Informace z okolních zemí
Časopis Asphalt und Bitumen se v pátém čísle otiskl tři příspěvky, které se zabývají problematikou uhlíkové stopy a snížením závislosti na ropě a produktech z ropy.
První příspěvek představuje syntetické pojivo společnosti B2Square a zkušební pokládku společnosti Strabag. Jedná se v podstatě o příspěvek, který byl v téměř totožné podobě uveřejněn v časopisu Straße+Autobahn čís. 10/2023. Ani v tomto případě však nejsou uvedeny žádné technické údaje nebo bližší informace.
Druhý příspěvek je věnován problematice využití odpadní pryže ze starých pneumatik. Jedna část příspěvku je věnována aktivitám společnosti Kurz Karkasseshandel GmbH, která se zabývá likvidací odpadů a nabízí tak i moučku v rozemletých běhounů starých pneumatik z nákladních vozů. Současně uvádí jako příklad využití pokládku asfaltové směsi s příměsí této moučky na provozní ploše společnosti v Landau. Celkem se jednalo o pokládku cca 40 tun asfaltové směsi. Bohužel nejsou uvedeny žádné další informace o způsobu zpracování pryžové moučky (do asfaltového pojiva nebo do asfaltové směsi?), stejně tak nejsou uvedeny žádné technické informace k asfaltové směsi či realizované pokládce.
V druhé části příspěvku je uveden rozhovor s paní Christine Guth, která založila alianci Budoucnost pneumatik, jejímiž členy jsou aktuálně společnosti Genan, Kurz Karkasshandel a MRH, které svorně nabízejí pryžové produkty získané ze starých pneumatik. V rozhovoru uvádí paní Guth velkolepé plány, kdy předpokládá v horizontu roku 2030 odbyt pro řádově desítky tisíc tun těchto produktů pro výrobu asfaltových směsí. Současně však uvádí, že aktuálně hledá sdružení zejména další spolupracovníky, technickou podporu a zejména finance ve formě dotací!
Třetí příspěvek je věnován zkušenostem z pokládky asfaltové směsi, která byla vyrobena ze směsi kameniva + 50 % R-materiálu + 2 % rostlinného uhlí. Rostlinné uhlí je speciální výrobek, který vyrábí společnost IWB v Basileji. Jedná se v podstatě o speciální ohřev biomasy (posečená tráva, listí, ořezy stromů až po vánoční stromky) ve speciální atmosféře s vyloučením kyslíku. Vzniklé teplo je využíváno v teplovodech města Basilej, zbytkový výrobek je certifikované rostlinné uhlí, které je složeno částečně ze zbylého množství CO2 , který rostliny během svého růstu odčerpaly z atmosféry.
Výše uvedené složení bylo použito pro pokládky konstrukční vrstvy v délce cca 250 m (celkem 32 tun směsi). Vyrobená směs splnila všechny požadavky švýcarských předpisů pro asfaltové vrstvy a realizovaná vrstvy byla následně překryta standardní směsí typu AC 8 N.
Současně bylo prokázáno, že dochází k úspoře cca 30 % CO2 a současně vykazuje rostlinné uhlí negativní bilanci CO2.
Náklady na asfaltovou vrstvu s rostlinným uhlím jsou mírně vyšší ve srovnání se standardní asfaltovou směsí. Vlastní výroba je shodná s běžným postupem, první zkušenosti z pokládky směsi ukazují, že pro zhutnění je potřeba zvýšený počet přejezdů hutnicího válce.
Technologii nehodlá Švýcarsko patentovat, další zkoušky jsou plánovány ve Skandinávii nebo Rakousku.
Zpracoval: Ing. Václav Valentin
Zdroj: Asphalt + Bitumen 05/2023