Dne 21. listopadu 2023 se uskutečnila 20. porada týmu č. 2, prezenčně a on-line. Jednání zahájil a řídil vedoucí týmu Ing. Radovan Hrnčíř.
Ing. Petr Svoboda připomenul klíčové informace z aktivit Sdružení za poslední období. Sdružení připomínkovalo zákon o BIM i návrh zákoníku práce (problematika proplácení mezd v subdodavatelském řetězci – není povinnost ručit za mzdy poddodavatelů v celém řetězci, povinnost se bude vztahovat pouze na „prvního neboli přímého“ poddodavatele, pokud splní určité podmínky – nebude dlužit na pojištěních apod.). Sdružení se zapojilo do připomínkování metodiky k problematice ESG vznikající v rámci projektu TA ČR. Metodika by se měla týkat především problematiky emisí CO2. SPS ustanovilo pracovní skupinu, do které Sdružení jmenovalo své zástupce. Dále řekl, že v souvislosti se změnou právní formy ŘSD ČR ze státní příspěvkové organizace na státní podnik dojde ke změně režimu DPH. Sdružení k tomu uspořádalo s ekonomickým ředitelem Ing. Vydrou bezplatný on-line seminář. Ing. Kůrka vysvětlil, že předměty plnění související s opravou, údržbou, správou silnic a dálnic se stanou pro ŘSD ČR zdanitelným plněním s nárokem na odpočet a s tím spojenou změnou fakturace stavebních činnosti, které budou v režimu přenesené daňové povinnosti. Tyto změny se promítnou do všech i existujících smluvních vztahů. Režim u výstavby nových silnic a dálnic zůstane beze změny a nebude pro ŘSD ČR zdanitelným plněním s nárokem na odpočet.
Ing. Svoboda a Ing. Hrnčíř informovali o jednáních týkajících se budoucnosti soutěže „Dopravní stavba roku“, resp. pokračování obdobné resortní soutěže pro stavby dopravní infrastruktury. Veškeré snahy vedou k zachování soutěžní kontinuity, ať už ve formě samostatné soutěže, anebo ve spojení se Stavbou roku a je snaha, aby se jak Sdružení pro výstavbu silnic, tak Česká silniční společnost, staly společně s MD, ŘSD ČR, SFDI, SŽ a dalšími profesními sdruženími např. CACE nebo ČKAIT vypisovateli soutěže.
Ředitel úseku výstavby ŘSD ČR Ing. Petr Kůrka informoval o smlouvě se SŽ týkající se výluk a o smlouvě s ČEZ z 04/2023, dle které ČEZ vybírá projektanta, ale majetkoprávní a inženýrskou činnost si ŘSD ČR zajišťuje samo. Byly schválené některé datové předpisy: Datový předpis C3 – Předpis pro tvorbu digitálního záborového elaborátu (datum schválení: 22. 10. 2023) a Datový předpis C4 – Předpis pro digitální zpracování a předávání dat geologických zakázek (datum schválení: 26. 10. 2023). Na ŘSD ČR se připravuje k odzkoušení zpracovaný Datový standard pro DSPS. Testování se uskuteční v rámci zadaných staveb. V souvislosti s vyhláškami k novému stavebnímu zákonu Ing. Kůrka nastínil představu principu zpracování PD dle nových vyhlášek (MMR a MD). Ing. Kůrka upozornil, že zpracovávat PD dle vyhlášek ke starému SZ lze s podáním do 30. 6. 2027. DÚR se v podmínkách ŘSD ČR již nezadává. U rozpracované DÚR pro dálnice – podání žádosti do 31. 12. 2023 a silnice I. třídy – podání žádosti do 30. 6. 2024. DÚR, které se nestihnou podat, lze rozšířit o „doplněk“ dle přechodného ustanovení nového SZ (čeká se na vyhlášku) nebo dopracovat na DUSP/DUSP-DI, resp. DPS (dle vyhlášek ke „starému“ SZ). K transformaci ŘSD ČR Ing. Kůrka uvedl, že je schválena novela zákona 13/1997 Sb. a prováděcí vyhláška, která definuje platbu za dostupnost (paušál – náklady na správu, údržbu a opravy dálnic a silnic I. třídy) ve výši 21,8 mld. Kč a dotace SFDI pro investiční výstavbu (+ střední a velké opravy tunelů a velkých mostů).
Ing. Josef Šejnoha ve své prezentaci informoval o postupu implementace metody BIM v ŘSD ČR. Byl zpracován a Sdružením připomínkován A1 – Datový předpis pro digitální model skutečného provedení stavby. v loňském roce byly zahájeny práce na rozšíření A1 pro potřeby další integrace A1 a formátu IFC (např. pro SHV, GIS…) a byl vytvořen vzorek modelu dálnice s negrafickými informacemi dle aktuální A1 (dokončeno v březnu 2023). Aktuálně byly vytvořeny datové sady s požadavky na data správy tunelů. V současné době probíhá aktualizace C2 – Datový předpis pro předávání digitální projektové dokumentace pro ŘSD ČR, který bude vydán po dokončení prováděcích vyhlášek k novému SZ. Ing. Šejnoha zdůraznil možnost využívání dat za využití formátu IFC i v jiných systémech (DTM, CEV, digitalizace pasportizace, facility management, SHV). V rámci diskuze zaznělo, že nejsou výše uvedené systémy ještě zcela integrovány. Aktuálně probíhají další projekty, centrální datové sběrnice (DWH) a projekt nastavení centrálního DMS. Ing. Šejnoha informoval, že se připravuje (na březen 2024) veřejná zakázka na výběr vhodného CDE pro ŘSD ČR, proběhla již tržní konzultace se zhotoviteli.
Ing. Bc. Jana Kumpoštová, Ph.D., informovala o aktualizaci metodik SFDI. Aktualizovaný plán digitalizace byl schválen v červnu 2023 a je k dispozici na webových stránkách SFDI. Mezi hlavní změny patří postupné zavádění BIM, využívání CDE na straně zhotovitele, větší spolupráce se správci silnic II. a III. třídy a navýšení míry užití metody BIM u nadlimitních veřejných zakázek financovaných z prostředků SFDI. Hlavními body plánu digitalizace jsou zejména vzdělávání (pořádání workshopů), vnitroorganizační opatření (monitorovací zprávy a digitalizace procesů) a technické předpisy a metodiky (dokončení DS pro stupeň DSPS, doplnění o správce silnic II. a III. třídy a spolupráce na sjednocování s datovým standardem ČR – agentura ČAS. Jako poslední byla počátkem listopadu schválena Metodika BEP. Dále Ing. Kumpoštová prezentovala plány na rok 2024. V oblasti legislativy se jedná o zákon o BIM a přípravu digitálního stavebního řízení – problémem je i personální zajištění DESU. Dalšími úkoly jsou aktualizace Koncepce BIM a Datový standard SFDI. Všechny schválené metodiky a další materiály jsou k dispozici na webových stránkách SFDI.
Ing. Svoboda v prezentaci upozornil na nové předpisy a normy v roce 2023. Podal informaci k nové vyhlášce č. 283/2023 Sb., o stanovení podmínek, při jejichž splnění jsou znovuzískaná asfaltová směs a znovuzískaný penetrační makadam vedlejším produktem nebo přestávají být odpadem, s účinností od 1. 10. 2023. Proběhla revize ČSN 73 6121. Kromě jiného bylo zvýšeno procento přidávání R-materiálu do asfaltových směsí. Upozornil, že stále nebylo schváleno již rok připravené TP 170 Navrhování vozovek, schválení čekalo na dokončení aplikace ELAS, která je již připravena a do konce r. 2023 by měla být spuštěna. Tak by nemělo nic bránit konečnému schválení TP 170. Zmínil problematiku nedostatku kameniva, zpracovanou Studii dostupnosti kameniva pro plánované stavby dálnic a silnic I. třídy a železniční infrastruktury. Řešením je změna legislativy, prvním krokem je návrh revize zákona č. 416/2009 Sb. (liniový zákon), který řeší kritické nerosty, ložiska strategického významu, vyvlastnění a zrychlená povolovací řízení týkající se těžby. V návrhu revize liniového zákona je nemožnost dalšího prodlužování platnosti EIA (pouze jednou).
Ing. Milan Kalný informoval, že záměrem CACE je nahradit zastaralý ceník UNIKA a stanovit novou metodiku pro zjišťování cen konzultačních služeb jako součást cenových normativů SFDI. Při tvorbě cenových normativů má CACE na starosti dopravní stavby, inženýrské stavby + mosty a vodohospodářské stavby. Ostatní obory zůstanou na ČKAIT. CACE pokračuje v přípravě cenových normativů pro uvedené tři skupiny, nyní jsou stanoveny křivky závislosti ceny služeb na výši stavebních nákladů podle německého vzoru. Pracuje se na určení podílu jednotlivých stupňů PD na celkové částce a na úpravě rozdělení do pásem dle obtížnosti. Záměr je připravit materiál a schválit v lednu najednou s OTSKP, aby byly cenové normativy pro stavební práce vydány současně s cenovými normativy pro projektové práce.
Vedoucí týmu Ing. Hrnčíř poděkoval přednášejícím za jejich příspěvky.
Zpracovala: Ing. Radka Knottová