Zpracovala: Ing. Radka Knottová
Zasedání správní rady dne 7. 12. 2022 se uskutečnilo v Hotelu AKADEMIE Naháč v Choceradech. Jednání zahájil předseda Sdružení Ing. Petr Laušman, který přivítal přítomné i připojené členy správní rady, a oznámil účast hostů na SR. Pozvání přijali náměstkyně ministra dopravy Ing. Lenka Hlubučková, ředitel SFDI Ing. Zbyněk Hořelica i generální ředitel ŘSD ČR Ing. Radek Mátl.
Ing. Laušman informoval, že v souvislosti se vznikem společnosti VINCI Construction CS a.s. dochází ke změně v členské základně v tom smyslu, že firmám EUROVIA CS, a.s., a Stavby mostů a.s. zaniká členství ve Sdružení a vzniká nový člen VINCI Construction CS a.s., který zastupuje EUROVIA CS a.s., Stavby mostů, a.s., a VIALAB CZ, s.r.o. Ing. Laušman dále přivítal zástupce společnosti SUDOP PRAHA a.s. Ing. Lukáše Ježka, který následně krátce společnost představil. Společnost splnila předpoklady a formální náležitosti, aby se mohla stát řádným členem Sdružení a byla jednomyslně přijata za člena Sdružení.
Ing. Svoboda stručně shrnul uplynulé období činnosti sekretariátu Sdružení. Proběhla jednání všech pracovních týmů. Byla dotažena řada věcí, především revize vyhlášek č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady a č. 130/2019 Sb., o kritériích, při jejichž splnění je asfaltová směs vedlejším produktem nebo přestává být odpadem. Byly dokončeny normy, na které navazuje příprava školení STEPS. Ing. Svoboda ve své prezentaci představil informační nástroje Sdružení, webové stránky Sdružení a jednotlivých konferencí, webové stránky Roadfestu a sociální média – Facebook, Instagram, Twitter. Zároveň požádal o sdílení aktivit Sdružení v rámci sociálních médií firem, především pak akcí zaměřených na veřejnost.
Ing. Laušman informoval o uskutečněných jednáních a shrnul dosavadní vývoj ohledně nárůstu cen materiálů. Od 1. 7. 2022 jsou upraveny ZOP FIDIC RED BOOK. Předpokládá se další jednání o úpravě ZOP FIDIC RED BOOK – výměna používání stávajícího indexu za vzorec na základě indexů cen průmyslových výrobců dle ČSÚ. Zatím nelze stanovit cílový termín, ale bude snaha, aby to bylo do zahájení příští stavební sezóny. V rámci jednání k metodice došlo ke změně při prokazování příčinné souvislosti tak, že příčinná souvislost s válečným konfliktem na Ukrajině u jednotlivých staveb nebude prokazována čestným prohlášením, ale bude prováděno konkrétní dokladování u jednotlivých staveb. Bude potřeba doložit, že náklady po zahájení války jsou vyšší než před ní. Konkrétní dokladování u jednotlivých staveb bude prováděno porovnáváním cen do nabídky s vypočtenými dle URS. Byla zpracována finální verze metodiky, která byla v průběhu prosince postoupena do vlády ke schválení. ŘSD ČR připraví manuál k použití metodiky.
Na jednání správní rady se uskutečnily volby předsednictva na období 2023–2025. Ing. Laušman úvodem poděkoval všem členům předsednictva za činnost v uplynulém období, zvláště Ing. Čížkovi a Ing. Novákovi, kteří již na další období nekandidují. Bylo zvoleno předsednictvo ve složení (abecedně): Ing. Zdeněk Babka, M – SILNICE a.s., Ing. Martin Bašár, STRABAG a.s., Ing. Martin Borovka, VINCI Construction CS a.s., Ing. Radovan Hrnčíř, HBH Projekt spol. s r.o., Ing. Michal Jurka, Skanska a.s., Ing. Petr Laušman, SWIETELSKY stavební s.r.o., Ing. Josef Neuwirth, Metrostav a.s., Ing. Marek Svoboda, PRAGOPROJEKT, a.s. Předsedou Sdružení byl zvolen Ing. Petr Laušman (SWIETELSKY stavební s.r.o.).
Informace o činnosti vybraných týmů Sdružení přednesli za tým č. 2 pro projektování a přípravu staveb jeho vedoucí Ing. Radovan Hrnčíř, za tým č. 5 pro mosty vedoucí týmu Ing. Pavel Mařík a tým č. 6 pro asfaltové technologie za horka reprezentoval jeho tajemník Ing. Milan Slavíček.
Ing. Svoboda podal informaci o probíhajících připomínkových jednáních k důležitým předpisům ČSN 73 6121 Stavba vozovek, hutněné asfaltové vrstvy a k novým normám ČSN 73 6147 a ČSN 73 6148, které nahrazují TP 208 Recyklace konstrukčních vrstev netuhých vozovek za studena a TP 209 Recyklace asfaltových vrstev netuhých vozovek na místě za horka. Proběhlo jednání k TPK 7 Hutněné asfaltové vrstvy s cílem tento předpis vydat nejlépe do konce roku 2022. Zástupci Sdružení se aktivně podíleli na zpracování TP 170 Navrhování vozovek pozemních komunikací, v této souvislosti vznikl program pro návrh konstrukce vozovky s názvem ELaS.
Náměstkyně ministra dopravy Ing. Lenka Hlubučková informovala o rozpočtu, výdajová část byla schválena ve výši 150,9 mld. Kč, příjmová část je 100–122 mld. Kč, rozdíl bude saturován úvěrem u Evropské investiční banky a emisí dluhopisů, které bude vydávat pravděpodobně SFDI. Prostředky z úvěrů budou směřovat především do železniční infrastruktury, emise dluhopisů by měla pokrýt potřeby ŘSD ČR. Jednání s EIB probíhají, lze předpokládat, že první úvěrová smlouva bude uzavřena koncem 1Q/2023 ve výši cca 1 mld. EUR. Dluhopisy mohou být vydány po změně zákona o SFDI, což by mělo vzhledem k legislativnímu procesu nastat v druhé polovině roku 2023.
Ředitel SFDI Ing. Zbyněk Hořelica úvodem prezentoval financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v předchozích letech. Informoval, že byl schválen rozpočet na rok 2023. Vyrovnaný rozpočet ve výši 150,9 Kč, z toho národní zdroje 123,3 mld. Kč (z toho 30,7 mld. Kč dluhové financování) a EU zdroje 27,6 mld. Kč. Do investic 104,3 mld. Kč a na neinvestiční akce 46,6 mld. Kč. Z pohledu rozdělení výdajů je pro ŘSD ČR připraveno 65,463 mld. Kč (44,722 mld. Kč na investice a 20,741 mld. Kč na neinvestiční akce) a pro SŽ 70,364 mld. Kč (48,532 mld. Kč na investice a 21,832 mld. Kč na neinvestiční akce). Příspěvky SFDI na rok 2023 jsou v celkové výši 1,6 mld. Kč (příspěvky na zvyšování bezpečnosti a zpřístupňování dopravy ve výši 660 mil. Kč, příspěvky na výstavbu cyklistických stezek ve výši 400 mil. Kč a křížení – místní a účelové komunikace také ve výši 400 mil. Kč). Z ostatních výdajů Ing. Hořelica zmínil opravy a rekonstrukce silnic II. a III. třídy ve výši 6 mld. Kč, vybavení drážních vozidel palubními jednotkami ETCS 1,7 mld. Kč, cca 1,6 mld. Kč pro města a obce (drážní doprava, překladiště, vnitrostátní přístavy atd.) a PPP realizace pilotního projektu dálnice D4 mezi Prahou a Pískem. Připravuje se novela zákona o SFDI, spočívá v možnosti emitovat dluhopisy, obsahuje institut zápůjčky a státní záruku. Na MPO jsou vypořádávány připomínky k věcnému záměru zákona o BIM, dá se předpokládat, že termín účinnosti zákona o BIM bude posunut z 07/2023 na 07/2024. Probíhají práce na aktualizaci resortní metodiky pro hodnocení ekonomické efektivity projektů a zapracovávají se doporučení z Vademeca. Probíhá aktualizace Metodiky akcelerace, není zatím uzavřen model výpočtu.
Generální ředitel ŘSD ČR Ing. Radek Mátl prezentoval a okomentoval přehled staveb plánovaných k zahájení v roce 2023 a s výhledem na roky 2024–2025 (dálnice a silnice I. třídy). Ing. Mátl také prezentoval přehled plánovaných soutěží na zhotovitele pro rok 2023 a přehled nejvýznamnějších zakázek PD v roce 2023. K transformaci ŘSD ČR Ing. Mátl uvedl, že příprava stále probíhá a zákon by měl být účinný od 1. 1. 2024. Ing. Mátl ve své prezentaci představil princip prioritizace staveb a vysvětlil na příkladu. Stavby jsou rozděleny do sedmi kategorií včetně plánovaných nákladů na realizaci v jednotlivých letech. Každá kategorie má svoje kritéria hodnocení pro stanovení prioritních staveb. Stavby jsou seřazeny na základě bodů získaných z prioritizace. Do rozpočtu se stavba přiřadí takzvaným příznakem. K přípravě Světového silničního kongresu Ing. Mátl uvedl, že ŘSD ČR je připraveno se významně podílet nejen na kongresu jako takovém, ale především na Česko-slovenské vesnici. Ing. Mátl představil témata, která by mohla být prezentována.
Ing. Mátl se vyjádřil k sankcím: Sankce jsou ekonomické a individuální.
Ekonomické sankce: Nařízení Rady EU zakazuje zadat nadlimitní veřejnou zakázku ruskému státnímu příslušníkovi, fyzické či právnické osobě nebo subjektu či orgánu se sídlem v Rusku nebo s 50 % vlastněnou, pokud představují více než 10 % hodnoty zakázky (Sankční seznam). Původní požadavek ŘSD ČR (zavázat k dodržování tohoto omezení své dodavatele ve stejném rozsahu, jako je zavázán sám) bude vypuštěn, ale ŘSD ČR doporučuje dodavatelům zavázat poddodavatele, o kterých dodavatel předpokládá, že jejich účast přesáhne 10 % hodnoty veřejné zakázky, minimálně ve stejném rozsahu, jako je zavázán sám.
Individuální sankce: Nařízení Rady EU zakazuje zaplatit komukoli, kdo je uveden na Sankčním seznamu. ŘSD ČR zajímá pouze to, zda příjemce těchto finančních prostředků, zde dodavatel, není zapsán na Sankčním seznamu. Původní požadavek ŘSD ČR: čestné prohlášení dodavatele, že finanční prostředky obdržené od ŘSD ČR přímo ani nepřímo nezpřístupní osobám uvedeným v Sankčních seznamech znamená, že dodavatel prohlašuje, že on (tj. přímé zpřístupnění – peníze mu jdou přímo) nebo jeho přímý skutečný majitel (tj. přímé zpřístupnění – zisk jde této osobě) nebo nepřímý skutečný majitel (tj. nepřímé zpřístupnění – zisk jde nejprve jiné právnické osobě a až následně nepřímému majiteli) není zapsán na Sankčním seznamu. Další tok finančních prostředků není předmětem tohoto čestného prohlášení!
Jedná se vždy o vztah investor–dodavatel nebo dodavatel–poddodavatel.
Předseda Sdružení Ing. Petr Laušman poděkoval hostům i členům SR za aktivní účast.