73. jednání týmu pro kamenivo se uskutečnilo 16. 5. 2023 pod patronací ŘSD ČR. Místo jednání bylo zvoleno záměrně vzhledem k programu, v rámci kterého vystoupilo k aktuálním problematikám několik zástupců ŘSD ČR.
Ing. Svoboda provedl kontrolu úkolů z posledního jednání týmu. Jediným závěrem týmu bylo iniciování svolání pracovní skupiny k přípravě NV č. 163/2002 Sb. Jednání bylo svoláno a Sdružení uplatňovalo připomínku k zařazení kameniva pro drážní stavby do § 6 místo stávajícího § 5. Zástupci MPO, které má přípravu revize vyhlášky na starosti, odsouhlasili možnost změny paragrafu, nicméně zástupci Hasičského záchranného sboru požadovali, aby se vůbec neupravovala příloha č. 1 NV. Členové týmu budou o dalším vývoji informováni.
O činnosti Sdružení za poslední období informoval Ing. Svoboda, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic.
Systém CES členům týmu pro kamenivo představil Ing. Tomáš Donát, správce CES a ředitel úseku kontroly kvality staveb ŘSD ČR Ing. Jiří Hlavatý, Ph.D. Centrální evidenční systém je aktuálně nasazen na 8 velkých stavbách a je v něm zaregistrováno více než 500 výrobků. Proběhla opětovná registrace uživatelů do aplikace, je plně funkční automatická registrace, každé pondělí probíhá školení pro nové uživatele, byli osloveni výrobci zásadních materiálů, výrobků a směsí k zahájení registrace a vložení jejich produktů, jsou zapojeni již významní výrobci betonových prefabrikátů. Aktuálně probíhá schvalování průkazních zkoušek betonových a asfaltových směsí v CES, schvalování typových dokumentací a VTD v CES a propojení s EPD a CEV. ŘSD ČR společně se Sdružením pro výstavbu silnic uspořádalo online školení, které se systémem CES zabývalo v povšechné rovině, výrobcům kameniva ŘSD nabídlo úzce zaměřený workshop.
Další bod se týkal problematiky certifikace technologických procesů. Tento bod byl zařazen z toho důvodu, že začal být uplatňován především při výkonů práce technických dozorů investora požadavek MP SJPK pro certifikaci technologických procesů výroby směsí pro nestmelené vrstvy – Mechanicky stmelené kamenivo, vrstvy ze štěrkopísku a mechanicky zpevněné zeminy. Pokud výrobce kameniva nemá zavedený SMK, musí prokázat způsobilost předložením certifikátu na daný technologický proces. Tento požadavek není úplně nový, vyplývá ze změny MP SJPK v roce 2019. Změnou MP bylo reagováno na to, že vrstvy z MZK a štěrkodrti nemají systémovou kontrolu, norma ČSN EN 13285 není stanovená ani určená.
Ing. Jaroslav Vodička, ASPK, vysvětlil problematiku tohoto požadavku při výrobě MZK a zejména ŠD (štěrkodrtí 0/32, 0/45 a 0/63), používaných na stavbách ŘSD do konstrukčních vrstev vozovky. Tato oblast zůstávala do roku 2020 nepokrytá, na stavbách se velmi často nerozlišuje směs kameniva (např. 0/32) dle ČSN EN 13242 a štěrkodrtě (0/32 ŠDA, ŠDB atd.), které musí být používány v PK v rámci ČSN EN 13285 (Nestmelené směsi – Specifikace) a ČSN 736126-1 (Stavba vozovek – Nestmelené vrstvy…).
K problematice byla poměrně velká diskuze s tím, že bylo diskutováno, nakolik tento požadavek přispívá ke kvalitnějšímu provádění vrstev a také, jestli není u výrobců kameniva, kteří musí mít povinně systém řízení výroby, tento systém dostačující a může být vztažen i na výrobu MZK a ŠD, obdobně je to ošetřeno v předpisech SŽ. Výrobci kameniva nezpochybňují nutnost kontrol u těchto výrobků na stavbách ŘSD, ale domnívají se, že problém je zejména na straně zhotovitelů staveb (nerozlišování směsí kameniva a štěrkodrtí viz výše), a ne u výrobců kameniva. Výrobci kameniva mají uplatněn systém řízení výroby, a většinou do něho zařazují i tyto výrobky, vydávají na ně prohlášení shody a provádí pravidelné kontrolně výrobní zkoušky u těchto výrobků.
Na jednání přijali pozvání Ing. Josef Godány z České geologické služby a předseda Těžební unie Ing. Pavel Fiala. Ve svém vystoupení zopakovali nejdůležitější závěry studie „nedostatku kameniva“ zpracované pro ŘSD ČR. Součástí studie je také analýza legislativy. Cílem analýzy bylo poukázat na právně – teoretické i praktické zásadní problémy, které tvoří právní překážky pro realizaci hornické činnosti, případně v jejichž důsledku vznikají nadbytečné průtahy v řízení.
Dále bylo poukázáno na to, že je potřeba zintenzivnit jednání s příslušnými úřady (především MPO) a přesvědčit je, že je nutné urychleně jednat. Dále by bylo vhodné zainteresovat i zákonodárce, především některé poslance nejlépe v rámci Hospodářského výboru PSP.
Členové týmu se shodli, že je nutné problematiku dostatečně medializovat, bude připravena diskuze na Silniční konferenci, bude snaha uskutečnit seminář v Poslanecké sněmovně a budou připraveny další mediální aktivity.
Ing. Fiala a Ing. Godány zároveň požádali, aby Sdružení požádalo výrobce kameniva o zaslání detailnějších informací týkajících se struktury výroby. Ne všichni výrobci reflektují na tuto žádost.
Pan Karel Krutil ze společnosti ZKK, s.r.o., podal tradiční podrobnou informaci o stavu evropských výrobkových norem a norem zkušebních. Podal informaci z plenárního zasedání v Oslo, které se konalo ve dnech 18. a 19. 10. 2022. Všechny podstatné závěry z jednání jsou uvedeny v přiložené Zprávě o stavu výrobkových norem. Důležité je především rozhodnutí nepokračovat v pracích na prEN 17055-1, 13383-1, 13450-1, 13055, 17555-2, 13383-2, 13450-2. Důvodem je, že by se pravděpodobně nestihla lhůta 3 let a stejně by byly položky CMC vyškrtnuty. Následně bude zajištěno vytvoření nových položek.
Dále p. Krutil podal informaci, že souběžně s posouzením dopadů CPR a přípravou nového návrhu CPR, zahájila Komise dialog se zeměmi EU s cílem naplánovat a organizovat budoucí práci na přizpůsobení Acqius (tj. harmonizovaných norem, evropských dokumentů pro posuzování a právních aktů Evropské komise). Přizpůsobení Acquis je nezbytné v každém případě a bez ohledu na konečnou podobu, kterou může revize CPR mít.
Ing. Jan Čihák a p. Josef Kropáček podali informaci o dokončení předpisu OTP pro železniční spodek. Všechny připomínky k materiálu byly vypořádány už na posledním jednání týmu. Bohužel v předpisech zůstává výrobková certifikace do doby, než se změní „řádek“ v příloze 1 NV 163/2002\Sb.
Ing. Svoboda informoval o snaze upravit příslušný paragraf pro kamenivo pro drážní stavby. V příloze 1 je zařazeno kamenivo pro drážní stavby stále do § 5, přestože u kameniva, pro které je platná výrobková norma, je uplatňován systém 2+, což odpovídá paragrafu 6. Přestože zástupci MPO tuto nesrovnalost přislíbili při nejbližší revizi upravit, není jasné, jestli bude nyní zasahováno i do přílohy č. 1, kde je systém posuzování shody řešen. Některé organizace (HZS) nechtějí, aby byla příloha č. 1 nyní otevírána.
Ing. Svoboda podal informaci o zpracování novelizace vyhlášky č. 130/2019 Sb. s tím, že nově je ve vyhlášce umožněno skladovat penetrační makadam na mezideponii v rámci stavby. Ještě bude řešena otázka výluhů s tím, že Sdružení má snahu přesvědčit zpracovatele vyhlášky, že není dostatek průkazných výsledků, aby byly výluhy požadovány. Jednání ukončila Ing. Sazimová, která poděkovala hostitelské společnosti za organizaci jednání.
Zpracoval: Ing. Petr Svoboda