Dne 26. května 2023 se v sídle SWIETELSKY stavební s.r.o. uskutečnila 41. porada týmu pro legislativu. Jednání týmu se konalo prezenčně i on-line.

Informace z činnosti Sdružení

Jednatel Sdružení Ing. Petr Svoboda informoval, že na jaře bylo dokončeno jednání s MD týkající se řešení problematiky nárůstu cen stavebních prací vyvolaných nárůstem cen některých komodit. Metodika ke kompenzaci zvýšených nákladů na probíhajících stavbách pokryje jen velice malou část nárůstu cen. Přičemž by byla metodika možná i použitelná, nebýt několika zbytečných a nelogických okrajových podmínek. K výkladu metodiky a navazujícího nařízení GŘ ŘSD ČR byl v dubnu 2023 realizován webinář.

Na konferenci Projektování pozemních komunikací, která se uskutečnila dne 24. 5. 2023, byl představen nový stavební zákon a základní legislativa v oblasti životního prostředí, probíhá připomínkování novely vyhlášky č. 130/2019 Sb. o kritériích, při jejichž splnění je asfaltová směs vedlejším produktem nebo přestává být odpadem, byla v novele upravena možnost mezideponie pro penetrační makadam.

Ing. Svoboda se dále zaměřil na problematiku nedostatku stavebních materiálů. Z analýz České geologické služby vyplynulo, že kvůli setrvalému ubývání aktivních ložisek nám hrozí kritický nedostatek naprosto základních stavebních surovin: stavebního kamene a štěrkopísku. Několik let je upozorňováno na fakt, že se nedaří otevírat nová ložiska stavebního kamene. V současné době se při realizaci stávajících dopravních staveb stavební firmy dostávají do potíží se zajištěním dodávek potřebného množství kameniva, a to nejen v optimální dojezdové vzdálenosti od místa stavby, ale i ve struktuře jednotlivých frakcí. Byla dokončena Studie dostupnosti kameniva pro plánované stavby dálnic a silnic I. třídy. S ohledem na výše uvedené byla provedena i právní analýza povolovacího procesu s uvedením stručných návrhů, které by mohly vést ke zkrácení procesu schvalování otvírky nových lokalit, resp. odstranily řadu zákonných nelogičností a nepoužitelných ustanovení v důsledku nedůsledně provedených novelizací v minulosti. Otvírka nových ložisek je jedinou možností k dosažení dostatečného množství stavebních surovin pro strategické stavby. Ing. Svoboda představil, co je žádoucí uskutečnit jak v medializaci problematiky, tak přípravě a projednání nutných legislativních změn.

Novela stavebního zákona

Předseda České komory architektů Ing. arch. Jan Kasl informoval, že byl schválen nový stavební zákon a popsal jeho vývoj. Původní návrh, který zahrnoval vznik Nejvyššího stavebního úřadu pod Úřadem vlády byl s nástupem nové politické garnitury upraven a ustoupilo se od oddělení od obcí. V reakci na nový návrh novely stavebního zákona, kterou do Parlamentu ČR poslala nová vláda, vznikla Platforma pro zdravý stavební zákon. Cílem Platformy bylo dosáhnout integrace v oblasti stavebního řádu a dosažení principu jednoho povolení a jednoho razítka na jednom úřadě. Členy platformy jsou Hospodářská komora ČR, Svaz průmyslu a dopravy ČR, Svaz podnikatelů ve stavebnictví, Česká komora architektů, Asociace developerů ČR, CityDeal (koncepční a plánovací instituce Prahy, Brna, Ostravy, Plzně, Liberce, Zlína a Karlových Varů) a Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů. Významnou podporu Platformě poskytla advokátní kancelář Frank Bold. Platformě se podařilo v pozměňovacích návrzích prosadit částečnou integraci – jedno řízení.

Bude novelizován liniový zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací (liniový zákon), a budou vydány prováděcí vyhlášky k novému stavebnímu zákonu. Bude snaha o jejich vydání v co nejkratší době, protože postup podle nového zákona v kombinaci se starými vyhláškami jistě přinese interpretační obtíže. Senátem již byl schválen návrh zákona o jednotném environmentálním stanovisku (JES) s účinností od 1. 1. 2024.

JUDr. Hana Nevřalová, MBA, shrnula současný stav. Ze strany zhotovitelů byla od začátku podpora změny stavebního zákona, především vzniku soustavy stavebních úřadů nezávislých na samosprávě (ve struktuře podobné finančním nebo katastrálním úřadům), v současné době je pracovník SÚ zaměstnancem obce a neřeší to systémovou podjatost. To se nakonec nepodařilo prosadit. Současný stav je takový, že nový stavební zákon je platný, je uveřejněný ve Sbírce zákonů, ale není účinný. Byla schválena technická novela, která posouvá účinnost. Věcná novela, která mění tento neúčinný zákon, byla podepsána panem prezidentem. Účinnosti nabyde postupně, pro většinu staveb od 1. 7. 2024, poté se překlopí do režimu nového stavebního zákona, může docházet k prodlení. Pro vyhrazené stavby bude účinný již od 1. 1. 2024. Vyhrazené stavby jsou dle přílohy 3 všechny stavby železnic (tedy i trolejbusy, tramvaje a lanovky) a dálnice, silnice I. třídy nejsou zahrnuty.

Z přínosných změn v nové úpravě zmínila JUDr. Nevřalová princip jednoho řízení a jednoho povolení – tedy sloučení územního a stavebního řízení. Není jasné, zda se bude muset v případě liniových staveb čekat s výkupem pozemků na povolení. Další změnou je, že v případě odvolání se musí rozhodnout o povolení – nebude se vracet na 1. stupeň. Pracuje se na digitalizaci povolovacích procesů. Jsou upraveny námitky účastníků řízení: obec může uplatňovat připomínky pouze v rozsahu své působnosti, soused pouze v rozsahu dotčení svých práv a spolek pouze v rozsahu svých zájmů (ekologický spolek pouze v řízeních o povolení záměrů). Zákon také obsahuje podrobnou úpravu plánovacích smluv.

JUDr. Nevřalová upozornila na diskutované záležitosti, které ale novela nevyřešila dle představ. Stavební úřady zůstanou dál při obcích, příp. na krajích: stavební úřad pro první stupeň bude na obcích, pro významnější záměry (EIA, silnice I. třídy nebo některá vodní díla) bude na kraji. Druhý stupeň krajské stavební úřady a ústřední úroveň MMR. Nově vznikne pouze Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) podřízený MD, který bude rozhodovat o vyhrazených stavbách dle přílohy 3, odvolacím úřadem bude MD pro dopravní stavby a MPO pro stavby průmyslové.  Nepodařilo se dotáhnout integraci dotčených orgánů. Pro každou stavbu budou potřeba minimálně 4 vyjádření – rozhodnutí stavebního úřadu, koordinované stanovisko obce s rozšířenou působností, a ještě samostatné stanovisko hygieny a hasičů. U lhůt nedochází k významným změnám.

Novela zákona o zadávání veřejných zakázek

Vedoucí legislativního oddělení Odboru strategií, práva a elektronizace veřejných zakázek MMR Mgr. Markéta Adámková k legislativnímu procesu uvedla, že novela se již projednává dlouho, sněmovní tisk č. 249, v současné době je návrh vrácen Senátem zpět do Poslanecké sněmovny se dvěma pozměňujícími návrhy. Účinnost je stanovena na třicátý den po vyhlášení zákona.

Mgr. Adámková informovala o nejvýznamnějších změnách, které novela přináší. Nebude vyžadován originál bankovní záruky, ale zadavatel jej může požadovat. Zmírňují se důvody pro vyloučení, zadavatel může vyzvat k doplnění. Nově je ukončeno zadávací řízení ze zákona až za 3 měsíce po ukončení zadávací lhůty. Dodavatel má nárok na uhrazení účelně vynaložených nákladů, a to do 6 měsíců. Novela obsahuje nově oprávnění vyloučit dodavatele, který připravoval ve vzájemné shodě s jiným účastníkem (osobou spojenou dle zákona o dani z příjmu) část nabídky, která je kritériem hodnocení. U zjednodušeného podlimitního řízení bude třeba prokázat splnění základní způsobilosti, stačí čestným prohlášením, nebude-li požadováno jinak. Nově může dodavatel písemně požádat po skončení lhůty pro podání nabídek o sdělení údajů z nabídek odpovídající číselně vyjádřitelným kritériím hodnocení. Dodavatelé nebudou povinni ze zákona předkládat před podpisem smlouvy originály požadovaných podkladů. Byla upřesněna pravidla pro ústní komunikaci mezi dodavatelem a zadavatelem. Je upraveno ustanovení Změny smlouvy § 222 odst. 5 a 6, kde je odstraněn 50% limit pro změnu, společný 30% limit dle odst. 9 zůstává. Zadavatel má nové oprávnění přijímat námitky nejpozději 72 hodin před skončením lhůty pro podání nabídek, bude k tomu vydána metodika. Zvláštní ustanovení o předběžném opatření stanoví, že s návrhem na předběžné opatření u správního soudu složí účastník řízení soudu kauci ve stejné výši jako u ÚOHS. U zásad odpovědného zadávání je nahrazeno slovo možné slovem vhodné, jedná se o vítané zmírnění, u zakázek malého rozsahu povinnost dodržování zásad odpovědného zadávání není. Zadavatel může v zadávací dokumentaci požadovat jako další podmínky pro uzavření smlouvy předložení dokladu o splnění povinností podle § 21a zákona o účetnictví.

Výše zmiňované pozměňující návrhy Senátu, které ještě budou projednány v Poslanecké sněmovně: Navýšení limitu pro veřejnou zakázku malého rozsahu u stavebních prací z 6 mil. Kč na 9 mil. Kč a u služeb a dodávek ze 2 mil. Kč na 3 mil. Kč. Upřesnění veřejného zadavatele, který může vyloučit účastníka zadávacího řízení, pokud je skutečným majitelem člen vlády nebo vedoucí jiného ústředního správního úřadu.

Národní strategie veřejného zadávání

Mgr. Monika Dobrovodská z Ministerstva pro místní rozvoj sdělila, že využívání sociálního a environmentálního zadávání je spíš současný trend než tlak Evropské unie. Strategie veřejného zadávání vychází z aktualizovaného programové prohlášení vlády a je obsaženo v § 6 odst. 4 ZZVZ, kde je zadavateli uložena povinnost dodržovat zásady sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací, je-li to možné/vhodné. Součástí strategie je mimo jiné akční plán udržitelného nakupování, který obsahuje minimální standardy udržitelnosti pro vybrané předměty plnění, z důvodu strategického nebo proto, že jsou jednoduše uchopitelné, byly pro první fázi vytipovány následující předměty plnění: stavba, ICT, úklid, ostraha, potraviny a kancelářský papír. Byly definovány minimální standardy, v rámci stavebnictví je vhodné se zaměřit na férové podmínky (dodržování pracovněprávních předpisů a BOZP, splatnost faktur), podporu technického vzdělávání a environmentální udržitelnost plnění. Bylo diskutováno, zda je vhodné zadavatelům určovat konkrétní kritéria. Co je přiměřené pro zadavatele typu ŘSD ČR, není jistě přiměřené pro starostu malé obce.

Aktuální informace z ŘSD ČR

Vedoucí odboru zakázek ŘSD ČR Bc. Matěj Král informoval, že finišuje transformace ŘSD ČR na státní podnik, mělo by k tomu dojít od 1. 1. 2024. Podnik bude plátcem DPH. Připravuje se přechod z elektronického nástroje Tender arena do NEN, ke kterému dojde nejpozději ke konci roku, pravděpodobně k 1. 10. 2023.

K ZZVZ Bc. Král sdělil, že ŘSD ČR bude využívat možnost požádat uchazeče o doplnění, nebude vylučovat uchazeče rovnou z výběrového řízení. Ačkoli není v novele povinnost vyžadovat originál bankovní záruky, ŘSD ČR jej požadovat bude, v případě nepředložení bude uchazeč poptán. Na požadavky před podpisem smlouvy dle § 122 nebude striktní pravidlo. Co se týká zveřejňování číselně vyjádřitelných kritérií hodnocení, ŘSD ČR tak činí již dnes a po podání nabídek zveřejňuje na internetu nabídkové ceny.

Závěrem Ing. Vebrová poděkovala všem za účast i aktivní přístup. Předpokládaný termín příští porady je ke konci roku 2023.

Zpracovala: Ing. Radka Knottová