V únoru podpořila vláda novelu zákona č. 416/2009 Sb. o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, kterou inicioval ministr dopravy a poslanec Dan Ťok. Přijetím kompromisního poslaneckého návrhu, na němž je shoda napříč politickými stranami, dojde ke zkrácení až třináctiletého cyklu, který si dnes vyžádá každá infrastrukturní stavba.

Shoda v poslanecké skupině panuje na zavedení institutu takzvané předběžné držby. U vybraných prioritních staveb to umožní státu stavět ještě před samotným vyvlastněním všech pozemků v trase dálnice či železniční stavby. Odpadla by také možnost odvolání proti vyvlastnění. V prvním návrhu novely zákona o urychlení dopravní výstavby je obsaženo: vstup na pozemky při přípravě staveb, předběžná držba, navýšení úplaty za věcná břemena, výkup „zbytkových pozemků“ – v případě schválení stát od vlastníka vykoupí i hospodářsky nevyužitelné zbytkové části pozemku, které by jinak stát musel stejně zpřístupnit např. polní cestou. Zbytkové pozemky lze následně využít např. při komplexních pozemkových úpravách. Přílohou novely je také výčet staveb, který obsahuje páteřní dálniční síť, hlavní železniční koridory nebo vysokorychlostní tratě.