Jednání se uskutečnilo formou videokonference. Zpráva je vypracována na základě informací z jednání, zápisu z jednání zaslaného sekretariátem EAPA v prosinci 2023 a doplňujících informací z internetu.

Jednání TC se tentokrát nezúčastnil předseda TC EAPA K. Johannsen. Proto jednání vedl B. Gomez spolu s anglickým zástupcem M. Simmsem.

B. Gomez nejprve stručně shrnul informace o činnostech pracovních skupin EAPA pro použití R-materiálu TF „Re-use of Reclaimed Asphalt“ a pro nízkoteplotní asfaltové směsi (TF Warm Mix Asphalt). Zpráva TF pro použití R-materiálu bude vydána jako interní dokument pro členy EAPA. Pro připomínky k textu vypracovaném TF WMA na jaře 2023 byl termín 15. 9. 2023. Několik připomínek bylo TF zasláno. Budou zapracovány do nové verze.

EAPA jedná se sdružením evropských silničních správ CEDR (https://www.cedr.eu/), jehož členem je i ŘSD ČR, o tom, že by dokument EAPA o nízkoteplotních směsích byl vydán jako společný dokument EAPA a CEDR. Členové CEDR dostali dokument EAPA letos k připomínkám. EAPA obdržela komentář od několika zemí. Zpráva bude vypracována jako společná EAPA a CEDR. B. Gomez bude s CEDR na tom spolupracovat.

Poté B. Gomez informoval o přípravě společného jednání komisí TC a HSE EAPA a Eurobitume, které je plánováno v lednu 2024. Naváže na loňské úspěšné společné jednání. Na jednání TC se krátce diskutovalo o možných tématech tohoto společného jednání, například přísady do asfaltů organického původu nebo emise.

B. Gomez stručně představil plán činnosti TC EAPA na rok 2024. Hlavními prioritami zůstávají nízkoteplotní směsi a recyklace. Bude sledována situace týkající se otěru z pneumatik, využití odpadních plastů do asfaltových směsí a použití alternativních pojiv.

Dále B. Gomez stručně informoval o stavu normalizace v CEN/TC 227 „Silniční materiály“, CEN/TC 227/WG 1 „Asfaltové směsi“, CEN/TC 227/WG 6 „Udržitelnost“, CEN/TC 336/WG 1 „asfaltová pojiva“ a ad hoc pracovní skupiny pro revizi EN 12597 „Terminologie“ a skupiny pro udržitelnost.

V CEN/TC 227/WG 1 byla vytvořena na podzim 2022 pracovní skupina TG 5 „Standardisation Request“, která má připravit vstupy pro revizi Acquis (souhrn právních pravidel). V roce 2023 se sešla dvakrát, připravila tabulku v Excelu, ale zatím nebyly vyjasněny některé problémy. Proto byla její činnost dočasně přerušena.

Podle informace P. Karagianniho z CEN je v požadavcích na normy nutné se rozhodnout, zda základní požadavky budou definovány jako třídy, nebo jako deklarované hodnoty. Pravděpodobně bude CEN požádán, aby stanovil pro deklarované hodnoty jejich meze. Poté, co bude požadavek na standardizaci schválen, bude lhůta 3 až 5 let na aktualizaci stávajících harmonizovaných norem. Do té doby budou používány stávající normy.

B. Gomez informoval, že dosud nebyly sekretariátu EAPA zaslány připomínky členů EAPA k návrhu zprávy EAPA o odolnosti asfaltových vozovek (zpráva TC-23-N1358 „Defining the Resilience of Asphalt“). Jde o stručnou zprávu na 9 stran, která je na webové stránce EAPA v sekci pro členy. Členské organizace byly požádány zaslat své připomínky k návrhu zprávy do 15. 1. 2024.

C. Karcher informoval o stavu příprav příštího E&E kongresu, který bude v Budapešti 19.–21. 6. 2024. Již je možnost registrace, přičemž při včasné registraci bude sleva na ceně. Podrobnosti jsou na webové stránce kongresu. https://eecongress2024.org/.

Informace o nízkoteplotních asfaltových směsích (NTAS)
od členů EAPA

A. Stahl poznamenal, že v Německu je situace ve spolkových zemích různá. Některé z nich jsou ochotnější používat NTAS než jiné. V některých zemích silniční správy umožňují dodavatelům, aby se rozhodli, zda je použijí, aniž by vyžadovali jakékoli povolení. Snížil se počet měření emisí, protože si nyní firmy musí platit tato měření ze svého. Je organizováno předvádění (roadshow) pro silniční správy a malé společnosti, které má ukázat 6 různých případů implementace NTAS.

D. Christianen vysvětlil, že v Belgii u některých případů použití NTAS v zimě byly problémy, takže silniční správy omezily použití NTAS v zimním období. Upozornil, že v kombinaci s vysokými obsahy R-materiálu (70 %) je možné napěnit pouze 1 % asfaltu. Přesto 25 % celkové výroby v Belgii tvoří NTAS, za které jsou považovány směsi vyráběné při 130 ºC místo 165 ºC.

Asfaltové vozovky pro cyklostezky

B. Gomez představil článek „Design of Sustainable Asphalt Mixtures for Bike Lanes Using RAP and Ceramic Waste as Substitutes for Natural Aggregates“, David Llopis-Castelló et al, v časopise Sustainability z roku 2022, který je na webu EAPA veden pod číslem [TC-23-N1355]. Text má 18 stran a 35 odkazů na literaturu. Autoři použili cyklostezky k ověření nových materiálů, které by nesplňovaly specifikace pro běžné silniční vozovky. Na základě toho se v TC EAPA diskutovalo, zda by bylo užitečné vytvořit publikaci o cyklostezkách, s doporučeními ohledně návrhu s konstatováním, že asfaltové směsi jsou pro cyklostezky optimálním řešením.  Vzhledem k tomu, že někteří členové EAPA již v tomto ohledu mají vnitrostátní dokumenty, bylo rozhodnuto, že budou sdíleny na webových stránkách EAPA.

Úkol pro členské organizace: sdílet dokumenty o používání asfaltových směsí na cyklostezkách.

C. Karcher oznámil, že bude aktualizována webová stránka Asphalt Advantages, kterou společně provozují EAPA a Eurobitume.

Prachové částice z opotřebení pneumatik a vozovek (Tyre and Road Wear Particles)

B. Gomez upozornil na jednání TC na souhrnný článek Gehrke I., et al. (5 autorů z Německa a z USA) s názvem „Review: Mitigation measures to reduce tire and road wear particles“ (Opatření pro omezení částic z otěru pneumatik na vozovkách) v časopise „Science of the Total Environment“ z roku 2023. Členové TC ho dostali před jednáním mezi zaslanými podklady. Na webu EAPA je pod číslem [TC-23-N1366]. V článku jsou souhrnně popsány problémy s prachovými částicemi vznikajícími při otěru pneumatik na vozovkách. Konstatuje se, že není žádné jednoduché řešení, které by problémy s těmito částicemi vyřešilo. Je ale možné dělat určitá opatření, které jejich množství sníží. Podle této publikace vedou betonové vozovky k většímu opotřebení pneumatik než asfaltové vozovky, protože míra opotřebení pneumatik je u betonových vozovek 1,4 až 2krát vyšší než u asfaltových. Dokument také vysvětluje, že drsnost povrchu vozovky je nejdůležitějším parametrem ovlivňujícím opotřebení pneumatik, ale její snížení je v rozporu s cílem zvýšení bezpečnost na silnicích. Potenciální opatření ke snížení emisí prostřednictvím správy silnic proto zahrnují pravidelnou údržbu silnic, následnou optimalizaci vozovky a kanalizaci k zachycování a sběru prachu z dopravy.

Nové Rilem TC o alternativních materiálech pro vozovky

B. Gomez informoval, že v Rilemu bude brzy zahájena činnost 2 nových pracovních skupiny (TC) v souvislosti s tématem alternativních materiálů pro vozovky [Zpráva sekretariátu EAPA TC-23-N1367 – Část 4]. Jejich činnost byla představena na jednání Rilem v Lyonu. Skupina TC APD („Alternative Paving materiál Design&Performance“) se bude zabývat návrhem a vlastnostmi alternativních materiálů. Skupina TC APS se bude zabývat udržitelností („Sustainability“). Práce se bude týkat především biopojiv, recyklované drtě z pneumatik a recyklovaného plastu jako náhrady za konvenční pojiva na ropné bázi, přírodní kamenivo a polymerní aditiva. Během prezentace TC o aspektech udržitelnosti její předseda Prof. Davide LoPresti zmínil, že po prezentaci B. Gomeze na konferenci EATA pochopili, že průmysl nebude používat žádný alternativní materiál do asfaltových vozovek, pokud se neprokáže, že funguje dobře nejen z mechanického hlediska, ale také nezpůsobuje žádné újmy na environmentálních a H&S vlastnostech (např. opětovná použitelnost na konci životnosti, tvorba mikroplastů, uvolňování nebezpečných sloučenin, výpary při zahřívání na obalovně atd. ).

Projekt RECONMATIC na stavební a demoliční odpad

J. Valentin oznámil, že vzhledem k tomu, že projekt teprve začíná, bude pro členy EAPA zajímavější mít tuto prezentaci na příštím setkání.

Úkol TC: Sekretariát EAPA zařadí do programu příští schůze prezentaci projektu RECONMATIC o stavebním a demoličním odpadu.

B. Gomez informoval také o vývoji s nařízením CPR (Construction Products Regulation – Nařízení o stavebních výrobcích) Konečná verze CPR byla schválena ve výboru Evropského parlamentu v květnu 2023. V červenci byl zahájen tzv. trialog (neformální interinstitucionální jednání, na kterém se scházejí zástupci Evropského parlamentu, Rady Evropské unie a Evropské komise). Rada Evropské unie (Council) podporuje cíle CPR, ale požaduje vyjasnit některé body, aby byl zajištěn soulad se směrnici ESPR („Ecodesign for Sustainable Products Regulation“), která byla publikována v roce 2022 (https://commission.europa.eu/energy-climate-change-environment/standards-tools-and-labels/products-labelling-rules-and-requirements/sustainable-products/ecodesign-sustainable-products-regulation_en). Není dán termín dokončení trialogu, ale směrnice by měla být evropským parlamentem schválena do konce jeho volebního období v příštím roce.

Na závěr byly dohodnuty termíny příštích jednání komisí EAPA. Bude to ve dnech 5. až 7. března 2024 v Paříži a 8. až 10. 10. 2024. Místo podzimního jednání bude dohodnuto na jarním jednání komisí EAPA. P. Kregting bude informovat, zda bude možné, aby se uskutečnilo v Nizozemsku.

Zpracoval: Ing. Jiří Fiedler (prosinec 2023)