Příspěvek člena presidia DAV (německý svaz výrobců asfaltových směsí) pana Rasche byl pod tímto názvem zveřejněn v časopisu Asphalt č. 3/2024. V příspěvku je mimo jiné uváděno (volný, nikoli doslovný překlad):
„Většina výrobců asfaltových směsí v Německu má management kvality pro zpracování R-materiálu. Současně se ale velká část firem setkala při zpracování nabídek pro výběrová řízení s požadavkem na dodávku asfaltové směsi bez přidaného R-materiálu. Přitom máme k dispozici normy a předpisy, které zpracování R-materiálu umožňují, a současně zákon o oběhovém hospodářství, který využití recyklovaných materiálů dokonce vyžaduje. Přesto lze nalézt zadavatele, kteří regulovaně a chybně do tohoto procesu zasahují.
Tento přístup je spojen zřejmě s neznalostí a nedůvěrou, a proto je využití kontroly kvality RAL nejlepší cesta na eliminaci nedůvěry. Firmy mají zaveden systém řízení a kontroly kvality formou FPC, které však řeší kontrolu kvality vyráběných asfaltových směsí, nestanovují však žádné požadavky na skladování a zpracovaní vybouraných asfaltových směsí. Proto lze předpokládat, že kontrola kvality RAL může asfaltový průmysl posunout dále, protože garantuje kvalitu a tím přispívá k vyšší transparentnosti a důvěryhodnosti.
Vlastní zadávací řízení na veřejné zakázky umožňuje zadavatelům vyžadovat doklad o kvalitě. Razítko kontroly kvality RAL tedy povede k tomu, že do zadávacích podmínek budou přímo zahrnuty podmínky z kontroly kvality. To je v současné době možné jen v omezené míře a pro smluvní vztahy tak platí pouze technické předpisy a normy.
Značku kvality RAL může získat každý výrobce. Na základě žádosti je jmenován externí nezávislý kontrolor – v ideálním případě shodná osoba, která ověřuje a kontroluje FPC a následně ověří i kvalitu při skladování a zpracování R-materiálu. ˇ6ádost o kontrolu kvality RAL však není povinná, ale umožňuje držitelům dále spolupracovat na vývoji dalších podmínek.
Celkem 126 obaloven v Německu (celkem 7 výrobců jak velkých, tak i středních nebo menších stavebních firem) je do tohoto procesu zapojeno. Předpoklad je, že se do procesu zapojí další výrobci a společně tak posílí důvěru ve využívání R-materiálu.“
Tento text nechtěně evokuje úvahy o dění na českém trhu, kde zatím není tendence na vyšší využití R-materiálu v asfaltových směsích a stanovené hodnoty v příslušných normách jsou poměrně nízké. Současně vedeme dlouhodobé diskuse např. o záměnách asfaltových pojiv, záměnách přilnavostních přísad nebo nutnosti mít k dispozici osvědčení o vhodnosti výrobku v případě rejuvenátorů nebo nízkoteplotních přísad apod.
Jak je i z výše uvedeného textu zřejmé, technické předpisy a požadavky mají nižší hodnotu (!), než je hodnota razítka a dokladů o zajištění kvality (lhostejno, zda hovoříme o CE, RAL, ITT, FPC apod.). V pozadí zůstává skutečnost, že značka kvality obsahuje jen několik parametrů a je zpravidla stanovována v delším časovém období (např. 1 x za rok) na jednom zkušebním/kontrolním vzorku. Tento postup má smysl a oprávněnost v potravinářství, u elektrospotřebičů, v automobilovém nebo leteckém průmyslu, logicky ale pokulhává v případě jednotlivých komponentů pro výrobu asfaltových směsí, kde jsou využívány v největší míře přírodní materiály (kamenivo, asfaltové pojivo) a minoritně chemické přísady. Kvalitu komponentů jsme schopni sledovat (byť ne zcela kontinuálně) kontrolními zkouškami na základě stanovených technických parametrů. Z celospolečenského hlediska by mělo být zásadním požadavkem, aby asfaltové směsi měly dlouhodobou vysokou výkonnost, životnost a bezpečnost, a proto by maximální snažení mělo být zaměřeno spíše na kontrolní zkoušky asfaltových směsí a jejich zpracování než věnovat nadměrné úsilí kontrole kvality komponentů. To by mělo zůstat v maximální míře v kompetenci výrobce asfaltové směsi. Ten garantuje zejména kvalitu dodaného výrobku a ta by měla být tedy kontrolována.
Pro vysvětlení: RAL Gütergemeinschaft je společenstvím pro zajištění a kontrolu kvality v Německu. vydává osvědčení a sleduje kvalitu výrobků v různých oblastech hospodářství na základě konkrétních požadavků a parametrů. Aktuálně se snaží i jednoznačnou definici požadavků na přidělení značky Made in Germany. Společenství je řízeno prezidiem.
Ing. Václav Valentin
Červen 2024