výkupů pozemků. Zároveň došlo ke zpřísnění doručování účastníkům řízení s pozemky pod stavbou (do vlastních rukou s dodejkou). Problémem jsou nevypořádaná dědictví. Ing. Vůjtěch zmínil plánovanou rekodifikaci stavebního práva, půjde o zásadní úpravu celého stavebního práva, která nemusí vycházet ze struktury stávajícího zákona. Zaměřena bude zejména na problematiku struktury a počtu stavebních úřadů a problematiku dotčených orgánů. Před celkovou rekodifikací stavebního práva ještě proběhne pravděpodobně legislativní úprava, a to buď formou další novely zákona č. 416/2009 Sb. nebo formou liniového zákona.

Ředitel SFDI Ing. Zbyněk Hořelica podal informace o financování dopravní infrastruktury. Upravený rozpočet SFDI na rok 2018 je ve výši 83,5 mld. Kč, z toho národní zdroje 63,4 mld. Kč a EU zdroje 20,1 mld. Kč. Vláda odsouhlasila další 3 mld. Kč na financování silnic II. a II. tříd.

Ing. Hořelica informoval o aktuálním stavu Metodiky hodnocení ekonomické výhodnosti a Metodiky pro posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny. Centrální komise Ministerstva dopravy dne 29. 5. 2018 schválila Metodiku hodnocení ekonomické výhodnosti ve formě prozatímní verze 2018 a doporučila využití pro pilotní projekty. SFDI požádalo ŘSD ČR, SŽDC a ŘVC o výběr pilotních projektů a otestování metodiky. V návaznosti na zkušenosti z těchto pilotních projektů by v roce 2019 byla vydána definitivní verze. Metodika pro posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny byla schválena Centrální komisí Ministerstva dopravy dne 29. 5. 2018 jako 1. vydání 2018 vycházející z reálných zkušeností a praxe posuzování při činnosti hodnotících komisí ŘSD ČR. Metodika by měla být používána při soutěžení u ŘSD ČR, SŽDC a ŘVC. Metodika je rovněž nabízena krajům a dalším příjemcům SFDI. Obě metodiky jsou k dispozici na webových stránkách SFDI. SFDI připravuje zadání pro Metodiku pro zlepšení díla s předložením Centrální komisi Ministerstva dopravy začátkem příštího roku. Cílem je připravit metodické prostředí pro zejména státní investory pro případy, kdy je vhodné dílo zlepšit (zatím lze dle ZZVZ § 222 nebo FIDIC pod-čl. 13.2). Ing. Hořelica přislíbil poskytnout návrh metodiky Sdružení k připomínkám.

Další část prezentace věnoval Ing. Hořelica BIM. SFDI pokračuje ve vzdělávacích aktivitách a v realizaci pilotních projektů. V rámci pracovní skupiny byly zpracovány čtyři metodiky: Společné datové prostředí, Metodika BIM protokolu pro smluvní standard FIDIC, Návrh plánu realizace BIM a Koncept návrhu Datový standard. SFDI získal od Evropské unie v Programu na podporu strukturálních reforem I. projekt „Technická podpora pro zavedení BIM pro dopravní stavby v ČR“, který zahrnuje tři kulaté stoly, pět seminářů, expertní podporu pro dopracování metodik, pro pilotní projekty a pro aktualizaci plánu pro BIM pro dopravní infrastrukturu. Dne 18. 6. 2018 proběhl první kulatý stůl, na kterém byly metodiky podrobně představeny. Všechny metodiky jsou k dispozici na webových stránkách SFDI. Ing. Hořelica vyzval k zaslání připomínek k těmto materiálům, s termínem do konce srpna 2018. Poté budou připomínky vypořádány a metodiky budou dopracovány. Druhý kulatý stůl bude věnován zahraničním zkušenostem a na třetím budou projednány technické předpisy a metodiky. Po nalezení kompromisního znění budou metodiky předloženy Centrální komisi Ministerstva dopravy s návrhem na schválení ve formě prozatímní verze k využití při přípravě pilotních projektů.

V závěru Ing. Hořelica nastínil přípravu rozpočtu SFDI na rok 2019. Původní výdajový rámec byl 53,5 mld. Kč, byl navýšen o 12 mld. Kč na 65,5 mld. Kč. Po připočtení evropských zdrojů je to cca 90 mld. Kč, požadavky od příjemců jsou až 104,3 mld. Kč. Od Ministerstva financí byl dán příslib posílení rozpočtu v případě, že se rozjedou investiční projekty.

Ředitel úseku výstavby ŘSD ČR Ing. Radek Mátl prezentoval cíle ŘSD ČR z hlediska investičních akcí, přípravy staveb, oprav a strategických dokumentací. Hlavním úkolem je dokončit přípravu a zahájit realizaci prioritních akcí. Dalším důležitým úkolem je získat územní rozhodnutí a akcelerovat přípravu strategických tras – D35, D3 středočeská, D11 a SOKP 511. Ing. Mátl upozornil na komplikace u stavby 302 dálnice D3, kdy Ministerstvo životního prostředí nechce vydat verifikační stanovisko z důvodu změny trasy. Změna trasy spočívala v tom, že ŘSD ČR vyhovělo požadavku obce a prodloužilo tunel a tím oddálilo trasu od obytné zástavby. Stavba není v souladu s původním stanoviskem EIA a je nutné opětovné posouzení EIA. U stavby SOKP 511 probíhá získávání stanovisek v rámci územního řízení, dochází ke střetu s dalšími požadavky městských částí a měst, a zároveň i s územním plánem hl. m. Prahy, který není zatím schválen (předpoklad v září 2018), bez jeho schválení nelze získat územní rozhodnutí. Snahou je na podzim požádat o územní rozhodnutí. Klíčová je rovněž příprava dálnice D4 pro PPP projekt, především z hlediska majetkoprávní přípravy. Další oblastí je administrace změn během výstavby (ZBV) – často je vydáván pokyn, změny jsou realizovány, ale nejsou administrovány. Ing. Mátl zdůraznil, že je třeba ZBV řešit průběžně tak, jak ke změnám dochází. Novinkou je implementace na ŘSD ČR nových nástrojů na optimalizaci procesu přípravy. Jedním z nich je systém pro majetkoprávní vypořádání, který by měl činnost zpřehlednit a získat jistotu, aby nedocházelo v průběhu přípravy na opomenutí některých pozemků, věcných břemen, nájmů atd. Druhým nástrojem je program přípravy staveb (PPS), který se týká všech kroků v rámci přípravy staveb, je to harmonogram přípravy s vyznačenými jednotlivými kroky a se znázorněnou kritickou cestou. Oba programy budou implementovány na ŘSD ČR a budou využívány konzultačními společnostmi, které zpracovávají inženýrskou činnost či majetkoprávní přípravu. Cílem je optimalizovat proces přípravy staveb. Ing. Mátl okrajově zmínil i opravy na dálnicích, je nutné opravy realizovat, ačkoli způsobují dopravní komplikace. Připravují se diagnostiky a projektové dokumentace, aby se na konci roku 2018 mohly vypsat soutěže a na jaře 2019 mohly být stavby zahájeny. ŘSD ČR je rovněž aktivní v přípravě pilotních projektů s hodnocením podle ekonomické výhodnosti s využitím metodiky HEV. Byla vysoutěžena konzultační společnost, která spolupracuje na zpracování zadávací dokumentace pro pilotní projekty. Zadání podle ekonomické výhodnosti bude vyzkoušeno na menších projektech, např. opravy mostů, bude to i rychlejší, na konci roku lze předpokládat vysoutěženého zhotovitele. Následně by mohly následovat větší projekty. Z dalších dlouhodobých úkolů vyjmenoval Ing. Mátl metodiky k BIM, systém hospodaření s vozovkou a spisové služby. Ing. Mátl informoval, že se připravuje aktualizace Červené knihy FIDIC, v září 2018 by mělo proběhnout jednání za účasti Sdružení a dalších asociací.

Předseda návrhové komise Ing. Petr Laušman přednesl doplněný návrh usnesení a usnesení bylo schváleno. Předseda Sdružení poděkoval hostům i členům SR za účast a sekretariátu za dobrou přípravu zasedání.

Ing. Radka Knottová