Dne 23. listopadu 2017 se uskutečnila v sídle společnosti PRAGOPROJEKT, a.s., 11. porada týmu pro projektování a přípravu staveb Sdružení pro výstavbu silnic (dále jen „Sdružení“).Porady se zúčastnilo 9 členů týmu a 9 pozvaných hostů, představitelů nečlenských projektových organizací, zástupců SFDI a ŘSD ČR. Jednání zahájil a řídil vedoucí týmu Ing. Radovan Hrnčíř.
Informace o činnosti Sdružení
Jednatel Sdružení Ing. Petr Svoboda seznámil s nejdůležitějšími aktivitami Sdružení za poslední období. Konstatoval, že v posledních letech se Sdružení více angažuje v rámci připomínkování legislativy. Aktivity v legislativní oblasti jsou realizovány prostřednictvím Rady vlády pro stavebnictví a jejích pracovních skupin. Pro silniční stavitelství je nejdůležitější pracovní skupina č. 4 pro dopravní a energetickou infrastrukturu. V této pracovní skupině jsou zastoupena všechna dotčená ministerstva a zástupci nejdůležitějších profesních sdružení, je možné koordinovat společný postup.
Ing. Svoboda informoval o jednání k věcnému záměru zákona o povolování staveb dopravní, vodní a energetické infrastruktury, na kterém byl dokument zpracovatelem představen. Obsahově je podobný materiálu, který byl již před dvěma lety vypracován, tento se však vztahuje pouze k dopravním stavbám. Záměr počítá se seznamem prioritních staveb a jednotným společným povolením. Velkým problémem je způsob zadávání veřejných zakázek, protože kombinace nízkých požadavků na kvalifikaci uchazeče a hodnocení na nejnižší cenu způsobuje ve výsledku nekvalitní dílo. SFDI připravilo metodiky, které by měly tento trend změnit, jedná se o metodiky HEV (Hodnocení ekonomické výhodnosti a MNNC (Mimořádně nízká nabídková cena). Sdružení obdrželo obě metodiky k připomínkám.
Aktuální informace z ŘSD ČR, revize vyhlášky č. 146/2008 Sb. a Směrnice pro dokumentaci staveb PK
Ředitel úseku výstavby ŘSD ČR Ing. Radek Mátl informoval, že Ministerstvo pro místní rozvoj ČR předložilo návrh novely vyhlášky č. 499/2006 Sb. ve znění novely č. 62/2013 Sb. o dokumentaci staveb do Legislativní rady vlády. Na tuto vyhlášku navazuje revize vyhlášky č. 146/2008 Sb., o rozsahu a obsahu projektové dokumentace dopravních staveb, kterou má v gesci Ministerstvo dopravy. Cílem je, aby vyhlášky nebyly v rozporu, aby návrh vyhlášky č. 146/2008 Sb. navázal na vyhlášku č. 499/2006 Sb. Po schválení těchto vyhlášek bude dopracována Směrnice pro dokumentaci staveb PK, ve které budou rozpracovány vyhlášky do podrobností. Směrnice bude uveřejněna na www.pjpk.cz. Proběhla diskuze ohledně vypracování RDS. Ing. Hrnčíř upozornil, že v současném znění směrnice není požadovaná RDS. Ing. Mátl uvedl, že RDS je součástí jednotlivých položek soupisu prací, a že pokud není RDS přímo nařízena, nemusí být zhotovena. Je pak vypracována rozšířená PDPS, Ing. Hrnčíř však zdůraznil, že ne vždy projektant PDPS zná detaily pro RDS. Z diskuze vyplynulo doporučení toto v nové směrnici upravit.
Závěrem Ing. Mátl zmínil metodiky, na kterých ŘSD ČR spolupracuje:
- Metodika pro ověřování a kvantifikaci finančních nároků uplatněných ze smluvních závazkových vztahů;
- Metodika pro správu změn díla (variací) u stavebních zakázek;
- Metodika posouzení mimořádně nízké nabídkové ceny;
- Metodika hodnocení ekonomické výhodnosti nabídek;
- Metodika pro hodnocení ekonomické efektivnosti projektů dopravních staveb.
BIM v dopravní infrastruktuře
Ředitel Odboru kanceláře ředitele SFDI Ing. Ivo Vykydal představil plán zavádění metody BIM pro dopravní stavby. Úvodem zdůraznil potřebu sdílení informací, které právě metoda BIM nabízí. Informoval o pracovní skupině složené ze zástupců Ministerstva dopravy, Ministerstva průmyslu a obchodu, rezortních investorských organizací a odborných sdružení. Hlavním cílem je zpracování koncepce zavedení informačního modelování pro stavby dopravní infrastruktury a podpora přípravy pilotních projektů. Byly vytipovány tři pilotní projekty SŽDC a tři pilotní projekty ŘSD ČR. Ing. Vykydal upozornil na webové stránky SFDI, na kterých je metodice BIM věnován velký prostor. Klíčovým termínem, vyplývajícím z „Koncepce zavádění metody BIM v ČR“ schválené dne 25. 9. 2017 vládou ČR, je rok 2022, odkdy je plánováno uložení povinnosti použití BIM pro nadlimitní veřejné zakázky na stavební práce financované z veřejných rozpočtů (včetně zhotovení jejich přípravné a projektové dokumentace).
Supervize projektových dokumentací
Supervize projektových dokumentací prezentoval vedoucí oddělení supervizí PD Ing. Ladislav Kubíček. Úvodem zmínil další činnosti, kterými se SFDI zabývá, např. standardizací smluvních vztahů, BIM, cenovými soustavami, metodikami i supervizemi staveb a projektových dokumentací. Pracovníci oddělení spolupracují při odborném posouzení připravovaných projektů s cílem optimalizovat navrhovaná řešení s důrazem na efektivitu a hospodárnost, vedle investora a projektanta zavádí další pohled na projekt, účastní se výrobních výborů. Jeho činnost je ukotvena směrnicí Ministerstva dopravy. V současné době je v plánu supervize 50 akcí na dálniční síti, 20 akcí na silnicích I. třídy a 12 akcí na modernizace železničních tratí. Závěrem Ing. Kubíček zdůraznil, že supervize projektových dokumentací je součástí dlouhodobě budovaného komplexního systému k zajištění efektivního vynakládání finančních prostředků státu do dopravní infrastruktury. Vytvářením přehledného, srozumitelného a transparentního prostředí vytváří podmínky pro rozvoj odvětví dopravního stavitelství
Revize ČSN 73 6101 Projektování silnic a dálnic
S revizí normy seznámil přítomné Ing. Michal Radimský, Ph.D. Poslední projednání normy proběhlo dne 7. 11. 2017. Hlavními cíli revize jsou sladění rychlosti pro navrhování s rychlostí skutečnou, optimalizace poloměrů směrových oblouků a další. Ve své prezentaci specifikoval Ing. Radimský hlavní body revize. Závěrem Ing. Radimský informoval o nedávno obdržené připomínce Asociace pro vodu ČR, která poukazuje na skutečnost, že v souladu s Vodním zákonem by mělo být prioritou odvodnění vsakem, není-li možné, regulovaně odvádět do vod povrchových a není-li ani toto možné, odvádět srážkovou vodu z vozovky do jednotné kanalizace. V současné době je preferováno použití kanalizace před příkopy, především z důvodu možnosti znečištění této vody. Optimální je použití zatravněných příkopů jako způsob předčištění srážkových vod. V normě bude uvedeno formou doporučení.
Vedoucí týmu Ing. Hrnčíř všem poděkoval za účast a přednášejícím za jejich příspěvky. Další jednání týmu je plánováno na jaro 2018.
Ing. Radka Knottová