Dne 8. června 2023 proběhlo ve Zbraslavicích 56. zasedání týmu č. 7 pro asfaltová pojiva a asfaltové emulze.
Vedoucí týmu, Ing. Ondřej Dašek, Ph.D., přivítal přítomné a poděkoval hostitelské organizaci. Poté předal slovo tajemníkovi, Ing. Davidu Matouškovi, který pokračoval kontrolou plnění závěrů z 55. porady. Následovala diskuze plná různých názorů k revizi ČSN 65 7222-2, mimo jiné i např. toho, že by se z normy odstranily vysokoviskózní druhy a ponechaly se zde jen terminálové nízkoviskózní druhy. K tomuto názoru přispívá i fakt, že v rámci nové normy ČSN 73 6120 nebyly směsi s vysokoviskózními pojivy do normy zařazeny. Revize normy ČSN 65 7222-2 je již dlouho otevřena, a i přes nejednotnost názorů odborné veřejnosti je z řad členů tlak na ukončení této revize v co možná nejkratší době. K problematice stanovení přilnavosti asfaltu ke kamenivu proběhla taktéž široká diskuze. Současné stanovení podle ČSN 73 6161 je problematické, neboť se jedná o subjektivní hodnocení a při hodnocení stejného vzorku dvěma operátory může docházet k různým výsledkům. Otevřelo se tak téma revize současné ČSN 73 6161 s případnou úpravou metody hodnocení přilnavosti využitím fotoaparátu a příslušného softwaru. Před zahájením revize je však nutné provést mezilaboratorní srovnávací měření. O zaštítění tohoto měření bude požádán Č. Kopřiva z ÚKKS. Potřebné zařízení pro měření není drahé, stačí lepší fotoaparát a software k hodnocení je zdarma přístupný. Potřebné zařízení, software a zejména metodika hodnocení a provedení zkoušky budou přesně specifikovány před začátkem měření a rozeslány členům k případným připomínkám. Během diskuze padl i dotaz na ŘSD ČR, jak to bude se zaměnitelností přilnavostních přísad při výrobě asfaltových směsí. Na to odpověděl Ing. Jiří Škrabka, že zaměnitelnost přilnavostních přísad se nadále řeší a na ŘSD ČR jsou názory, že by měla být zaměnitelnost pouze jednosměrná, a to na Wetfix. Na to bylo z řad členů reagováno, že neví, proč by to mělo být pouze jednosměrné a proč zrovna za Wetfix, když prokáží zkouškou přilnavosti, že i jiná přísada splňuje požadavek normy, a navíc má OVH. Na to se Ing. Škrabka zeptal přítomných, zda tedy souhlasí, že by při záměně přilnavostní přísady ve zkoušce typu stačilo provést zkoušku přilnavosti, a ne celou zkoušku typu znovu. Všichni s tím souhlasili. Dále Ing. Škrabka doplnil, že v nových TKP 7 je uvedeno, že do všech směsí (kromě směsí pro podkladní vrstvy) se silničním pojivem 50/70 musí být přidávána přilnavostní přísada, a že na každých 600 t sil. asfaltu se ověřuje zkouška přilnavosti asfaltu ke kamenivu. Dalším dotazem mířícím na ŘSD ČR bylo, zda se musí uvádět výrobce asfaltového pojiva ve zkoušce typu. Na dotaz odpověděl Ing. Lubomír Kvarda s tím, že musíme rozdělovat zkoušku typu a dokladování. V dokladování bude výrobce vždy uveden.
Informace o činnostech Sdružení za uplynulé období od poslední porady týmu č. 7 shrnul jeho jednatel Ing. Svoboda. V rámci činností Sdružení se jednalo o následující:
• Kompenzace nárůstu cen stavebních prací – byla zpracována Metodika kompenzací cen komodit, která obsahuje řadu okrajových podmínek.
• Přechodné období platnosti norem ČSN 73 6121:2019 a ČSN 73 6121:2023. Aniž by to ŘSD ČR s kýmkoliv komunikovalo, obrátilo se přímo na ÚNMZ, který přechodnou platnost posvětil;
• Poděkování všem, co se účastnili zpracování norem ČSN 73 6121, TKP 7 a norem zaměřených na recyklace.
• Zpracování nové prováděcí vyhlášky, která nahradí vyhlášku č. 130/2019; plánuje se vydat k 1. 7. 2023.
• Snahu o zvýšení těžebních limitů kameniva ve spolupráci s těžební unií.
• Rozeslání dopisu všem SÚS o tom, jak správně zadávat emulze ve výběrových řízení.
• Informace k letošní silniční konferenci a asfaltovým vozovkám.
• Spolupráci na pořádání WRC (Světový silniční kongres).
• Probíhající diskuze o náhradě silničního cementu za cement směsný.
• Zpracování Přehledů výroby a zpracování materiálů pro stavbu vozovek v roce 2023.
Informace z činnosti SVS doplnil Ing. Jan Valentin, Ph.D., informací, že od října budou platit uhlíková cla. Jedná se o nástroj EU pro stanovení spravedlivé ceny za emise uhlíku vypouštěné při výrobě uhlíkově náročného zboží, které vstupuje do EU, a pro podporu čistší průmyslové výroby v zemích mimo EU.
Následovaly informace z CEN/TC 336, které přednesl gestor Ing. Matoušek:
• Probíhá veřejné připomínkování (ENQ) norem EN 1426 Stanovení penetrace jehlou a EN 12607-1 Stanovení odolnosti proti stárnutí vlivem tepla a vzduchu Část 1: RTFOT.
• Probíhá hlasování o znovuustanovení předsedy TC 336 O. Moglia na další funkční období 3 let.
• V rámci formálního hlasování byly odsouhlaseny k vydání EN 14770 (DSR), EN 14771 (BBR), EN 14769 (PAV), EN 12595 (kinematická viskozita), EN 12596 (dynamická viskozita) a EN 16346 (Štěpitelnost a okamžitá přilnavost KAE s kamenivem 2/4 mm).
• K vydání se připravují ČSN EN 12846-1 a ČSN EN 12846-2, které byly již přeloženy a poslány k druhému kolu připomínek na národní úrovni.
• Nová zkušební metoda EN 17844 Stavební výrobky: Posuzování uvolňování nebezpečných látek – stanovení obsahu PAH a BTEX vejde v platnost v půlce října tohoto roku (jedná se o metodu aplikovatelnou na asfaltová pojiva).
• Nyní probíhá systematická revize po 5 letech těchto norem: EN 58 Vzorkování asfaltových pojiv, EN 13398 Stanovení vratné duktility modifikovaných asfaltů, EN 13399 Stanovení skladovací stability modifikovaných asfaltů, EN 13588 Stanovení koheze asfaltových pojiv zkouškou kyvadlem, EN 1428 Stanovení obsahu vody v asfaltových emulzích – Metoda azeotropní destilace.
• V červenci půjdou do systematické revize tyto normy: EN 1425 Posouzení zjevných vlastností, EN 13302 Stanovení dynamické viskozity asfaltových pojiv rotačním vřetenovým viskozimetrem, EN 13589 Stanovení tažných vlastností modifikovaných asfaltů metodou silové duktility, EN 15323 Urychlené dlouhodobé stárnutí metodou rotujícího válce (RCAT), EN 16345 Stanovení doby výtoku asfaltových emulzí Redwoodovým viskozimetrem č. II.
• 21. plenární zasedání se uskuteční v Bruselu ve dnech 29. a 30. listopadu 2023.
Gestor CEN/TC 336/WG 1, Ing. Radek Černý, se z jednání omluvil a delegoval gestora CEN/TC 336/WG 2 Ing. Tomáše Koudelku, aby informace z WG 1 předal týmu on. Ing. Koudelka tak odprezentoval informace jak z WG 1, tak WG 2.
Informace z CEN/TC 336/WG 1
• Byla ustanovena nová úkolová skupina TG 14 pro vývoj nové specifikace asfaltových pojiv.
• Činnost TG 5 pro revizi EN 14023 byla z důvodu čekání na nový mandát M124 dočasně ukončena.
• Probíhá vývoj nové doplňkové neharmonizované specifikace k EN 14023.
• TG 11 pro revizi EN 1427 zvažuje použití silikonového oleje jako alternativu glycerolu.
• U EN 14770 DSR došlo ke zpřesnění zkušební metody.
Informace z CEN/TC 336/WG 2
• Intenzivně se řeší otázka harmonizace a s tím souvisící revize jednotlivých mandátů.
• V Evropě se tlačí na environment a požadavky na něj; na západě již směřují k zadávání zakázek obsahující udržitelnost.
• Revize CPR – návrh nového CPR představuje požadavky na výrobky nesouvisící s jejich výkonností; ekologická udržitelnost výrobků bude povinným požadavkem na výrobek.
• Klade se důraz na cirkulární ekonomiku v souvislosti s nařízením ESPR (Ecodesign for Sustainable Products Regulation).
• Bude se věnovat pozornost stanovení štěpitelnosti (EN 13075-1, EN 13075-2) vzhledem k vlastnostem filerů.
• Diskutují se podmínky zkoušky EN 1429 (skladovací stabilita).
• Do formálního hlasování postoupila norma prEN 16346 Okamžitá přilnavost a chování při štěpení.
• Probíhá revize EN 12594 Příprava zkušebních vzorků.
• Na národní úrovni proběhnou zkoušky rychleštěpných kationaktivních asfaltových emulzí.
Informace z CEN/TC 227/WG 2 podal gestor Ing. J. Valenta prostřednictvím předtočené prezentace, jelikož se nemohl jednání osobně zúčastnit. Kromě informací z WG 2 prezentace obsahovala také informace z NAT 2, konkrétně: přehledy výroby emulzí, výběrové řízení SÚS v jednotlivých krajích a technické parametry spojení vrstev asfaltového betonu.
Po informacích z vybraných pracovních skupin CEN byly prezentovány informace z NAT 1 jeho vedoucím Ing. Koudelkou. Na jednání NAT 1 se řešil sběr dat z funkčního zkoušení PMB. Bylo rozhodnuto, že statistické vyhodnocení získaných dat bude zadáno Ing. Misákovi, Ph.D., z VUT v Brně, Fakulty stavební. V rámci TC 336/WG 2 vznikla úkolová skupina TG Udržitelnost životního prostředí. Cílem skupiny je identifikovat požadavky na udržitelnost platné v Evropě, posoudit EN 15804+A2 jako základní pravidla pro kategorie produktů (PCR) a posoudit návrhy norem vyvinuté TC 154, TC 227 a TC 254 včetně důsledků na asfaltová pojiva. Součástí prací skupiny je také vytvoření technického reportu, který bude shrnovat obecnou situaci a stav poznání z hlediska udržitelnosti v oblasti stavebních výrobků. V rámci NAT 1 tak byla věnována pozornost zejména nové specifikaci PMB pojiv a popisu stavu environmentálního hodnocení silničních materiálů a vývoji zkušebních metod (EN 14770, EN 14771, EN 14769, EN 12594). Zároveň byl sdělen fakt, že v Německu bude při dodávkách pojiv po výrobcích požadováno poskytovat výsledky zkoušek BTSV, přičemž byly připraveny i požadavky na hodnocené parametry (tedy nikoli jen deklarovat naměřené hodnoty.
S problematikou environmental sustainability seznámil přítomné Ing. J. Valentin. Od začátku roku 2022 platí revidovaná EN 15804 + A2 Udržitelnost staveb – Environmentální prohlášení o produktu – Základní pravidla pro produktovou kategorii stavebních produktů, která slouží pro vypracovávání EPD jednotlivých výrobků. Norma obsahuje výčet fází životního cyklu výrobku (výrobní fázi, fázi výstavby, fázi užívání a fázi konce životního cyklu), které bychom z hlediska uhlíkové stopy měli sledovat. EPD by tedy mělo být od okamžiku, kdy suroviny na výrobek získám, až po okamžik, kdy produkt vyrobím a dodám na trh. Pracuje se na tom, aby podmínky byly v celé EU jednotné, což bude obsaženo v technickém reportu. Ing. Svoboda doplnil informací, že v oblasti kameniva se zpracovávají podobnou cestou 2 budoucí normy, a to na kamenivo do stmelených výrobků a kamenivo pro nestmelené aplikace.
V dalším bodu programu Ing. V. Valentin prezentoval výsledky z dlouhotrvajícího sběru dat z funkčního zkoušení asfaltových pojiv PMB. Za 4,5 roku se podařilo nashromáždit dostatek dat od 4 až 5 různých výrobců. Jedná se celkem o 189 souborů, které jsou rozřazeny do sad k jednotlivým typům PMB (uvedené druhy v ČSN 65 7222-1). V rámci sběru se objevily i 4 nenormované produkty. U funkčních zkoušek se ukazuje velká heterogenita. U MSCR testu je vyžadováno statistické vyhodnocení dat. Bude vyhodnocovat statistik z VUT v Brně, Ing. Misák. Na základě rozeslaných výsledků proběhla mailová diskuze k vhodnosti jednotlivých funkčních zkoušek pro PMB a nastavení okrajových podmínek zkoušení.
V rámci různého vystoupil Ing. V. Valentin s informacemi ohledně zdrojů ropy pro výrobu asfaltů a vývoje cen na trhu. Těžší ropy s vyšším obsahem aromátů nejsou k dispozici. Díky současné situaci je íránská ropa nedostupná a ropa z Venezuely dlouhou dobu nebyla do Evropy dopravována. Většinu ropy z Venezuely si nyní pro sebe stáhla Amerika. Alternativ není moc, např. ropa z Norska. Díky embargu se zastavil import ruské ropy, která nově míří do Číny a Indie. Embargo na ruskou ropu se tak částečně obchází přes Kazachstán. Jedná se o jižní větev ropovodu Družba. Problém je se severní větví ropovodu Družba, kde neteče nic (Německo, Polsko). Toto chybějící množství ropy se nedá jiným zdrojem nahradit. Problém tedy hrozí zejména v Německu. Rafinerie Schwedt nejede, Leuna měla problémy a v současnosti hledá alternativy. Některé země začínají redukovat spotřeby pohonných hmot (Norsko atd.). Spotřeba asfaltu v Evropě klesla během posledních 5 let o 6 mil. tun. Začínají se tvořit úvahy o tvorbě velkých terminálů, neboť je snaha dostat dopravu asfaltů ze silnice na železnici. Nejistota z hlediska energií je obrovská. Přepravní náklady se začínají stávat politickým prostředkem. Výroba asfaltů je postižena tím, že se začíná přemýšlet, jak pracovat s uhlíkovou stopou. Ceny tedy půjdou razantně nahoru a bude se vytvářet tlak, aby se prodlužovala trvanlivost a životnost asfaltových směsí.
Poté pokračoval Ing. V. Valentin informací k Přehledům výroby 2022, konkrétně k asfaltovým pojivům a asfaltovým emulzím. Litvínov vyrobil víc, ale celková spotřeba asfaltů klesla o 10 %. Potěšitelné bylo, že se spotřebovává stále stejné množství polymerem modifikovaných asfaltů, a to 120 tis. t. U oxidovaných asfaltů došlo k nárůstu o 20 %. U asfaltových emulzí došlo k poklesu jejich spotřeby o 10 %. Dále dochází k nárůstu importu z Polska (4 000 t – 15 % z celkového spotřebovaného objemu).
Do různého byla také zařazena informace o tom, že letos BN Petrole pořádá kruhové zkoušky. Jedná se o srovnávací měření HiMA 45/80-80. Na tomto pojivu se bude provádět MSCR a BTSV test a určovat směrné teploty T1 až T6, neboť se zjistilo, že pojiva HiMA mají horší reprodukovatelnost.
Na závěr poděkoval vedoucí týmu všem přítomným členům i hostům za účast, a ještě jednou poděkoval hostitelské organizaci SILNICE ČÁSLAV za perfektní organizaci. Příští jednání se bude konat na začátku prosince tohoto roku. Přesný termín, místo a čas budou členům včas oznámeny. Pokud by některá z členských firem byla ochotna poskytnout místnost a zajistit občerstvení během jednání, prosíme o zkontaktování vedoucího nebo tajemníka týmu č. 7.
Zpracoval: Ing. David Matoušek