Informace z okolních zemí
Příspěvek uvádí očekávané investiční potřeby pro obnovu komunální infrastruktury v Německu. Německý institut pro urbanistiku byl pověřen německým automotoklubem ADAC a Asociací německých dopravních firem zpracovat uvedený přehled vzhledem ke stále se zhoršujícímu stavu silniční sítě mimo síť dálniční. Z výsledku studie vyplývá, že do roku 2030 lze předpokládat při současné cenové úrovni investiční potřebu ve výši 372 miliard EUR pro údržbu, opravy a obnovu komunální silniční sítě.
Ze studie současně vyplývá, že min. 50 % obcí a měst nemá dostatečné prostředky ani na údržbu, a nelze tedy předpokládat jakoukoli možnost oprav nebo obnovy příslušné části dopravní sítě. Ukazuje se i pochopitelný fakt, že čím menší obec, tím horší je i stav silnic.
Je tedy nezbytné, aby vláda uvolnila větší prostředky, které však nejsou k dispozici. Tato skutečnost je velmi alarmující, protože v důsledku se může stav silniční sítě dále zhoršovat, což povede ke snížení bezpečnosti dopravy, obslužnosti obcí a růstu nákladů na opravy vozidel, současně budou výrazně ohroženy a střední a menší stavební firmy, které jsou z větší části právě na tomto segmentu prací závislé. To dále může vést ke zvýšení nezaměstnanosti.
Pozn. překladatele: Uvedená informace se v zásadě nebude zřejmě odlišovat od reality v České republice, snad s výjimkou nominální výše potřebné částky s ohledem na velikost naší silniční sítě.
Zpracoval: Ing. Václav Valentin
Zdroj: Asphalt + Bitumen 05/2023