Informace z okolních zemí
Německá Komise pro nebezpečné látky (AGS) na zasedání 15. 5. 2024 rozhodla o posunutí termínu snížení maximální hodnoty zatížení pracovního místa emisemi a aerosoly při zpracování horkých asfaltových pojiv a směsí na hodnotu 1,5 mg/m3 o dva roky. Původní termín byl stanoven na 1. leden 2025. Komise rozeslala oběžníkem své rozhodnutí všem členům Německého sdružení výrobců asfaltových pojiv a směsí s tím, že v posledním období byla přijata řada technologických a technických opatření (využití nízkoteplotních asfaltových směsí, odsávací zařízení na finišerech apod.). Tato opatření vedla sice k výraznému přiblížení k ambiciózní minimální hodnotě MAK, přesto se nepodařilo zajistit procesně jistotu, že navržená maximální hodnota může být procesně dosažena při standardním provádění pokládky asfaltové směsi. Opatření se netýká litého asfaltu, kde jsou stanoveny zvláštní podmínky.
Pro procesní zlepšení, resp. zajištění možnosti dodržet maximálně stanovený limit komise ve stanoveném období následujících dvou let doporučuje:
- Zavedení nových předpisů ZTV Asphalt-StB a TL Asphalt-StB pro provádění asfaltových vrstev je předpokládáno v polovině roku 2025. Od tohoto období předpokládá spolkové Ministerstvo dopravy smluvní zakotvení povinného využití nízkoteplotních asfaltových směsí celoplošně v rámci SRN. Rok 2025 bude sloužit pro další sběr zkušeností a dat při využívání nízkoteplotních směsí typu NTAS.
- V následujícím období budou probíhat i další měření emisí a aerosolů při využívání odsávacích zařízení a filtrů na stavebních strojích. Na základě těchto dat budou následně upřesněny postupy při využívání stavebních strojů pro dodržení maximálně přípustných limitů MAK.
- Online monitorování umožní sledovat postupné změny ve vybavení stavebních strojů a využívání odsávacích zařízení. Proto bylo přistoupeno i k povinné registraci stavebních firem v této platformě, která umožní jak kontrolu, tak i sledování získávaných dat z měření na jednotlivých strojích.
Zpracoval: Ing. Václav Valentin, srpen 2024
Zdroj: časopis Asphalt 4/2024