Jednání týmu pro BOZP se konalo 6. 9. 2023, v Praze pod patronací společnosti MI Roads, a.s., a také on-line.
V úvodu vedoucí týmu Ing. Lukáš Koubek přivítal hosty a poděkoval MI Roads, a.s., za organizaci jednání, hostitelskou organizaci pak představil Ing. Michal Hrdlička.
Kontrolu plnění úkolů z poslední porady provedl Ing. Petr Svoboda. S MPSV byla projednána úprava legislativy. Sdružení se zapojilo do pracovní skupiny k novele zákona č. 309/2006 Sb. Připomínkovalo především problematiku koordinátorů bezpečnosti práce a také MPSV upozornilo na to, že je stále platná vyhláška č. 77/1965 Sb., která byla vydána v souvislosti s již zrušeným zákonem. Je potřeba tuto vyhlášku zrušit nebo implementovat do platné legislativy.
Zástupci týmu č. 11 měli možnost připomínkovat směrnici č. 4/2007. Připomínky byly zapracovány.
Ing. Svoboda stručně informoval o aktivitách Sdružení v posledním období, především o výsledcích vyjednávání s MD týkajících se kompenzace významného nárůstu cen některých komodit. Dokončena byla rovněž řada technických norem v oblasti asfaltových vrstev a recyklace na místě. Je snahou v předpisech umožnit maximálně efektivně opětovně použít R-materiál. S těmito aktivitami jde ruku v ruce snaha o zjednodušení procesu otevírání nových dobývacích prostor v kamenolomech.
Ing. Svoboda informoval o školeních, která budou probíhat od počátku roku 2024. Sdružení získalo dotaci na uspořádání kurzů pro své členské organizace. Do programu bude možné zařadit rovněž technická školení a také i problematiku bezpečnosti práce, obsluhu strojů apod. Předpokladem je ale zapojení členských organizací do projektu.
Ing. Vyroubal informoval o konečné podobě směrnice č. 4/2007 Pravidla bezpečnosti práce na dálnicích a silnicích, kterou zpracoval p. Kubašta. Připomínky od členů týmu byly zapracovány a Ing. Vyroubal zaslal konečnou verzi směrnice členům prostřednictvím sekretariátu Sdružení.
Dále informoval o změnách na ŘSD ČR v bezpečnostní oblasti. Novým ředitelem nově zřízeného úseku bezpečnosti se stal Mgr. Pavel Baláž. Větší důraz je v ŘSD ČR kladen na kybernetickou bezpečnost, která také do úseku bezpečnosti spadá. Příčinou je mj. také kybernetický útok, který byl proti ŘSD ČR veden. Mgr. Vyroubal se nadále zabývá problematikou bezpečnosti práce.
Zástupce provozního úseku ŘSD ČR Michal Prášil ve svém vystoupení popsal tradičně novinky v předpisech a vzorech. Dále popsal vývoj nehodovosti při práci na dálnici a vývoj počtu nehod za poslední roky na krátkodobých pracovních místech. Na ŘSD ČR probíhá neustále školení a jsou na proběhlých nehodách demonstrovány chyby. P. Prášil popsal na praktických ukázkách oprávněnost zvyšujících se opatření a upozornil, že bude do budoucna nutné nadále zvyšovat ochranu zaměstnanců. Přibývá totiž těžších osobních vozidel typu SUV. Na stránkách ŘSD ČR jsou v technických dokumentech směrnice a také Minuty pro bezpečnost s popisem nehody a opatřením k nápravě.
Proběhla diskuze týkající se definování větší ochrany staveniště. (Pozn.: Tyto prvky je možné nyní pozorovat na probíhajícím projektu výstavby dálnice D 4 formou PPP.) Je nutné, aby se větší ochrana staveniště projevila v navržených DIO. P. Prášil doporučil uskutečnit jednání s Mgr. Jánem Skovajsou, který má na ŘSD ČR problematiku uzavírek v gesci. K dlouhodobým omezením je nutné Silničním správním úřadem (MD pro dálnice a krajské úřady pro silnice I. třídy) nutné vydat Rozhodnutí o povolení uzavírky. Na ŘSD ČR je pro tyto případy schválena příslušná směrnice. Padla některá konkrétní a fungující opatření, kromě svodidel, úsekové měření rychlosti nebo pouze instalace ukazatele s naměřenou rychlostí apod. Ing. Svoboda osloví Mgr. J. Skovajsu k jednání na téma zavedení dalších prvků k ochraně dlouhodobých pracovních míst.
Na posledním jednání týmu byl opakovaně stanoven závěr, že si členové týmu v rámci svých organizací rozmyslí, jaká forma by mohla být pro společnou platformu vhodná. Předsednictvo společnou aktivitu a pokračování v mediální kampani doporučuje, byť není zřejmě nadále v nejbližší letech reálná podpora BESIP, protože ten se každý rok zaměřuje na jiné ohrožené skupiny, uzavírky a pracovníci v uzavírkách byli tématem roku 2020. Již na posledním jednání bylo navrženo zpracování jednoduššího videa, které by bylo natolik zajímavé, aby bylo dostatečně sdíleno. Zajímavá videa začalo produkovat ŘSD ČR (jedno z videí má tematiku úředníka přeneseného z kanceláře do velkého silničního provozu) a také samotné stavební firmy. Zatím bude tento úkol odložen s tím, že je dostupné velké množství materiálů, které je možné v rámci organizací použít pro větší osvětu. Pozornost Sdružení se proto přesune na konkrétní akce (viz další body jednání). Ing. Svoboda sdělil, že jak Sdružení, tak ČSS začaly s masivní spoluprací se školami, a to především ve středním stupni. Velké množství studentů bude přizváno na Světový silniční kongres. Studenti budou informováni o možnostech zaměstnání v oboru, ale vzhledem k tomu, že bude aktivně účasten i BESIP, budou studentům představeny některé projekty (např. projekt 13 minut) týkající se bezpečnosti silničního provozu.
Bohužel se po ukončení kampaně přestala sbírat data, jaké následky mohou mít incidenty způsobené veřejností. Je vhodné na tento sběr dat navázat, aby bylo možné vysledovat trendy. Vzhledem k tomu, že má tým č. 11 vytvořen prostor v rámci MS Teams, bylo domluveno, že budou tyto popisy ukládány na vytvořené složky. Je vytvořena složka a návod, jak by informace mohly vypadat. Jsou tam bohužel informace pouze od 3 společností. Je tak jen na členech týmu, jak budou tyto informace sdíleny. Členové týmu budou umísťovat do složky na MS Teams určené pro členy týmu č. 11 umísťovat anonymizované nebezpečné situace a incidenty.
Ing. Petr Svoboda informoval, že bude problematika BOZP a konkrétně problematika práce za provozu na PK předmětem příspěvku na konferenci Asfaltové vozovky. S příspěvkem vystoupí zástupce Maďarské silniční správy pan Shaun Bortei-Doku. Příspěvek přeložil Petr Svoboda a upravili Ing. Koubek a p. Prášil.
Dále informoval, že bude problematika BOZP integrována do programu akce ROAD FEST. Na akci bude prováděna osvěta správného pracovního oblečení, bude přítomen Červený kříž se zdravotní problematikou, ŘSD ČR bude vystavovat moderní vozidlo pro instalaci kuželů. Na těchto vozidlech jsou potom v rámci mediální kampaně ŘSD ČR fota pracovníků ŘSD ČR, aby si řidiči uvědomili, že neohleduplnou jízdou mohou ohrozit dělníky, kteří vykonávají svoji práci. Akce má také přispět k lepší propagaci oboru, aby veřejnost (řidiči) vnímali práci silničářů pozitivněji.
Ing. Svoboda podal informaci o dalších aktivitách, všechny lze najít na www.sdruzeni-silnice.cz.
Závěrem Ing. Koubek shrnul úkoly a jednání ukončil.
Zpracoval: Ing. Petr Svoboda