Jubilejní 100. zasedání správní rady, které se konalo 6. prosince 2017 zahájil předseda Sdružení Ing. P. Čížek, který nadále setrvává v této funkci do konce volebního období.
Ing. P. Svoboda shrnul poslední tři měsíce činnosti sekretariátu Sdružení. Kromě toho, že proběhla jednání téměř všech týmů, sešel se i nový tým č. 11 pro BOZP.

Ing. Svoboda také upozornil na mezinárodní workshop Pavement design, který se bude konat 15.–16. 11. 2018 a na jehož realizaci se Sdružení podílí.
Ing. Čížek uvedl, že vzhledem k politické situaci, která v ČR panovala v posledním období, nebylo Sdružení moc aktivní v jednáních s politiky, a zhodnotil stav, v jakém se nacházíme. Lze říci, že se minulé vládě v oblasti výstavby dopravní infrastruktury nepodařilo všechno podle představ. Přestože se podařilo vyjednat výjimku z EIA pro významné stavby, jen minimum z nich bylo zahájeno. Důsledkem je cenová válka, která nyní v oboru vládne, nabízejí se stavby za cca 60 % předpokládané ceny. Informoval dále o jednání předsednictva dne 8. 11. 2017, na kterém byly projednávány mj. připomínky k rozpočtu SFDI, které Sdružení připravilo pro SPS v ČR a o akci SIA Rada výstavby k iniciativě Stavebnictví 4.0 a o metodikách HEV a MNNCC a podobně.

Ing. P. Laušman informoval o metodikách SFDI HEV (Hodnocení ekonomické výhodnosti) a MNNC (Mimořádně nízká nabídková cena), které SFDI zadalo ke zpracování JUDr. L. Klee, Ph.D., LL.M., MBA.

Nejvýznamnější akcí uplynulého období bylo konání konference Asfaltové vozovky 2017 v Českých Budějovicích, které se zúčastnilo 561 delegátů a řada vystavovatelů (viz www.asfaltove-vozovky.cz).

Na jednání zastupoval náměstka ministra Ing. T. Čočka, Ph.D., Ing. M. Janeček. V úvodu se věnoval situaci na trhu stavebních zakázek a uvedl, že ze zkušeností s realizací staveb vyplývá, že nízké nabídkové ceny tuto situaci neusnadňují. V porovnání s lety 2008–2010 se nyní expertní ceny pohybují na 75 %, navíc se průměr nabídkových cen u velkých tendrů dostává k 65 %.

Ředitel Odboru kanceláře ředitele SFDI Ing. I. Vykydal podal informace o financování dopravní infrastruktury. Upravený rozpočet SFDI na rok 2017 je ve výši 77,3 mld. Kč, z toho národní zdroje 59,3 mld. Kč a EU zdroje 18,0 mld. Kč. Na opravy silnic II. a III. třídy (včetně komunikací dočasně nahrazujících nevybudovaný SOKP) bylo v letech 2015–2017 poskytnuto celkem 11 mld. Kč. Dále hovořil o aktivitách, které SFDI vyvíjí k efektivnímu využití finančních prostředků SFDI. Jedná se o standardizaci smluvních vztahů, cenové databáze, metodiky (HEV, MNNC a další), supervize staveb i projektových dokumentací a rozšíření digitálních technologií a zavedení informačního modelování staveb. Krátce představil plán zavádění metody BIM pro dopravní stavby.

Tým pro projektování a přípravu staveb

Jedenáctá porada týmu pro projektování a přípravu staveb se uskutečnila 23. listopadu 2017 v Praze.

Ředitel úseku výstavby ŘSD ČR Ing. R. Mátl sdělil, že Ministerstvo pro místní rozvoj ČR předložilo návrh novely vyhlášky č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb, ve znění novely č. 62/2013 Sb. do Legislativní rady vlády. Na tuto vyhlášku navazuje revize vyhlášky č. 146/2008 Sb., o rozsahu a obsahu projektové dokumentace dopravních staveb, kterou má v gesci Ministerstvo dopravy. Cílem je, aby vyhlášky nebyly v rozporu, aby návrh vyhlášky č. 146/2008 Sb. navázal na vyhlášku č. 499/2006 Sb.

Ředitel Odboru kanceláře ředitele SFDI Ing. Vykydal představil plán zavádění metody BIM pro dopravní stavby. Hlavním cílem je zpracování koncepce zavedení informačního modelování pro stavby dopravní infrastruktury a podpora přípravy pilotních projektů. Byly vytipovány tři pilotní projekty SŽDC a tři pilotní projekty ŘSD ČR.

Supervize projektových dokumentací prezentoval vedoucí oddělení supervizí PD Ing. L. Kubíček. Pracovníci oddělení spolupracují při odborném posouzení připravovaných projektů s cílem optimalizovat navrhovaná řešení s důrazem na efektivitu a hospodárnost, vedle investora a projektanta zavádí další pohled na projekt, účastní se výrobních výborů. V současné době je v plánu supervize 50 akcí na dálniční síti, 20 na silnicích I. třídy.

S revizí normy ČSN 73 6101 Projektování silnic a dálnic seznámil přítomné Ing. M. Radimský, Ph.D. Poslední projednání normy proběhlo dne 7. 11. 2017. Hlavními cíli revize jsou sladění rychlosti pro navrhování s rychlostí skutečnou, optimalizace poloměrů směrových oblouků a další.

Tým pro vzdělávání

29. porada týmu se konala 7. listopadu 2017. Novou vedoucí týmu byla zvolena Mgr. K. Bílková ze společnosti STRABAG, a.s. Funkci tajemníka týmu bude zastávat Mgr. E. Procházková.
Na jednání bylo projednáváno, jakým způsobem vylepšit pravidelné vzdělávací aktivity, především školení SENS a STEPS a nově realizované workshopy Silniční akademie.

Mgr. Procházková informovala o zpravodaji SILNICE MOSTY a změnách, které se chystají od roku 2018 – přesun některých informací na web, průřez více obory, zahrnutí krátkých zpráv, větší spolupráci s firmami. Zpravodaj by také měl více sloužit jako informační kanál pro členy Sdružení (aktuální zajímavé projekty, fotografie staveb, informace o nových postupech). Jsou připravovány nové webové stránky zpravodaje SILNICE MOSTY (www.silnice-mosty.cz) a Sdružení má nový facebookový profil.

V rámci diskuze ohledně náplně týmu se otevřela otázka nedostatku kvalifikovaných pracovníků. Chybí technici a technický personál, obsluha finišerů…

Mgr. Z. Kostříž informoval, že se v současné době sice zabýváme vzděláváním techniků, ale chybí vzdělávání dělníků. Poukázal na to, že je důležitá spolupráce firem se školami. Byl odsouhlasený Krajský akční plán vzdělávání, v jehož rámci se zavázali poskytovat odborníky pro přednášky na školách.

Mgr. Bílková uvedla, že aktuálně spolupracují se Střední průmyslovou školou v Chrudimi na otevření čtyřletého oboru strojník stavebních strojů. Je ovšem důležité cílit také na rodiče žáků, je potřeba propagovat obor, ne firmy, a zvyšovat jeho atraktivitu. Jedním ze způsobů by měl být propagační film.

Tým pro asfaltová pojiva a asfaltové emulze

Dne 15. listopadu 2017 se v Praze uskutečnilo 46. zasedání týmu pro asfaltová pojiva a asfaltové emulze.

O činnosti v pracovní skupině CEN/TC 227/WG 2 Nátěry a kalové vrstvy podal informace rozdělené podle uskutečněných jednání pracovních (WG) a úkolových skupin (TG) gestor Ing. V. Valentin.

Ing. V. Valentin podal informace z národních aplikačních týmů NAT. Činnost se v letošním roce soustředila na změnu ČSN 73 6132 Stavba vozovek – Kationaktivní asfaltové emulze, dále se NAT 2 zabýval tvorbou normy ČSN 65 7051 Asfalty a asfaltová pojiva – Stanovení štěpitelnosti a mísitelnosti kationaktivních asfaltových emulzí, metody alternativních filerů. Tato norma platí od září 2017.

V NAT 1 se pak činnosti soustředily zejména na shromáždění, diskutování a odeslání připomínek k návrhu normy prEN 13589 Asfalty a asfaltová pojiva – Stanovení tažných vlastností modifikovaných asfaltů metodou silové duktility, tvorbu norem pro silniční modifikované asfalty ČSN 65 7222-1 Polymerem modifikované asfalty (účinná od října 2017), ČSN 65 7222-2 Asfalty modifikované pryžovým granulátem (účinnost od února 2018) a ČSN 65 7222-3 Speciální polymerem modifikované asfalty (nachází se ve fázi tvorby 1. návrhu).
Aktuální informace z jednání úkolové skupiny TG pro rejuvenátory Evropské asociace pro asfaltové vozovky přednesl Ing. J. Fiedler.

Informace z jednání o recyklaci polymerem modifikovaných asfaltových směsí, které se uskutečnilo dne 12. října 2017 na VUT v Brně, prezentoval Ing. T. Koudelka. Jednání bylo zaměřeno na výměnu zkušeností v oblasti recyklace asfaltových směsí vyráběných za horka a jedním z témat bylo také použití PMB RC pojiv. Informace ke sběru dat PMB sdělil Ing. V. Valentin. Základní myšlenkou sběru dat funkčních zkoušek PMB pojiv od výrobců a distributorů těchto pojiv je získání potřebného množství dat k nastavení parametrů nových funkčních zkoušek, které budou vyžadovány v nově revidované EN 14023 pro PMB pojiva.

Na závěr vedoucí týmu informoval o provedení zkušebního úseku s mikrokrytem, který byl položen firmou EUROVIA CS, a.s., v Královéhradeckém kraji.

Tým pro cementobetonový kryt a podkladní vrstvy

Třicáté páté jednání týmu Sdružení se konalo dne 20. listopadu 2017 ve Stříteži u Jihlavy.

Nosným tématem byla problematika předpisů v oboru pozemních komunikací, jejich aplikace v praxi a další technické informace z oboru.

Opětovně byla otevřena problematika využívání recyklovaného CB krytu do spodní vrstvy CB krytu při modernizaci D1.

Ing. M. Birnbaumová informovala o činnosti ve WG 3 za období od minulého jednání týmu a zrekapitulovala přehled a aktuální stav norem této pracovní skupiny. Následně podala informace z jednání pracovní skupiny ŘSD ČR pro ověření životnosti CB krytů vozovek se zástupci zhotovitelů.

Ing. J. Klepáč (ŘSD ČR) seznámil přítomné s prezentací projektu VARS (LCMS) „Výsledky pasportizace mikrotrhlin“, který je velmi efektivní, a popsal systém vyhodnocování. Hlavním přínosem metody je možnost sledovat časový průběh stavu povrchu CB krytu (každý rok) a tím vyhodnocovat aktuální stav (neměnný nebo zhoršující) se zřetelem na plánování oprav a rekonstrukcí CB krytů.

V souvislosti s životností CB krytů byl zmíněn metodický pokyn ŘSD ČR na údržbu CB krytů.

Ing. J. Stryk, Ph.D., (CDV) prezentoval aktuální informace ohledně uplatnění nových diagnostických metod při hodnocení stavu vozovek s CB kryty.

Ing. J. Zajíček seznámil a aktuálním stavem v oblasti WG 4 a uvedl, že u EN 13285 Nestmelené směsi – Specifikace byl učiněn neúspěšný pokus o harmonizaci. V roce 2018 bude tato norma vydána jen s drobnými změnami jako neharmonizovaná. Nová ČSN EN 13285 již nebude obsahovat národní přílohu, příslušná ustanovení budou převedena do ČSN 73 6126-1 Provádění a kontrola shody. Dále informoval o zahájení projektu financovaného z programu „Nové technologie“ SFDI – Stanovení pravidel pro použití místních materiálů a méně hodnotného kameniva (náhrada ŠDB za mechanicky zpevněnou zeminu MZ na komunikacích TDZ IV a VI) a dále náhrada ŠDA za ZSH1,5/2 nebo ZSH3/4 podle ČSN 73 6124-1.

Důležitou částí projektu je aplikace laboratorně vyzkoušených materiálů na zkušebním úseku, pro jehož realizaci se zatím nenašla vhodná akce.

Tým pro kamenivo

Šedesátá čtvrtá porada týmu pro kamenivo se uskutečnila dne 6. března 2018 v areálu kamenolomu Jakubčovice. K. Krutil ze ZKK, s.r.o., podal informaci o stavu norem na kamenivo. Dne 14. 2. 2018 se uskutečnilo v Bruselu jednání komise CEN/TC 154 Kamenivo a všech příslušných subkomisí k příslušným výrobkovým normám pro konečné použití. Normy byly schváleny k dalšímu formálnímu hlasování, nyní by po odsouhlasení měly být v souladu s požadavky Evropské komise a nic by tak nemělo bránit jejich následnému oznámení v OJEU.

Diskuze byla vedena ohledně požadavku norem na kamenivo na typickou zrnitost. Bylo konstatováno, že nyní nejsou požadavky vždy dodržovány. Vzhledem k tomu, že ŘSD ČR začalo apelovat na dodržování požadavků na vnitřní zrnitost, bude nutné, aby výrobci kameniva na tuto situaci reagovali. Důsledkem může samozřejmě být zúžení sortimentu výroby kamenolomů nebo zvýšení ceny některých frakcí.

Ing. J. Zajíček vyhodnotil projekt financovaného z programu „Nové technologie“ SFDI – Stanovení pravidel pro použití místních materiálů a méně hodnotného kameniva (náhrada ŠDB za mechanicky zpevněnou zeminu MZ na komunikacích TDZ IV a VI) a dále náhrada ŠDA za ZSH1,5/2 nebo ZSH3/4 podle ČSN 73 6124-1.

Tým pro životní prostředí

Čtrnácté jednání týmu pro životní prostředí se uskutečnilo v Praze 12. prosince 2017.

Ing. J. Valentin informoval o aktivitě pracovní skupiny, která se podílí na přípravě vyhlášky ke znovupoužití asfaltového recyklátu, skupina je složena především z členů týmu pro životní prostředí. Během už několikaletého úsilí se s velkou pravděpodobností podaří dokončit požadovanou vyhlášku s platností od počátku roku 2019

Ing. R. Šináglová ze Státního úřadu pro jadernou bezpečnost ve své prezentaci informovala, které požadavky zákona č. 263/2016 Sb., atomový zákon, a vyhlášky č. 422/2016 Sb., o radiační ochraně a zabezpečení radionuklidového zdroje, se vztahují na stavební materiály.

Ing. J. Valentin podal informaci o TP 259 Asfaltové směsi pro obrusné vrstvy se sníženou hlučností (pozn. předpis byl již schválen MD). V TP jsou obsaženy všechny technologie, které byly v ČR použity při realizaci obrusné vrstvy se sníženou hlučností. Investoři tak nyní mají předpis, podle kterého lze při zadání a při realizaci postupovat. Informoval také o obsahu posledního jednání komise HSE EAPA (Evropské asociace pro asfaltové vozovky).

Tým pro BOZP

První jednání týmu se konalo 14. listopadu 2017. Vedoucím týmu byl zvolen L. Škaroupka ze společnosti Skanska a.s.

Ing. M. Reiter a L. Škaroupka (Skanska a.s.) informovali o představě společnosti o větším vzájemném sdílení informací týkajících se nehodových situací, skoronehod a nehod, aby mohlo dojít ke vzájemné větší informovanosti a předcházení nebezpečným situacím. K tomu je samozřejmě zapotřebí, aby rovněž další členové Sdružení poskytli patřičné informace. Vzhledem k neúčasti Ing. M. Donta, Ph.D., ředitele odboru příspěvků SFDI, poskytl stručnou informaci o příspěvkových programech SFDI Ing. P. Svoboda. Pro rok 2018 nejsou uvažovány příspěvky pro nové technologie, naopak byl vypsán nový program, který se týká bezpečnosti silnic II. a III. třídy a měl by být zaměřen na úpravu nehodových míst.

L. Nekula poukázal na materiál MD schválený vládou „Národní strategie bezpečnosti silničního provozu“. V materiálu je uvedeno, že by silnice měla být „samovysvětlující“ a „odpouštějící“. V materiálu je uveden závazek snížit do roku 2020 počet usmrcených v silničním provozu na úroveň průměru členů EU a snížit počet těžce zraněných o 40 %.

M. Prášil z ŘSD ČR se z jednání omluvil, nicméně zaslal k problematice nehodovosti při práci v uzavírkách písemné podklady. Podle pečlivě vedených statistik p. Prášila by rok 2017 mohl být pro ŘSD ČR nejméně nehodový rok za posledních sedm let (35 nehod od počátku roku).

Ing. P. Svoboda informoval, že je nutné, aby opatření týkající se ochrany staveniště byla zahrnuta do zadávací dokumentace. Dokumentace by měla obsahovat vše, co vychází z plánů BOZP.