Silnice mosty 2024, 3, 1–2
Ing. Petr Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic
Vážení čtenáři zpravodaje SILNICE MOSTY,
na stránkách tohoto čtvrtletníku se snažíme aktuálně informovat o všem důležitém týkajícím se silničního stavitelství, přípravy staveb, financování silniční infrastruktury a zajištění zdrojů pro tyto činnosti. Jinak tomu nebylo ani v posledním období, nicméně jsem rád, že jsme se mohli po několika letech, kdy jsme museli věnovat značnou část úsilí vyjednávání se správci silnic o finančních záležitostech, vrátit více k technickým záležitostem, zaváděním nových technologií, revizím důležitých norem a předpisů a přípravě podkladů pro legislativní změny a připomínkování legislativních návrhů. Nejen naším oborem, ale celým stavebnictvím rezonuje nutnost přejít na digitální formu komunikace a nutnost vytvoření vhodného prostředí, a hlavně zjednodušení administrativních procesů.
Sdružení se aktivně zapojilo do připomínkování novely zákoníku práce, která ustanovovala pro stavební firmy povinnost ručit za mzdy poddodavatelů. Po jednáních s MPSV se podařilo domluvit určité ústupky tak, že bude možné se částečně z této povinnosti vyvinit a takto byla schválena úprava zmíněného zákona (zákon č. 230/2024 Sb., jedná se o §279 a §324a). Tím se podařilo tuto problematiku alespoň částečně úspěšně upravit.
Připomínkovali jsme rovněž vyhlášky MD ke stavebnímu zákonu. Podařilo se do stanoviska konsolidovat kromě připomínek členských organizací také další projektové firmy a stanovisko CACE a ČKAIT. Připomínky pak byly projednány se zástupci MD a MMR a vyhláška byla vydána pod číslem 227/2024 Sb. a účinná je od 1. 8. 2024. Obsah vyhlášky byl představen v rámci semináře ke stavebnímu zákonu (Legislativní úterý dne 17. 9. 2024). Sdružení se podílelo také na akci České silniční společnosti dne 24. 9. 2024 nazvané Sympozium „Nová éra stavebnictví“. V rámci SIA ČR – Rada výstavby, jehož členem je také Sdružení, byl vytvořen dopis premiéru Fialovi, kde bylo zdůrazněno, že nejsou funkční digitální nástroje stavebního řízení. Odpověď premiéra byla poskytnuta členským organizacím k dispozici a zazněl v ní příslib vše co nejdříve napravit. V rámci Společnosti pro stavební právo byl připraven návrh úpravy stavebního zákona, aby byla umožněna i „papírová“ podání. Po odvolání ministra Bartoše digitalizaci převzal ministr dopravy Kupka. Ze strany MD byl přislíben výklad vyhlášky o rozsahu a obsahu projektové dokumentace staveb dopravní infrastruktury MD, který by přesně specifikoval požadavky v případech, které jsou pro dopravní stavby nevyužitelné (ale s ohledem na strukturu, která se držela s vyhláškou MMR, jsou ve vyhlášce uvedeny).
Pokračovala jednání s MD a resortními investorskými organizacemi ohledně ZOP RED BOOK FIDIC. V nově zpracovaném návrhu není zpracována část týkající se CES a BIM protokolu. Jednání se SŽ zatím nejsou úspěšná, ale ještě není vše uzavřeno, ze 64 připomínek bylo akceptováno pouze 6. Do konce roku by měly smluvní podmínky platit, část digitalizace se zřejmě zpracovat nestihne. Sdružení se zapojilo do pracovní skupiny MMR ke strategickému zadávání ve stavebnictví, kterou vede vedoucí oddělení legislativně-právního Odboru strategií, práva a elektronizace veřejných zakázek MMR Mgr. David Dvořák.
Hodně úsilí bylo věnováno přípravě návrhů revizí důležitých norem, podařilo se sestavit zpracovatelské týmy pro přípravu návrhu normy ČSN 73 7507 Projektování tunelů PK a ČSN 73 6242 Navrhování a provádění vozovek na mostech PK. Proběhla i úvodní jednání a v případě ČSN 73 6242 je připraven hrubý první návrh normy. Proběhlo rovněž úvodní jednání zpracovatelského týmu k ČSN 73 6122 Vrstvy z litého asfaltu, tato norma bude revidována především v kontextu normy na vozovky na mostech, kde litý asfalt představuje důležitou součást konstrukce. Návrhy norem budou konzultovány se zhotoviteli, jakmile budou k dispozici první kompletní návrhy norem. V připomínkovém procesu je ČSN 73 6123-1 Stavba vozovek – Cementobetonové kryty – Část 1: Provádění a kontrola shody.
Připravuje se návrh ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací, plánované jsou dále normy ČSN 73 6102 Projektování křižovatek na pozemních komunikacích, ČSN 65 7222-2 Asfalty a asfaltová pojiva – Silniční modifikované asfalty – Část 2: Asfalty modifikované pryžovým granulátem, ČSN 73 6201 Projektování mostních objektů, ČSN 73 6200 Mosty – Terminologie a třídění, ČSN 73 6221 Prohlídky mostů pozemních komunikací a také bude nutné upravit ČSN 73 6131 Stavba vozovek – Kryty z dlažeb a dílců. Úkol ČSN 73 6001 (tzv. bezbariérová norma) byl zrušen, neboť v červenci 2024 byla vydána ČSN 73 4001 Přístupnost a bezbariérové užívání.
Začala příprava podzimních jednání pracovních týmů. Velkým tématem bude problematika digitalizace a s tím spojený Centrální evidenční systém ŘSD, pokračuje projednávání nových technologií, připomínkovány budou návrhy ČSN norem a další předpisy, tématem je také dostatek a kvalita základních materiálů. U některých týmů jsou již stanoveny termíny.
Vzhledem k povinnostem velkých firem provádět monitoring v oblasti ESG, ustanovilo SVS pracovní skupinu, do které byl přizván zástupce ŘSD, problematika ESG bude předmětem semináře k zadávání veřejných zakázek, který se uskuteční v rámci cyklu Legislativní úterky, problematika ESG byla také diskutována na Fóru ESG pořádaném Národním centrem stavebnictví a bude zařazena i do programu Silniční konference. Zástupci Sdružení se účastní přípravného výboru SK a společně se SFDI a ŘSD připravují rovněž blok nazvaný Digitalizace v silničním stavitelství.
Vzhledem k rozšíření témat o problematiku zemních těles byl upraven rozsah a název konference na Podkladní vrstvy vozovek a zemní těleso a konference je připravována jako dvoudenní. Konference se uskuteční ve dnech 20.–21. listopadu 2024 v OREA Congress Hotel Brno. Program je zajištěn, firmy mohou využít prezentaci v předsálí.
Sdružení získalo dotaci na školení od MPSV a byly připraveny pro zapojené organizace bezplatné semináře, kterých se mohou za úplatu zúčastnit i další organizace, které nebudou chtít příspěvek z dotačního programu využít. Celkem bylo připraveno 5 kurzů legislativy v rámci „Legislativních úterků“ (3 semináře zaměřené na zákoník práce, liniový zákon a stavební zákon se již uskutečnily, další 2 zaměřené na zákon o zadávání veřejných zakázek a problematiku ESG a smlouvy FIDIC se uskuteční v říjnu a listopadu), je připraveno také 5 kurzů technických školení v rámci „Silniční akademie“.
Dne 20. 9. 2024 se uskutečnil Roadfest v Havlíčkově Brodu, součástí byly oslavy 70 let od založení místní průmyslové školy stavební; ukázat další generaci naše řemeslo je nejen zábavou, ale nutností.