Dvacáté osmé jednání týmu č. 5 se konalo 29. října 2019 v Pardubicích. V rámci jednání proběhla exkurze na stavbu mostu Valy – Mělice, která je zajímavá založením na beraněných pilotách.
Vedoucí týmu Ing. P. Mařík z firmy SMP CZ, a.s zahájil jednání týmu č. 5 přivítáním přítomných členů týmu a hostů. Apeloval na přítomné, aby se v rámci diskuze mezi jednotlivými body programu ozvali zástupci firem se svými problémy, které je na jejich stavbách a projektech trápí, a tím poskytli podněty k diskuzi.
Ing. Šimlerová ze společnosti PRAGOPROJEKT, a.s. na tuto výzvu informovala o problémech s výpočtem zatížitelnosti podle ČSN 73 6222. V normě je koeficient pro zatížení 0,7 a především při výpočtu ložisek vychází velmi nízká zatížitelnost. V Eurokódu je koeficient zatížitelnosti 0,4. Je tedy třeba udělat revizi ČSN 73 6222 a upravit koeficienty tak, aby byly v souladu s Eurokódem.
Dále Ing. Šimlerová informovala o problému rozvíjejícího se použití vysokohodnotných betonů (High Performance Concrete), které se užívají především při opravách, sanacích a údržbě. Zadavatelé se odkazují na švýcarskou normu, kterou je ovšem obtížné získat. Ing. Šimlerová se tedy obrátila na zástupce Kloknerova ústavu, který má s HPC betony zkušenost, aby napsali informaci o jejich používání.
Následně Ing. Petr Svoboda podal informace o aktuální činnosti Sdružení pro výstavbu silnic. Novinky se týkaly především rekodifikace stavebního práva, BIM, podpory zadávání veřejných zakázek nejen na cenu, ale také na kvalitu, obchodních podmínek ŘSD ČR a vyhlášky č. 130/2019. Dále Ing. Svoboda apeloval na přítomné, aby se podíleli na tvorbě technických předpisů a zdůraznil, jak je důležité účastnit se jednání Technických redakčních rad k rezortním předpisům a připomínkovat je. Na závěr pustil propagační video, které má za úkol nalákat mladé lidi ke studiu stavebních škol a práci ve stavebnictví. Také informoval o dětském dnu RoadFest, který Sdružení uspořádalo v květnu tohoto roku.
Poté Ing. Mařík informoval o tom, že se dokončují nové vzorové listy na mosty. Na posledním jednání navrhl provozní úsek, aby se do vzorových listů pro mosty přidaly vzorové listy, které byly v opěrných zdích a zárubních.
Dále Ing. Mařík oznámil, že ve vzorových listech nově budou zejména řešeny protispády pod římsami, dispoziční uspořádání na mostech včetně zádlažeb, odvodnění mostů a řešení průchodu odvodnění spodní stavbou a integrální mosty. Ing. Šimlerová tento bod doplnila informacemi o nové směrnici pro dokumentaci staveb pozemních komunikací. Tato směrnice by měla být zveřejněna do konce roku a budou do ní zařazeny TKP D, které by se měly následně zrušit.
Ing. Maria Míková podala informaci o revizi normy ČSN 73 6122 Stavba vozovek – Vrstvy z litého asfaltu – Provádění a kontrola shody. Norma byla vydána v říjnu tohoto roku. Důvodem revize bylo doplnění normy o národní požadavky z národní přílohy normy ČSN EN 13108-6:2008. Tato příloha byla převzata bez významných změn. Přítomní byli také informováni o změnách oproti předchozímu vydání.
Dále Ing. Míková seznámila přítomné s připravovanou normou ČSN 73 6120 Stavba vozovek – Ostatní asfaltové vrstvy – Provádění a kontrola shody. Účelem této normy je stanovit požadavky na asfaltové směsi, které nejsou upraveny normou ČSN 73 6121. Cílem je, aby ČSN 73 6120 platila již pro příští stavební sezónu.
Na závěr Ing. Míková informovala o připravované revizi normy ČSN 73 7507 Projektování tunelů pozemních komunikací. Revizi této normy iniciovalo Ředitelství silnic a dálnic ČR a navrhlo úpravu šířkového uspořádání, jelikož bývá z objektivních důvodů často navrhováno šířkové uspořádání, které neodpovídá žádnému z typů definovaných normou. Dále by ŘSD uvítalo umožnění návrhu asfaltové vozovky u tunelů délky větší než 1 000 m z důvodu snazší realizace a údržby a také navrhlo úpravu článků týkajících se požární bezpečnosti a technologického vybavení tunelů PK a to uvést odkaz na jiné předpisy.
V květnu tohoto roku se uskutečnilo vstupní jednání zpracovatelského týmu se zástupci ŘSD ČR. Na tomto jednání Ing. Libor Mařík, hlavní zpracovatel revize, navrhl, aby se šířkové uspořádání řešilo podle německého předpisu RABT. Zpracovatelský tým podpořil použití asfaltové vozovky u tunelů delších než 1 000 m a navrhl, aby se při revizi zvýšila hranice nejvyšší dovolené rychlosti. Následně bylo dohodnuto, že články týkající se požární bezpečnosti v normě zůstanou, jelikož neexistuje relevantní předpis, který by problematiku řešil v odpovídajícím rozsahu a rovněž bude žádoucí v normě ponechat články týkající se technologického vybavení tunelů.
Vedoucí týmu poté poděkoval přítomným za jejich účast a pozval je na exkurzi do Valů na stavbu mostu přes Labe, při které bylo použito založení na beraněných pilotách a také ztracené bednění z Ultra-High Performance betonu.


Exkurze na stavbě proběhla ve dvou částech. Nejprve stavbyvedoucí Ing. Vladimír Sommer seznámil přítomné na zařízení staveniště se situací a technickým řešením stavby. Následovala vlastní podrobná prohlídka stavby spojená s diskuzí.