Čtyřicátá třetí porada týmu pro asfaltové technologie za horka se uskutečnila 26. 4. 2023 v hotelu Zámek Valeč pod záštitou firmy OMV Česká republika, s.r.o. Jednání bylo zaměřeno na informace k problematice asfaltových směsí a informace z činnosti Sdružení pro výstavbu silnic za poslední období. Samostatným bodem porady bylo stanovisko ŘSD ČR k problematice přechodu na ČSN 73 6121:2023 a TKP 7:2023.
V úvodu členy týmu přivítal Ing. Pavel Boštík, zástupce společnosti OMV Česká republika, s.r.o. Jednání zahájil a řídil vedoucí týmu Ing. Zdeněk Komínek.
Tajemník týmu Ing. Milan Slavíček zrekapituloval plnění závěrů z poslední porady týmu. Konstatoval, že jediným závěrem ze 42. porady týmu bylo iniciovat jednání se zástupci ŘSD ČR k problematice řešení přechodného období pro platnosti zkoušek typu a další s tím související záležitosti ve vztahu k ukončení platnosti ČSN 73 6121:2019 a začátku platnosti nově vydané normy ČSN 73 6121:2023.
Úkol byl splněn a stanovisko ŘSD ČR bylo získáno a byl zaslán upřesňující dopis pro zhotovitele a projektanty – přechod na ČSN 73 6121:2023 a TKP 7:2023 – a problematika přechodu na novou normu byla zařazena do programu 43. porady týmu. Nicméně následně ŘSD ČR požádalo, aby byla platnost původní normy prodloužena o 1 rok (viz příslušný bod jednání).
Jednatel Sdružení Ing. Petr Svoboda seznámil členy týmu s výčtem aktivit Sdružení za uplynulé období. Podrobné informace mají členové přístupné na webu www.sdruzeni-silnice.cz.
Ing. David Matoušek informoval o tom, že probíhají práce na dokončení finální verze materiálu „Přehledy výroby a zpracování materiálů pro stavbu pozemních komunikací v roce 2022“. V roce 2022 bylo vyrobeno obdobně jako v minulých letech cca 7 mil. tun asfaltových směsí.
Materiál bude uveřejněn na webových stránkách Sdružení a bude přístupný členským organizacím.
Krátkou informaci z jednání z technické komise EAPA přednesl Ing. Jiří Fiedler (k podzimnímu jednání byl zpracován článek do časopisu Silnice mosty), v lednu 2023 se uskutečnilo on-line jednání EAPA EUROBITUME (opět bude zpracován článek do časopisu Silnice mosty).
V přednášce uvedl, že se na jednání technické komise EAPA hovořilo o revizi směrnice CPR. Podle plánu se o ní mělo na jaře hlasovat v Evropském parlamentu. EAPA založila pracovní skupinu pro dekarbonizaci, která má sledovat, jaký vliv budou mít aktivity EU na náš obor silničního stavitelství.
Na jednání EAPA se řešila: Na jednání EAPA se řešila:
– možnost použití vodíku jako paliva na obalovnách při výrobě asfaltových směsí;
– problematika měření emisí H2S při přepravě a stáčení asfaltů – výsledky ukázaly, že problematické jsou hlavně zesíťované modifikované asfalty (PMB), u kterých se zjistily vysoké hodnoty H2S, problém s nahromaděným H2S se nejvíce projevil v prostoru nad převáženým pojivem u poklopu cisteren;
– problematika otěru z pneumatik a možné dopady na zdraví.
Ing. Fiedler informoval o posledním zasedání TC EAPA v dubnu 2023, kde se řešila otázka využívání R-materiálu a také otázka výroby a používání nízkoteplotních asfaltových směsích.
Své vystoupení doplnil o problematiku měření emisí PAU při výrobě a zpracování asfaltových směsí, která se řeší v rámci EAPA. Jako příklad uvedl přístup Německa k problematice měření a dodržování limitů emisí PAU při výrobě a zpracování asfaltových směsí. Konstatoval, že se tomuto problému bude muset věnovat ještě větší pozornost nejen v rámci EAPA, ale také se touto problematikou budou muset zabývat i jednotlivé státy EU. a to hlavně po chystané revizi CPR 305/2011 EC, kde bude vliv na ŽP samostatný parametr.
Na závěr informoval o přípravě E&E kongresu, který se bude konat v roce 2024 v Budapešti.
Důležitým bodem jednání bylo stanovisko ŘSD ČR k problematice přechodu na ČSN 73 6121:2023 a TKP 7:2023 doplněné o zkušenosti z praxe s přechodem na ČSN 73 6121:2023.
Hlavní slovo měl Ing. Jiří Škrabka z ŘSD ČR. Podal upřesňující informaci k dopisu, který zaslalo ŘSD ČR 17. 3. 2023 jako informaci pro zhotovitele a projektanty – přechod na ČSN 73 6121:2023 a TKP 7:2023. Dopis krátce okomentoval a uvedl, že těsně před konáním jednání týmu ŘSD ČR požádalo ČAS o doplnění normy ČSN 73 6121 o přechodné období, kdy bude platit i ČSN 73 6121:2019. Tím dojde k souběhu platnosti obou norem s předpokladem do 30. 6. 2024.
Informace vyvolala rozčarování, a dost bouřlivou diskuzi přítomných. Ing. Škrabka upozornil na to, že v tomto přechodném období budou pravděpodobně muset být v zadávacích řízeních pro normu ČSN 73 6121:2019 používány požadavky TKP 7:2008 a pro normu ČSN 73 6121:2023 používány požadavky TKP 7:2023.
ŘSD ČR by mělo zveřejňovat pro jednotlivá zadávací řízení upřesňující informace. U staveb, kdy je stavební povolení ve velké rozpracovanosti, je možné použít novou normu (verze 2023) anebo starou normu (verze 2019).
Ing. Škrabka podal také informaci ke schvalování ITT zkoušek:Ing. Škrabka podal také informaci ke schvalování ITT zkoušek:
– do 31. 3. 2023 podle staré normy a podle starého schvalování na 5 let;
– od 1. 4. 2023 podle staré normy, ale jen na konkrétní stavby;
– od 1. 6. 2023 dvoukolejnost podle staré i nové normy a schválení na 5 let.
K problematice ITT ještě uvedl, že staré zkoušky typu, které mají ještě platnost 3 nebo 4 roky půjdou přeschválit, když půjdou přehodnotit na novou normu. Pro směsi ACO 11+ bude třeba doplnit zkouška ITSR a bude předložen dodatek ITT s doplněním.
V diskuzi Ing. Petr Svoboda uvedl, při přechodu na novou normu se neřešila vazba na TKP. Ing. Škrabka konstatoval, že nejde kombinovat starou normu a nové TKP nebo novou normu a staré TKP.
Dále v diskuzi byly řešeny otázky:Dále v diskuzi byly řešeny otázky:
– Odkdy bude ŘSD ČR zadávat stavby podle nové normy ČSN 736121:2023?
– Zašle ŘSD ČR nový vysvětlující dopis ke vzniklé situaci?
– Proč vlastně k této velice nekoncepční situaci došlo, když se podle slov
– ŘSD ČR jednalo pouze o 5 až 8 staveb, kde by se problém vyvolaný platností ČSN 736121:2023 musel řešit?
– Co silnice II. a III. třídy, které nespadají pod ŘSD ČR?
Byl stanoven úkol pro Sdružení, a to zaslat dopis na GŘ ŘSD ČR pro vyjasnění situace, která vznikla platností ČSN 73 6121:2019 a ČSN 73 6121:2023.
Pozn.: Bezprostředně po jednání týmu byl GŘ ŘSD ČR odeslán dopis s dotazy (viz výše) a ŘSD ČR odeslalo odpověď s tím, že bude maximální snaha využívat nové normy.
Ing. Dušan Kotas, prokurista společnosti OMV ČR, seznámil přítomné členy týmu se strategií společnost OMV do roku 2030.
Zajímavou přednášku věnovanou zkouškám asfaltových pojiv přednesl Dipl.-Ing. Dr. Johannes Mirwald z Technické univerzity ve Vídni. V úvodu přednesl výčet zkoušek, které se na asfaltech provádí. Klasické zkoušky nic neřeknou o stárnutí asfaltu, a proto na Technické univerzitě ve Vídni v rámci výzkumného projektu řeší následující otázky kolem stárnutí asfaltu:efektivní analýzy asfaltů – výzkum mikrostruktury;
– jak můžeme pochopit stárnutí a jak co nejlépe nasimulovat stárnutí v laboratoři;
– jak můžeme potlačit oxidační stárnutí;
– jak můžeme ovlivnit stárnutí na konci životnosti vozovky.
Popsal faktory, které na vozovku působí a mají vliv na stárnutí pojiva. Jde o tyto faktory – vzduch, ozón, sluneční záření, voda, teplota, kysličníky uhlíku, mechanické namáhání. Dále popsal postupy zkoušek na přístroji PAV, kde se testuje stárnutí, ale za působení tlaku, teploty a kontaktu se vzduchem.
Následně uvedl, že se v rámci projektu snaží vyvinout přístroj, který by simuloval účinek ozonu, oxidy uhlíku, slunečního záření na pojivo. V rámci projektu zatěžovali kapičky asfaltu slunečním zářením a zjišťovali, která vlnová délka má největší vliv na stárnutí pojiva.
V přednášce Andreas Loibl a Siegfried Kammerer seznámili s reologickým testování modifikovaných asfaltů a s technickými specifikacemi pro modifikované asfalty v České republice, v Rakousku a seznámili podrobně s přístupem ke zkoušení modifikovaných pojiv v Americe.
V přednášce byl zmíněn také sběr dat, který proběhl v ČR v roce 2018. Ten sloužil právě pro doplnění funkčních zkoušek pojiv do ČSN EN 14023 a ČSN 65 7222.
Zpracoval: Ing. Milan Slavíček