Dne 26. listopadu 2020 se formou videokonference uskutečnila 15. porada týmu pro projektování a přípravu staveb Sdružení pro výstavbu silnic. Jednání zahájil a řídil vedoucí týmu Ing. Radovan Hrnčíř.
Ing. Petr Svoboda připomenul klíčové informace z aktivit Sdružení za poslední období týkající se problematiky legislativy a přípravy staveb. Všechny tyto informace jsou dostupné na webu Sdružení a jsou distribuovány pověřeným zástupcům členských organizací s příslušnými přístupovými právy formou pravidelných Informací. Ing. Svoboda informoval o připomínkách Sdružení k rozpočtu SFDI, kdy krátkodobý výhled neumožňuje efektivní plánování investorů, ale zejména stavebních firem. Byla podána informace o zapojení odborníků z členských organizací do pracovních skupin k transformaci ŘSD ČR. Členské organizace měly možnost se vyjádřit k ZOP Red Book FIDIC pro ŘSD ČR a Metodice COVID. Český smluvní standard byl dopracován a byly vypořádány připomínky ze strany dodavatelské sféry. Sdružení společně se SFDI připravovalo na Silniční konferenci sekci zaměřenou na aktuální otázky spojené s přípravou a realizací stavby silnic – hodnocení dle ekonomické výhodnosti, BIM a jejich pilotní projekty. Silniční konference byla z důvodu protiepidemických opatření zrušena, Sdružení uvažuje o realizaci Kulatého stolu v období únor/březen 2021, příp. prezentaci témat na konferenci Projektování pozemních komunikací, která se koná každý lichý rok koncem května. Sdružení bylo zapojeno do procesu rekodifikace stavebního práva v rámci dílčích pracovních skupin, k poslednímu znění stavebního zákona se nevyjadřovalo.
Ředitel úseku výstavby ŘSD ČR Ing. Petr Kůrka v úvodu prezentoval rozpočet ŘSD na rok 2020 ve výši téměř 55 mld. Kč, oproti roku 2019 je to nárůst o 10 mld. Kč a rok 2021 by to mělo být o dalších 5 mld. Kč navíc. Ing. Kůrka představil plány na rok 2021 pro zhotovitele i pro projektanty. Největší plánovaná stavba z hlediska stavebních nákladů je D11 1109 Trutnov – státní hranice ČR/PR, ve výši přes 15 mld. Kč, u které se předpokládá i zahájení soutěže na zhotovitele. Ing. Kůrka upozornil na chyby v projektových dokumentacích, důležitost součinnosti všech stran procesu a změny v realizaci staveb (nedostatečné geologické průzkumy z hlediska rozborů zemin). ŘSD ČR postrádá na trhu kapacitu pro zpracování podkladů pro zadání formou Design & Build. Byla diskutována problematika vyúčtování prací včetně ZBV a bylo domluveno, že začátkem roku 2021 bude realizována schůzka zástupců ŘSD ČR, zhotovitelů a projektantů k úpravě administrace ZBV, která je velmi složitá.
Ke smluvním podmínkám Ing. Kůrka uvedl následující informace: RB FIDIC – aktualizované znění platné od července 2020, GB FIDIC – probíhá zpracování aktualizace relevantních ustanovení v návaznosti na úpravy podle Červené knihy, dle předpokladu bude 2. vydání platné do 03/2021, YB FIDIC – finišuje aktualizace relevantních ustanovení v návaznosti na úpravy podle Červené knihy, dle předpokladu bude 2. vydání platné do konce roku 2020, WB FIDIC – probíhá aktualizace, dle předpokladu bude vydána do prosince 2020.
Ing. Martin Sirotek seznámil s činností Technického redakčního týmu. V roce 2020 se TRT sešel třikrát. V květnu 2020 byl předložen koncept Datového standardu pro úroveň DUR, DSP, PDPS a byly projednány a zapracovány připomínky státních organizací. Na jednání v říjnu 2020 byl předložen koncept DS do širšího kola připomínek a byly zapracovávány připomínky ostatních organizací, a na jednání TRT v prosinci 2020 pak závěrečné projednání připomínek. Předpoklad schválení DS Centrální komisí MD je na přelomu let 2020/2021. Souběžně probíhá příprava DS pro dopravní stavby pro úroveň RDS a DSPS. Dle informací Ing. Hořelici se předpokládá pravidelná aktualizace DS v závislosti na získaných zkušenostech z pilotních projektů a na vývoji příslušných předpisů a zákonů. Pilotní projekty Generálního ředitelství ŘSD ČR byly vypsány na úrovni studie, DUR a DSP, ačkoli metodika byla připravena pro úroveň PDPS, k PDPS vůbec nedošlo.
V další části prezentace Ing. Sirotek poukázal na zkušenosti získané při realizaci pilotních projektů a problémy, které je nutno průběžně řešit. Hlavním problémem je, že neexistuje v IFC dostatečná podpora pro dopravní stavby. Toto je řešeno prostřednictvím elementů (CZ Element). Informační model stavby není vizualizace a otázkou je podrobnost modelování (vegetační úpravy, dopravní značení apod.). Kde nedochází zatím ke shodě a bude předmětem dlouhých debat, je práce s elementem, jeho názvem, vlastnostmi (6 skupin) a jeho klasifikací. Pro dopravní stavby není ještě k dispozici název elementu dle IFC. V polovině listopadu byla uvolněna verze IFC 4.3 RC 2. Používaná verze je IFC2x3 TC1, která má svoji ISO normu, z roku 2007. IFC 4.3 bude k dispozici asi až v roce 2022 a IFC 5 v horizontu pěti let. Ing. Sirotek představil programy pro projektování v 3D, a které datové formáty používají. Datový formát by měl být otevřený a normovaný ISO normou. Pro dopravní stavby to bude buď IFC 4.3 nebo IFC 5.
Ing. Milan Kalný informoval, že na odpoledne 26. 11. 2020 svolalo MD jednání k Bílé knize FIDIC. Předmětem jednání byla nová verze OP/ZOP pro projektování a inženýrskou činnost, kterou zaslalo ŘSD ČR v průběhu října na MD. K této verzi připravila CACE připomínky, které účastníků on-line jednání v předstihu rozeslala. Cílem jednání bylo nalézt shodu mezi textem ŘSD ČR a výkladem CACE. Ve sporných případech bude s CACE vyjednávat pouze MD.
Vedoucí týmu Ing. Hrnčíř poděkoval přednášejícím za jejich příspěvky. Vzhledem k plánované konferenci Projektování pozemních komunikací, která se uskuteční v květnu 2021, je další jednání týmu plánováno na podzim 2021.
Zpracovala: Ing. Radka Knottová