Ing. Petr Svoboda
jednatel Sdružení pro výstavbu silnic
Vážení čtenáři časopisu Silnice mosty,
v rámci diskuzí na konferencích a z prohlášení členů nově vznikající vlády jsme zaznamenali informace vesměs již obsažené v programu koalice Spolu, která se ke kapitole dopravní infrastruktury vyjadřuje pod heslem „Rozjedeme chytřejší dopravu“. Mezi čtyřmi nejvyššími prioritami této kapitoly koalice Spolu, jejíž kandidát by měl být v pozici ministra dopravy, pak lze najít plán financování na několik let dopředu, prioritu pro výstavbu pražského okruhu a D35, podporu budování vysokorychlostních tratí a zavedení digitálních registrů vozidel. V textu pak lze nalézt řadu pozitivních cílů, jako např. vybudování 250 km dálnic, zjednodušení přípravy infrastrukturních projektů, zařazení dopravního výzkumu do seznamu výzkumných priorit, zefektivnění a rozšíření vážení kamionů. V programu najdeme ale i řadu opatření, se kterými se dá souhlasit méně (někde si i navzájem odporují), ale hlavně si budeme muset počkat na konkrétní opatření ke stanoveným cílům.
Jestli by znamenal předpoklad zavedení plánu dopravních staveb na několik let dopředu zafixování příjmu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury např. na 4 roky, nebo převedení do Státního fondu dopravní infrastruktury odpovídající část daně z uhlíkatých paliv, aby nebylo nutné přidávat každoročně finance do rozpočtu s rizikem, že se bude právě na investicích do dopravní infrastruktury šetřit, pak lze naplnění tohoto cíle věřit. Vybudování 250 km dálnic přímo souvisí s dalšími prioritami, a to zjednodušením legislativy a efektivním fungování ŘSD ČR. Signály spojené s oddálením platnosti nového stavebního zákona pak není možné vnímat v tomto kontextu pozitivně a samozřejmě stále máme v paměti období poznamenané častými výměnami manažerů investorských organizací. Přejme si všichni, aby případné zásahy nepostihly ty, kteří v posledních několika letech nastartovali opět pozitivní trend přípravy a výstavby dálniční sítě. Posílení financování silnic II. a III. třídy v jednotlivých krajích bude doufejme také systematické a zařazeno do rozpočtu SFDI nastálo.
Velký prostor je v programu koalice Spolu věnován udržitelnosti, vztah udržitelnosti směrem k dopravě ale v prioritách nenacházíme, zvýšení rychlosti na dálnicích na 150 km/h, a tím zvýšené emise a horší bezpečnost lze mezi prvky udržitelnosti zařadit poměrně obtížně. Prvek, který je definován v rámci sedmého požadavku nařízení Evropského parlamentu pro stavební výrobky č. 305 z roku 2011, kde je uvedeno, že stavba musí být navržena, provedena a zbourána takovým způsobem, aby bylo zajištěno udržitelné využití přírodních zdrojů, pak mezi prioritami není.
Přitom efektivnímu nakládání s přírodními zdroji bychom se měli věnovat velice intenzivně, protože jinak nebudeme mít v budoucnu z čeho stavět. Musíme klást důraz na opětovné použití stavebních materiálů, které zvláště v silničním stavitelství mohou hrát významnější roli. Musíme ale definovat požadavky na znovuzískané materiály především z hlediska výskytu nebezpečných látek. Vyhláška k znovuzískané asfaltové směsi byla publikována v roce 2019 pod číslem 130 a nyní probíhá její revize. Je potřeba definovat požadavky na hodnocení nebezpečných látek také u dalších využitelných druhotných surovin nebo odpadů. Na druhou stranu je potřeba si ale uvědomit, že přes veškeré snahy o maximální opětovné využití materiálů nelze nové dálnice, silnice a vysokorychlostní tratě postavit bez přírodního kameniva. Pokud urychleně nezajistíme, aby bylo možné otevřít další
dobývací prostory, dostaneme se do situace, kdy bude kamenivo nedostatkovým zbožím, jako jsou nyní čipy do automobilů.
Poslední významnou akcí, kterou pořádalo Sdružení pro výstavbu silnic společně se sekcí Asfaltové vozovky České silniční společnosti, byla tradiční konference Asfaltové vozovky 2021. Ta se konala ve dnech 23.–24. 11. 2021 již po čtrnácté v pravidelném dvouletém cyklu tradičně v Českých Budějovicích. Akci pořádali společně Sdružení pro výstavbu silnic a Česká silniční společnost – sekce Asfaltové vozovky. Organizaci zajistil PRAGOPROJEKT, a.s., oddělení publikačních a školicích činností.
Na konferenci bylo registrováno 622 delegátů, tři dny před konferencí rozhodla vláda, že vstup na hromadné akce je pouze pro očkované a pro ty, kteří prodělali COVID-19. Navzdory tomuto omezení se konference osobně zúčastnilo téměř 400 osob. Na poslední chvíli bylo zajištěno streamování akce. Ti, kteří se nemohli nebo nechtěli akce zúčastnit osobně, měli možnost odborný program zhlédnout online, video bylo k dispozici do konce roku 2021.
Bylo registrováno 34 vystavovatelů, obsazeno bylo 20 stánků a byly využity i další formy prezentace. Ve druhém patře kulturního domu byla instalována posterová sekce.
Pozvání na konferenci přijali prezident ZAS (Slovenian Asphalt Pavement Association) Slovenko Heningman a technický ředitel EAPA (European Asphalt Pavement Association) Breixo Gómez. V úvodním bloku dále vystoupili ředitel odboru liniových staveb a silničního správního úřadu Ministerstva dopravy Martin Janeček, ředitel úseku kvality staveb ŘSD ČR Jiří Hlavatý, náměstek hejtmana Jihočeského kraje a člen Dopravní komise AKČR Antonín Krák, předseda České silniční společnosti Petr Mondschein a předseda Sdružení pro výstavbu silnic Petr Laušman.
I přes nepříznivou epidemiologickou situaci bylo registrováno téměř 40 zahraničních odborníků.
Odborná setkání na nejdůležitější témata budeme iniciovat i v roce 2022.