Technologie emulzního mikrokrytu je od roku 2016 součástí platné normy ČSN 73 6130 Stavba vozovek – Kalové vrstvy a Technických kvalitativních podmínek staveb pozemních komunikací Kapitola 27 – Emulzní kalové vrstvy. V průběhu zpracování revize uvedených předpisů byla projednávána možnost provedení zkušebního úseku v roce 2017, a to formou zařazení inovované technologie do programu SFDI.

Projednávání a přípravy se v první fázi zúčastnily zejména ČVUT v Praze, některé členské organizace Sdružení pro výstavbu silnic a ÚS Královéhradeckého kraje a.s., v jejímž regionu byl předpoklad provedení. Do programu inovativních technologií byly díky těmto aktivitám zařazeny 3 zkušební úseky.

Z technického, ekologického a ekonomického hlediska představuje tato technologie velmi dobré řešení v souvislé údržbě komunikací. Dokáže vrátit vozovce vlastnosti, které jsou klíčové pro její dlouhou životnost, ochrání konstrukci vozovky před destrukcí vlivem rozmrazovacích prostředků, mrazu a vody a současně výrazně zlepší protismykové vlastnosti povrchu vozovky a je podstatným faktorem bezpečného provozu na komunikaci.

Technologie využívá kombinaci nátěru a mikrokoberce za studena a je pojmenována jako emulzní mikrokryt. Je nutné poznamenat, že technologie emulzního mikrokrytu je vhodná pro vozovky všech TDZ, nikoli pouze pro silnice II. a III. třídy, tedy vozovky s nižším dopravním zatížením.

Prvním krokem této technologie je aplikace „téměř“ konvenčního nátěru. Provede se postřik ze speciální kationaktivní asfaltové emulze, na kterou je bezprostředně aplikována mozaika z drceného kameniva frakce 4/8 nebo 8/11. Asfaltová emulze svou infiltrační schopností sanuje drobné poruchy i trhliny a vytváří souvislou vrstvu pojiva, která částečně eliminuje prokopírovávání trhlin z podkladu a chrání konstrukci vozovky před pronikáním vody. Receptura nátěru se upravuje případ od případu, ale obecně má nižší dávkování drtě s cílem poskytnout dostatečné propojení nátěru a mikrokoberce. Případnou uvolněnou drť je třeba před pokládkou mikrokoberce odstranit odmetením.

Druhým krokem byla pokládka mikrokoberce. V rámci zkušebního úseku byl využit mikrokoberec GRIPFIBRE®, který výrazně zlepší protismykové vlastnosti vozovky. Jeho přínos spočívá v začlenění syntetických vláken do receptury. Tato vlákna o délce 4 mm působí jako rozptýlená výztuž. Na 1 m2 je jich několik milionů, výrazně snižují rizika vypadávání zrn kameniva a zajišťují dlouhodobě dobré protismykové vlastnosti vozovky.

Realizace této technologie v tenké vrstvě a takzvaně „za studena“ přináší úsporu energie a přírodních zdrojů, výrazně jsou sníženy emise. Pokládka probíhá za omezeného provozu a díky rychlé aplikaci, která je ve srovnání s běžnou pokládkou tradičních asfaltových směsí časově méně náročná, může být provoz také brzy obnoven.

Realizované zkušební úseky

Tři zkušební úseky realizovala společnost EUROVIA CS, a.s., v rámci zakázky od Královéhradeckého kraje spolufinancované Státním fondem dopravní infrastruktury v rámci programu „Nové technologie“ v okrese Rychnov nad Kněžnou. Na těchto třech úsecích byly vyzkoušeny různé kombinace nátěrů a mikrokoberců.
První realizovaný zkušební úsek se nachází na komunikaci II/309 v km 11,914 – 13,300 mezi Bačetínem a Kounovem, třída dopravního zatížení IV (sčítání 2016: SV 1 991, TV 203 vozidel/24 hodin). Jelikož komunikace nesplňovala podmínky rovinatosti a únosnosti podkladu dle ČSN 73 6130, bylo provedeno celoplošné frézování a provedeny lokální sanace asfaltovými hutněnými vrstvami v ploše cca 15 % úseku. Následně byla použita technologie GRIPSEAL® v kombinaci s emulzním nátěrem N 1V 4/8 a dvouvrstvým mikrokobercem GRIPFIBRE® EMK 0/5 + 0/8. Mikrokoberec frakce 0/8 byl zvolen z důvodů lepších protismykových vlastností povrchu vozovky. Upravovaná plocha vozovky prvního zkušebního úseku činí 8 193,47 m2 při délce úpravy 1 363 m.

Druhý realizovaný zkušební úsek se nachází na komunikaci II/298 v km 38,367 – 39,609 na průtahu obcí Doly po obec Val, třída dopravního zatížení IV (sčítání 2016: SV 1 202, TV 153 vozidel/24 hodin). Provedení druhého úseku je obdobné jako u prvního zkušebního úseku. Jelikož komunikace prochází částečně zástavbou, bylo zvoleno z důvodu snížení hlučnosti obrusné vrstvy použití dvouvrstvého mikrokoberce GRIPFIBRE® EMK 0/5 + 0/5. Upravovaná plocha vozovky druhého zkušebního úseku činí 7 589,13 m² při délce úpravy 1 242 m.
Třetí realizovaný zkušební úsek se nachází na komunikaci III/29851 v km 3,332 – 4,392 mezi obcemi Domašín a Horní Spáleniště, třída dopravního zatížení V (sčítání 2010: SV 367, TV 25 vozidel/24 hodin). Na tomto úseku byly splněny podmínky rovinatosti, a tak byly provedeny pouze lokální sanace asfaltovými hutněnými vrstvami v ploše cca 13 % úseku. Technologie GRIPSEAL® byla provedena v kombinaci jednovrstvého emulzního nátěru s dvojitým podrťováním N 1V 2P 4/8 + 2/5 a jednovrstvého mikrokoberce GRIPFIBRE® EMK 0/5. Upravovaná plocha vozovky třetího zkušebního úseku činí 5 807,27 m² při délce úpravy 1 060 m.

Realizované zkušební úseky jsou hodnoceny velmi příznivě, do současné doby nebyly na prvních dvou zkušebních úsecích diagnostikovány poruchy. Pouze na třetím úseku došlo k drobnému poškození mikrokoberce z důvodu špatného propojení nátěru a mikrokoberce. Na třetím úseku bylo použito dvojité podrťováním, a tak nebyla vytvořena pouze mozaika kameniva, ale souvislá vrstva kameniva, která i po důkladném zametení uvolněných zrn kameniva funguje jako částečná separace vrstev.
Vyhodnocení úseku na dané zakázce bude provádět správce komunikace (ÚS Královéhradeckého kraje a.s.) za účasti zhotovitele a investora (Královéhradecký kraj). Vyhodnocení bude provedeno po 12 měsících od realizace a před koncem záruční doby.

Závěr

Získané zkušenosti v České republice i v zahraničí ukazují, že technologie je pro správce silniční sítě velmi dobrou volbou pro kvalitní, ekologické a ekonomicky výhodné řešení souvislé údržby vozovek zejména na silnicích II. a III. třídy, ale také na místních komunikacích. Správce i uživatelé silniční sítě vždy ocení rychlost výstavby. Díky kvalitním materiálům je možné již po několika desítkách minut obnovit obousměrný dopravní provoz na komunikaci, na které byla technologie aplikována a zkrátit tak nutnou dobu dopravního omezení při částečné uzavírce. Přidaná hodnota technologie nejen s ohledem na zvýšení úrovně bezpečnosti provozu je výrazná. Technologie je vhodná pro použití jak v extravilánu, tak v intravilánu, kde správce silniční sítě není nucen řešit navýšení nivelety vozovky. Vždy je však vhodné před výběrem jednotlivých frakcí a materiálů konzultovat místní podmínky a potřeby s projektantem či technologickým specialistou, aby výsledný produkt sloužil k maximální spokojenosti všech uživatelů.

Ing. Leoš Bešťák
EUROVIA CS, a.s., závod Emulze Kolín

 

Obrázek 1: Aplikace nátěru

 

Obrázek 2: Emulzní nátěr

 

Obrázek 3: Aplikace mikrokoberce GRIPFIBRE®

 

Obrázek 4: Hotová úprava GRIPSEAL®