Třicáté šesté jednání týmu č. 8 Sdružení pro výstavbu silnic se konalo dne 24. 5. 2018 v sídle společnosti Skanska a.s. Jednání bylo přítomno 26 účastníků, 11 členů se nezúčastnilo a 2 členové se omluvili. Na úvod jednání týmu přivítal všechny přítomné předseda týmu Ing. Petr Škoda a poděkoval společnosti Skanska a.s. za zajištění místa pro jednání týmu.
Informace ze Sdružení pro výstavbu silnic
Ing. Petr Svoboda (jednatel Sdružení) seznámil přítomné s činností Sdružení pro výstavbu silnic (SVS) za uplynulé období od konání minulého týmu a zrekapituloval nejdůležitější aktivity. Podrobné informace k danému bodu jsou uvedeny v jiné části zpravodaje, nebo jsou přímo předávány všem členům prostřednictvím pravidelných informací pro členy, a tudíž není přínosné je zde znovu opakovat.
Evropské a české normy pro stavbu vozovek, předpisy státní majetkové správy (TKP, TP…)
Nosným tématem byla problematika předpisů v oboru pozemních komunikací, jejich aplikace v praxi a další technické informace z oboru.
V rámci plnění závěrů z minulého jednání týmu probíhala diskuse, ze které vzešly nové závěry a výstupy.
Ing. Jaroslav Hvízdal seznámil přítomné s návrhem řešení problematiky délek záruk zálivek CB krytů. Tato problematika se netýká jen ČR, ale byla řešena i v okolních státech, např. v Německu ve spolupráci všech zúčastněných zástupců z řad zadavatelů, výzkumu, výrobců a zpracovatelů zálivek a výsledkem této snahy bylo zlepšení vlastností zálivkových hmot a také vyvinutí nových zkušebním metod pro jejich testování. Jde zejména o zkoušku vyvinutou Spolkovým ústavem pro zkoušení materiálů v Berlíně (BAM), která simuluje jejich stárnutí. Při těchto zkouškách se během jednoho týdne simuluje roční cyklus. Pomocí různých prostředků se na kontrolní vzorek nechají působit vlivy slunce, vody, mlhy, vlhkosti, UV záření a posypových solí. Vzorky se během celé doby natahují a stlačují. Aby materiál obstál, musí úspěšně absolvovat 9 ročních cyklů. Jen pro porovnání: před 5 lety nejlepší zálivková hmota vydržela 4 roční cykly.
Ing. Bohuslav Slánský, Ph.D. prezentoval návrh dopisu „Využití recyklovaného kameniva pro rekonstrukce CBK“, který obdrželi všichni členové týmu společně s pozvánkou k jeho připomínkování. K jeho návrhu nebyly vzneseny připomínky a návrh dopisu byl jeho členy přijat.
Ve stručnosti, jedná se o zařazení zkoušek pro ověření rizika alkalicko-křemičité reakce kameniva (podle TP 137 – Vyloučení alkalické reakce kameniva v betonu na stavbách pozemních komunikací) Zadavatelem (tedy ŘSD ČR) do diagnostiky v rámci přípravy staveb a výsledky těchto zkoušek poskytnout uchazečům jako součást zadávací dokumentace. Toto opatření povede k většímu využití recyklovaného kameniva do CBK a vytvoří tak potřebnou platformu pro plnění připravované legislativy EU v oblasti životního prostředí a cirkulární ekonomiky staveb.
Ing. Marie Birnbaumová přítomné informovala o činnosti ve WG 3 za poslední období od minulého týmu a zrekapitulovala přehled a aktuální stav norem této pracovní skupiny.
Dále podala aktuální informace z jednání pracovní skupiny ŘSD pro ověření životnosti CB krytů vozovek a představila navrhované úpravy technologie a technických předpisů pro CB kryty k provoznímu ověření. Také byla podána informace o vydání Metodiky údržby cementobetonového krytu s cílem prodloužení jeho životnosti, která obsahuje i podmínky pro impregnaci povrchu vhodným hydrofobizačním nástřikem (např. dálniční fermeží O 1010).
Doc. Ing. Vít Šmilauer, Ph.D. seznámil členy týmu s velmi zajímavou prezentací „Vliv reakční kinetiky cementů na životnost CB krytů“, která se zabývá stále se zvyšující pevností betonu, která vede k tvorbě mikrotrhlin již v době tvrdnutí betonu. Závěrem uvedl následující doporučení, jak prodloužit životnost CB krytů zpět na 40+ let:
Potřeba betonů odolnějších ke vzniku mikro a makro trhlin
- w/c ~0.45 (méně křehký beton, vyšší dotvarování)
- snížit množství cementu na minimum (<350 kg/m3)
- snížit kinetiku hydratace
- snížit jemnost mletí z 320 na 260-280 m2/kg
- pokládka při nízkých teplotách, používat zastínění
- krátkodobé testy vázaného smrštění na prstencích
Monitoring mikrotrhlin v betonech
- monitorování pomocí mikro-CT
- ošetřování trhlin dálniční fermeží či jejich zacelování
Změna norem a předpisů, snížit zbytečně vysoké pevnosti a jejich rychlý náběh, omezení pevností shora, zabránit změně receptur a vnášení rezerv při výrobě betonu → trpí jiné nesledované vlastnosti.
Ing. Jan Zajíček informoval o aktuálním stavu evropských norem v oblasti WG 4 a konstatoval, že od posledního týmu nedošlo k zásadním změnám. Ohledně revize normy EN 13285 uvedl, že bude vydána jako neharmonizovaná s časovým odhadem jaro 2019.
Další informací byla prezentace výsledku projektu SFDI – Stanovení pravidel pro použití místních materiálů a méně hodnotného kameniva, který navazoval na projekt „Ověření kritéria CBR a možnosti částečného použití těženého kameniva ve směsi mechanicky zpevněná zemina (MZ)“ z roku 2015.
Technologické novinky, zajímavosti, vzdělávací akce, exkurze
Informace o odborných akcích roku 2017/2018:
- Konference Betonové vozovky 2018 se bude konat ve dnech 8. 11. v Top Hotelu Praha
- Ing. Gemrich podal ve stručnosti následující informace:
- hlavní témata konference – vady, závady, vyhodnocování a opravy CB krytů,
- 60 % přednášek bude ze zahraničí,
- garantem konference bude Ing. Kroupa – generální ředitel ŘSD ČR,
- na konferenci budou přednášet Ing. Hlavatý a Ing. Mátl z ŘSD ČR,
- sborník bude k dispozici elektronicky,
- letošní ročník je poslední se vstupem zdarma.
- Konference Podkladní vrstvy a podloží vozovek – 28. 11. 2018, Brno, Hotel Voroněž,
- Workshopy Silniční akademie pro velký zájem pokračují, jsou vypsány další termíny na období duben – červen 2018.
Posledním bodem jednání týmu byla exkurze na stavbě „Oprava Negrelliho viaduktu“. Ing. Ředina, vedoucí projektu HOCHTIEF CZ a. s. nám poskytl potřebné informace a zodpověděl nám i naše dotazy. Samotnou stavbou nás provázela výrobní přípravářka, Ing. Michaela Pelešková, které patří jménem členů týmu poděkování. Exkurze na stavbě byla velmi zajímavá a inspirativní.
Závěrem je třeba poděkovat jménem Sdružení pro výstavbu silnic společnosti Skanska a.s., která zajistila místo pro jednání týmu, pohoštění a vzornou organizaci a také společnosti HOCHTIEF CZ a. s. za umožnění exkurze na výše uvedené stavbě.
Termín další porady je naplánován na podzim 2018.
Ing. Ivo Dušek