Zpracovala: Ing. Radka Knottová
Dne 14. června 2022 se uskutečnila 17. porada týmu pro projektování a přípravu staveb Sdružení pro výstavbu silnic. Jednání se zúčastnilo celkem 20 účastníků z řad členů týmu a hostů, dalších 11 osob se připojilo on-line. Jednání zahájil a řídil vedoucí týmu Ing. Radovan Hrnčíř.
Ing. Petr Svoboda připomenul klíčové informace z aktivit Sdružení za poslední období. Informoval o řadě jednání s Ministerstvem dopravy k problematice navyšování cen stavebních materiálů a zhoršení jejich dostupnosti. Na SVS vznikly dvě pracovní skupiny, první složena převážně z právníků pro metodiku pro Správce staveb a TDI, jak postupovat při dokladování nárůstů cen běžících staveb a staveb s podanými nabídkami před zahájením krize na Ukrajině a druhá pracovní skupina pro úpravu způsobu výpočtu valorizace s vazbou na reálnou cenu vstupů pro stavby, kde nebyly dosud odevzdány nabídky, tam jsou zastoupeni především ekonomové.
Ředitel úseku výstavby ŘSD ČR Ing. Petr Kůrka prezentoval připravovanou změnu Smluvních podmínek RB, vycházející z jednání se Sdružením. Byl dohodnut postup ve dvou krocích, od 1. 7. 2022 došlo k odstranění ročního posunu a ke změně četnosti úhrady z ročního na kvartální. K další úpravě (zatím nelze stanovit cílový termín, ale bude snaha, aby to bylo do zahájení příští stavební sezóny) byl u silničních staveb předložen návrh na výměnu používání stávajícího indexu za vzorec na základě indexů cen průmyslových výrobců dle ČSÚ. Ing. Kůrka potvrdil, že se pracuje na Metodice MD ke kompenzacím v souvislosti s krizí na Ukrajině, budou definovány komodity, na které se vztahuje kompenzace, jednání mezi Sdružením a Ministerstvem dopravy stále probíhají. Další část prezentace byla věnována rozpočtu. Pro ŘSD ČR je pro rok 2022 rozpočet ve výši 59,1 mld. Kč, pro přípravu je určeno 2,7 mld. Kč. Byl zaslán požadavek o navýšení vzhledem k rozsáhlým výkupům na D35. Finanční prostředky na přípravu staveb 511 a D11 1109 Trutnov – státní hranice ČR/PR nejsou v této částce obsaženy. V OPD 3 2021–2027 je celková předpokládaná alokace fondů EU na stavby TEN-T (tedy dálnice) 56 mld. Kč a na silnice mimo TEN-T pouze 6,8 mld. Kč. Ing. Kůrka v prezentaci promítl stavby se zahájeným zadávacím řízením v roce 2022 (nejvýznamnější stavba D11 1109 Trutnov – státní hranice ČR/PR se stavebními náklady přes 16 mld. Kč), stavby se zahájením v roce 2022 a stavby se zprovozněním v roce 2022 (jedná se o 22 staveb v hodnotě 15,2 mld. Kč). Ing. Kůrka se věnoval projektové přípravě staveb. Velké téma projektové přípravy v poslední době je práce s geotechnickým průzkumem. Jeho zpracování zajištuje objednatel, ale projektant ho musí posoudit a v případě nedostatečnosti upozornit objednatele. Na zpracování PD se geotechnik musí podílet. Byla diskutována možnost zádržného, a to na dobu konzultací geologa s následným projektantem. Dále Ing. Kůrka informoval o analýze plánovaných úseků výstavby dálnic a silnic I. třídy a jejich možného ohrožení svahovými deformacemi provedené v roce 2021, kterou zpracoval Ústav struktury a mechaniky hornin AV ČR. Na lokalitách, které se jevily jako problematické, proběhlo geofyzikální měření. Tyto podklady by měly mít projektanti k dispozici a v PD by měly být zohledněny. Problémem je kontaminace zemin, protože geotechnický průzkum se provádí dle TP 76, který řeší mechaniku zemin, nikoli jejich ekologickou závadnost. Zhotovitel před odvozem na skládku zjistí kontaminaci těžkými kovy, změny mohou být ve výši stovek miliónů korun. ŘSD ČR přidalo do rámcových smluv na GTP položku stanovení znečištění zemin. Dále Ing. Kůrka popsal problematiku vylehčených násypů. Jejich použití je čím dál častější, je nevhodné v zadávacím řízení zadat konkrétní materiál (napadáno dodavateli s argumentem monopolního výrobce), je preferováno parametrické zadání. Ing. Kůrka popsal zkušenosti ze zadávání staveb podle Yellow Book FIDIC. Bylo diskutováno, v jakém stupni je vhodné stavbu zadat. ŘSD ČR stavby soutěží již se stavebním povolením, český trh se zatím brání nést riziko získávání stavebního povolení. Byla diskutována možná částečná náhrada nákladů na zpracování návrhu dle YB FIDIC u zhotovitelů, kteří projdou kvalifikací a předloží smysluplný projekt.
Ing. Martin Sirotek navázal na Ing. Kůrku a informoval o metodikách SFDI pro přípravu informačních modelů dopravních staveb. V loňském roce probíhala aktualizace metodik a v 05/2022 je Centrální komise MD schválila. Jedná se o následující metodiky: Datový standard (pro úroveň RDS a PDPS, DSP, DUR), Společné datové prostředí (CDE) a BIM protokol. Datový standard (DS) byl doplněn o stupeň RDS a výsledkem je jediný dokument použitelný pro všechny uvedené stupně PD. V 1. kole byly zapracovány připomínky od investorských organizací, ve 2. kole bylo zasláno 135 připomínek od 8 subjektů. Připomínky byly vypořádány. V současné době probíhá aktualizace normy ISO 16739 (definice IFC zápisu informačních modelů). V normě budou nově definovány prvky pro dopravní stavby, je nutné dále DS upravovat tak, aby nebyl v rozporu s touto normou. Předpokládané vydání pracovní verze nové normy ISO 16739 se očekává v průběhu roku 2022, definitivní text v roce 2023. Byla navázána spolupráce mezi Agenturou ČAS a SFDI. Agentura ČAS zakoupila licenci na provozování databázového systému CoBuilder z Norska. Tento systém má spravovat všechny databáze pro BIM v rámci DSS v ČR. Mezi SFDI a Agenturou ČAS byla uzavřena dohoda o spolupráci v této oblasti. Datový standard SFDI bude do systému DSS zařazen jako samostatná oblast. Garantem dat, týkajících se dopravního stavitelství, zůstane SFDI. Je nutno sjednotit základní terminologii. Již nebude používán termín „Element“, ale „Datový objekt“. V současné době probíhají práce na přípravě DS SFDI i pro úroveň DSPS, kde dochází k zásadním odlišnostem mezi požadavky organizací ŘSD ČR, SŽ
a ŘVC. Je nutno ověřit v praxi spolupráci s Agenturou ČAS na vývoji DSS v rámci údržby databáze CoBuilder. Z problémů, které byly identifikovány při zpracovávání pilotních projektů a následného projednávání Datového standardu SFDI, zdůraznil Ing. Sirotek především podrobnost modelování.
Na jednání byla diskutována inflační doložka u rámcových smluv na projektové práce a TDI, právní výklad ŘSD ČR je odlišný od právního výkladu konzultačních firem. Závěrem bylo konstatováno, že až se uzavřou jednání se zhotoviteli, a na základě těchto zkušeností, budou zahájena jednání k valorizaci služeb. Ing. Kůrka potvrdil možnost jednat o zavedení valorizace do budoucích smluv, u stávajících smluv se musí držet smlouvy dle jejich právního výkladu.
K zjednodušení administrativy ZBV bylo konstatováno, že základním předpokladem je připravovat ZBV v průběhu celého roku, nikoli až na jeho konci, a také dát doměrky v jednom ZBV na konci stavby. Cestou k urychlení ve schvalovacím procesu je změna limitů pro oprávněné osoby, které ZBV na ŘSD ČR podepisují. Probíhají práce na zjednodušení krokovníku.
Ing. Hrnčíř informoval, že SFDI přistoupilo na návrh CACE, aby v rámci cenových normativů, které vydává pro stavební práce, připravilo i cenové normativy pro projektové, inženýrské
a konzultační služby, protože ceník UNIKA je již nepoužitelný. Byla uzavřena dohoda mezi ČKAIT a CACE. Výpočet ceny služby bude vycházet z ceny investičních nákladů, inspirací je německý ceník. Bude to rozděleno do 5 pásem obtížnosti. Cenové normativy budou respektovat platné předpisy a budou také aktualizovány hodinové sazby techniků a inženýrů.
Vedoucí týmu Ing. Hrnčíř poděkoval přednášejícím za jejich příspěvky. Další jednání týmu je plánováno na podzim 2022.