Třicáté deváté jednání týmu č. 8 Sdružení pro výstavbu silnic se konalo dne 28. 11. 2019 v penzionu POHODA NÁRAMEČ pod záštitou společností EUROVIA CS, a.s. a OAT, s.r.o. Jednání bylo přítomno 34 účastníků, 8 členů se nezúčastnilo a 4 členové se omluvili.
Na úvod jednání týmu přivítal všechny přítomné předseda týmu Ing. Petr Škoda a poděkoval společnostem EUROVIA CS, a.s. a OAT, s.r.o. za zajištění místa pro jednání týmu. Dále se představili noví členové nebo jejich zástupci, kterých bylo nezvykle hodně.
Informace ze Sdružení pro výstavbu silnic
Ing. Petr Svoboda (jednatel Sdružení) seznámil přítomné s činností Sdružení pro výstavbu silnic (SVS) za uplynulé období od konání minulého týmu a zrekapituloval nejdůležitější aktivity. Podrobné informace k danému bodu jsou uvedeny v jiné části zpravodaje, nebo jsou přímo předávány všem členům prostřednictvím pravidelných informací pro členy, uvádím jen stručný výčet.
V průběhu posledních měsíců se uskutečnilo několik jednání s novým ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem především pod záštitou Svazu podnikatelů ve stavebnictví. Tématem byly především nevypořádané platby za uskutečněné změny během výstavby. Zapojili jsme se do činnosti 2 pracovních skupin zřízených ministrem. Cílem pracovní skupiny pro financování dopravní infrastruktury je navrhnout opatření k navýšení finančních prostředků k dokončení dálniční infrastruktury ČR a rovněž navrhnout opatření k zajištění financování na období, kdy nebude dostupné financování z EU fondů v takové výši jako je tomu nyní. Druhá pracovní skupina se týká rozvoje dálniční sítě do roku 2050.
Sdružení je zapojeno do rekodifikace stavebního práva. Má své zástupce v pracovních skupinách, kde jsou projednávány příslušné oblasti (hmotné právo, vyvlastnění). Své zástupce má i v pracovní skupině k zákonu o stavebních výrobcích, v pracovní skupině MPO k zefektivnění recyklace stavebních materiálů, aktivity jsou vyvíjeny i v podpoře úpravy zákona č. 416/2009 Sb. o urychlení dopravní infrastruktury.
Sdružení je aktivní při revizi obchodních podmínek. Byly zpracovány připomínky k Zvláštním obchodním podmínkám Red Book FIDIC pro SŽDC a následně byly i projednány, SŽDC však přijalo jen malou část připomínek. Připomínky k Zvláštním obchodním podmínkám Red Book FIDIC pro ŘSD ČR byly také zpracovány a začátkem října projednány na Ministerstvu dopravy.
Dne 17. 9. 2019 se na Státním fondu dopravní infrastruktury uskutečnil za účasti zástupců MD, SFDI, NDS, ŘSD ČR, SŽDC a ŘVC kulatý stůl k zadávání veřejných zakázek na základě ekonomické výhodnosti. Závěry a prezentace jsou k dispozici na stránkách Sdružení v sekci Odborné akce.
Evropské a české normy pro stavbu vozovek, předpisy státní majetkové správy (TKP, TP, …)
Nosným tématem byla problematika předpisů v oboru pozemních komunikací, jejich aplikace v praxi a další technické informace z oboru.
Ing. Marie Birnbaumová přítomné informovala o činnosti v pracovní skupině WG 3 za poslední období od minulého týmu a zrekapitulovala přehled a aktuální stav norem této pracovní skupiny.
Aktuální stav k 11/2019: do
2. 12. 2019 bylo požadováno hlasování o dalším postupu v revizi
nebo zrušení níže uvedených norem.
ČSN EN 13863-1 Cementobetonové kryty – Část 1: Zkušební metoda
pro stanovení tloušťky cementobetonového krytu měřením na místě
ČSN EN 13863-2 Cementobetonové kryty – Část 2: Zkušební metoda
pro stanovení spojení mezi dvěma vrstvami
ČSN EN 13863-3 Cementobetonové kryty – Část 3: Zkušební metody
pro stanovení tloušťky cementobetonového krytu na vývrtech
(Část 4 porušení pneumatikami s hroty
jsme již hlasovali 28. 2. 2018 o ponechání beze změny na dobu dalších 5 let)
ČSN EN 13877-3 Cementobetonové kryty – Část 3: Specifikace pro kluzné trny
(Základní normy část 1 a 2 se připravují
revidovaná znění)
ČSN EN 13880-3 Zálivky za horka – Část 3: Zkušební metoda pro stanovení
penetrace a pružné regenerace (resilience)
ČSN EN 13880-4 Zálivky za horka – Část 4: Zkušební metoda pro stanovení tepelné
stálosti – Změna hodnoty penetrace
ČSN EN 13880-5 Zálivky za horka – Část 5: Zkušební metoda pro stanovení
odolnosti proti tečení
ČSN EN 13880-9 Zálivky za horka – Část 9: Zkušební metoda pro stanovení
kompatibility s asfaltovými vozovkami
(Normy pro zkoušky zálivek za horka,
části 6, 7, 8, 10 a 13 již vyšly revidované, části 1 a 2 − revidovaná znění
jsou připravená a zbývá část 11 a 12)
ČSN EN 14188-4 Zálivky a vložky do spár – Část 4:
Specifikace pro adhezní nátěry pro zálivky spár
ČSN EN 15466-1 Adhezní nátěrové hmoty pro zálivky za studena a za horka – Část
1: Stanovení homogenity
ČSN EN 15466-2 Adhezní nátěrové hmoty pro zálivky za studena a za horka – Část
2: Stanovení odolnosti proti alkáliím
ČSN EN 15466-3 Adhezní nátěrové hmoty pro zálivky za studena a za horka – Část
3: Stanovení obsahu pevných látek a těkavých podílů
Pokud se týká zkušebních norem pro zálivky za studena, ty již vyšly v revidovaném znění. U norem pro specifikace zálivky a těsnicí profily – část 1: návrh je připraven, část 2: problém s negativním stanoviskem konzultanta CEN, bude nutné přepracovat a bude následovat nové kolo formálního hlasování, část 3 se připravuje.
V pravidelném bodě „Aktuální informace – použití recyklovaného kameniva (z betonu) do CBK“ vystoupil pan Ladislav Vysloužil ze společnosti Skanska a.s. a představil nový projekt plného využívání stavební suti jako 100% náhradu přírodního kameniva pro výrobu betonu/rebetongu.
Jedná se o výrobu transportbetonu a výrobu stavebních dílců Re-Blok ze tří druhů recyklátů – betonového, cihelného a směsného s použitím nanofileru. Jelikož recykláty nesplňují požadavky evropské normy ČSN EN 12 620 na kamenivo do betonu a není tak možné beton deklarovat podle normy ČSN EN 206+A1 je využit systém certifikace systému řízení výroby na základě stavebního technického osvědčení.
Prezentaci k využití recyklátu z asfaltové vozovky při realizaci cementové stabilizace představil Ing. Dalibor Cvach ze společnosti EUROVIA CS a.s. Trend využívání recyklovaného kameniva zpět do staveb nabírá stále více na významu a je logickým vyústěním situace na stavebním trhu, kde nás snižování zatěžování životního prostředí odpady, nedostatek přírodní suroviny a snaha snižovat náklady na výstavbu (ne vždy pravidlem) nutí stále více využívat recyklované kamenivo zpět do staveb. Byly prezentovány zkušenosti z modernizace dálnice D 1, kde vznikl přebytek frézované asfaltové směsi a byly prezentovány výhody a nevýhody použití recyklovaného kameniva z asfaltového recyklátu jak z pohledu technického, tak také finančního. K danému tématu proběhla diskuze za účasti Ing. Zajíčka, Doc. Ing. Stehlíka, Ing. Svobody a Ing. Duška.
Ing. Jiří Klepáč z ŘSD prezentoval aktuální výsledky pasportizace stavu trhlin CB krytů vč. zkušeností s aplikací impregnací. Takto získaná data slouží investorovi a správci dálnic k velmi efektivnímu sledování stavu povrchů CB krytů a možnosti včasného reagování na jeho technický stav. Byl vznesen dotaz ohledně přístupnosti těchto dat pro další výzkum, bylo řečeno, že pro akademickou půdu to bude možné. Nosným tématem prezentace byla impregnace CB krytů, která slouží ke zvýšení jeho životnosti. V červenci 2019 byly provedeny porovnávací zkoušky aplikací čtyř impregnačních výrobků na dálnici D 11. Jedním z hlavních parametrů je schopnost vsakování impregnace do betonu a z toho vyplývající rychlost opětovného zpuštění provozu bez omezení rychlosti. Ze čtyř výrobků se dále testovaly už jen dva, Fermež O1010 a Ahydrosil K. Výsledkem testu bylo doporučení používat Ahydrosil K, který vykazoval dobrou schopnost vsakování do CB krytu a do 5 hodin od jeho aplikace je možné pustit provoz bez jakéhokoliv omezení. V případě příznivých povětrnostních podmínek se doba může zkrátit až na 3 až 4 hodiny. Podmínky pro aplikaci impregnace jsou následující: suchý povrch, teplota nad bodem mrazu a ne příliš velké teplo. Dále byla podána informace, že CDV pracuje na vývoji nového impregnačního produktu na olejové bázi, který by měl nahradit Fermež O1010.
Dalším bodem prezentace bylo porovnání asfaltových obrusných vrstev s různými povrchovými úpravami CBK z hlediska měření hluku metodou CPX v roce 2019. Výsledky ukázaly, že CB kryt s obnaženým kamenivem dosahuje srovnatelných výsledků jako běžná asfaltová směs použita na dálnici. Povrch CB krytu upravený pomocí grindingu se blíží hodnotě 96 dB, která je limitující pro nízko hlučné povrchové úpravy.
V rámci diskuze byla opět zmíněna problematika záruk na CB kryty a jeho částí, kterými jsou např. zálivky, které takto stanovenou dobu nevydrží a musí se počítat min. s jednou výměnou v rámci záruky. Velkým problémem životnosti asfaltových zálivek je také doba pro jejich provádění, bylo konstatováno, že až 50 % se provádí v nevhodných povětrnostních podmínkách. Tato situace je dána stříháním pásek nových úseků dálnic a komunikací v listopadu a v prosinci, kdy jsou prováděny technologické procesy ve velmi nevhodných povětrnostních podmínkách. Z tohoto pohledu je na tom stejně i technologie vodorovného dopravního značení, která se většinou provádí až jako poslední.
Nakonec prezentace byla podána informace o poruchách nově vybudovaných CB krytů na dálnici D 1 a D 5.
Aktuální informace z WG4 prezentoval Ing. Jan Zajíček. Proběhlo hlasování o normách EN 13286-1, EN 13286-4, EN 13286-41 a EN 13286-47: výsledkem je souhlas s jejich dalším používáním bez potřeby revize. Dále byl zmíněn problém s Mandátem M/124 ve vztahu k práci na harmonizaci EN 13285, mandát požaduje např. zkoušku propustnosti, takže se teprve začíná hledat, případně tvořit vhodná metodika. Také vznikl nesoulad mezi požadavkem mandátu na zkoumání závadných látek, kde se poukazuje na to, že některé látky či vlastnosti závadné nejsou, např. přítomnost skla nebo elektrická vodivost (není jasné, proč bychom ji vůbec měli zkoušet).
Dále Ing. Zajíček otevřel téma k diskusi, proč se v případě hydraulicky stmelených vrstev podle ČSN 73 6124-1 v projektové dokumentaci u netuhých vozovek neustále navrhují jen nejvyšší třídy pevnosti C8/10, což v samotném důsledku přináší více problémů, než užitku.
Ing. Petr Svoboda stručně informoval o vyhlášce č. 130/2019 Sb. k opětovnému použití a recyklaci asfaltových směsí. Vyhláška vstoupila v platnost ve velmi nevhodném období (v půlce roku 2019) a způsobila mnoha investorům problémy při zadávání zakázek. Na druhé straně ujasnila pravidla při nakládání se znovuzískanou asfaltovou směsí (ZAS T1 až T4). Myšlenka je určitě dobrá a požadavek na zkoušení PAU na vývrtech před zahájení stavebních prací, aby bylo možné posoudit každou asfaltovou vrstvu, má svoji logiku. Zajistit vše podle vyhlášky na stavbách a při rekonstrukcích financovaných městy, obcemi a méně fundovanými investory je ale problematické a to jak z hlediska časového, tak také finančního. V praxi to znamená, že při neprovedení vývrtu je automaticky ZAS považována za odpad. V tom lepším případě se jedná o ZAS-T3 (asfaltová směs vyrobená po 1. 1. 2000), v tom horším případě se jedná o ZAS-T4 (asfaltová směs vyrobená před 1. 1. 2000), která je považována za nebezpečný odpad a musí být odvezena na skládku. Tento velmi přísný postup při nakládání se ZAS je v rozporu s filosofií, že skládkování má být využito až v případě, že byly vyčerpány všechny možnosti pro její recyklaci.
V rámci diskuze bylo upozorněno na pokračování činnosti pracovní skupiny MPO k zefektivnění opětovného použití recyklace materiálů ve stavebnictví. Zástupci SVS jsou v této pracovní skupině aktivní. Do budoucna by se činnost pracovní skupiny měla zaměřit také na recykláty z betonu.
Technologické novinky, zajímavosti, vzdělávací akce, exkurze
Informace o odborných akcích roku 2020:
- Konference Betonové vozovky 2020 se koná 5. 11. 2020 v Aquapalace Hotel Prague pod záštitou ŘSD ČR. Tradičním organizátorem bude VUMO.
- Konference Podkladní vrstvy a podloží vozovek se koná dne 25. 11. 2020 v hotelu OREA Hotel Voroněž v Brně.
- Silniční akademie 5 bude i v roce 2020 v Praze a v Brně. Budou zařazeny kurzy na problematiku CB krytu i podkladních vrstev.
Termín další porady je naplánován na jaro 2020.