Ve dnech 28. února až 2. března 2018 se konala v bavorském Berchtesgadenu tradiční konference s názvem „Německé dny asfaltových technologií 2018“ (Deutsche Asphalttage 2018). Konference, která se tradičně každé dva roky koná v tomto alpském středisku a kterou pořádá Německý svaz pro asfaltové vozovky (Deutscher Asphaltverband – DAV), byla již 19. ročníkem. Stejně jako v minulých ročnících byl program složen ze tří částí, které na sebe navazovaly a úzce se prolínaly. Část přednášková a expozice byly oficiální. Třetí část – společenská – není v programu uvedena, ale je jí tradičně věnován dost času a úsilí. Jednalo se pochopitelně o část neformální, v jejímž rámci proběhla celá řada schůzek, setkání a diskuzí o různých tématech a na různých úrovních.

V části expoziční se prezentovalo celkem 88 vystavovatelů z různých evropských zemí. Spektrum vystavovatelů pokrylo v podstatě celou problematiku asfaltových vozovek. Vystavovatelé zastupovali projekční a poradenské společnosti včetně firem zabývajících se softwarovou podporou, dále i oblast laboratorního zkoušení. Své stánky zde měli výrobci asfaltových pojiv včetně asfaltových emulzí a s tím pochopitelně související oblast přísad, aditiv, SBS, emulgátorů, vyztužovacích vláken, mříží či geotextilií. Hojně zastoupeni byli výrobci obaloven, silničních stavebních strojů a v neposlední řadě pochopitelně i některé prováděcí firmy a společnosti. Část vystavovatelů zastupovala i důležitou oblast bezpečnosti a ochrany životního prostředí.

Na vlastní konferenci se původně přihlásilo téměř 600 odborníků nejen z Německa, ale také z dalších evropských či mimoevropských zemí. Česká republika byla opět zastoupena v minimálním počtu. Do Berchtesgadenu se letos z České republiky vypravilo pouze 6 až 8 odborníků! Počet návštěvníků doprovodné výstavy pak byl tradičně výrazně vyšší.

Program konference byl rozložen do tří dnů. V první části od 12.00 hod. do 15.00 hod. proběhlo 46. řádné zasedání členů DAV a 40. řádné zasedání DAI (Deutsches Asphaltinstitut ‒ Německý institut pro asfaltové vozovky).

Oficiální zahájení konference proběhlo ve středu 28. 2. 2018 odpoledne od 15.00 hod. a úvodní projevy měli pánové Franz Voigt (prezident DAV) a Franz Rasp (starosta Berchtesgadenu), občanským povoláním stavební inženýr, který vnímá řadu problémů právě z technického úhlu pohledu.

Po tomto úvodu následovalo vystoupení ministra dopravy Bádenska–Württemberska pana Winfrieda Hermanna na téma „Na cestě k nové mobilitě“, na které navázaly dvě další politicko-všeobecné přednášky. Nejprve vystoupil Rainer Bomba, státní sekretář ministerstva pro dopravu a digitalizaci s příspěvkem na téma „Nová mobilita potřebuje moderní infrastrukturu“. Na něj navazoval projev viceprezidenta ADAC pro dopravu pana Klause Beckera, který se věnoval dalšímu rozvoji v tématu „E-mobilita pro konečného uživatele.“

Přednášky i diskuze v jednacím sále probíhaly celý čtvrtek a v pátek dopoledne. Jednotlivé bloky zahrnuly jak pohled do budoucnosti silničního stavitelství, tak ochranu životního prostředí a bezpečnost.

Čtvrtek dopoledne byl sestaven ze dvou bloků:

  1. „Aktivní ochrana životního prostředí – opětovné použití zpětně získaných asfaltových směsí“, do kterého byly zařazeny čtyři příspěvky:
    • Novela předpisu TA Luft – průběžná zpráva“, který přednesla paní Anja Behnke ze Spolkového ministerstva pro životní prostředí,
    • „Jakým způsobem se dotýká Směrnice o náhradních stavebních materiálech opětovného použití asfaltových směsí?“, který přednesla paní Antje Eichler, vedoucí odboru pro normování při Hlavním svazu německého stavebního průmyslu,
    • „Skladování zpětně získaných asfaltových směsí – přinese nová směrnice AWSV i nové povinnosti?“, jehož autorem byl pan Marco Bokies, předseda DAV. (AWSV je směrnice pro skladovací zařízení, kde jsou skladovány materiály, které mohou ohrozit vodní zdroje.)
    • „Budoucí využití asfaltového granulátu“ autora pana Christiana Denka z Úřadu pro dopravu, hospodářství a inovace Hamburg.
  2. „E-mobilita – budoucnost silniční dopravy?“, který uvedl pan Jürgen Faupel, prezident Sdružení středních podnikatelů. Na jeho úvod navazovala dvě dílčí vystoupení:
    • „Elektromobilita – aktuální vývojové studie společnosti Fraunhofer“, které přednesl pan Felix Horch z Fraunhoferova institutu,
    • „E-dálnice – elektrifikovaný provoz pro nákladní silniční dopravu“ autora pana Benjamina Wickerta, vedoucího rozvoje E-dálnic společnosti Siemens AG.

V odpolední části čtvrtečního přednáškového programu proběhl jeden ucelený blok a jedna přednáška k problematice E-mobility:

  1. Blok na téma „Zdroj napětí – výstavba asfaltových vozovek“, v jehož rámci zazněly tři příspěvky:
    • „Souhrnné měření celkového uhlíku na obalovnách – pozice DAV“, autorky paní Annett Schröter ze společnosti Gicon Dresden,
    • „Stavba – díky za pochopení“ autora pana Heiko Durtha ze společnosti Bau Hessen Mobil Wiesbaden,
    • „Rostoucí požadavky v silničním stavitelství – všední den každé obalovny“ autora pana Olivera Nohse ze společnosti Eurovia Bottrop.
  2. Čtvrteční program uzavřela přednáška prof. Michaela Schreckenberga z Technické univerzity v Duisburgu na téma „E-mobilita a automatizovaná doprava – potřebuje auto ještě člověka?“.

Páteční dopoledne bylo věnováno dvěma blokům:

  1. „Nový vývoj v technologiích asfaltových vozovek“, v jehož rámci zazněly opět tři příspěvky:
    • „Duo-pave – asfaltová technologie budoucnosti?“, který přednesl pan Igor Ruttmar ze společnosti TPA Pruzskow z Polska,
    • „Rejuvenátory – jaký bude další postup“ autora pana Knuta Johannsena ze společnosti Eurovia Services Bottrop,
    • „SMA – osvědčená technologie?“, který přednesl pan Viktor Root z poradenské společnosti ZUSS Eppertshausen.
  2. Blok „Silniční stavitelství z pohledu správního orgánu“, v němž zazněly tři závěrečné příspěvky konference:
    • „Dálniční společnost pro Německo“, který přednesl pan Stefan Krause ze Spolkového ministerstva pro dopravu a digitální infrastrukturu,
    • „Výjimky u pracovní doby z pohledu státní správy“ autora pana Jana Kretzera z živnostenského úřadu bavorské vlády,
    • „Kontrola trhu asfaltových směsí – pohled jedné ze spolkových zemí“, s nímž seznámil pan Gernot Rodehack ze Stavebního úřadu bavorského ministerstva vnitra.

Po ukončení tohoto bloku byla konference „Německé asfaltové dny 2018“ okolo pátečního poledne ukončena.

Jak je z programového přehledu zřejmé, byla v porovnání s rokem 2016 odborná stránka konference dána více do popředí, přestože odborné diskuze probíhaly i při setkáních na stáncích jednotlivých vystavovatelů či při řadě kuloárních jednání v místě konání konference nebo přilehlém okolí. Této možnosti bylo poměrně hojně využito a počet návštěvníků výstavy a účastníků různých diskuzí a setkání tak byl pochopitelně větší, než byl počet samotných delegátů konference. Skutečně „nosným“ tématem, které ovládlo letošní konferenci, byla E-mobilita s přesahem do „smart“ vozovek. Toto téma rozsahem zastínilo také některé aktuální otázky, jako je stav silniční sítě, možnosti financování výstavby i oprav nebo nedostatek schopných lidí na pracovním trhu.

V kuloárech se pochopitelně hodně diskutovalo o problematice kvality materiálů, kvality prací, moderních technologiích se silným ekologickým podtextem, o udržitelném rozvoji, ale i o aktuálním stavu dopravy na silnicích. Celkově panuje shoda, že kapacita vozovek je obecně téměř vyčerpaná a další její nárůst by mohl vést k dílčím kolapsům a tím k omezení ekonomiky. Asfaltové vozovky tak nastolují řadu skutečně vážných témat, kterými je nutné se zabývat. Z pohledu řady účastníků a odborníků je aktuální hospodářská situace velmi dobrá, přesto ale není dostatek prostředků ani vůle řešit jak rostoucí potřebu oprav a údržby, tak investice do oblastí, které by alespoň ve střednědobém horizontu vedly ke snížení dopravní a energetické náročnosti evropského hospodářství. V roce 2013 bylo v Německu vyrobeno cca 41 mil. tun asfaltových směsí a bylo tak dosaženo úrovně výroby v roce 1990 po znovusjednocení Německa a současně průměrné úrovně výroby v 80. letech minulého století. V letech 2014–2015 se celková výroba ustálila na množství zhruba 39 mil. tun asfaltových směsí, což odpovídá úrovni roku 1960! Tento stav s drobnými výkyvy přetrvává.

Stále platí, že přes vyšší objem prostředků a řadu podpůrných programů zejména v oblasti spolkových rychlostních silnic se dostává stále méně prostředků do pojížděných vrstev. Výsledky kontroly mostů zejména v působnosti spolkových zemí a obcí vyvolal nejen obavy, ale i diskuze na téma řešení rychlého financování oprav. Zejména obce nemají stále žádný manipulační prostor, protože musí vynakládat stále vyšší částky v sociální oblasti. Při pohledu na současnou situaci v nejen v Německu samotném, ale i v celé Evropě vše nasvědčuje tomu, že budou dále ponechány svému osudu. Spolková vláda a částečně i zemské vlády vidí přes velmi dobré daňové příjmy stále raději „černou nulu“, než aby v dobrých časech investovaly do budoucnosti. Starosta Berchtesgadenu tak navázal na svůj proslov v rámci konference v roce 2016 a uvedl, že je stále patrnější, že dlouhodobé šetření investic vedlo pouze k výraznému poškození substance a tato náprava tak bude výrazně finančně náročnější.

V posledním období k problematice financování infrastruktury přistoupil i stále se zhoršující stav v oblasti personální. Nedostatek skutečně odborných pracovních sil je patrný nyní již ve všech oblastech, přičemž nevíce jsou postiženy skutečně výkonné oblasti, kam patří zejména vlastní provádění prací. Tato problematika tak byla skutečně předmětem celé řady diskuzí v průběhu konání celé konference.

Odborná náplň přednáškové části konference byla tentokrát přijata pozitivně, byť určité kritice byl podroben fakt, že právě k ožehavým otázkám financování a problematiky odborné pracovní síly nebyl věnován žádný z příspěvků. Je nezbytné, aby asfaltový průmysl byl schopen nabídnout hospodářství skutečně obhajitelná technická řešení, která pomohou udržet ekonomický rozvoj a požadavky, které z tohoto titulu jsou a nadále budou kladeny i na funkční infrastrukturu. Řešení jsou v mnoha případech k dispozici a měl by být kladen i důraz ne jejich ověření a následné zavedení do praktického užívání, místo cyklicky se opakujících diskuzí na téma předpisů pro využívání recyklovaných materiálů či filozofování o tom, co je vlastně zpětně získaný materiál a jak jej správně skladovat.

Celkově lze konstatovat, že dojem z letošní konference „Německé dny asfaltových technologií 2018“ byl opět poněkud rozpačitý, odpovídá ale aktuální náladě politické, byť hospodářská situace se výrazně zlepšila a přetrvává poměrně pozitivní klima. Přesto nejasná politická situace nejen v Německu, ale i za jeho hranicemi má evidentně nepřímý a v mnoha případech negativní dopad na průmysl obecně. Německý asfaltový průmysl se již delší dobu pohybuje v degresi a tento stav bude zřejmě dále přetrvávat i do dalšího období. Toto zjištění spojené navíc s patrnou ztrátou určité dávky sebevědomí právě u hospodářsky nejsilnějšího člena evropského společenství není příjemné a mělo by vést bezesporu k zamyšlení.

Ing. Václav Valentin
(Zpracováno s použitím oficiálních materiálů ke konferenci)