Zasedání správní rady dne 20. 9. 2023 se uskutečnilo v Hotelu AKADEMIE Naháč v Choceradech. Jednání zahájil předseda Sdružení Ing. Petr Laušman, který přivítal přítomné i připojené členy správní rady, a oznámil účast hostů na SR. Pozvání přijali ředitel SFDI Ing. Zbyněk Hořelica a generální ředitel ŘSD ČR Ing. Radek Mátl. Vrchní ředitelka sekce ekonomické a infrastrukturní Ministerstva dopravy Ing. Lenka Hamplová se z jednání omluvila.

Ing. Laušman oznámil, že o vstup do Sdružení požádaly dvě společnosti, BERGER BOHEMIA a.s. a SILO TRANSPORT, a.s. Ředitel silničních staveb BERGER BOHEMIA a.s. Ing. Martin Mokrý společnost krátce představil a s činností SILO TRANSPORT, a.s. seznámil její obchodní ředitel Bc. Tomáš Bartoška. Obě společnosti splnily předpoklady a formální náležitosti, aby se mohly stát řádnými členy Sdružení a následně byly jednomyslně přijaty za členy Sdružení.

Ing. Petr Svoboda shrnul uplynulé období činnosti sekretariátu Sdružení. Upozornil na materiál Přehled hospodaření Sdružení v hospodářském roce 2022/2023 vč. zprávy auditora. Informoval o pracovní skupině k novele zákona č. 309/2006 Sb. o BOZP, ve které je Sdružení zastoupeno. Ing. Svoboda dále informoval o projednání revize směrnice generálního ředitele ŘSD ČR č. 18/2017 „Změny závazků“. Podařilo se prosadit pouze některé připomínky. Finální verze včetně zvýrazněných zapracovaných připomínek byla poskytnuta členům SVS, k dispozici jsou rovněž naše připomínky získané od členských organizací včetně komentáře ŘSD ČR. Aktualizace ve verzi 1.4 reaguje zejména na změnu zákonné úpravy ZZVZ. Dále pak obsahuje soubor úprav, které mají mimo jiné za úmysl směřovat k plynulejší administraci Změn, především elektronické schvalování Změn. SGŘ č. 18/2017 verze 1.4 byla schválena dne 25. 7. 2023. Tu nyní nahrazuje verze 1.5 s účinností od 2. 9. 2023, která pouze upravuje formální chybu vyskytující se v předchozí verzi. Ing. Svoboda informoval, že se konečně podařilo problematiku dobývacích prostor zviditelnit natolik, že se jí začali zabývat legislativci na MPO. Byla k tomu vytvořena pracovní skupina, do které byla přizvána JUDr. Hrbáčková, právnička spolupracující s Těžební unií. Problematikou je potřeba se nadále intenzivně zabývat, protože je potřeba řešit především nevyhrazené nerosty, jejichž ložiska jsou součástí pozemku.

Informace o činnosti vybraných týmů Sdružení přednesli tajemníci týmů č. 4 pro vzdělávání Mgr. Eva Procházková a č. 6 pro asfaltové technologie za horka Ing. Milan Slavíček. Tým č. 8 pro cementobetonový kryt a podkladní vrstvy reprezentoval jeho vedoucí Ing. František Niebauer.

Ing. Laušman informoval o uskutečněných jednáních se státní správou a s dalšími institucemi. Velká pozornost byla věnována přípravě Světového silničního kongresu.  Ing. Laušman informoval o skutečnosti, že má MPO vytvořit metodiky k problematice ESG, která by se nejspíše zatím týkala především problematiky emisí CO2. Sdružení jmenovalo 4 zástupce do pracovní skupiny, která se sešla dne 12. 9. 2023. Pravděpodobně bude nutné naplnit plnění povinností obdobně jako je to u systémů managementu, které si firmy zabezpečí s pomocí poradenské firmy. Sdružení zrealizuje školení na téma „úvod do problematiky ESG a regulací s nimi spojených“.

Ředitel SFDI Ing. Zbyněk Hořelica úvodem informoval o financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v letech 2001–2022, celkem bylo vynaloženo 1 596 mld. Kč. Dále prezentoval financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2023. Upravený rozpočet SFDI na rok 2023 je ve výši 146,9 mld. Kč. Na silnice II. a III. třídy (na opravy a rekonstrukce) je alokováno letos 6 mld. Kč, na rok 2024 budou alokovány 4 mld. Kč. Dále Ing. Hořelica přednesl klíčové informace rozpočtu SFDI na rok 2024. Vyrovnaný rozpočet – návrh ve výši 150,5 mld. Kč, z toho národní zdroje 118,4 mld. Kč, z toho 26 mld. Kč dluhové financování a EU zdroje 32,1 mld. Kč. Rozdělení výdajů na investice ve výši 99,4 mld. Kč a neinvestice 51,1 mld. Kč. Ing. Hořelica podrobně popsal příjmy a výdaje rozpočtu na rok 2024. Výdaje dle příjemců: ŘSD ČR ve výši 79,390 mld. Kč a SŽ 57,479 mld. Kč. Platba za dostupnost (opravy, údržba a provozní výdaje) pro ŘSD ČR má činit 23,065 mld. Kč. Příspěvky SFDI budou i v roce 2024, a to ve výši 1,6 mld. Kč, nejvyšší výdaje ve výši 660 mil. Kč jsou na příspěvky na zvyšování bezpečnosti a zpřístupňování dopravy. Z ostatních výdajů zmínil ještě Ing. Hořelica vybavení drážních vozidel palubními jednotkami ETCS (celkem 1,2 mld. Kč, infrastruktura městské drážní dopravy, ITS – dopravní telematika, infrastruktura pro multimodální dopravu TEN-T (celkem cca 1,5 mld. Kč). Závěrem Ing. Hořelica informoval, že se hledají další způsoby financování dopravní infrastruktury, zapojením soukromých zdrojů, a to nejen formou PPP nebo úvěrem z Evropské investiční banky.

Generální ředitel ŘSD ČR Ing. Radek Mátl úvodem promítl mapky s přehledem běžících staveb, staveb zahajovaných v roce 2023 a staveb zprovozněných v letech 2023-2024. Ing. Mátl také prezentoval přehled plánovaných soutěží na zhotovitele pro rok 2023 a přehled oprav dálnic
a silnic I. třídy. Ing. Mátl stručně shrnul vývoj týkající se kompenzace zvýšených nákladů a promítl stav schvalování kompenzací neinvestičních akcí ŘSD ČR dle jednotlivých správ a závodů, a dle jednotlivých dodavatelů. Ing. Mátl promítl akce, na kterých byla vyplacena valorizace, celkem ve výši přesahující 2 mld. Kč. Sazba za rok 2023 bude pravděpodobně ještě vyšší. Dalším prezentovaným tématem byla SGŘ 18/2017 Změny závazků. Ing. Mátl shrnul vývoj revize a z hlavních důvodů uvedl zapracování novely ZZVZ ze dne 16. 7. 2023, změnu limitů pro oprávněné osoby objednatele k přijetí rozhodnutí o ZBV a digitalizaci dokumentace ZBV. K aplikace pro ověření návrhu konstrukce vozovky ELaS Ing. Mátl uvedl, že ve spolupráci se zpracovateli TP 170 Navrhování vozovek PK bylo definováno zadání a ŘSD ČR zajistilo v 03/2023 vytvoření webové aplikace. V rámci testovacího režimu (04-05/2023) byly doplněny další funkcionality (např. posouzení konstrukce vozovky proti promrzání). Nasazení finální aplikace je plánováno do konce tohoto roku. Systém hospodaření s vozovkou se neustále optimalizuje, snahou je poskytnutí aktuálních a objektivních informací o stavu pozemních komunikací, modelování dopadu různých strategií údržby, oprav a rekonstrukcí na stav sítě, predikce vývoje kvality sítě při různých úrovních vložených finančních prostředků a určení optimální potřeby finančních prostředků nutných k dosažení definované kvality sítě. Ing. Mátl promítl přehled stavu mostů dálnic a silnic I. třídy k 31. 12. 2022. K problematice zajištění cementů do betonu Ing. Mátl informoval, že v rámci skupiny pro mosty je připravován projekt pro ověření vhodných cementů do běžných betonů na stavby v gesci ŘSD ČR. Pokračuje se ve výzkumném úkolu pro cementy pro betony používané na cementobetonový kryt vozovek. Termín dokončení projektu je 31. 12. 2023. Z aktuálně zkoušených vykazují pouze dva přijatelné výsledky. Posledním prezentovaným tématem byla problematika přetížení kamionové dopravy, dopady na životnost vozovky a s tím spojené záruky. Ing. Mátl uvedl, že záruční lhůty pro asfaltové vozovky jsou 7 let a pro betonové 10 let, přetížené nákladní vozy takový dopad do záruk nemají. Uvedl rovněž, že údaje zveřejňované v médiích, neznamenají často přetížení těžkých nákladních vozidel, ale jsou to i vozidla s max. zatížením do 7 tun a ty určitě nejsou problémem z hlediska zatížení silnic a dálnic.  Je snaha zlepšit systém vysokorychlostního vážení a také vybírání sankcí.

Předseda Sdružení Ing. Petr Laušman poděkoval hostům i členům SR za aktivní účast.

Zprcovala: Ing. Radka Knottová