Zpracoval: Ing. Milan Slavíček
Čtyřicátá první porada týmu pro asfaltové technologie za horka se uskutečnila 19. 5. 2022 v konferenčním sále hotelu Zámek Valeč. Porada se uskutečnila pod záštitou firmy OMV Česká republika.
Jednání zahájil a podle programu řídil vedoucí týmu Ing. Zdeněk Komínek. Tajemník týmu Ing. Milan Slavíček konstatoval, že jediný závěr ze 40. porady týmu, který se týkal řešení problematiky směsi s CRmB přechází do dalšího období.
Jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Ing. Petr Svoboda seznámil členy týmu s výčtem aktivit SVS za uplynulé období a informoval o tom, že probíhají práce na dokončení finální verze materiálu – „Přehledy výroby a zpracování materiálů pro stavbu pozemních komunikací v roce 2021“. Materiál bude uveřejněn na webových stránkách Sdružení a bude přístupný členským organizacím a všem firmám, které poskytly data.
Následovala informace doc. Dr. Ing. M. Varause z jednání CEN TC 227/WG 1, které se konalo on-line 10. a 11. května 2022. Na jednání byla přednesena informace k připravované revizi CPR (Nařízení o stavebních výrobcích). Byl publikován návrh revidované verze CPR, ke kterému mají být zaslány připomínky do 5. července 2022. Schválení nového CPR může trvat 3-4 roky.
Doc. Varaus dále shrnul závěry jednání komise CEN/TC 227. Uvedl, že díky situaci s výrobkovými normami, které nebyly citovány ve věstníku Evropské unie a po diskuzi, která trvala 2 roky, bylo v roce 2021 zahájeno CIB (Committee Internal Balloting) – tzv. interní hlasování k dalšímu postupu v oblasti těchto norem. Dále uvedl, jak hlasování dopadlo. Nejvíce kladných hlasů získala první a poslední otázka – připravit se na budoucí přepracování norem, zatím se zdržet dalších aktivit. Úkolem pro konvenora WG1 je specifikovat, co by mělo být v nové systematické revizi výrobkových norem. Dále uvedl, že i v rámci skupiny TG3 Výrobkové normy se řešil stav výrobkových norem. Breixo Gomez na jednání vysvětlil, že opravný proces, který byl zahájen Evropskou komisí na základě neschválení výrobkových norem ve věstníku OJEU nebude ukončen pro výrobkové normy zpracovávané v komisi TC 227 před rokem 2025.
Doc. Varaus přednesl na jednání názor ČR, který je deharmonizovat normy, protože harmonizace norem jednotlivým členským zemím prakticky nic nepřináší. Každá země si stejně musí vytvořit na základě přijatých norem národní dokument na základě svých zkušeností, klimatických poměrů atd. čímž pak nejsou požadavky na asfaltové směsi stejné v žádné ze dvou členských zemí. Stejně tak by se postupovalo, i kdyby normy nebyly harmonizovány. Důležité je pro asfaltové směsi zachování zkušebních postupů, tj. normy řady EN 12697.
Dále přednesl informaci o probíhající revizi ČSN 73 6121. Seznámil se změnami, které byly v chystané revizi provedeny. Konstatoval, že první návrh normy byl zaslán k připomínkování a připomínky měly být zpracovány.
Vystoupení doplnili zpracovatelé jednotlivých příloh ČSN 73 6121, příloha E – Asfaltový beton, doc. Dr. Ing. M. Varaus, příloha F – Velmi tenký asfaltový beton, doc. Ing. O. Dašek, Ph.D., příloha G – Mastixový koberec, doc. Dr. Ing. M. Varaus za Ing. Jiřího Kašpara, příloha H – Drenážní koberec, doc. Ing. Petr Hýzl, Ph.D.
K tomuto bodu vznikla odborná diskuze a v ní byly vzneseny otázky, které budou ovšem dořešeny až při připomínkovém jednání k normě, které by mohlo proběhnout v září.
Informace k činnosti v úkolových skupinách v rámci CEN/TC 227/WG 5 Povrchové vlastnosti vozovek podala Ing. Pavla Nekulová, v prezentaci shrnula práci skupiny TG 1 Podélné a příčné nerovnosti a informovala o Dotazníku pro měření protismykových vlastností povrchu vozovky a parametru MPD, nerovností a hlučnosti povrchu vozovky, který byl rozeslán mezi vybrané členy WG 5.
V dalším bodu představila problematiku použití směsí kameniv s různou odladitelností do asfaltových směsí pro obrusné vrstvy. Seznámila přítomné s výsledky Výzkumného projektu TH02030194, ve kterém byla řešena problematika použiti dvou typů kameniva s různou ohladitelností do asfaltových směsí. Bylo navrženo celkem 5 směsí SMA 11 S a 2 směsi ACO 11+ a to vždy s různým procentuálním složením kameniv.
Na odebraných vzorcích se provádělo měření součinitele tření po ohlazení FAP a na vozovce se měřil součinitel podélného tření Fp.
Ing. Pavla Nekulová uvedla, že použití malého množství kameniva s vyšší odolností proti ohlazení může významně zlepšit životnost protismykových vlastností povrchu vozovky u asfaltových směsí z kameniva s nevyhovující odolností proti ohlazení.
Krátkou informaci z komisí EAPA přednesl Ing. Jiří Fiedler. Podrobnější informace z činnosti EAPA jsou uvedeny na www stránkách zpravodaje www.silnicemosty.cz. Na závěr porady byly zařazeny informace zástupců OMV Česká republika, s.r.o.