Dne 15. listopadu 2017 se v Praze v zasedací místnosti Fakulty stavební ČVUT uskutečnilo 46. zasedání týmu č. 7 pro asfaltová pojiva a asfaltové emulze. Zasedání zahájil vedoucí týmu Ing. Václav Valentin, který přivítal přítomné a poděkoval Fakultě stavební ČVUT za poskytnutí moderní zasedací místnosti.
Poté informoval tajemník týmu Ing. David Matoušek o jednotlivých závěrech z předchozí 45. porady, které byly splněny, a pokračoval informacemi o činnosti Sdružení s doplněními od kolegů Ing. V. Valentina a Ing. J. Valentina, Ph.D. v oblastech, ve kterých byli osobně zainteresováni. Informace se týkaly:
- tvorby Metodiky řešení nízké nabídkové ceny;
- workshopů SILNIČNÍ AKADEMIE, jejichž nosnými tématy budou asfalty a asfaltová pojiva v silničním stavitelství, asfaltové směsi a údržba a opravy vozovek;
- české agentury pro standardizaci ČAS, která je výsledným řešením transformace části ÚNMZ, která se zabývá tvorbou ČSN, přejímáním EN a ISO norem do soustavy ČSN a zajišťováním služby ČSN online;
- tvorby návrhu vyhlášky ke stavebním odpadům pro Ministerstvo životního prostředí, která má za cíl, aby R-materiál dostal statut „neodpadu“ nebo vedlejšího produktu a aby bylo definováno jednoznačným způsobem, jak s R-materiálem nakládat;
- konference Asfaltové vozovky 2017.
O činnosti v pracovní skupině CEN/TC 227/WG 2 Nátěry a kalové vrstvy podal informace rozdělené podle uskutečněných jednání pracovních (WG) a úkolových skupin (TG) gestor Ing. V. Valentin.
Informace z CEN/TC 227/WG 2/TG TG 1
- jednání TG 1 se uskutečnilo 30. 3. 2017 v Londýně;
- návrh revize specifikace EN 12271 pro nátěry byl připraven pro schválení na sekretariát TC 227;
- problematika revize EN 12272-1; stále se ukazují velké rozpory mezi jednotlivými členy v rámci kontroly rovnoměrnosti postřiku a dávkovaného množství.
Informace z CEN/TC 227/WG 2/TG TG 2
- jednání TG 2 se uskutečnilo 16. 10. 2017 v Madridu;
- příprava revize EN 12272-2 a EN 12274-8; úkolem je požadavek na zaslání národních norem a zkušeností s těmito normami;
- problematika EN 16333 Kalové vrstvy pro letiště; z důvodu požadavku ad hoc skupiny pro letiště a zástupce Španělska požádala WG 2 znovu o pracovní položku WI.
Informace z CEN/TC 227/WG 2/TG WG 2
- jednání WG 2 se uskutečnilo 16.‒17. 10. 2017 v Madridu;
- proběhne elektronické hlasování v rámci WG, zda požádat o WI pro EN 16333;
- problematika normy EN 12274-8; z vyjádření několika členů WG 2 vyplynulo, že se jedná o velmi náročný postup, který postrádá objektivitu a je založen na subjektivním hodnocení, a je tedy potřeba revize normy; obdobně platí i pro EN 12272-2;
- v rámci revize EN 12271 byly projednány připomínky ze 4 zemí;
- bude požádáno o WI revize normy EN 12273 Kalové vrstvy – Specifikace;
- příští jednání je naplánováno na 6.–7. 11. 2018 v Praze.
O činnosti CEN/TC 336/WG 1 informoval, na základě cestovní zprávy gestora Ing. R. Černého z 32. zasedání konaného 19.–20. září 2017, tajemník týmu č. 7 Ing. D. Matoušek.
Informace z CEN/TC 336/WG 1
- EN 13924-1 a -2 stále nebyly citovány v OJEU; připomínky CEN konzultanta byly projednány na WG 1 a odeslány CEN;
- do návrhu revize EN 14023 byly začleněny některé měkčí druhy asfaltů včetně určení jejich penetrace při 15 °C a dalších vlastností, dále byly upraveny hodnoty u silové duktility a nadále přetrvává problém vytékání asfaltu z nádobek při RTFOT u PMB s vyšším bodem měknutí a při provedení zkoušky při vyšší teplotě;
- nový návrh EN 14023 bude předložen na jarním zasedání WG 1 v březnu 2018 a poté bude zažádáno o WI revize této normy;
- FprEN 12591 a FprEN 13398 byly odsouhlaseny v rámci FV;
- projednávala se otázka stanovení bodu měknutí v glycerínu v rámci blížící se systematická revize EN 1427;
- dále převládá názor, že je potřeba vyvíjet zkoušku, která by lépe popisovala nízkoteplotní vlastnosti.
Informace k navazující pracovní skupině CEN/TC 336/WG 2 podal gestor Ing. V. Valentin.
Informace z CEN/TC 336/WG 2
- 37. zasedání se uskutečnilo 9.–10. 10. 2017 ve Vídni;
- od ledna bude novým konvenorem TC 336 pan Olivier Moglia (TOTAL);
- v nové struktuře TC 336 se předpokládají 4 pracovní skupiny WG;
- od roku 2018 nebude při stádiu FV požadována norma ve 3 jazycích (bude stačit pouze v AJ);
- končí období pro PWI na stanovení obsahu soli a čísla kyselosti (je tedy nutné zvolit další postup);
- v rámci FV odsouhlaseny EN 13588 a EN 1431;
- proběhl režim ENQ u normy EN 13074-2;
- odsouhlasena revize EN 13358;
- v rámci systematické revize norem po 5 letech používání bylo rozhodnuto pro zachování současného znění EN 58 s drobnými edičními úpravami a současného znění EN 1428;
- výsledek posouzení v rámci systematické revize EN 16346 by měl být znát ke konci roku 2017;
- proběhly kruhové zkoušky nových zkušebních metod stanovení obsahu soli a stanovení čísla kyselosti;
- byl předložen nový návrh budoucnosti EN 13808, který mění celkovou filosofii a jehož úkolem je seznámit širší odbornou veřejnost s touto filozofií a následně otevřít diskuzi, kudy se bude specifikace pro KAE ubírat;
- bylo dohodnuto, že se vypracuje překlad ČSN 73 6132, která umožňuje novější pohled na specifikaci KAE a zašle se k dispozici WG 2;
- v rámci řešených předběžných pracovních položek (PWI) se nacházejí EN 12846-1, EN 12846-2 a EN 13614.
Ing. V. Valentin dále pokračoval informacemi z národních aplikačních týmů NAT. Činnost NAT 2 se v letošním roce soustředila na změnu ČSN 73 6132, která byla později na ÚNMZ přeplánována na revizi, neboť v rámci NAT 2 došlo ke vzájemné shodě týkající se rozdělení KAE podle účelu použití a ne podle tříd štěpitelnosti jako doposud. Dále se NAT 2 zabýval tvorbou normy ČSN 65 7051 Asfalty a asfaltová pojiva ‒ Stanovení štěpitelnosti a mísitelnosti kationaktivních asfaltových emulzí, metody alternativních filerů, neboť podle metodiky ÚNMZ nemohou přejímané EN do soustavy ČSN obsahovat NA přílohy. Tato norma platí od září 2017.
V NAT 1 se pak činnosti soustředily zejména na shromáždění, diskutování a odeslání připomínek k návrhu normy prEN 13589 Asfalty a asfaltová pojiva ‒ Stanovení tažných vlastností modifikovaných asfaltů metodou silové duktility, tvorbu nových zbytkových norem pro silniční modifikované asfalty:
- ČSN 65 7222-1 Polymerem modifikované asfalty (účinná od října 2017);
- ČSN 65 7222-2 Asfalty modifikované pryžovým granulátem (vydána bude v lednu 2018 a účinná od února 2018);
- ČSN 65 7222-3 Speciální polymerem modifikované asfalty (nachází se ve fázi tvorby 1. návrhu);
a sběrem dat z funkčního zkoušení PMB, které je ve spolupráci s ŘSD ČR připraveno, pouze se dodělává aplikace pro zadávání anonymních výsledků funkčních zkoušek PMB. Dále se bude ještě letos na NAT 1 projednávat otázka, kam zařadit polymerem modifikované asfalty označené RC, které jsou primárně určené do směsí obsahujících větší procento R-materiálu a jaké vlastnosti u nich požadovat.
Poté Ing. Matoušek navázal na předchozí informace a podrobně popsal vývoj tří částí normy ČSN 65 7222 pro silniční modifikovaná pojiva. Původně byla vyvíjena ČSN 65 7222 bez dělení na tři části, která by obsahovala jak PMB, CRMB a další speciální modifikovaná pojiva obsahující přísady (např. vosky). Na 7. poradě NAT 1 dne 9. května se však rozhodlo rozdělit normu na 3 části. Projednávání části 1 probíhalo dlouhou dobu, neboť se návrh změnil nejméně osmkrát a zejména se diskutovalo nad množstvím druhů PMB obsažených v této části. Druh 25/55-55 byl nakonec vypuštěn. Část 1 pro PMB byla taktéž vypracována v souladu s národními požadavky na asfaltové směsi podle nových výrobkových norem EN 13108, které však dosud nebyly harmonizovány.
S částí 2 pro CRMB, v návaznosti na zkušenosti s tvorbou části 1, již nebylo tolik práce, a tak k vypracování definitivního znění stačilo změnit návrh pouze třikrát. Část 2 obsahuje požadavky na asfalty modifikované pryžovým granulátem (drcenou, mletou či mechanicky aktivovanou pryží především z použitých pneumatik), ale neobsahuje požadavky na asfaltová pojiva s vysokou viskozitou, pro které platí technické podmínky Ministerstva dopravy TP 148.
Část 3 pro speciální modifikované asfalty se nachází ve fázi tvorby. Do této části normy jsou zařazeny polymerem modifikované asfalty se sníženou viskozitou (typ NT) a aktuálně probíhají bouřlivé diskuze na zařazení RC asfaltů do části 3 nebo pomocí změny normy do již vydané části 1.
Aktuální informace z jednání úkolové skupiny TG pro rejuvenátory přednesl Ing. J. Fiedler. Nejprve však zopakoval důvody, které vedly EAPA k vytvoření úkolové skupiny TG pro rejuvenátory. Jednalo se jednak o lobby výrobců rejuvenátorů, ale také o potřebu zhodnotit přínos těchto přísad do asfaltových směsí obsahujících R-materiál. Cílem této úkolové skupiny je vytvoření dokumentu (zprávy) s názvem „Recommendations for the use of rejuvenators in hot asphalt production“, který by jednak sloužil členům EAPA a také by se pravděpodobně mohl stát jedním z materiálů pro tvorbu evropské normy na rejuvenátory, pokud by s tím CEN souhlasil. K úkolové skupině byl vytvořen český zrcadlový tým a zástupcem za ČR v úkolové skupině TG byl jmenován Ing. J. Fiedler. Na samotném jednání, které se uskutečnilo 17. 10. 2017, došlo k otevřené výměně názorů, neboť z připravovaného dokumentu (zprávy) vyházely určité technické věci. Jelikož se nepodařilo projít celý text návrhu dokumentu, bylo dohodnuto, že Egbert Beuving zpracuje nový návrh na základě diskuze a rozešle ho členům TG do konce ledna 2018. Na začátku roku bude tedy nutné udělat schůzku zrcadlového týmu k rejuvenátorům, kde by se projednal a připomínkoval nový návrh dokumentu. Zásadním problémem zůstává fakt, že neexistují data o chování asfaltových směsí s rejuvenátory po 5 až 7 letech od pokládky těchto směsí. Nakonec Ing. J. Fiedler upozornil na poznámku v připravovaném národním aplikačním dokumentu k EN 13108-1, kde je v poznámce specifikován 1 druh rejuvenátoru. Zpráva z jednání EAPA v říjnu 2017 v Paříži je přílohou tohoto záznamu.
Informace z jednání o recyklaci polymerem modifikovaných asfaltových směsí, které se uskutečnilo dne 12. 10. 2017 na VUT v Brně, podal formou prezentace Ing. T. Koudelka. Jednání bylo zaměřeno na výměnu zkušeností v oblasti recyklace asfaltových směsí vyráběných za horka a jedním z témat bylo také použití PMB RC pojiv, která jsou vhodná do směsí s R-materiálem, u kterého nezáleží na tom, zda obsahuje modifikované nebo nemodifikované pojivo, neboť se předpokládá značná degradace pojiva v R-materiálu. V prezentaci mimo jiné zaznělo, že Rakousko nepoužívá R-materiál do směsí SMA, ale pouze do směsí AC v množství do 20 % R-materiálu. ASFINAG v Rakousku u směsí s R-materiálem požaduje, aby tyto směsi splnili po extrakci požadavky na vlastnosti pojiva 45/85-65. Na VUT v Brně provedli zkoušky namíchaných pojiv RC s určitým procentem zestárlého pojiva a ověřili jejich výsledné chování zkouškami penetrace, vratné duktility a oborem plasticity. Závěrem provedených zkoušek namíchaných zestárlých asfaltů s RC pojivy je: rozdílné chování pojiv ve stejné penetrační třídě, velké rozdíly v oboru plasticity, prokázání vratné duktility jako vhodného hodnotícího kritéria a zejména to, že samotná volba RC pojiva nemusí zajistit splnění požadavků na PMB pojiva v dané kategorii. Závěr prezentace obsahoval otázky k diskuzi, na jejichž základě a na základě nově vyvstalých (např. souvisí/nesouvisí stárnutí pojiva s degradací směsí) bylo doporučeno vytvořit 2 až 3 kategorie RC pojiva a ty odzkoušet v rámci porovnávacích zkoušek či zkušebního úseku.
Jelikož již byla většina základních informací k revizi ČSN 73 6132 řečena, tak Ing. V. Valentin komentoval aktuální stav revize normy. 1. návrh ČSN 73 6132, do kterého byly zapracovány veškeré připomínky, členů NAT 2 byl rozeslán k připomínkám dne 6. 11. 2017. Zatím byly obdrženy připomínky od Ing. V. Valentina a Ing. P. Karlíka. Dokončení revize se předpokládá v 1. čtvrtletí 2018.
Dále informoval o stanovisku CTN PRAGOPROJEKT, a.s. týkajícího se povolení možnosti použití KAE s obsahem 50 % pro spojovací postřiky podle ČSN 73 6129 na stavbách ŘSD ČR, které bylo zasláno na úsek kontroly kvality staveb ŘSD ČR na základě požadavku člena Sdružení BITUNOVA spol. s r.o. Na základě tohoto stanoviska a vyjádření spoluautora ČSN 73 6129 a ČSN 73 6132 obdrželo CTN PRAGOPROJEKT, a.s. písemnou odpověď, která obsahuje souhlas s použitím takovýchto KAE pro spojovací postřik. Písemná odpověď je přílohou tohoto záznamu.
Informace ke sběru dat PMB sdělil Ing. V. Valentin. Základní myšlenkou sběru dat funkčních zkoušek PMB pojiv od výrobců a distributorů těchto pojiv je potřeba získání potřebného množství dat k nastavení parametrů nových funkčních zkoušek, které budou vyžadovány v nově revidované EN 14023 pro PMB pojiva. V ČR máme tato pojiva vyspecifikována v ČSN 65 7222-1. Po zavedení nové EN 14023 do soustavy ČSN a dostatečného množství dat by se poté zrevidovala ČSN 65 7222-1. Sběr dat je nastaven ve spolupráci s ŘSD ČR tak, že výrobci a distributoři budou anonymně zasílat 1x za půl roku data za pomoci webové aplikace, pokud vyrobí daného typu PMB více než 100 t za pololetí. Sběr dat měl být spuštěn v půlce roku 2017, avšak kvůli dolaďování webové aplikace bude s největší pravděpodobností spuštěn v prosinci tohoto roku. V souvislosti se sběrem dat by měli výrobci a dovozci obdržet oficiální dopis od MD nebo ŘSD ČR. Z důvodu panující nejistoty, zda ŘSD ČR stihne připravit webovou aplikaci do konce roku, bylo doporučeno požádat výrobce, aby si nechali provézt funkční zkoušky svých PMB pojiv a zatím si výsledky uložili, než bude oficiálně spuštěn sběr dat a my nepřišli o data za 2. pololetí 2017. V souvislosti se sběrem dat upozornil Ing. J Fiedler na databázi výsledků z funkčních zkoušek PMB, kterou má k dispozici B. Eckman (EUROBITUME).
V návaznosti na některé formulace, které obsahuje zpráva k rejuvenátorům, dále i některé certifikované metodiky, upozornil vedoucí týmu na skutečnost, že se visbreakingové zbytky (VVR) staly jakýmsi hlavním škůdcem, pokud se týká kvality pojiv a následně i směsí. Je však zřejmé, že problematika hodnocení jakosti pojiv je vícekriteriální a VVR je pouze jedním z těchto kritérií. Je tedy nelogické se zabývat pouze tímto fenoménem, navíc zpravidla bez účasti výrobců a chemických inženýrů.
Na závěr vedoucí týmu pokračoval informací o provedení pokusného úseku s mikrokrytem, který byl položen firmou EUROVIA ve spolupráci s KSÚS Královehradeckého kraje. Konstatoval, že je smutné, že nikdo z týmu nebyl informován o termínu pokládky mikrokrytu, a tak apeloval na členy týmu, aby v případě použití nové technologie či zajímavého pokusného úseku dali alespoň informaci týmu, nebo je pozvali na prohlídku stavby.
Ing. David Matoušek