Vážení čtenáři,
otevřeli jste zpravodaj, který pod svým názvem SILNICE MOSTY vychází od roku 1992. Již dříve ovšem pro své členské organizace a další odbornou veřejnost vydávalo Sdružení pro výstavbu silnic pravidelný zpravodaj, ve kterém seznamovalo se všemi důležitými novinkami v oboru silničního hospodářství. Poslední inovace byla provedena v roce 2006, kdy byl přizpůsoben obsah zpravodaje především s ohledem na přesun části nejaktuálnějších informací na webové stránky, byly opuštěny některé rubriky, upravena fialová část, kde se namísto překladů zahraničních článků publikují anotace z aktuálně řešených problematik především v okolních státech.
Od počátku roku 2018 jsme se rozhodli učinit další inovace zpravodaje. Přesunuli jsme některé rubriky trvale na webové stránky, jejich rozsah nám ovšem neumožňuje k tomuto účelu využít oficiální stránky Sdružení pro výstavbu silnic www.sdruzeni-silnice.cz. Proto byly vytvořeny nové stránky pod doménou www.silnice-mosty.cz. Spuštění této elektronické verze zpravodaje nám umožňuje průřez více obory, zahrnutí krátkých zpráv ze zajímavých akcí nebo upozornění na ně, snažíme se o užší spolupráci s členskými organizacemi. Zpravodaj by také měl více sloužit jako informační kanál pro členy Sdružení (aktuální zajímavé projekty, fotografie staveb, informace o nových technologiích). Čtenářům jsme proto umožnili se k budoucí podobě zpravodaje vyjádřit formou ankety. Vaše náměty se snažíme postupně promítnout do nové podoby. Ruku v ruce byl rovněž vytvořen facebookový profil Sdružení, zajímavé informace se tak k uživatelům mohou dostávat i prostřednictvím sociálních sítí.
S ohledem na stále rostoucí elektronizaci informací je potřeba reagovat úpravami tištěných médií. Informací, včetně těch odborných, je samozřejmě dostupných stále více. Důvodů pro udržení kvalitního odborného časopisu zaměřeného na výstavbu pozemních komunikací máme několik. Tištěná média (pokud jsou kvalitní) mají možnost exkluzivní formou upozornit na to nejpodstatnější, můžeme čtenářům snadno přiblížit názory Sdružení ve všech oblastech, ke kterým se aktivně vyjadřujeme, Sdružení využívá zpravodaje SILNICE MOSTY také v rámci mediální spolupráce s dalšími partnery.
Ve zpravodaji SILNICE MOSTY a nově také na stránkách www.silnice-mosty.cz se snažíme rovněž informovat o významných odborných setkáních, a to nejen odborných týmů Sdružení, kterých je nyní 11, ale také odborných konferencích, seminářích a školeních. V souvislosti s rokem 2018 bych rád vyzdvihl nově vytvořený program odborných workshopů, který jsme začali ve spolupráci se společností Viakontrol, spol. s r.o., realizovat v Praze-Běchovicích. Jedná se o kurzy pro maximálně 12 osob. Vzhledem ke komornějšímu pojetí je mnohem větší prostor věnován diskuzi, připravena je rovněž exkurze do laboratoře. Pro rok 2018 jsou připravena 3 témata zaměřená na asfaltová pojiva, asfaltové směsi a údržbu a opravy vozovek. Vzhledem k velkému zájmu jsme museli vypsat kurzy až do června a je možné pokračovat i na podzim.
V rámci pravidelných školení SENS a STEPS týkajících se technických norem a dalších technických předpisů jsme pro rok 2018 připravili školení STEPS 9 Nízkohlučné povrchy vozovek. Zájem u tuto akci byl větší, než jsme předpokládali, podařilo se realizovat celkem 7 kurzů, zájem projevili (byť ne dostatečný) zástupci investorských organizací. Nicméně například hojná účast zástupců TSK Praha může pomoci při projektování, realizacích a hlavně údržbě nízkohlučných povrchů vozovek v Praze, zúčastnilo se i několik projektantů, kterým bylo možné předat informace, za jakých podmínek je vhodné nízkohlučné úpravy navrhovat a co lze od jednotlivých typů nízkohlučných povrchů očekávat. Tradici si získala konference Podkladní vrstvy a podloží vozovek, již pátá konference se uskuteční v Brně 28. listopadu 2018. Témata byla již stanovena, budeme oslovovat odborníky k poskytnutí příspěvků.
Mezi nejdůležitější oblasti činnosti Sdružení patří problematika kvality stavebních prací. Významně se podílíme na tvorbě technických norem, účastníme se v rámci práce technických redakčních rad na tvorbě a připomínkování navazujících technických předpisů. Frustrujícím způsobem na nás působí momentální situace, kdy jsou stavby soutěženy za 60 % cen, v tendrech vítězí i firmy, jejichž společenská odpovědnost je nulová, a s problémy vyplývajícími z nekvalitní práce se pak potýkáme ve všech fázích naší činnosti.
Řešení spatřujeme v moderním pojetí výběrových řízení, kde nebude nejdůležitějším faktorem cena provedení díla, ale zakázka bude hodnocena z hlediska celkové ekonomické výhodnosti, jak o tom hovoří zákon o zadávání veřejných zakázek a bude pamatováno i na ochranu životního prostředí nebo zajištění bezpečnosti práce na stavbách. Pozitivně proto vnímáme snahu tyto moderní trendy implementovat i do zadávacích řízení staveb ŘSD ČR a dalších investorských organizací. Doufejme, že v dohledné době budou dokončeny metodiky Státního fondu dopravní infrastruktury, především metodika pro identifikaci mimořádně nízké nabídkové ceny (MNNC) a metodika pro hodnocení ekonomické výhodnosti (HEV) a zadavatelé pak na základě metodik upraví svá pravidla pro zadávání veřejných zakázek a hodnocení nabídek. Na konci dubna se bude konat „kulatý stůl“ k této problematice, ke kterému jsou přizváni nejen zástupci naší státní správy, ale budou předneseny i zkušenosti ze zahraničí.
Ing. Petr Svoboda