Třicáté páté jednání týmu č. 8 Sdružení pro výstavbu silnic se konalo dne 20. 11. 2017 ve Stříteži u Jihlavy pod záštitou společnosti Metrostav a.s. Jednání bylo přítomno 27 účastníků, 11 členů se nezúčastnilo a 3 členové se omluvili.
Na úvod jednání týmu přivítal všechny přítomné předseda týmu Ing. Petr Škoda a poděkoval společnosti Metrostav a.s. za zajištění místa pro jednání týmu. Zástupce pořádající organizace, Ing. Richard Machálek, seznámil přítomné s krátkou prezentací společnosti Metrostav a zejména s Divizí 4 – Dopravní stavby.
Informace ze Sdružení pro výstavbu silnic
Ing. Petr Svoboda (jednatel Sdružení) seznámil přítomné s činností Sdružení pro výstavbu silnic za uplynulé období od konání minulého týmu a zrekapituloval nejdůležitější aktivity. Podrobné informace k danému bodu jsou uvedeny v jiné části zpravodaje, nebo jsou přímo předávány všem členům prostřednictvím pravidelných informací pro členy, a tudíž není přínosné je zde znovu opakovat.
Evropské a české normy pro stavbu vozovek, předpisy státní majetkové správy (TKP, TP, …)
Nosným tématem byla problematika předpisů v oboru pozemních komunikací, jejich aplikace v praxi a další technické informace z oboru.
V rámci plnění závěrů z minulého jednání týmu probíhala diskuze, ze které vzešly nové závěry a výstupy:
Ing. Petr Škoda ve spolupráci s členy týmu připraví dopis na ŘSD, který bude vycházet z diskuze členů týmu, a který popíše danou situaci a zdůrazní, že zadávací podmínky v soutěžích s CBK neodráží technickou realitu a ve kterém by mělo být vyspecifikováno, na které výrobky/technologie (např. zálivky, vodorovné dopravní značení, …) se nebude vztahovat záruka v plném rozsahu.
Opětovně byla otevřena problematika využívání recyklovaného CB krytu do spodní vrstvy CB krytu při modernizaci D1 a byly diskutováno následující:
- ŘSD nechce odpovídat za „recyklát z CB krytu“ – tato obava je zbytečná, jelikož myšlenka je taková, že by ŘSD v rámci diagnostiky před zadáním rekonstrukce požadovalo po diagnostické firmě i provedení zkoušek náchylnosti recyklovaného kameniva z diagnostikovaného úseku ke vzniku alkalicko-křemičité reakce. Tyto výsledky by byly součástí zadávací dokumentace a poté by bylo jen na zhotoviteli, zda by kamenivo z vybouraného CB krytu použil a nechal si ho posoudit jako „recyklované“ kamenivo do betonu podle ČSN EN 12620+A1 (systém 2+ a vystavil na něho Prohlášení o vlastnostech a připojil označení CE);
- dále byla zmíněna obava ŘSD ohledně samotné kvality „recyklovaného CB krytu“, ale tato obava je z pohledu uvádění výrobků na trh opět zbytečná viz výše uvedené (samozřejmostí je důvěra v samotný systém posuzování shody podle CPR a zákona 22/1997 Sb.);
- Ing. Bohuslav Slánský, Ph.D. připomněl, že jsme se jako členové EU v rámci udržitelného rozvoje zavázali využívat druhotné suroviny zpět do staveb a v tomto případě by to byla skvělá příležitost.
Ing. Petr Svoboda podal informace k připravovaným Metodikám SFDI – Mimořádně nízká nabídková cena a Hodnocení ekonomické výhodnosti. Při jednání s ŘSD ČR byly opakovaně zdůrazněny problémy způsobené zanedbanou přípravou staveb a aktuálně také způsob zadávání staveb, který nutí uchazeče o zakázky na stavební práce nabízet služby za ceny na úrovni 60 % předpokládané ceny i nižší. Sdružení iniciovalo zpracování metodik k Mimořádně nízké nabídkové ceně a Hodnocení ekonomické výhodnosti. Zpracování metodik má na starosti SFDI, metodiky budou připomínkovány a bude se apelovat, aby byly využívány při zadávání staveb.
Ing. Marie Birnbaumová přítomné informovala o činnosti ve WG 3 za poslední období od minulého týmu a zrekapitulovala přehled a aktuální stav norem této pracovní skupiny. Podrobný přehled evropský norem, připravované změny a jejich aktualizace obdrželi členové týmu v příloze záznamu z týmu.
Dále Ing. Birnbaumová podala aktuální informace z jednání pracovní skupiny ŘSD pro ověření životnosti CB krytů vozovek se zástupci zhotovitelů a uvedla následující informace:
- problematika životnosti CB krytů není pouze o alkalicko-křemičité reakci;
- pasportizace povrchových trhlin CB krytů začala v roce 2015 ručně a toto se ukázalo jako neefektivní a nepřesné;
- dnes je již využíván projekt VARS (LCMS);
- v rámci sledování této problematiky byly již přijaty následující opatření vedoucí ke snižování mikrotrhlin na povrchu CB krytu:
‒ časový posun aplikace ochranného postřiku CB krytu až po zavadnutí povrchu krytu (tento detail je nutné zohlednit v předpisech, kde je vyžadována jeho okamžitá aplikace (do změny předpisové základny alespoň pomocí ZTKP na konkrétní stavbu);
‒ samotné používání kartáčovaného povrchu CB krytu vede k eliminaci povrchových mikrotrhlin;
‒ zpomalení procesu hydratace betonu (použití směsných cementů a cementů nižších pevnostních tříd s menším měrným povrchem, množství cementu a nižší pevnosti betonů pro CBK);
‒ sledování kvality cementu (stáří 60 let a méně), dnes má cement rychlejší náběh pevností, což přispívá k tvorbě mikrotrhlin (jemnost mletí, …); - proběhla separátní jednání se zástupci zhotovitelů k jednotlivým problémům s CB kryty na jejich stavbách (Skanska, Strabag, Metrostav) a dále se zástupci firmy Eurovia, Svazu výrobců cementu a Sdružení pro výstavbu silnic;
- další jednání jsou plánovaná již společná, za ŘSD ČR se jednání budou účastnit zástupci provozního úseku (Ing. Hoření, Ing. Klepáč) a úseku kontroly kvality staveb (Ing. Hlavatý, Ing. Škrabka, Ing. Birnbaumová);
- ŘSD ČR spolupracuje s vysokou školou ve Výmaru (německy Weimar) na diagnostice CB krytů, zástupci školy odebraly vývrty 360 mm (výsledky zkoušek budou prezentovány).
Ing. Jiří Klepáč (ŘSD ČR) seznámil přítomné s prezentací projektu VARS (LCMS) „Výsledky pasportizace mikrotrhlin“, který je velmi efektivní a popsal systém vyhodnocování. Hlavním přínosem této metody je možnost sledovat časový průběh stavu povrchu CB krytu (každý rok) a tím vyhodnocovat aktuální stav (neměnný nebo zhoršující) se zřetelem na plánování oprav a rekonstrukcí CB krytů.
V souvislosti s životností CB krytů byl zmíněn „Metodický pokyn ŘSD na údržbu CB krytů“, který řeší impregnaci povrchu CB krytu a těsnění spár. Zhotovitelé CB krytů a zálivek mají o tento pokyn zájem, ale podle informací zástupců ŘSD se jedná o jejich vnitřní předpis a není veřejný. Zájem zhotovitelů je pochopitelný, jelikož úroveň a kvalita údržby má zásadní vliv na životnost CB krytů a pro zhotovitele nutný zejména v případech předčasného užívání CB krytů.
Ing. Josef Stryk, Ph.D. (CDV) prezentoval aktuální informace ohledně uplatnění nových diagnostických metod při hodnocení stavu vozovek s CBK. Mimo problematiky rozpínavých reakcí v betonu se prezentace týkala také dvou nedestruktivních metod – georadaru a laserového skenování, u kterých byly uvedeny webové stránky s aktuálními informacemi ohledně předpisů, metodik, možných aplikací těchto metod na CBK a zveřejněných vzorových příkladů jejich uplatnění.
Hlavní část prezentace byla zaměřena na mikroskopické analýzy prováděné na vývrtech odebraných z CBK. Bylo uvedeno, že kombinace skenovacího elektronového mikroskopu (SEM) a energiově-disperzní rentgenové spektroskopie (EDX) poskytuje spolehlivé stanovení:
- typu přítomného kameniva (v kombinaci ještě s optickým polarizačním mikroskopem);
- výskytu alkalických silikagelů a jejich krystalických fází, sekundárního síranového rozpínání, portlanditu apod.;
- přítomnosti příměsí – struska, popílek apod.
Dále byla prezentován nový způsob, jak na odebraných vzorcích betonu různého stáří analyzovat zastoupení minerálních fází použitého slínku (cementu). Tato problematika bude probrána se zástupci Svazu výrobců cementu ohledně přesnosti výsledků analýz provedených tímto způsobem.
V rámci diskuze ohledně současné kvality cementu z hlediska potřeb CB krytu Ing. Jan Gemrich (VUMO) uvedl, že „cementáři“ jsou schopni vyhovět technickým požadavkům, které vzejdou ze společného řešení problematiky vzniku trhlin, ale upozornil na jednu důležitou věc, a tím je pohled na technologii CB krytu jako celku, vč. jeho pokládky, jelikož změna některých parametrů cementu může mít negativní vliv na chování čerstvého betonu při pokládce CB krytu (zejména v úsecích s velkým podélným sklonem).
Ing. Jan Zajíček informoval o aktuálním stavu v oblasti WG 4 a uvedl, že za uplynulé období se zásadního neudálo.
Z hlediska revize normy EN 13285 a jejího neúspěšného pokusu o harmonizaci (zastaveném konzultantem CEN) uvedl, že v roce 2018 bude tato norma vydána jen s drobnými změnami jako neharmonizovaná a na procesu její harmonizace se začne znovu od začátku. Pro nás tato revize EN 13285 na dosavadní způsob výroby a kontroly nestmelených směsí do podkladních vrstev vozovek nebude mít žádný vliv. Jedinou důležitou změnou bude, že nová ČSN EN 13285 již nebude obsahovat národní přílohu, jejíž příslušná ustanovení budou převedena do ČSN 73 6126-1.
Dále Ing. Zajíček informoval o zahájení projektu SFDI – Stanovení pravidel pro použití místních materiálů a méně hodnotného kameniva (náhrada ŠDB za mechanicky zpevněnou zeminu MZ na komunikacích TDZ IV a VI) a dále náhrada ŠDA za ZSH1,5/2 nebo ZSH3/4 podle ČSN 73 6124-1. Uvedl, že projektu se účastní 3 zkušební laboratoře (VUT, Geostar, ČVUT), které každá z nich zkouší 3 sady vzorků z různých lokalit. Podle zástupců laboratoří přítomných na jednání, Ing. Dušan Stehlík, Ph.D., z VUT a Ing. Jaroslav Hauser, CSc., z Geostaru, jsou zhruba v polovině zkoušení a do konce roku by mohly být první výsledky.
Důležitou částí projektu je aplikace laboratorně vyzkoušených materiálů na zkušebním úseku, pro jehož realizaci se zatím nenašla vhodná akce, a to zejména z důvodu omezení výlučně na stavby ŘSD ČR (jedná se cca o 150–200 m vozovky ACO 40mm, ACP 60mm, MZ 300mm).
Technologické novinky, zajímavosti, vzdělávací akce, exkurze
Informace o odborných akcích roku 2017/2018:
- Školení STEPS 9 – Nízkohlučné povrchy vozovek v 1. Q 2018.
- Konference ASFALTOVÉ VOZOVKY AV´17, 28. – 29. listopadu 2017 v Kulturním domě Metropol v Českých Budějovicích.
- Připravuje se Konference Betonové vozovky 2018 ve dnech 7.‒8. 11.
- Konference Podkladní vrstvy vozovek – podzim 2018.
- Silniční akademie – nový cyklus workshopů (asfalty, asfaltová pojiva, asfaltové směsi, údržba a opravy vozovek) pro maximálně 10 účastníků. Součástí budou i praktické ukázky v laboratoři společnosti Viakontrol, se kterou jsou workshopy realizovány.
V rámci diskuze Ing. Jan Gemrich informoval přítomné o proaktivní politice Svazu výrobců cementu, který se snaží v rámci své marketingové politiky představit výhody povrchů z CB krytů ve spolupráci s městy, obcemi, kraji a soukromými investory. Jedná se např. o použití CB krytů na okružních křižovatkách, v intravilánu, kde má správce vybudované kolektory a opravy inženýrských sítí neovlivňují samotnou vozovku nebo naopak jsou inženýrské sítě kompletně zrekonstruovány a v nejbližších desetiletích se nepočítá s opravami.
Závěrem je třeba poděkovat jménem Sdružení pro výstavbu silnic společnosti Metrostav a.s., která zajistila místo pro jednání týmu, pohoštění a vzornou organizaci.
Termín další porady je naplánován na jaro 2018.
Ing. Ivo Dušek